Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Check engine w zaleznosci od napelnienia zbiornika lpg

11 Kwi 2010 14:04 7129 18
  • Poziom 9  
    Samochod: Renault Kangoo 1,2 16V z 2004r.
    Instalacja: Landi Renzo, centralka Landi Renzo omegaz, wielozawor Tomaseto.
    Objawy: Jezeli zbiornik na LPG jest zatankowany do pelna silnik na po przelaczeniu na gaz zaczyna "falowac" na wolnych obrotach (w zakresie od 500 do 750), przy normalnej jezdzie "szarpie". Zapala sie check engine. Gdy zbiornik na LPG jets pelen w ok 20% check engine gasnie. Znacznie zadziej wtedy faluje na wolnych obrotach. Podczas jazdy nie ma szarpania. Po zatankowaniu mam objawy jak opisane wczesniej.
    Samochod przeszedl pelna diagnostyke silnika (na benzynie) wszystko ok. Bledy przy check engine wskazywaly na klopoty z cewka wysokiego napiecia (zostala wymineiona). Wymienilem reduktor. Samochod wielokrotnie byl w serwisie na regulacji, ale bez rezulatatu. Ostatnio check engine zapalil sie zaraz po tankowaniu LPG.
    Czy ktos z szanownych forumowiczow spotkal sie z czyms podobnym lub ma jakis pomysl co z tym zrobic lub gdzie szukac przyczyny?
  • Texa PolandTexa Poland
  • Poziom 21  
    Zła praca reduktora ciśnienia. Sprawdzić najlepiej manometrem (jeśli podłączenie komputera nie jest możliwe online) ciśnienie na wtryskiwaczach. Nie powinno być zależne od napełnienia butli tj. cisnienia w niej panujacego.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Poziom 9  
    Podlaczylem sie do komputera w samochodzie.
    Byly dwa bledy:
    P0170 -- Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
    P0130 -- Oxygen Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)

    Wyczyscilem bledy i po przejechaniu 200 km na LPG pojawil sie jeden:
    P0130 -- Oxygen Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)

    Mam pytanie: czy moze byc to spowodowane zlym dzialaniem reduktora?
    -Reduktor Landi Renzo LI-02,
    -wtryski MEDy zielone
    -centalka Landi Renzo Omegas
  • Poziom 12  
    Ja bym podłączył najprostszy fejs OBD i podczas jazdy sprawdził wartość sondy i czasy korekt. Może po prostu druciarze coś spaprali.
  • Moderator Samochody
    W zależności od ciśnienia zmienia Ci się ciśnienie gazu i rozjeżdżają adaptacje wtrysku benzyny, ponadto sprawdź sondę lambda (na benzynie na zgodność z analizą spalin). Zrób mapę wtrysku centralki LPG na pełnym (lub lepiej 3/4) zbiorniku. Wtryski mają poprawnie dobrane dysze i są skalibrowane?
  • Poziom 9  
    Tuz przed zapaleniem sie check engine stalem na swiatlach. Silnik na wolnych obrotach lekko falowal. W pewnym momencie obroty spadly prawie do 0, silnikiem zatrzeslo i pojawil sie check engine.

    Mam jeszcze czasem taki objaw jak wylacze silnik to przez jakis czas slychac jak pracuje poma paliwa. Trwa to ok 3 minut. Slychac takie dosc szybkie "pstrykanie". Silnik w tym czasie jest wylaczony, kluczyk wyjety ze stacyjki. Jak podlaczylem sie interfejsem ODB to we "flow and preasure data " pokazywao wartosci:
    "Intake Manifold Preasure 101 kPaA 14.6 PsiA"
    Czy to normalne?
  • Moderator Samochody
    101kPa = 1010hPa... czyli normalne ciśnienie atmosferyczne, jak silnik nie pracuje to w dolocie jest ciśnienie atmosferyczne.
  • Poziom 39  
    Kolego, zacznij od tego co napisał mirben.
  • Poziom 9  
    Jezdze teraz z podlaczonym komputerem do instalacji. Uruchomilem opcje "Wizualizacja" w programie Landi Renzo Omegas.
    Obroty zmieniaja sie w zakresie 740-750 a cisnienie 1,37-1,41 przy czym na obrotomierzu samochodowym mam obroty ok 500 i nie widac zadnego "falowania" jak poprzednio i silnik rowno pracuje - ale to tylko chwilowy spokoj.
    Cisnienie wtryskiwaczy gazu dla wolnych obrotow bylo w zakresie 13,86 - 13,92 V.

    Pytania do was mam nastepujace:
    1. Czy te skoki o 0,04 bara sa w normie?
    2. Gdzie moge znalezc opcje regulowania cisnienia na reduktorze w programie Landi Renzo Omegas 2.6.4.254 I ? (Bo cisnienie powinienem miec ustawione na 1,30)
    3. Roznica w czasach wtrysku gazu i benzyny wynosila ok 0,5 ms i dla benzyny zawsze jest wyzsza. Czy to miesci sie w normie i jaka ona jest?

    Jak znowu pojawi sie "falowanie " na wolnych obrotach i szarpanie to sprawdze cisnienie. Jezeli powinienem sprawdzic cos jeszcze to bede wdzieczny za sugestie.
  • Poziom 39  
    Wydaje mi się, że ciśnienia pracy reduktora nie ustawia się programowo, a bezpośrednio na reduktorze, a do programu wprowadza się ewentualnie ciśnienie jakie jest ustawione.
  • Moderator Samochody
    c0rvus napisał:
    Cisnienie wtryskiwaczy gazu dla wolnych obrotow bylo w zakresie 13,86 - 13,92 V.
    Nie wiem odkąd mierzymy ciśnienie w woltach... masz w ogóle czujnik ciśnienia gazu w listwie? Bo skoro na wyjściu czujnika ciśnienia masz napięcie zasilania to coś chyba jest "nie halo" z tym czujnikiem albo go wcale nie ma.

    Przy prawidłowo dobranych dyszach i skoku tłoczka wtryskiwaczy czas wtrysku gazu powinien być porównywalny bądź nieco dłuższy niż czas wtrysku benzyny, ale najważniejsze by czas wtrysku benzyny (długość impulsu generowanego przez ECU samochodu) w tych samych warunkach (obroty, obciążenie, temperatura, otwarcie przepustnicy) był taki sam podczas jazdy na benzynie i na LPG. Innymi słowy mapa wtrysku benzyny nie powinna się zmieniać podczas jazdy na LPG.

    Czujnik jeśli jest to służy do pomiaru ciśnienia i na podstawie tego pomiaru do korekty czasu wtrysku LPG i przełączenia na benzynę przy zbytnim spadku ciśnienia. Czujnikiem niczego się nie reguluje, ciśnienie reguluje się śrubą na reduktorze.
  • Poziom 9  
    Dzieki tzok!
    Tez mi sie wydawalo dziwne ze jednostki sa w voltach. (I to powyzej 13V podczas gdy instlacja w samochpodzie jest na 12V.) W najblizszym czasie zrobie printscreena i wrzuce go dla przykladu.

    No to u mnie podczas jazdy czasy wtrysku gazu i benzyny roznia sie o kilka ms. Z tego co zaobserwowalem to roznica dochodzi nawet do 7 ms.

    1.Czy moze ktos mi podpowiedziec jak to wykalibrowac - do fachowcow od gazu nie chce jechac bo bylem u kilku i ciagle mam ten sam klopot.
    2. Jak sprawdzic czujnik cisnienia na wtryskiwaczach - czy jest dobrze podlaczony jak wykonac test. Wtryskiwacze to MED (zielony)
  • Moderator Samochody
    Czujnik ciśnienia nie jest skalibrowany (wyskalowany) i jest podawany tylko odczyt napięcia z niego, ale tak ma być.

    W pozostałych kwestiach nie pomogę. Szukałbym jednak dobrego warsztatu... na Śląsku są ze dwa, Dolnego Śląska nie znam, dobry warsztat poza sprzętem (wskazana hamownia) powinien oczywiście mieć też fachowców.

    W instalacji elektrycznej, przy pracującym silniku, powinno być napięcie 13,8V - 14,4V.
  • Poziom 20  
    Witaj c0rvus.
    Ciekawe czy rozwiązałeś już swój problem.
    Przeczytałem wszystkie twoje posty i myślę że masz złą mieszankę.
    Nie piszesz jakie są odczyty sondy lambda na benzynie i po przejściu na gaz. Podaj jeśli możesz.
  • Poziom 9  
    Wyglada ze problem zostal rozwiazany ale chce jeszcze troche pojezdzic.
    1. Wymienilem reduktor - zdecydowana poprawa, ale wywalilo mi blad P0168
    2. Wymienilem sonde lambda wczesniej mialem bledy P0130 teraz P0168 - stad wniosek ze sonda moze byc tez przyczyna - i od tej pory silniczek pracuje super. Nie mam zadnych falowan na obrotach, nie szarpie, fajnie przyspiesza. Wyjezdze 1 zbiornik i sprawdze spalanie.

    Szukam materialow jak monitorowac i interpretowac parametry sondy lambda. (sonda lambda z 4 kabelkami)
    Jezeli ktos z forumowiczow moglby podpowiedziec jak najlepiej zoptymalizowac mapy dla gazu to bede wdzieczny.
  • Poziom 18  
    napisze tak :masz w miare nowy samochod wiec gazownik powinien zaproponowac ci instalacjie ktora jest wspolpracujaca z obd2,nie bylo by bledow z sondy wszystko bylo by ok.reduktor - blad ludzki bywa.ludzie potrafia targowac sie o 50 zl a pozniej sa problemy bo mozna bylo lepiej. takie jest moje zdanie
  • Poziom 9  
    Do wyboru mialem chyba 3 instalacje, wybralem drozsza bo po kalkulacji czas zwrotu inwestycji w moim przypadku to 6 miesiecy. Poza tym czasowo nie stac mnie na to by co chwile jezdzic do warsztatu wiec pieniadze byly ostatnim kryterium wyboru. Dodatkowe koszty diagnostyki, ustawien i przepalu paliwa to kolejne pieniadze i nie bylo to 50 PLN :(
    Landi renzo zaproponowalo mi wizyte na hamowni u siebie w centrali w Warszawie ale to dla mnie z dojazdem co najmniej 1 dzien a to duzy klopot.
    Z calym szacunkiem dla osob zajmujacych sie instalacjami gazowymi zawodowo ale znalezc wsrod nich dobrego rzemieslnika to klopot - taki wniosek po wlasnych doswiadczeniach i po tym co moglem poczytac na forach.

    Wynik paru zarwanych przeze mnie nocy to spalanie 8.4l/100km we Wroclawskich korkach. Poprzednie kangoo z silnikiem 1.2 8v palilo 7.2
  • Poziom 11  
    dobra rada jeśli wymieniłeś sonde , filtr powietrza olej na inne parametry , masz nowe filtry gazu i jesteś pewny że nie ma wody w instalacji gazowej , sprawdziłęś przepływomierze i pewny jesteś że nie ma lewego powietrza układ wydechowy jest szczelny , tłumiki i katalizator nie jest zapchany, to teraz ponownie wysteruj mięszanke gazu i bedzie ok ,
    zakładam że zawory są sprawnie nie ma żadnych luzów na popychaczach i wałki popychaczy są dokręcone to powinno być ok.

    a jak ci gazownik bedzie sciemniał że świece przewody to odpal silnik odepnij fajke przewodu wysokiego napięcia od cewki i oddalaj ją patrząc czy iskra przeskakuje jesli będzie przeskakiwała w odległości większej niż dowolna najmniejsza odległość przewodu wysokiego napięcia z dowolnym najmniejszym punktem masy samochodu to jest ok.

    wiesz amerykańskie silniki palą więcej bęzyny niż gazu bo nie są tak wysilone jak europejczyki, i czym bardziej oszczędny silnik na bęzynie tym większe problemy z gazem z wysterowaniem mięszanki są. ja polecam instalacje "ac" STAG . oni mają swoje "bitmapy" do gazu.
  • Poziom 39  
    klik1983 napisał:
    zakładam że zawory są sprawnie nie ma żadnych luzów na popychaczach.

    Zakładam, że to co podkreśliłem to przejęzyczenie.