Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto 1.2 MPI - gaśnie na biegu jałowym przy zimnym silniku.

as124 11 Kwi 2010 22:59 10614 25
  • #1 11 Kwi 2010 22:59
    as124
    Poziom 14  

    Witam.

    Mam Punto rocznik 1996, silnik 1.2 MPI 75 KM. Samochód gaśnie na luzie lub po wciśnięciu sprzęgła, gdy silnik jest zimny; aby nie zgasł, muszę trzymać lekko gaz. Gdy się dobrze zagrzeje problem znika. Auto jest zagazowane ale problem jest i na gazie i na benzynie, przy czym na gazie problem zaczął pojawiać się wcześniej, tzn. na benzynie auto pracowało dobrze a gasło tylko na gazie. Byłem wtedy u gazownika, wyregulował ale problem nie zniknął, a po jakimś czasie zaczął pojawiać się też na benzynie. Wymieniłem przewody i świece przeczyściłem przepustnice i krokowca kierując się wskazówkami z forum jednak to nie rozwiązało problemu. Wizualnie auto jest w porządku - brak przetartych przewodów,czy wężyków.
    Zaczynam się zastanawiać czy możliwe, że przyczyną jest uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego. Mój tok myślenia jest taki, że sygnał z tego czujnika ma wpływ na skład mieszanki przy zimnym silniku, gdy sonda lambda jeszcze nie działa, a gdy silnik się zagrzeje i sonda zaczyna pracować prawidłowo to jej sygnał decyduje o składzie mieszanki i wszystko wraca do normy. Niestety nie znam się za bardzo na autach więc nie wiem czy myślę poprawnie.

    2 25
  • #3 12 Kwi 2010 00:24
    Dj_Pele
    Poziom 16  

    Po pierwsze posprawdzaj filtr powietrza w jakim jest stanie często nieszczelność korpusu powoduje takie objawy może gdzieś łapie powietrza. Jeśli jest oki weź go przegoń często to pomaga. A pozatym powodów może być wiele podjedz do jakiegoś warsztatu lub diagnostyki niech ci sprawdzą stopień sprężania. Sprawa następna samochód powinno zapalać się na benzynie a dopiero jak się zagrzeje przełączać na gaz. A co do tego jak by był problem z sprężaniem to może potrzebny jest poprostu remont silnika szlif gniazd zaworów itp. Silnik w gazie poprostu szybciej się zużywa. A w samochodzie z 96 powiedział bym że najwyższy czas trochę go przejrzeć dokładniej tym bardziej ze zagazowany.

    0
  • #4 12 Kwi 2010 00:27
    MLQDY
    Poziom 15  

    Jak auto nie ma przepływki to szczelnosci obudowy filtra nie ma tu nic do rzeczy, a punto jedynka takowej nie posiada.

    Sprawdz czujnik opornosc na zimnyw w granicach 2500ohm, na cieplym rezystancja sie zmniejsza do około 200ohm na maksymalnie nagrzanym.

    Jak bedzie ok to zobacz jego instalacje, nastepnie kieruj sie wskazowkami z postu ktru podałem. Jak nie pomoze pisz.

    0
  • #5 12 Kwi 2010 09:28
    as124
    Poziom 14  

    Na razie zmierzyłem rezystancję na zimnym silniku. Dla czujnika temperatury płynu chłodzącego 6.7kΩ, z charakterystyki czujnika wynika, że to temperatura kilku stopni celcjusza, więc niby poprawnie. Z ciekawości zmierzyłem też rezystancję czujnika temperatury powietrza i wynik wyniósł 13kΩ wg. charakterystyki odpowiada to temp. poniżej zera :| Po lekkim zagrzaniu silnika: czujnik temperatury płynu chłodzącego 0.8kΩ, czujnik temperatury powietrza 4.7kΩ, więc oba wydają mi się poprawne. Zmierzyłem też rezystancję krokowca i tutaj mam 52Ω i 15Ω, a powinno być na obu po 55Ω. Ta nierówna rezystancja może powodować problemy :?: Ciężko mi w to uwierzyć szczególnie, że jeśli silnik dobrze się zagrzeje to problem znika :|

    0
  • #6 12 Kwi 2010 11:29
    MLQDY
    Poziom 15  

    Akurat czujnika temperatury powietrza zasysanego nie bralbym tutaj pod uwage. Sterownik ustala obroty majac dane z czujnika temperatury i wtedy odpowiednio ustala wychylenie krokowca.

    Odepnij czujnik cieczy i zasadz opornik rzedu np 4000ohm i zobacz czy silnik podniesie obroty. Pokombinuj z innymi opornikami jeszcze i zobacz czy sterownik w ogole reaguje podwyzszaniem lub obnizaniem predkosci obrotowej.

    Jesli nie to zobacz instalacje do czujnika, byc moze uwalony jest sam sterownik.

    Sprawdz tez cz. poł. przep., bo moze auto nie widzi w jakim polozeniu jest aktualnie przepustnica.

    Przewody podcisnienia wszystkie tez musza byc szczelne, aby poprawnie sterował obrotami. Jak zmierzyc i sprzadzic czujnik poł przepustnicy rowniez opisywalem w poscie z linka.

    0
  • #7 12 Kwi 2010 23:29
    as124
    Poziom 14  

    Temp. powietrza zmierzyłem przy okazji (żeby dostać się do wtyczki musiałem odkręcać sterownik :( więc z ciekawości mierzyłem co przyszło do głowy), a że wynik odbiega od prawidłowego umieściłem w poście. Sprawy mechaniczne typu przetarte przewody sprawdziłem zresztą nie pasują mi ze względu na poprawną pracę przy zagrzanym silniku. Z tego samego powodu różna rezystancja na krokowcu wydaje mi się nieważna. Czujnik temp. płynu chłodzącego wydaje mi się działać prawidłowo (zachowuje się poprawnie w 2 zmierzonych punktach ch-ki) ale jak będę miał okazje spróbuje pobawić się rezystorami.
    Jutro sprawdzę czujnik położenia przepustnicy, choć tu poprawna praca przy zagrzanym silniku skłania mnie do teorii, że nie będzie miało to wpływu.
    Coraz bardziej zastanawia mnie skąd sterownik wylicza parametry pracy do czasu, gdy sonda lambda nie pracuje prawidłowo, bo wydaje mi się, że właśnie tutaj jest klucz do rozwiązania problemu.

    0
  • #8 12 Kwi 2010 23:53
    MLQDY
    Poziom 15  

    Sonda lamda nie jest odpowiedzialna za utrzymanie obrotów tylko za regulacje składu mieszanki.
    Od zawsze wiadomo,ze gdy powietrza jest za mało to mieszanka jest bogata(czyli zła) gdy natomiast za duzo jest powietrza powstaje nam mieszanka uboga(rownie niekorzystna), zeby mieszanka była optymalna czyli nastapiło pełne spalanie lambda musi rownac sie 1 czyli stosunek paliwa do powietrza musi sie idealnie zgadzać, stąd nazwa sonda lambda.
    Sonda jest scisle powiazana ze sterownikiem, do którego wysyla dane, ten natomiast reguluje za pośrednictwem wtryskiwaczy stosunek dawkowania paliwa do powietrza.
    Sonda wytwarza napięcie dopiero przy temperaturze roboczej przekraczającej 300°C.
    Nowszej generacji sondy sa dodatkowo wyposarzone we własny system dogrzewania aby mogły pracowac szybciej, maja tzw grzałke(dwa białe przewody)
    Dodam,ze przewód szary to masa na sonde, a czarny to odczyt parametrów z sondy.
    Oczywiscie dotyczy to sond najbardziej popularnych 4-przowodowych 1-voltowych.


    Na koniec dodam,ze nie winiłbym w tym przypadku sondy, gdyz nawet gdyby mogla miec wplyw na zakres predkosci obrotowej to i tak nie dziala ona po odpaleniu auta tylko po okreslonym czasie, czyli logicznym jest,ze auto przy zapalaniu nie bierze pod uwage jej parametrow tymbardziej jak jest zimne po nocy.

    Sprawdz jeszcze te przepustnice i wez 5 roznych oprnikow do rek, ktore mieszcza sie w zakresie rezystancji czujnika i bedziesz odrazu widział czy sterownik reaguje na jego rezystancje czy nie. Obroty musza sie zmieniac w zaleznosci od wlozonego opornika w instalacje czujnika.

    Co do opornosci czujnika powioetrza to dzis miałem punciaka na warsztacie i przy około 20 stopniach rezystancja czujnika była na poziomie 4500ohm, wiadomo,ze im cieplej tym powinna spadać.

    Co do krokowca to tutaj mozesz miec troszke innyc schemat tzn jedno uzwojenie bedzie na dwoch pinach obok siebie i drugie na pozostałych dwóch. Czyli zewnetrzne pary, a nie srodek ze srodkiem i zewnetrzne ze soba.
    Mam nadz, ze rozumiesz... hmmm powiedzmy ze ponumerowalismy je od brzegu 1,2,3,4 to mierzysz miedzy 1i2 oraz 3i4 i musisz miec okolo 50ohm na kadym

    Mam nadz.ze wytłumaczyłęm to dośc jasno, a skoro sie myle to prosze o zdanie innych... ;)

    0
  • #9 13 Kwi 2010 23:27
    as124
    Poziom 14  

    W pierwszym poście, gdy pisałem o sondzie lambda chodziło mi o to czy samochód nie gaśnie przypadkiem z powodu złej mieszanki, powtarzam że nie jestem tutaj ekspertem, a moją uwagę zwraca, że przy zagrzanym silniku wszystko jest ok. Ja sondy o wysokość obrotów również nie oskarżam.
    Przez to, że zagrzany pracuje prawidłowo widze dwie drogi: albo źle działa coś czego praca zależy ściśle od temperatury (dlatego mierzyłem czujniki temp.), albo silnik gaśnie przez złą mieszankę do czasu aż sonda nie zacznie działać prawidłowo.

    Rezystancja czujnika powietrza jest nieprawidłowa, ale czy może to mieć wpływ na gaśnięcie silnika? Jutro planuje na zimnym silniku podgrzać czujnik pocierając w rękach i wtedy odpalić silnik zobaczę czy będzie lepiej pracować.


    Krokowiec przemierzyłem, co prawda nie pamiętam dokładnie między którymi pinami była jaka rezystancja (mierzyłem i na silniku i na wtyczce sterownika) też nie jest dobra bo jak się orientuję powinno być po 55Ω, a jest 52Ω i 17Ω.

    Jak znajdę rezystorki to sprawdzę nimi czujnik i opisze wynik.

    0
  • #10 13 Kwi 2010 23:31
    MLQDY
    Poziom 15  

    Sprawdz pierwsze i najwazniejsze czy steroiwnik reaguje na rezystancje czujnika cieczy, Najlatwiej tak jak pisalem rezystorami, jesli nie masz to kup w pierwszym elektronicznym, zaplacisz maksymalnie kilkadziestat groszy za wszystkie. Opisz co sie dzieje .

    0
  • #11 18 Kwi 2010 12:29
    as124
    Poziom 14  

    Próbowałem podłączać rezystory w miejsce czujnika temperatury - powyżej 10kΩ silnik w ogóle nie chciał zapalić. Na mniejszej rezystancji (różne rezystory od 5k do 100Ω) silnik zachowywał się nienaturalnie szarpał na luzie lub gasł po dodaniu gazu, przy 100Ω pracował prawie jak z podpiętym czujnikiem (prawidłowo). Z podpiętym czujnikiem zachowuje się tak że gaśnie puki jest zimny. Myślę, że czujnik temp. silnika jest OK.
    Coś jest nie tak z rezystancją czujnika temp. powietrza (jest trochę zawyżona w stosunku do katalogowej) - ale myślę jest to bez znaczenia.
    Mam nierówną rezystancję krokowca (52Ω i 15Ω)
    Zmierzyłem też rezystancję czujnika przepustnicy na wtyczce sterownika miałem rezystancje: zaciski 16,14 - 430Ω (powinno być 1,34k); zaciski 16,30 - dla zamkniętej przepustnicy 1,1k do całkowitego otwarcia narasta do 1,8kΩ (powinno narastać od 1,34 do 2,4kΩ) Może mieć to wpływ? Jeśli tak dlaczego po zagrzaniu silnika wszystko zaczyna pracować poprawnie?

    0
  • #12 02 Maj 2010 18:34
    as124
    Poziom 14  

    Przepraszam, że piszę pod swoim postem, ale problem nie daje mi spokoju. Zaczynam się zastanawiać czy powodem jest nierówna rezystancja między zaciskami 16,14 - ( u mnie 430Ω, a powinno być 1,34k); zaciski 16,30 - dla zamkniętej przepustnicy u mnie 1,1k. Czy podniesienie rezystancji na 16,14 do wartości równej 16,30 (czyli 1,1k) nie poprawi pracy silnika, może powinienem dolutować do kabla rezystor?

    0
  • #13 07 Lip 2010 21:50
    szupi
    Poziom 10  

    as124, pisałeś że mierzyłeś wartości czujników przy różnych temperaturach i porównywałeś je z charakterystykami. mam problem dużego spalania w punto i właśnie sie za niego zabrałem. mógłbyś udostępnić mi te charakterystyki co bym sobie mógł porównać - już widzę że czujnik temp cieczy przekłamuje bo na zagrzanym mam 268 ohmów. będe Ci bardzo wdzięczny :-) chodzi mi o czujnik temp cieczy, temp powietrza i TPS, może też map sensor jak masz. mam punto mk1 1.1 55KM

    co do Twojego problemu to jeśli chodzi o gaz to zapewne masz instalacje II gen - tak przypuszczam. jeśli tak to przy pracy na gazie centralka ustawia skład mieszanki praktycznie tylko na podstawie odczytu sondy lambda, TPS w zasadzie służy tylko do funkcji cut-off ale większość gazowników ją wyłącza.
    ja bym zasugerował coś takiego:
    wykręć silniczek krokowy w jego miejsce włóż palec, niech ktoś zapali silnik bez gazu a Ty w tym czasie spróbuj palcem tak przesłonić ten otwór żeby silnik chodził na wolnych obrotach, jeśli w ten sposób się nie uda to znaczy że przyczyny trzeba szukać gdzieś indziej. może kable wn , świece czy cewka ( tym bardziej że pisałeś że na gazie problem się pojawiał wcześniej ), jeśli się uda to wina krokowca.
    pozdro

    0
  • #14 07 Lip 2010 22:11
    tzok
    Moderator Samochody

    Do obydwu kolegów - kiedy ostatnio byliście na regulacji luzów zaworowych?

    Źle ustawiona instalacja LPG bądź uszkodzona sonda lambda mogą powodować rozregulowanie adaptacji sterownika silnika i trudny rozruch bądź gaśnięcie silnika na benzynie, ale nie będzie to miało większego wpływu na pracę silnika na LPG przy instalacji II generacji.

    Poprawność działania nastawnika powietrza biegu jałowego można sprawdzić obciążając silnik - np. zaciągnąć ręczny, włączyć 3 bieg i powoli puszczać sprzęgło - sterownik powinien zauważalnie "walczyć" o utrzymanie wolnych obrotów. Tym samochodem (jeśli jest sprawny) bez problemu można ruszyć nie dotykając pedału gazu nawet pod spore wzniesienie...

    0
  • #15 07 Lip 2010 22:54
    szupi
    Poziom 10  

    tzok napisał:
    Do obydwu kolegów - kiedy ostatnio byliście na regulacji luzów zaworowych?

    no ja to nie byłem i pewnie wcześniej też nikt tego nie robił, zapomniałem że w puncie nie ma kompensatorów jak w astrze. masz może jakąś serwisówke do punta 1? albo wiesz jakie mają być te luzy? jak bede wiedział to nawet jutro sobie ustawie. u mnie zapala elegancko i kopa też ma tylko jest problem właśnie dużego spalania - ok 9 - 11 litrów w mieszanej jeździe, to za dużo jak na to auto. właśnie dlatego chce posprawdzać czujniki czy są sprawne, spróbuje jeszcze na przewód sygnałowy z MAP Sensora założyć układzik obniżający o 0.5 V napięcie. Jak byś miał serwisówke jakąś to proszę o udostępnienie jeśli można albo chociaż te luzy zaworowe mi napisz jak pamiętasz i wartości oporu czujników dla poszczególnych temperatur też by mi się przydały.

    Piszesz że źle ustawiona instalacja może rozregulować sterownik silnika. w astrze mam tak że w momencie przełączenia na gaz włączana jest emulacja sondy lambda przebiegiem prostokątnym o odpowiedniej częstotliwości i wszystko jest ok. w I gen jak nie było emulacji sondy to się zaraz check zapalał i rzeczywiście się troche mapy rozjeżdżały. nie wiem czy to masz na myśli, czy o czymś innym pisałeś.
    pozdro

    0
  • #16 07 Lip 2010 23:34
    tzok
    Moderator Samochody

    Luz ustawia się specjalnymi płytkami (do zakupienia w ASO), w/g książki co 30tys. km lub 2 lata.

    75 (1,2 8V MPI): S 0,35 +/-0,05; W 0,40 +/- 0,05
    55 (1,1 8V SPI): S 0,40 +/-0,05; W 0,50 +/- 0,05

    Co do emulacji - to w Puncie w/g mnie najlepiej ustawić ją na masę i odłączać kontrolkę MIL dodatkowym przekaźnikiem podczas jazdy na gazie. Emulacja przebiegiem o stałym wypełnieniu _musi_ skończyć się rozjechaniem się adaptacji.

    0
  • #17 08 Lip 2010 01:23
    szupi
    Poziom 10  

    ok, dzięki za informacje :)
    pozdrawiam

    0
  • #18 08 Lip 2010 18:14
    as124
    Poziom 14  

    Szupi podaj mejla wyśle ci coś. Znajdziesz tam charakterystyki - parę punktów pomiarowych, resztę można sobie "aproksymować".

    0
  • #19 09 Lip 2010 01:26
    szupi
    Poziom 10  

    szuptarski(malpa)gmail.com
    dzięki z góry :)
    pozdrawiam

    0
  • #20 10 Lip 2010 15:00
    as124
    Poziom 14  

    Wreszcie usiadłem przy swoim komputerze dlatego podaje wszystkim.
    Punto I:

    cewka zapłonowa: - pierwotne 0,5 do 0,8 ohma
    elektrozawór recylkulacji spalin: 21,4 ohma
    wtryskiwacz: 2ohmy jednopunktowy; wielopunktowy 16,2
    krokowiec: 55ohmów
    czujnik przepustnicy: 1,34kohma drugie zmienne od 1,34ko na jałowym do 2,4 kohmów dla całkowitego otwarcia
    czujniki temp. cieczy chłodzącej i powietrza:

    stopnie C | rezystancja w k /ohmach

    -40 | 100
    -20 | 30
    0 | 10
    20 | 5
    40 \ 2,5
    60 | 0





    czujnik ciśnienia:

    0 kPa - 4,75V
    37 kPa - 2,5V
    75kPa - 0,25V
    100kPa - 0V

    0
  • #21 13 Lip 2010 14:36
    szupi
    Poziom 10  

    czyli jeśli u mnie przy silniku nagrzanym tak że się załącza wentylator na chłodnicy czyli temp ~ 90oC a czujnik temperatury płynu wtedy ma rezystancje ~290 ohm to znaczy że mam czujnik do wymiany?

    0
  • #22 13 Lip 2010 23:28
    tzok
    Moderator Samochody

    Który czujnik - ten od ECU czy ten od wskaźnika na desce?

    Ten od zegarów, a właściwie sam wskaźnik temp. na desce ma taką charakterystykę (przynajmniej u mnie taką miał - musiałem ją trochę skorygować by zgadzała się z charakterystyką nowego czujnika, po wymianie):

    Code:
    T[°C] R[Ohm]
    
    60   800
    65   504
    70   317
    75   196
    80   173
    85   153
    90   135
    95   120
    100   106
    105   94
    110   83
    115   73
    120   65

    Początek skali to 60°C, środek to 90°C, a koniec to 120°C. Normalna temperatura pracy to 85-95°C.

    :arrow: as124:
    Gdzieś ty widział EGR w tym silniku :?: Charakterystyki czujnika temp. też fajne podałeś - zupełnie poza zakresem użytecznych temperatur...

    0
  • #23 14 Lip 2010 01:04
    szupi
    Poziom 10  

    mi właśnie chodzi o czujnik temperatury do sterownika,( ten niebieski ). Jak silnik jest zagrzany to ma 290 ohm, próbowałem równolegle z nim łączyć opornik 1k ohm ale zimny bardzo opornie pracował, ciepły bez większych zmian.

    0
  • #24 15 Lip 2010 22:11
    as124
    Poziom 14  

    tzok jak otworzysz maskę to po lewej stronie, przy samym nadkolu, jest taki zbiornik z węglem aktywnym przy nim EGR.

    ch-ki podałem na podstawie Wydawnictwa Komunikacji i Łączności z tłumaczenia francuskiego. Punkty są jakie są, nie ja zdejmowałem charakterystykę. Wole pomagać niż krytykować.

    0
  • #25 15 Lip 2010 23:30
    tzok
    Moderator Samochody

    W Punto mk.1 z silnikiem FIRE nie ma żadnego EGR. To o czym piszesz to jest zawór recyrkulacji oparów paliwa (EVAP), a nie żaden EGR.
    EGR to zawór łączący kolektor wydechowy z dolotowym (recyrkulacji spalin).

    0
  • #26 17 Lip 2010 09:30
    as124
    Poziom 14  

    Przepraszam, masz rację.

    0