Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH12 Chińczyk - problemy z komunikacją modułów

12 Kwi 2010 11:04 17176 5
  • Poziom 18  
    Witam kolegów

    Volvo FH12, 2006r tyle co kupione z leasingu, już nie mogło dojechać do domu.
    Samochód wyposażony w ADR; po włączeniu kluczyka wykazuje tylko jeden błąd aktywny ECU silnika (MID 128 SID 231 FMI 2 - błąd komunikacji łącze SAE J1939). Po uruchomieniu silnika chwilowo pracuje on poprawnie, po czym przestaje reagować na gaz i pojawiają się dodatkowe błędy:
    ECU pojazdu MID 144 SID 231 FMI 2
    ECU pojazdu MID 144 PPID 312 FMI 0
    ECU hamulców MID 136 PSID 200 FMI 9
    ECU hamulców MID 136 PSID 31 FMI 2
    Zawieszenie pneumatyczne MID 150 SID 231 FMI 2
    Klimatyzacja MID 146 SID 250 FMI 9
    Immobilizer MID 163 PID 244 FMI 2
    ECU Skrzynia MID 130 SID 250 FMI 9
    Wyświetlacz MID 140 SID 250 FMI 9

    Błędy te są nieaktywne i można je kasować, jednak po chwili znów wystąpią (nie zawsze wszystkie) i znów stają się nieaktywne, oprócz ECU silnika, w którym błąd przeważnie jest aktywny. Wiązkę między kabiną a modułem silnika sprawdziłem i jest dobra. Jeżeli odłączę wiązkę od modułu silnika, na wyświetlaczu pojawi się informacja, że nie można się połączyć z ECU silnika, a w pozostałych modułach wyżej wymienione błędy mają status aktywny.

    Podejrzewam, że jest problem w wiązkach w kabinie, bo podczas jazdy czasami pojazd zachowuje się normalnie i reaguje na gaz. Chciałem zapytać, gdzie znajdują się pozostałe moduły w kabinie i jak wzajemnie są połączone w ramach komunikacji CAN (które piny jak oznaczone).

    Pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    W Chińczyku moduły są po stronie pasażera w tylnym zipie, jak sobie dobrze przypominam. Myślę, że musisz przekopać połączenia w podłodze, oczywiście w kabinie.
  • Poziom 18  
    Z tyłu za pasażerem to jest schowek, nie wydaje mi się, by tam upychali moduły, a nie chcę niepotrzebnie rwać plastików, żeby ich nie pouszkadzać. Czy ktoś może potwierdzić, że one są rzeczywiście tam?
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Witam
    Rzeczywiście w Chińczyku część kaset upchnięto w schowku za pasażerem, w metalowej skrzynce. Sterownik pojazdu "Vehicle ECU" znajduje się w konsoli głównej, trzeba wyjąć panel z popielniczką i ten nad nim, immo mała kasetka za zegarami.
    W twoim przypadku stawiałbym raczej na wiązkę między kabiną a silnikiem, wiązka po stronie kierowcy, wtyczka MA.
    Pierwszy błąd wskazuje na uszkodzenie szyny CAN, sprawdź 2 skrętki żółty i zielony oraz szary i pomarańczowy; duże prawdopodobieństwo, że na załamaniu wiązki kable przegniły, jak się mocniej zagłębisz, znajdziesz ich więcej.
    VECU nie może podać sterownikowi silnika aktualnej pozycji pedału gazu, stąd brak reakcji.
  • Pomocny post
    Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Volvo ma dwie linie komunikacyjne: skrętka żółta i zielona oraz skrętka szara z pomarańczowym.
    Podaję połączenie kabiny z silnikiem. Dane ECU silnika podawane są skrętką szara z pomarańczowym. Dla skrętki zielonej z żółtym w module silnika jest tylko terminator 120 Ω.
    Dla sprawdzenie komunikacji z modułami, skorzystaj z opcji: menu-> diagnostyka-> numer części-> (ECU silnik, ECU pojazdu,.... i wszystkie inne). Jeśli jest poprawna komunikacja, to dany moduł wyświetli swoje dane. Jeśli komunikacja jest przerwana, to pojawi się napis "brak danych".
    Zmierz napięcia na tych liniach, to może coś więcej Ci pomogę.

    Volvo FH12 Chińczyk - problemy z komunikacją modułów
  • Poziom 18  
    Dzięki za zainteresowanie. Jest tak, jak jak Stary Brat pisze. Rozprułem całą wiązkę i kable są ok. Napięcia na żółtym i zielonym wynoszą około 2,5 V względem masy, a na szarym i pomarańczowym odpowiednio 3,6 V i 1,6 V (względem masy).
    Jeżeli auto postoi długo, wszystko jest ok. Nie ma żadnych błędów i pracuje normalnie. Jak trochę pochodzi (nieraz cały dzień, nieraz pół godziny), to zaczyna wariować (nie reaguje na gaz) i pojawiają się błędy:
    MID 128 SID 231 FMI 2
    MID 128 PSID 201 FMI 9
    MID 144 PSID 200 FMI 9

    i ostatnio często aktywnym kodem jest:
    MID 144 PPID 312 FMI 0 - zbyt wysoka wartość
    i MID 136 PSID 31 FMI 2 - dane poza zakresem

    Przy aktywnych usterkach, napięcia na liniach CAN są takie same jak przy prawidłowej pracy.
    Ma ktoś jeszcze jakieś sugestie, w jakim kierunku dalej działać?