Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Toledo 1,9 Tdi problem z turbiną

13 Apr 2010 08:15 18429 13
  • Level 10  
    Witam. Mam problem z Seatem Toledo 1,9 Tdi 90 koni 2001r. Problem polega na tym że przy 4,4 tys/obr na 3 biegu , przy 3,5tys/obr na 4 biegu i przy 3,2tys/obr na 5 biegu samochód dostaje muła i czujnik ciśnienia turbiny zablokowuje turbinę. Program VAG diagnozuje błąd czujnika ciśnienia turbiny i po wykasowaniu wszystko wraca do normy - aż do następnego przekroczenia w/w obrotów. turbina moim zdaniem mechanicznie sprawna bo VAG wskazuje ciśnienie doładowania nawet powyżej normy - tj. pod obciążeniem na 3 biegu nawet 2,4 mbara, -a program wskazuje że norma to około 1,990 mbara. Pomóżcie zdiagnozować usterkę, bo jeden mechanik chciał już turbinę regenerować, drugi silnik rozbierać.. a moim zdaniem to kwestia elektryczna bardziej bo jeśli turbina dmucha jak trzeba to raczej tylko albo mechaniczny zawór na turbinie albo eletryczny co się z nim łączy przewodami ciśnieniowymi.. jak dojść który ?? może naprawialiście podobną usterkę ??
  • Level 33  
    Zacinające się kierownice, turbina do czyszczenia.
  • Level 18  
    2400 jest nie dopuszczalne dlatego wpada w tryb awaryjny,na początek zacząć od najtańszych rzeczy-wężyki magistrali vacum,w tym samochodzie proszę sugerować się wymaganiami w grupie 11 vagcom,mają być przybliżone a nie tak drastycznie odbiegać,na końcu sprężarka na stół i czyszczenie kierownic.A tak jeszcze zapytam jesteś pewien że wymagane to 1990 a nie 1954 lub coś blisko?Bo takie wskazania to widziałem jak źle był skopiowany wsad po modyfikacjach.
  • Moderator of Cars
    To jest silnik 90 koni, nie ma vgt, tylko zawór upustowy, trzeba sprawdzić wężyki i elektrozawór
  • Level 34  
    wszystko zależy jaki tam siedzi silnik bo nie wiemy czy ma zmienną geometrię czy WG - jeśli silnik ma oznaczenie ALH to ma zmienną geometrię a przyczyną przeładowania turbo będzie albo zapieczona zmienna geometria albo zacinająca się wewnątrz gruszki sztanga siłownika podciśnieniowego, wężyki podciśnienia nie mają tutaj wpływu na przeładowanie więc nie ma konieczności ich sprawdzania/wymiany z jednym tylko wyjątkiem (rzadko spotykanym) a mianowicie zatkanie, załamanie lub zagniecenie wężyka łączącego N75 z obudową filtra powietrza a raczej z trójnikiem, w którym łączy się również króciec ATMO z elektrozaworu N18.
  • Level 10  
    silnik ALH 608020 i jak już pisałem wyżej 66kW/90 koni.. dane z VAG pisałem z pamięci i mogłem się pomylić więc pewnie wzorcem jest to co pisał kolega 1954 bmara.. sprawdzę jeszcze później. Myślałem że jak turbina dmucha mocniej to tylko świadczy o jeje sprawności.. ale do rzeczy.. po zapaleniu samochodu w VAG parametry są zbliżone do wzorcowych.. można gazować i nic się nie dzieje.. przy obciążeniu wskazanie 100% użycia turbiny i np. 1954mbara wzorzec a dmucha ponad 2 mbara np. 2,2 1,990 nawet do 2,5 mbara.. i gdzieś przy tej wartości czujnik ją wyłącza i pokazuje się błąd przeładowania.. na turbinie siedzi taka metalowa puszka która jest podłączona do elektrycznego zaworu przewodami ciśnieniowymi i tą metalową puchą staruje jeszcze czarna pucha z czarnego plastiku <pewnie ten siłownik pociśnieniowy o którym pisze kolega SZTOMEL>... JAKIEŚ POMYSŁY OD CZEGO ZACZĄĆ I jakie mogą być objawy uszkodzen elementów - żeby znaleźć który nawalił ???
  • Level 33  
    carrot wrote:
    To jest silnik 90 koni, nie ma vgt, tylko zawór upustowy, trzeba sprawdzić wężyki i elektrozawór


    w 2001 już raczej nie było turbin z zaworem upustowym.
  • Level 39  
    goyo niedobry albo zaprowadź ten samochód do warsztatu albo użyj opcji szukaj. Materiałów w necie jest tyle że głowa boli nie potrzeba setny raz wa łkować tego na forum.
  • Level 10  
    hehe.. chętnie bym zaprowadził - tylko że jak się mieszka na wschodzie i ma się mechaników w mieście co potrafią tylko maluchy młotkiem naprawiać to trzeba samemu szukać..a na serwisy też nie ma co liczyć bo koleżka nową zafirą 6 razy na gwarancji z podobną usterką jeździł a trzeba było tylko węża wymienić.. jak Ci się kolego cierpliwość skończyła to nie czytaj takich postów, bo weźmie ktoś jeszcze za 2 dni i napisze podobny i znowu będziesz miał ciśnienie... pozdrawiam
  • Level 34  
    goyo.niedobry wrote:
    .. na turbinie siedzi taka metalowa puszka która jest podłączona do elektrycznego zaworu przewodami ciśnieniowymi i tą metalową puchą staruje jeszcze czarna pucha z czarnego plastiku <pewnie ten siłownik pociśnieniowy o którym pisze kolega SZTOMEL>... JAKIEŚ POMYSŁY OD CZEGO ZACZĄĆ I jakie mogą być objawy uszkodzen elementów - żeby znaleźć który nawalił ???


    nie za dużo tych puszek wyliczyłeś ;)
    metalowa puszka przy turbinie to jest właśnie siłownik podciśnieniowy sterujący dźwignią regulującą kątem natarcia łopatek zmiennej geometrii a z kolei siłownikiem podciśnieniowym steruje zawór magnetyczny N75 (czarny plastikowy z białą główką) za pomocą podciśnienia podawanego na siłownik wężykiem a N75 jest sterowany elektrycznie przez sterownik silnika - ot cała zasada funkcjonowania regulacji ciśnienia doładowania. Zacząć w Twoim przypadku musisz od zdjęcia klipsa, którym zabezpieczona jest sztanga siłownika podciśnienia na dźwigni regulującej położenie łopatek zmiennej geometrii, następnie odłączenie sztangi od dźwigni i sprawdzenie ręką co się zacina - czy sama sztanga w gruszce siłownika podciśnienia czy dźwignia regulacji zmiennej geometrii turbosprężarki - jeżeli zacina się tylko sztanga w gruszce to kupujesz nowy siłownik i montujesz w miejsce starego bez konieczności demontażu turbiny z silnika a jeśli zacina się dźwignia na turbinie to demontujesz turbo z silnika, zdejmujesz z turbo muszlę części gorącej (tej od strony wydechu) i czyścisz zmienną geometrię z nagaru, po przeczyszczeniu składasz i montujesz turbo do silnika i pamiętaj o zalaniu turbosprężarki olejem przed pierwszym uruchomieniem silnika bo w przeciwnym razie zatrzesz wałek turbosprężarki i papa.
    Tu masz fotkę z widocznym klipem zabezpieczającym, sztangą turbiny (actuator rod) oraz dźwignią regulacji położenia łopatek zmiennej geometrii (VNT lever) :
    Seat Toledo 1,9 Tdi problem z turbiną

    Do sztangi dojście będziesz miał od góry silnika po uprzednim zdemontowaniu rur dolotu powietrza do turbiny od filtra powietrza.
  • Moderator of Cars
    To vgt, w związku z tym 01-->readiness-->011 BS i patrz jak macha sztangą (ok 2cm płynnego ruchu bez zacięć)
  • Level 10  
    Dzięki koledzy. Jak tylko żona wróci z pracy autem to się za to zabiorę.. SZTOMEL dzięki za foto. opiszę później stan prac i co się dzieje.. pozdrawiam
  • Level 1  
    mialem taki sam problem w seacie cordoba 1,9 TDi ASV,wyczyscilem turbine i wszystko bylo ok przez 2 miesiace,potem znowu sie wyłanczała,dałem do regeneracji i nie ma problemu,wszystko dziala tak jak ma.
    na pewno nie jest to problem elektroniki tylko turbiny regeneracja kosztuje ok 700zł
  • Level 10  
    Rozebrałem wszystko..tzn. cały dolot powietrza i wyjąłem turbinę.. w turbinie zatarta geometria oraz widoczne ślady oleju i zawór sterujący geometrią uszkodzony, więc oddałem do regeneracji <800pln>. Resztę wyczyściłem - łącznie z zaworkami i takim metalowym badziewiem -zdaję się że to egr czy jakoś tak.. szczęśliwie udało mi się nie zniszczyć uszczelek i wyczyścić chemią kolektor dolotowy i egr z syfu tzn. nagaru, którego było sporo. wszystko poskładałem i pięknie chodzi.. :) vag nie pokazuje żadnych błędów w silniku i ogólnie akcja przeprowadzona pomyślnie. dzięki za podpowiedzi i pozdrawiam