Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Toledo 1,9 Tdi problem z turbiną

goyo.niedobry 13 Kwi 2010 08:15 17109 13
  • #1 13 Kwi 2010 08:15
    goyo.niedobry
    Poziom 10  

    Witam. Mam problem z Seatem Toledo 1,9 Tdi 90 koni 2001r. Problem polega na tym że przy 4,4 tys/obr na 3 biegu , przy 3,5tys/obr na 4 biegu i przy 3,2tys/obr na 5 biegu samochód dostaje muła i czujnik ciśnienia turbiny zablokowuje turbinę. Program VAG diagnozuje błąd czujnika ciśnienia turbiny i po wykasowaniu wszystko wraca do normy - aż do następnego przekroczenia w/w obrotów. turbina moim zdaniem mechanicznie sprawna bo VAG wskazuje ciśnienie doładowania nawet powyżej normy - tj. pod obciążeniem na 3 biegu nawet 2,4 mbara, -a program wskazuje że norma to około 1,990 mbara. Pomóżcie zdiagnozować usterkę, bo jeden mechanik chciał już turbinę regenerować, drugi silnik rozbierać.. a moim zdaniem to kwestia elektryczna bardziej bo jeśli turbina dmucha jak trzeba to raczej tylko albo mechaniczny zawór na turbinie albo eletryczny co się z nim łączy przewodami ciśnieniowymi.. jak dojść który ?? może naprawialiście podobną usterkę ??

    1 13
  • #2 13 Kwi 2010 08:32
    yaaro
    Poziom 33  

    Zacinające się kierownice, turbina do czyszczenia.

    0
  • #3 13 Kwi 2010 08:47
    tomek.kopiec
    Poziom 18  

    2400 jest nie dopuszczalne dlatego wpada w tryb awaryjny,na początek zacząć od najtańszych rzeczy-wężyki magistrali vacum,w tym samochodzie proszę sugerować się wymaganiami w grupie 11 vagcom,mają być przybliżone a nie tak drastycznie odbiegać,na końcu sprężarka na stół i czyszczenie kierownic.A tak jeszcze zapytam jesteś pewien że wymagane to 1990 a nie 1954 lub coś blisko?Bo takie wskazania to widziałem jak źle był skopiowany wsad po modyfikacjach.

    1
  • #4 13 Kwi 2010 08:52
    carrot
    Moderator Samochody

    To jest silnik 90 koni, nie ma vgt, tylko zawór upustowy, trzeba sprawdzić wężyki i elektrozawór

    0
  • #5 13 Kwi 2010 08:53
    Sztomel
    Poziom 34  

    wszystko zależy jaki tam siedzi silnik bo nie wiemy czy ma zmienną geometrię czy WG - jeśli silnik ma oznaczenie ALH to ma zmienną geometrię a przyczyną przeładowania turbo będzie albo zapieczona zmienna geometria albo zacinająca się wewnątrz gruszki sztanga siłownika podciśnieniowego, wężyki podciśnienia nie mają tutaj wpływu na przeładowanie więc nie ma konieczności ich sprawdzania/wymiany z jednym tylko wyjątkiem (rzadko spotykanym) a mianowicie zatkanie, załamanie lub zagniecenie wężyka łączącego N75 z obudową filtra powietrza a raczej z trójnikiem, w którym łączy się również króciec ATMO z elektrozaworu N18.

    0
  • #6 13 Kwi 2010 10:03
    goyo.niedobry
    Poziom 10  

    silnik ALH 608020 i jak już pisałem wyżej 66kW/90 koni.. dane z VAG pisałem z pamięci i mogłem się pomylić więc pewnie wzorcem jest to co pisał kolega 1954 bmara.. sprawdzę jeszcze później. Myślałem że jak turbina dmucha mocniej to tylko świadczy o jeje sprawności.. ale do rzeczy.. po zapaleniu samochodu w VAG parametry są zbliżone do wzorcowych.. można gazować i nic się nie dzieje.. przy obciążeniu wskazanie 100% użycia turbiny i np. 1954mbara wzorzec a dmucha ponad 2 mbara np. 2,2 1,990 nawet do 2,5 mbara.. i gdzieś przy tej wartości czujnik ją wyłącza i pokazuje się błąd przeładowania.. na turbinie siedzi taka metalowa puszka która jest podłączona do elektrycznego zaworu przewodami ciśnieniowymi i tą metalową puchą staruje jeszcze czarna pucha z czarnego plastiku <pewnie ten siłownik pociśnieniowy o którym pisze kolega SZTOMEL>... JAKIEŚ POMYSŁY OD CZEGO ZACZĄĆ I jakie mogą być objawy uszkodzen elementów - żeby znaleźć który nawalił ???

    -1
  • #7 13 Kwi 2010 10:03
    yaaro
    Poziom 33  

    carrot napisał:
    To jest silnik 90 koni, nie ma vgt, tylko zawór upustowy, trzeba sprawdzić wężyki i elektrozawór


    w 2001 już raczej nie było turbin z zaworem upustowym.

    0
  • #8 13 Kwi 2010 10:15
    trans-serwis
    Poziom 39  

    goyo niedobry albo zaprowadź ten samochód do warsztatu albo użyj opcji szukaj. Materiałów w necie jest tyle że głowa boli nie potrzeba setny raz wa łkować tego na forum.

    1
  • #9 13 Kwi 2010 10:39
    goyo.niedobry
    Poziom 10  

    hehe.. chętnie bym zaprowadził - tylko że jak się mieszka na wschodzie i ma się mechaników w mieście co potrafią tylko maluchy młotkiem naprawiać to trzeba samemu szukać..a na serwisy też nie ma co liczyć bo koleżka nową zafirą 6 razy na gwarancji z podobną usterką jeździł a trzeba było tylko węża wymienić.. jak Ci się kolego cierpliwość skończyła to nie czytaj takich postów, bo weźmie ktoś jeszcze za 2 dni i napisze podobny i znowu będziesz miał ciśnienie... pozdrawiam

    0
  • #10 13 Kwi 2010 11:22
    Sztomel
    Poziom 34  

    goyo.niedobry napisał:
    .. na turbinie siedzi taka metalowa puszka która jest podłączona do elektrycznego zaworu przewodami ciśnieniowymi i tą metalową puchą staruje jeszcze czarna pucha z czarnego plastiku <pewnie ten siłownik pociśnieniowy o którym pisze kolega SZTOMEL>... JAKIEŚ POMYSŁY OD CZEGO ZACZĄĆ I jakie mogą być objawy uszkodzen elementów - żeby znaleźć który nawalił ???


    nie za dużo tych puszek wyliczyłeś ;)
    metalowa puszka przy turbinie to jest właśnie siłownik podciśnieniowy sterujący dźwignią regulującą kątem natarcia łopatek zmiennej geometrii a z kolei siłownikiem podciśnieniowym steruje zawór magnetyczny N75 (czarny plastikowy z białą główką) za pomocą podciśnienia podawanego na siłownik wężykiem a N75 jest sterowany elektrycznie przez sterownik silnika - ot cała zasada funkcjonowania regulacji ciśnienia doładowania. Zacząć w Twoim przypadku musisz od zdjęcia klipsa, którym zabezpieczona jest sztanga siłownika podciśnienia na dźwigni regulującej położenie łopatek zmiennej geometrii, następnie odłączenie sztangi od dźwigni i sprawdzenie ręką co się zacina - czy sama sztanga w gruszce siłownika podciśnienia czy dźwignia regulacji zmiennej geometrii turbosprężarki - jeżeli zacina się tylko sztanga w gruszce to kupujesz nowy siłownik i montujesz w miejsce starego bez konieczności demontażu turbiny z silnika a jeśli zacina się dźwignia na turbinie to demontujesz turbo z silnika, zdejmujesz z turbo muszlę części gorącej (tej od strony wydechu) i czyścisz zmienną geometrię z nagaru, po przeczyszczeniu składasz i montujesz turbo do silnika i pamiętaj o zalaniu turbosprężarki olejem przed pierwszym uruchomieniem silnika bo w przeciwnym razie zatrzesz wałek turbosprężarki i papa.
    Tu masz fotkę z widocznym klipem zabezpieczającym, sztangą turbiny (actuator rod) oraz dźwignią regulacji położenia łopatek zmiennej geometrii (VNT lever) :
    Seat Toledo 1,9 Tdi problem z turbiną

    Do sztangi dojście będziesz miał od góry silnika po uprzednim zdemontowaniu rur dolotu powietrza do turbiny od filtra powietrza.

    3
  • #11 13 Kwi 2010 12:11
    carrot
    Moderator Samochody

    To vgt, w związku z tym 01-->readiness-->011 BS i patrz jak macha sztangą (ok 2cm płynnego ruchu bez zacięć)

    0
  • #12 13 Kwi 2010 12:17
    goyo.niedobry
    Poziom 10  

    Dzięki koledzy. Jak tylko żona wróci z pracy autem to się za to zabiorę.. SZTOMEL dzięki za foto. opiszę później stan prac i co się dzieje.. pozdrawiam

    0
  • #13 06 Maj 2010 11:39
    matti04
    Poziom 1  

    mialem taki sam problem w seacie cordoba 1,9 TDi ASV,wyczyscilem turbine i wszystko bylo ok przez 2 miesiace,potem znowu sie wyłanczała,dałem do regeneracji i nie ma problemu,wszystko dziala tak jak ma.
    na pewno nie jest to problem elektroniki tylko turbiny regeneracja kosztuje ok 700zł

    0
  • #14 07 Maj 2010 16:59
    goyo.niedobry
    Poziom 10  

    Rozebrałem wszystko..tzn. cały dolot powietrza i wyjąłem turbinę.. w turbinie zatarta geometria oraz widoczne ślady oleju i zawór sterujący geometrią uszkodzony, więc oddałem do regeneracji <800pln>. Resztę wyczyściłem - łącznie z zaworkami i takim metalowym badziewiem -zdaję się że to egr czy jakoś tak.. szczęśliwie udało mi się nie zniszczyć uszczelek i wyczyścić chemią kolektor dolotowy i egr z syfu tzn. nagaru, którego było sporo. wszystko poskładałem i pięknie chodzi.. :) vag nie pokazuje żadnych błędów w silniku i ogólnie akcja przeprowadzona pomyślnie. dzięki za podpowiedzi i pozdrawiam

    1