Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Niebieski LED zasilany 1,5V (miganie)

zasoby 14 Sie 2004 23:17 19851 34
  • Do zasilania niebieskich diod LED potrzeba przeważnie napięcia około 3V. W celu zasilania z napięcia 1,5V, trzeba zbudować prosty podwajacz napięcia. Tranzystory TR1 oraz TR2 to zwykła para astabilna przełączana w okresie 1-2 sekund (można zmieniać potencjometrem VR1). W tym podwajaczu dwa tranzystory pracują razem jako wyłączone lub załączone. W chwili wyłączenia kondensatory C3, C4 gromadzą ładunek. W chwili załączenia kondensatory C3,C4 połączone szeregowo przez złącza EC, CE tranzystorów posiadają napięcie 1,5V+1,5V wystarczające do zasilenia niebieskiego LEDa.

    Okres ładowania nie może być za niski, wtedy kondensatory nie zdążą się naładować. Efekt po załączeniu jest taki, że niebieski LED miga.

    Schemat ideowy

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To jest potrajacz, a nie podwajacz napięcia - napięcie przewodzenia niebieskiego LED-a
    jest około 3.5V (dla 20mA), i podwajacz by nie wystarczył, a w każdym razie prąd byłby
    bardzo mały; w stanie wyłączenia tranzystorów na LED-zie jest do 1.5V, włączenie
    każdego dodaje do 1.5V, więc w sumie może być 4.5V - tyle, że w krótkim impulsie,
    poniżej milisekundy, bo to jest czas rozładowania C2 przez bazę TR1; ten czas byłby
    dłuższy, gdyby szeregowo z C2 dodać opornik - i wtedy przez LED-a, i przez bazę TR1
    nie płynęłyby takie duże impulsy prądu - może spróbować tam wrzucić parę kiloomów?

    Ten układ może też działać z diodą białą, lub UV - z UV i akumulatorkiem 1.2V z trudem.

    A jakby się chciało dać większą częstotliwość impulsów, żeby sprawiało wrażenie
    świecenia ciągłego, to wypadałoby zastąpić cztery oporniki tranzystorami włączanymi na
    czas, kiedy te dwa, które już są, są wyłączone - żeby szybciej ładować kondensatory.
  • #3
    yogi88
    Poziom 2  
    Jestem bardzo początkującym i chciałbym bardzo to wykonać, ale czy mógłby mnie ktoś bliżej zapoznać co kupić, co dobrze połączyć itd?? Byłbym bardzo wdzięczny, pozdrawiam.
  • #4
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Kupić trzeba to, co jes na schemacie, czyli:
    - oporniki 1M, 12k, 4k7 po 2 sztuki, 8k2 jeden; moc dowolna, raczej
    nie za duże; mogą się przydać dodatkowo oporniki 4k7 i 22 omy;
    - potencjometr 1M;
    - kondensatory elektrolityczne 2 sztuki 100uF, i jeden 200uF (mogą
    być większe pojemności, nie zaszkodzi; napięcie jak najmniejsze);
    - tranzystory BC327 i BC337 (lub BC328 zamiast BC327, BC338 zamiast
    BC337 - w tym układzie ze względu na niskie napięcie może być dowolny,
    tranzystory z końcówką "8" mają maksymalne napięcie 20V, "7" ze 40);
    - kondensator 470nF - MKSE lub MKT;
    - i dioda LED o dużej jasności - biała lub niebieska lub UV.

    Kondensatory elektrolityczne: na schemacie jest oznakowane, gdzie mają
    mieć "+", na kondensatorach zwykle jest napisany "+" albo "-".

    Dioda LED: zwykle anoda jest dłuższa, niż katoda; zawsze można sprawdzić tak,
    że podłączasz do jednej końcówki opornik (np. 12k, który jest na schemacie)
    jednym końcem i łączysz drugą końcówkę diody, oraz drugą końcówkę opornika
    z baterią 4.5V (lub nawet 9V, jak akurat taką masz "pod ręką) - jeśli dioda LED
    zaświeci, to znaczy, że połączyłeś anodę do plusa, jak nie, to do minusa.

    Tranzystory (dla BC327, 328, 337, 338 i wielu innych - BC237 do 239, BC307
    do 309, BC546 do 550, BC556 do 560): jak położysz tranzystor nóżkami w twoją
    stronę, okrągłą stroną do góry, to od lewej będą kolejno nóżki E, B, C.

    Proponuję parę drobnych zmian w schemacie:
    - dodać mały opornik (np. 22 omy) szeregowo z jednym z kondensatorów 100uF;
    - dodać opornik 4k7 szeregowo z kondensatorem 470nF;
    - górny opornik 1M połączyć dolnym końcem z minusem zasilania, a górny koniec
    dolnego opornika 1M z suwakiem VR1 (a za to nie łączyć tego suwaka z plusem).

    A jeśli chcesz, żeby dioda migała z większą częstotliwością, a kondensatory
    zdążały się naładować, to zamiast oporników 12k wstaw diody Shottky, i daj
    mniejszy kondensator zamiast 470nF - tylko że taki układ będzie dość wrażliwy
    na obniżenie napięcia zasilania, raczej nie będzie działać poniżej około 1.4V.
  • #5
    mike87
    Poziom 11  
    A co zrobić, żeby dioda ta cały czas świeciła (chodzi mi o zastosowanie zasilania 1,5V do zasilania małej latarki diodowej)
  • #6
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Korekta do mojej poprzedniej informacji - sama zamiana 2 oporników na diody niewiele
    poprawi ładowanie kondensatorów, problem jest w tym, że nadal ładowałyby się przez
    oporniki (tylko teraz 4k7, a nie 4k7+12k, więc parę razy szybciej); zasadniczą poprawę
    można uzyskać stosując więcej tranzystorów, i odpowiedni układ do ich sterowania (bo
    na samych tranzystorach niewygodnie robić generator symetryczny - a taki by się przydał).

    Da się to zrobić na 8 tranzystorach bipolarnych (po 3 sztuki takich jak BC328 i BC338,
    i po 1 takim, jak BC148/BC238/BC548 i BC158/BC308/BC558) - i tak to wszystko
    razem kosztuje około 60gr, więc mniej od dobrego LED-a (ceny od 1.70 za białego
    LED-a 10000mcd na Allegro). Do tego dojdzie trochę oporników i kondensatorów.

    Niestety nie mogę tu umieścić załącznika, więc nie podam schematu. Mgę jedynie
    opisać, jak to ma być połączone. Tranzystory BC328 i BC338 łączymy emiterami do
    plusa (PNP - czyli BC328) i minusa (NPN - czyli BC338); wybieramy z nich dwie pary
    (NPN i PNP) i w każdej parze kolektory razem, do baz oporniki (po parę kilo każdy),
    drugie końce tych oporników też łączy się razem w parach, i punkt ich połączenia
    łączy się przez opornik (np. 1k) z połączeniem kolektorów tej samej pary, a przez
    kondensator (np. 10nF) z połączeniem kolektorów drugiej pary. To już jest generator
    - mozna by spróbować do niego dodać dwie diody Shottky i LED-a, połączone przez
    kondensatory 100uF do połączeń kolektorów tranzystorów (dioda 1 od plusa do anody
    LED-a, dioda 2 od katody LED-a do minusa, kondensatory do końców LED-a podobnie
    jak na oryginalnym schemacie), i jeśli napięcie będzie 1.5V to to już może działać (na
    wszelki wypadek proponuję opornik szeregowo z LED-em dla ograniczenia prądu).

    Ale przy odrobinę niższym napięciu działanie się pogorszy - przy zasilaniu 1.5V
    kondensatory przez diody Shottky naładują się do około 1.1V, potem dadzą w sumie
    napięcie o 2V wyższe od napięcia zasilania - 3.5V, akurat tyle, ile trzeba dla LED-a.
    A przy zasilaniu 1.4V już tylko 3.2V, i LED będzie świecić słabiutko... Dlatego trzeba
    do tego układu dodać tranzystory zamiast diód Shottky.

    Sterowanie tych dwóch pozostałych z 6 już opisanych tranzystorów będzie bardziej
    skomplikowane (jest tu pewien problem - że kiedy dioda LED dostaje napięcie
    wystarczające do przewodzenia, to one mają napięcia na kolektorach spoza zakresu
    masa-plus zasilania, i trzeba się postarać, żeby od tego nie przewodziły): do ich baz
    łączymy przez oporniki 1k kolektory pozostałych dwóch tranzystorów (NPN do PNP -
    czyli kolektor BC148 do bazy BC328, a kolektor BC158 do bazy BC338), emitery do
    plusa (PNP - BC158) i do masy (NPN - BC148), bazy przez oporniki (np. 100k) do
    połączeń kolektorów tamtych dwóch par - każdą do tego połączenia, które przez
    kondensator łączy się z kolektorem tranzystora o takiej samej polaryzacji.

    Taki układ będzie na zmianę ładował oba kondensatory równolegle, a potem
    rozładowywał je szeregowo, dając w ten sposób prawie 3-krotnie wyższe napięcie,
    i 3x mniejszy prąd.
    Żeby zmiany napięcia na kondensatorach nie powodowały znaczącego spadku
    napięcia na diodzie LED, potrzebna będzie częstotliwość minimum kilku kHz dla
    kondensatorów 100uF; dla podanych elementów uzyskamy kilkanaście kHz.
    Myślę, że w takiej wersji układ ma szansę działać od 1.25V (akumulator NiCd).
  • #7
    mosfet
    Poziom 25  
    Koreta do postu 4-tego na liscie. Jak bialy/niebieski LED zaswieci podlaczony do baterii 4,5V przez rezystor 12k to mozecie mnie kanonizowac :P
  • #8
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Sprawdzałem - świeci, tylko znacznie słabiej niż przy normalnych prądach.
  • #9
    mosfet
    Poziom 25  
    Ok, niekloce sie ze specjalista, ale chyba swiatlo w pokoju musi byc zgaszone zeby zobaczyc to swiecenie?

    w sumie, to chyba niezla metoda (z duzym rezystorem) zeby jakby co nie zrobic LEDziowi kuku.
    :oops:
  • #10
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Dla sprawdzenia na ile jasno świeci właśnie spróbowałem.
    Oporniki 2 po 12k połączone szeregowo, napięcie 4.18V (akumulator kwasowy,
    2 ogniwa, akurat takie daje), dioda NICHIA 9000mcd kupiona na Allegro, i bez
    problemów widać świecenie przy normalnym jasnym oświetleniu pokoju - jasność
    diody znacznie przewyższa jasność swiatła lamp odbitego od białej powierzchni.
  • #12
    mike87
    Poziom 11  
    Ale jak zrobić żeby ta dioda świeciła a nie migała :?:
  • #13
    ford42
    Poziom 11  
    :arrow: Masster podana stronka bardzo ciekawa ! Układ też prosty ale pomysłowy. Pozdrawiam :)
  • #14
    pasorzytek
    Poziom 16  
    mosfet napisał:
    Koreta do postu 4-tego na liscie. Jak bialy/niebieski LED zaswieci podlaczony do baterii 4,5V przez rezystor 12k to mozecie mnie kanonizowac :P
    a wiesz dlaczego swieci??? bo np. dam prad 1A [uwaga takim pradem możemy spalić diode !! ] dla rachunku to patrz i np 30V zasilacz . z Prawa Oma wynika że U=R/I więc jeżeli damy 12KΩ to na rezystorze zejdzie 12kV czyli wszystko ale żeby to zeszło przez diode musi płynąć prąd a jeżeli płynie to dioda świeci ;)
  • #15
    antos
    Poziom 11  
    Potrzebuje pomocy dotyczacej diod. Jstem 100% amatorem w dziedzinie elktroniki. Moj problem polega na tym ze chcialbym podlaczyc 3 diody pod wejscie 12v w komputerze ale nie zawsze te diody swieca sie rownomiernie i po krotkim czasie ktoras z nich pada. Czy moglbym prosic o jakis prosty schemat ktory pomogl by mi rozwiazac ten problem. Z gory dziekjue.
  • #16
    Masster
    Poziom 32  
    Musisz dać rezystor ograniczający prąd, dla szeregowego połączenia daj jakieś 200÷300Ω.
  • #17
    antos
    Poziom 11  
    a mozna tak bardziej lopatologicznie powiedziec jak to wyglada :)
  • #19
    antos
    Poziom 11  
    dzieki za wszystko ale mamj eszcze jedne pytanie jak wyglada ten rezytor jaki ma kolor ile ma paskow i jakie bo ja zielony jestem w te sprawy
  • #20
    pasorzytek
    Poziom 16  
    rezystory magą wyglądać tak a kolory pasków to będą dla rezystora 330 omowego ... to będzie pomarańczowy pomarańczowy brązowy złoty lub odwrotnie zalezy jak patrzysz ale patrzy sie zawsze tak ze rezystory aja z prawej strony kolor zloty ;)

    tutaj masz tabelke ;)

    czyli patrzac na rezystor nad tabelka ma on

    5 6 x1 Ω ±5% czyli 56Ω±5% ;)

    za te rezystory zapłacisz góra 1zł ;)
  • #22
    kajko0000
    Poziom 1  
    Popmocy!! chce zamontować 4 ledy uv w aucie połącze je w szereg czyli mniej wiecej wyjdzie mi po 3V na każda, tylko boje sie o prad, bo to bedzie chodziło pod akiem samochodu. Czy ja musze dawać jakieś rezystory?? a jesli tak to jakie, ile Ohm i ile sztuk ?? czy moze wystarczy jeden na cały układ, a moze wcale??
  • #24
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    Można zastosować więcej diód LED połączonych szeregowo, przy zasilaniu układu z baterii 3V
  • #25
    _jta_
    Specjalista elektronik
    kajko0000, czy masz na myśli ten układ gulson-a, co jest na początku, czy zwykłe
    połączenie 4-ch LED-ów w szereg? do tego drugiego 12V może być ciut za mało,
    lepiej 2 LED-y połączyć w szerego z opornikiem 300 om, i zrobić dwa takie szeregi.
  • #26
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    Ja dziś zrobiłem ten układ w pająku, miałem trochę problemów z uruchomieniem, ale po zastosowaniu kondensatora 0,68uF działa.
    I jeszcze jedno pytanie:
    Jak zwiększyć częstotliwość błysków.
  • #27
    _jta_
    Specjalista elektronik
    W układzie gulson-a, jak chcesz zwiększyć częstotliwość błysków, to zmniejszasz
    wszystkie oporności; bezpośrednio o częstotliwości decyduje iloczyn C2 i sumy
    VR1+R1+R2, ale przez czas między błyskami muszą się naładować C3 i C4
    poprzez oporniki R3+R7 (C3) i R5+R6 (C4), i jak ich nie zmniejszysz, to nie
    zdążą, i LED wogóle nie zaświeci (a może raz na kilka impulsów?).
  • #28
    robson15190
    Uczeń
    może wiecie gdzie koło warszawy jest jakaś hurtownia diód led dyfuzyjnych jakby co to moje gg 9541624
  • #29
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    Kolejny układ migającej diody LED, tym razem koloru czerwonego. Zbudowałem ostatnio ten układ i działa, zamiast czerwonej LED zastosowałem zwykłą zieloną LED, ponieważ tylko taką mogłem użyć.

    http://www.belza.cz/ledlight/blik.htm
  • #30
    neono
    Poziom 17  
    hej nie mozna jakos prosciej tego zrobić??jakies prosciulkie uklady np kabelki i jakis powszechny chip??