Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi A3 1.9TDI, 110KM, AHF - zaworek N75, jak jest sterowany?

16 Kwi 2010 12:02 23871 10
  • Poziom 28  
    Witam!

    Mam problem ze spadkiem mocy w samochodzie. Audi A3 1.9TDI, 110KM, AHF. Temat zapieczonych łopatek turbosprężarki przerabiałem półtora roku temu:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1091794.html

    jednak teraz podejrzewam walnięty przepływomierz, bo nie jest to typowy notlauf, taki, że auto traci moc dopiero powyżej pewnych obrotów. Auto jest od początku co najwyżej średnie. Wczoraj posprawdzałem parę rzeczy, wszedłem na kanał, rozruszałem cięgno gruszki (chodzi w pełnym zakresie), przeczyściłem szlaufiki i zaworki N75/N18 za pomocą WD40. Na razie jakoś ten problem mnie mocno nie strofuje, ale prędzej czy później dojdę co jest grane.

    Jedna rzecz jaka mnie natomiast zastanowiła to to, że po włączeniu zapłonu na wtyczce dochodzącej do N75 mam napięcie 5,5V. Mierzyłem 3 razy, żeby się upewnić. Teraz pytanie: czy to jest dobry objaw, czy od razu po zapłonie powinno być tam 12V? Domyślam się, że ten zawór nie działa od razu, tylko to napięcie jest jakoś przełączane przez komputer, kiedy dodaję np. gazu, czy jakoś tak. Może ktoś mnie uświadomić jak to jest z tym napięciem na N75?

    Z góry dzięki!
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 34  
    Na N75 po uruchomieniu silnika i pracy na wolnych obrotach powinno być 5,5V i to jest prawidłowy objaw gdyż wtedy w N75 zamknięty jest przelot pomiędzy kanałami na króćcach VAC i ATMO i podciśnienie jest wtedy cały czas utrzymywane na wysokim poziomie pomiędzy kanałami VAC i OUT co powoduje, że podciśnienie jest podawane bezpośrednio na gruchę siłownika podciśnieniowego przy turbinie i łopatki zmiennej geometrii ustawiane są wtedy w pozycji maksymalnego doładowania. W miarę zwiększania prędkości obrotowej silnika wzrasta również ciśnienie powietrza doładowanego w związku ze zwiększoną dynamiką gazów spalinowych wypływających z kolektora wydechowego, które napędzają wirnik części gorącej turbosprężarki (od strony wydechu) i jeśli ciśnienie doładowania rzeczywiste będzie większe niż to jakie jest zadane przy danej prędkości obrotowej silnika przez ECU to wtedy na N75 jest podawane impulsowo napięcie 12V co powoduje, że zgodnie z długością i częstotliwością tych impulsów 12V w N75 opada płytka zamykająca wcześniej przepust pomiędzy kanałem VAC i ATMO (łącząc ze sobą kanały VAC-OUT-ATMO) i podciśnienie jest zbijane przez dostające się wtedy do układu podciśnieniowego ciśnienie atmosferyczne. Podciśnienie wtedy słabnie i sztanga siłą sprężyny znajdującej się wewnątrz gruchy podciśnieniowej wypychana jest na zewnątrz gruchy co powoduje, że ustawia łopatki zmiennej geometrii w pozycję mniejszego doładowania i gazy spalinowe kierowane są nie na zewnętrzne krawędzie łopatek wirnika części gorącej turbiny tylko kierowane są do środka osi wirnika co powoduje zmniejszenie jego prędkości obrotowej (przenoszonej również ośką na wirnik sprężarki po stronie zimnej) i ciśnienie powietrza doładowanego spada. Zasada jest taka, że gdy ECU zażąda mniejszego ciśnienia doładowania w danej chwili to N75 otrzymuje często impulsy 12V a jeśli chce zwiększyć to ciśnienie to N75 ma stałe zasilanie 5,5V. Turbo podczas gdy silnik pracuje na wolnych i niskich obrotach ma sztangę ustawioną zawsze w pozycji max doładowania. Jeśli gwałtownie zwiększysz obroty to na N75 będą się pojawiać impulsy 12V. Ot tyle filozofii ;)
  • Poziom 28  
    O właśnie! Tak też myślałem, tylko nie mogłem sobie przypomnieć :D

    Odpiąłem dziś przepływomierz. Wynika, że nie ma różnicy w mocy, niezależnie czy przepływomierz jest odpięty, czy podłączony. Skłaniam się ku walniętego przepływomierza co raz bardziej. Jednak nie jestem do końca przekonany, bo to też nie musi być do końca jego wina. Muszę chyba jeszcze sprawdzić, czy czasem nie mam oleju w wężu od strony intercoolera przy turbo. Martwi mnie trochę ten olej przy intercoolerze, pod lampą od strony pasażera.

    Mam przepływomierz 5-pinowy. Trochę boję się podłączyć diodę zamiast przepływomierza żeby nie uwalić sterownika ECU. Ponoć można podłączyć pomiędzy piny 4 i 5 (w kierunku 4->5), ale informacje są różne w internecie. Kwestia tylko, czy taki test z diodą dałby wiarygodność, że przepływomierz do wymiany.

    Audi A3 1.9TDI, 110KM, AHF - zaworek N75, jak jest sterowany?
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 39  
    Kolego Sztomel chyba się mylisz. Na zworze N75 po włączeniu zapłonu na nie pracującym silniku powinno być 12 V, przy pracującym silniku na wolnych obrotach i nie pracującym zaworze również powinno być 12V.
    Dotyczy silnika AHF.
  • Moderator Samochody
    Proszę, to już się męczące staje, ile można tłumaczyć jak chłop krowie na miedzy, po jakiego grzyba się bawić z jakimiś diodami, czy pomiarami n75 woltomierzem
    Bierzesz vag-a włazisz w 003, wprowadzasz sterownik w bs i wiesz wszystko o przepływomierzu, egr i n18, potem robisz to samo w 011 i oglądasz efekty (lub ich brak) działania n75
  • Poziom 28  
    Sprawa jasna, zrobiliśmy u mechaniora test z zamianą przepływomierza. Auto od razu wróciło do rzeczywistości :)

    Pytanie, czy lepsza np. sama wkładka Pierburg za 210zł, czy cały Bosch za 250?
  • Poziom 10  
    Ja miałem od zawsze problemy z mocą mojego 1.9 TDI 90hp. 96 passat. CZyściłem zawory... min. N75 N18 Smarowałem turbinę a co się okazało? Przepływka była brudna... umyłem ją ciepłą wodą z kranu, zamotnowałem no i auto jak nowe. Pojechałem na test na obwodnicę i przeżyłem szok. 195km/h. Później sobie przypomniałem, że opony mam do 160 :)
  • Poziom 9  
    Sztomel napisał:
    Na N75 po uruchomieniu silnika i pracy na wolnych obrotach powinno być 5,5V i to jest prawidłowy objaw gdyż wtedy w N75 zamknięty jest przelot pomiędzy kanałami na króćcach VAC i ATMO i podciśnienie jest wtedy cały czas utrzymywane na wysokim poziomie pomiędzy kanałami VAC i OUT co powoduje, że podciśnienie jest podawane bezpośrednio na gruchę siłownika podciśnieniowego przy turbinie i łopatki zmiennej geometrii ustawiane są wtedy w pozycji maksymalnego doładowania. W miarę zwiększania prędkości obrotowej silnika wzrasta również ciśnienie powietrza doładowanego w związku ze zwiększoną dynamiką gazów spalinowych wypływających z kolektora wydechowego, które napędzają wirnik części gorącej turbosprężarki (od strony wydechu) i jeśli ciśnienie doładowania rzeczywiste będzie większe niż to jakie jest zadane przy danej prędkości obrotowej silnika przez ECU to wtedy na N75 jest podawane impulsowo napięcie 12V co powoduje, że zgodnie z długością i częstotliwością tych impulsów 12V w N75 opada płytka zamykająca wcześniej przepust pomiędzy kanałem VAC i ATMO (łącząc ze sobą kanały VAC-OUT-ATMO) i podciśnienie jest zbijane przez dostające się wtedy do układu podciśnieniowego ciśnienie atmosferyczne. Podciśnienie wtedy słabnie i sztanga siłą sprężyny znajdującej się wewnątrz gruchy podciśnieniowej wypychana jest na zewnątrz gruchy co powoduje, że ustawia łopatki zmiennej geometrii w pozycję mniejszego doładowania i gazy spalinowe kierowane są nie na zewnętrzne krawędzie łopatek wirnika części gorącej turbiny tylko kierowane są do środka osi wirnika co powoduje zmniejszenie jego prędkości obrotowej (przenoszonej również ośką na wirnik sprężarki po stronie zimnej) i ciśnienie powietrza doładowanego spada. Zasada jest taka, że gdy ECU zażąda mniejszego ciśnienia doładowania w danej chwili to N75 otrzymuje często impulsy 12V a jeśli chce zwiększyć to ciśnienie to N75 ma stałe zasilanie 5,5V. Turbo podczas gdy silnik pracuje na wolnych i niskich obrotach ma sztangę ustawioną zawsze w pozycji max doładowania. Jeśli gwałtownie zwiększysz obroty to na N75 będą się pojawiać impulsy 12V. Ot tyle filozofii ;)



    a co jeśli tego podciśnienia po zapaleniu silnika brak i gruszka nie jest wciagnięta przez n75? czy uszkodzony może być n75 ze nie wytwarza w ogóle podciśnienia na gruszkę? dodam że wszystkie wężyki wymieniłem na nowe
  • Poziom 42  
    matmixmix napisał:
    czy uszkodzony może być n75 ze nie wytwarza w ogóle podciśnienia

    Co znaczy "wytwarza" według ciebie....
  • Poziom 9  
    autoas napisał:
    matmixmix napisał:
    czy uszkodzony może być n75 ze nie wytwarza w ogóle podciśnienia

    Co znaczy "wytwarza" według ciebie....


    to znaczy ze po ściągnięciu wężyka od n75 który idzie do gruszki turbiny i zatkaniu go np palcem czy tez przytknięciu do ust nic nie czuć żeby zasysał powietrze. wiec jak ma wessać gruszkę i poruszyć sztangę turbiny. podciśnienie wytwarza vacu pompa a nie n75 to wiem. podciśnienie tylko przechodzi przez n75 ale go tam nie ma. a po zapaleniu silnika powinno być maksymalne podciśnienie i sztanga powinna być wciągnięta na maksa a nie jest. vacu pompa jest sprawna a układ szczelny. wszystkie wężyki wymieniłem na nowe.
  • Poziom 42  
    No jeśli przed zaworkiem jest podciśnienie a zasilanie prawidłowe to wszystko jasne...więc w czym problem..