Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja prędkości silnika 2,2kW 3f 400V

pandor83 17 Kwi 2010 09:52 10837 15
  • #1 17 Kwi 2010 09:52
    pandor83
    Poziom 9  

    Witam

    Szukam najtanszego sposobu regulacji predkosci silnika jak w temacie. Silnik pracuje jako naped wentylatora wyciagowego w lakierni.

    najtanszy falownik znaleziony przeze mnie - Omron - na chwile obecna kosztuje 800 zl, jednak znalazlem potencjalna alternatywe : regulator 3-fazowy

    czy spotkal sie moze z takim sterownikiem ?

    moze ktos mialby inny pomysl jak regulowac predkosc takiego silnika.

    pozdrawiam
    Grzesiek

    Link usunąłem. Proszę poprawić pisownię.
    [sq9jjh]

    0 15
  • #2 17 Kwi 2010 10:46
    Karol966
    Poziom 30  

    Witam. Sam chce zbudować regulator 3fazowy, nie wiem co kolega miał w linku więc poproszę o ten link na PW. Co do budowy mojego regulatora to planowałem użyć 3 triaków np BTA16 (16Amper), 3 optotriaki, transoptor do wykrywania przejścia przez 0 na jednej z faz oraz mały procesor z garstką rezystorów i potencjometrem do regulacji prędkości. Wydaje mi się, że jest to prosty układ ale mogę się mylić.

    1
  • #3 17 Kwi 2010 15:51
    Wlodzimierz Piotrowski
    Poziom 17  

    Zanim podejmie się próbę skonstruowania regulatora obrotów proponuję zastanowić się nad zasadą działania silnika, który posiadasz.

    Silniki prądu przemiennego dzielimy na:
    - silniki asynchroniczne indukcyjne (klatkowe lub pierścieniowe)
    - synchroniczne
    - komutatorowe

    Z tego co piszesz wnioskuje, że chcesz zrobić regulator na triakach ograniczając czas trwania połówki sinusoidy napięcia, czyli regulując dostarczoną moc. Takie sterowanie jest skuteczne tylko w przypadku silników komutatorowych (np. w wiertarce). W wykonaniu 3-fazowym są niezmiernie rzadko spotykane.
    Prawdopodobnie posiadasz silnik asynchroniczny indukcyjny (najbardziej popularny). Jego prędkość obrotowa n zależy od: f- częstotliwości prądu którym jest zasilany oraz od p- liczby par biegunów

    n=(60 x f) / p

    Czyli aby regulować w sposób płynny prędkość obrotową silnika w praktyce należy zmieniać częstotliwość prądu (napięcia) zasilającego silnik.
    Zmianę par biegunów można sobie darować ponieważ skutkuje to zmianą skokową prędkości, ponadto konstrukcja silnika musi to przewidywać (bieguny muszą być wyprowadzone na zewnątrz tak aby można je było inaczej połączyć).

    Podsumowując bez falownika, który będzie dostarczał napięcia o zmiennej częstotliwości nie można regulować prędkości obrotowej silnika indukcyjnego. Zastosowanie triaków spowoduje tylko ograniczenie mocy.

    0
  • #4 19 Kwi 2010 09:23
    kaltron
    Poziom 17  

    Wlodzimierz Piotrowski napisał:
    Podsumowując bez falownika, który będzie dostarczał napięcia o zmiennej częstotliwości nie można regulować prędkości obrotowej silnika indukcyjnego.

    A właśnie że można i w przypadku wentylatorów sterowniki tyrystorowe są bardzo powszechnie stosowane.
    http://www.venture.pl/podkategoria,56,Regulatory,pl.htm

    0
  • #5 19 Kwi 2010 09:30
    kortyleski
    Poziom 41  

    A czy kolega zadał sobie choć tyle trudu by przeczytać pytanie autora tematu i zapoznać się z podanymi w nim parametrami silnika? Na stronie podanej przez kolegę kaltron nie dopatrzyłem się regulatora 3-fazowego. Poza tym kolega powinien ( wnioskuje po specjalizacji) wiedzieć doskonale że silnik indukcyjny klatkowy o takiej mocy daje sie regulować tylko jednoczesną zmianą częstotliwości i napięcia - za to odpowiada właśnie falownik. Taniej i prościej się niestety nie da.

    0
  • #6 19 Kwi 2010 10:14
    kaltron
    Poziom 17  

    Wrzuciłem link tylko jako przykład, że regulatory tyrystorowe stosuje się do regulacji obrotów wentylatorów. Układy trójfazowe też są stosowane i to do silników wiele większych niż w poście np. Ziehl-Abegg. Fakt jest taki, że regulator od Ziehla kosztuje prawie tyle co falownik i dlatego nie jest zbyt popularny. Za to widziałem ostatnio na alledrogo gotowy regulatorek trójfazowy do 16A za jakieś 250 PLN. Za tyle falownika nie kupisz.

    0
  • #7 19 Kwi 2010 15:12
    Kabuto15
    Poziom 18  

    Jedyny rozsądny i fachowy sposób regulacji prędkości silników indukcyjnych to użycie falownika. Oczywiście pomijam takie sposoby jak zmiana liczby par biegunów, poślizgu, bo to są raczej wyłącznie książkowe sposoby i zazwyczaj nie dla zwykłego silnika.
    Dla silników wentylatorowych możliwe jest sterowanie za pomocą regulacji grupowej, ale tak jak pisałem na początku lepiej użyć falownika, bo mamy pewny duży zakres regulacji, często również możemy zamknąć pętlę sprzężenia poprzez np. czujnik temperatury, enkoder etc.

    0
  • #8 20 Kwi 2010 07:52
    kaltron
    Poziom 17  

    Kabuto15 napisał:
    bo to są raczej wyłącznie książkowe sposoby

    No zabił mnie kolega tym tekstem. Czyli literaturę Latka, Plamitzera, Gogolewskiego, Kuczewskiego i innych możemy wrzucić do jednego wora z Konopnicką Andersenem i braćmi Grimm?? A czy kolega zdaje sobie sprawę, że kilkanaście lat temu to właśnie falownik był takim książkowym sposobem, niedostępnym dla zwykłego zjadacza chleba? Pytanie było postawione prosto: czy jest sposób na zmniejszenie prędkości wentylatora tańszy niż falownik? Jeżeli więc czytam parę postów z odpowiedzią że nie ma, to jest to albo niewiedza, albo mijanie się z prawdą. Oczywiście sam jestem zdania, że tyrystorowy ściemniacz to najgorsze z możliwych rozwiązań, ale jest i działa. Nieco lepiej radzi sobie autotransformator, ale w tym przypadku to koszty porównywalne z falownikiem.
    P.S. Sprzężenie enkoderowe w wentylatorze - to dopiero brzmi fachowo. I książkowo.

    0
  • #9 20 Kwi 2010 08:30
    pandor83
    Poziom 9  

    Witam

    dziękuje za rozwiniecie tematu.

    widziałem na aukcji sterownik tyrystorowy wspomniany przez Kaltrona,
    poszukałem trochę informacji na ten temat, z których wynika ze sterowanie takim silnikiem korzystniej jest zrobić na falowniku.
    wg tych informacji:regulatory tyrystorowe dają możliwość zmiany prędkości obrotowej do 50% n, co w moim przypadku niestety nie wchodzi w grę, gdyż konieczna jest regulacja w pełnym zakresie obrotów.

    0
  • #10 20 Kwi 2010 09:05
    kaltron
    Poziom 17  

    Zauważ tylko, że wydajność przepływu wentylatora zależy od kwadratu prędkości obrotowej, więc zmniejszenie obrotów o połowę zmniejszy przepływ powietrza czterokrotnie. Ale jeśli chcesz startować od zera to pozostaje tylko falownik.
    Jeżeli chcesz falownik "po taniości" to możesz zobaczyć np. TUTAJ.

    0
  • #11 20 Kwi 2010 10:13
    Kabuto15
    Poziom 18  

    kaltron napisał:
    Kabuto15 napisał:
    bo to są raczej wyłącznie książkowe sposoby

    ...tyrystorowy ściemniacz to najgorsze z możliwych rozwiązań, ale jest i działa. Nieco lepiej radzi sobie autotransformator, ale w tym przypadku to koszty porównywalne z falownikiem.

    Działanie tyrystorowego ściemniacza na silniku trójfazowym/jednofazowym. Proszę wziąć silnik 2kW i spróbować. Pojęcie "działa" jest oczywiście względne. Autotransformator ? A co ze zmianą częstotliwości, potrzebną do tego aby obwód magnetyczny się nie nasycał (SEM zależy od strumienia i częstotliwości).
    I proszę zajrzeć do cytowanego Plamitzera i sprawdzić czy jest tam regulacja fazowa albo autotransformatorowa. Teorie trzeba znać i umieć z niej korzystać, dlatego uważam, że obecnie falownik jest najlepszym i najwłaściwszym sposobem reg. silników indukcyjnych, jeśli silnik ma pracować dłuższy czas.
    Co do linku z "falownikiem" wykonanym w firmie "Design Office" to lepiej wydać trochę więcej pieniędzy i mieć cały front end. Taniej zbudować się fabrycznego falownika na pewno nie da, przy małej ilości sztuk.

    0
  • #12 20 Kwi 2010 10:39
    klamocik
    Poziom 25  

    Takie regulatory tyrystorowe rozprowadzał facet z okolic Brzostku można je kupić na allegro już od 100 zł .Chodzą na U2008 lub U2009.W regulacji silników klatkowych pracujących z wentylatorami nawet bez sprzężenia zwrotnego chodzą wyśmienicie

    0
  • #13 20 Kwi 2010 10:42
    Kabuto15
    Poziom 18  

    Tyrystorowy regulator może działać na zasadzie: regulacji fazowej (ściemniacz) albo regulacji grupowej. Jeśli działa na zasadzie regulacji grupowej to można używać do silników spokojnie, tak jak piszesz klamocik. Ale zakres regulacji nie jest za duży. A na pewno jest to tanie rozwiązanie.

    0
  • Pomocny post
    #14 20 Kwi 2010 10:51
    kaltron
    Poziom 17  

    Kabuto15 napisał:
    dlatego uważam, że obecnie falownik jest najlepszym i najwłaściwszym sposobem reg. silników indukcyjnych

    A kto powiedział, że nie jest??
    Ja tylko twierdzę, że nie najtańszym.
    Kolega pandor83 szuka taniego rozwiązania to zamiast się wymądrzać zaproponuj coś tańszego niż 800 PLN.
    A co do autotransformatora to proszę:
    Regulacja prędkości silnika 2,2kW 3f 400V
    Autotransformatorowy R-DT prod. Ziehl - Abegg współpracujący z wentylatorem 1,1kW. Mam na hali chyba ze 20 szt. i wszystkie śmigają. Wbrew niektórym teoretykom.

    Dodano po 4 [minuty]:

    klamocik napisał:
    Takie regulatory tyrystorowe rozprowadzał facet z okolic Brzostku można je kupić na allegro już od 100 zł .Chodzą na U2008 lub U2009.W regulacji silników klatkowych pracujących z wentylatorami nawet bez sprzężenia zwrotnego chodzą wyśmienicie

    Na U2008. Klasyczny ściemniacz.

    0
  • #15 20 Kwi 2010 11:36
    Kabuto15
    Poziom 18  

    Ok. Skoro działa to znaczy, że masz racje kaltron.

    0
  • #16 20 Kwi 2010 15:37
    pandor83
    Poziom 9  

    kaltron napisał:
    Zauważ tylko, że wydajność przepływu wentylatora zależy od kwadratu prędkości obrotowej, więc zmniejszenie obrotów o połowę zmniejszy przepływ powietrza czterokrotnie. Ale jeśli chcesz startować od zera to pozostaje tylko falownik.
    Jeżeli chcesz falownik "po taniości" to możesz zobaczyć np. TUTAJ.


    Wiem iż wydajność wentylatora ma taka zależność.
    Wentylator ma pracować w lakierni, gdzie nikt nie liczył wymaganego przepływu. Właściciel zamontował wyciągowy (2,2 kW) "na pałę", który jest o wiele za mocny przy obecnej wydajności wentylatorów zasysowych. A ze jest to znajomy, szukam najtańszego rozwiązania tego problemu.
    Dziękuję za namiary na falowniki "po taniości".

    0