Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem

levy^ 18 Kwi 2010 00:09 27010 39
  • Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem

    Przedstawiam tu wersje alfa swojej pracy dyplomowej

    Po ciezkich bojach z zakloceniami na lini zasilajacej jak i impulsami elektromagnetycznymi pochodzacymi od ukladu zaplonowego i alternatora udalo sie w koncu uruchomic uklad, czesc praktyczna pracy dyplomowej. Spedzilem kilka dni na eliminacji tych zaklocen. No ale w koncu udalo sie, predkosc pokazuje dobra, natomiast zuzycie paliwa musi przejsc jeszcze kilka testow. Czyli kilka tankowan do pelna :) i porownanie z tym co pokazuje dystrybutor a uklad mojej konstrukcji

    Kilka fotek nizej bo nie bede sie rozpisywal - rozpisze sie w czesc teoretycznej ktora mam nadzieje ukonczyc w tym miesiacu.

    Jazda mieszana benzyna - gaz (fajnie miec takie spalanie benzyny :D )
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem


    tu spalanie takie jakie niestety jest, rozgrzewanie silnika, przyspieszanie od 0-100 km/h hamowanie pozniej znowu przyspieszanie, chlodzenie silnika itp
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem


    Na wyswietlaczu podczas postoju mozna odczytac to co widac na ekranie, natomiast gdy predkosc jest >0 wowczas na wyswietlaczu pokazywane jest zuzycie paliwa na godzine, predkosc i chwilowe spalanie, wszystko jest odswiezane co 2 sekundy



    to jest wzmacniacz sygnalu przeplywomierza paliwa, umieszczony zaraz przy przeplywomierzu obok aparatu zaplonowego, przeksztalca odrazu sygnalu sinusoidalny na prostokatny a nastepnie wysyla go koncentrykiem (kabel ekranowany) do mikroprocesora w kokpicie
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem


    widok ukladu z wyswietlaczem od srodka
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem

    a tutaj niestety modyfikacje spowodowane trudna rzeczywistoscia i usprawnieniami - coz zycie
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem

    na tym zdjeciu widac przeplywomierz, natomiast w prawym gornym rogu wzmacniacz sygnalu
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem



    zapomnialbym, jeszcze czujnik predkosci, tutaj moj samochod mnie mile zaskoczyl poniewaz zegary sa wyposazone w modul przetwarzajacy obrot linki predkosciomierza na sygnal cyfrowy (1-0) ponadto po kilku przeksztalceniach i obliczeniach moglem wyliczyc droge jaka samochod pokonuje przy jednym impulsie
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem


    ps. zrodla programu w tym momencie jeszcze nie moge udostepnic poniewaz nie wiem jak wyglada sprawa z prawami autorskimi uczelni.

    Samochod w ktorym zostal zamontowany uklad ma 5 litrowy silnik wyposazony w gaznik 4-gardzielowy bez powrotu

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    levy^ napisał 200 postów o ocenie 140, pomógł 14 razy. Mieszka w mieście kraków. Jest z nami od 2007 roku.
  • HELUPOWER
  • #2
    KamBys
    Poziom 23  
    Jeśli chodzi o spalanie benzyny/gazu to możesz podebrać sygnał z elektrozaworu gazu i "przełączać" zliczanie osobno na gaz/benzyne i dostaniesz spalanie na 100km realnie przejechanych na danym paliwie
  • #3
    levy^
    Poziom 16  
    to juz beda usprawnienia wprowadzane w przyszlosci, poki co chcialbym sie jak najszybciej obronic i miec to za soba, uklad mial byc prosty i taki jest. Ma spelniac podstawowe dzialanie

    Przede wszystkim - najwiekszy nacisk klade na przeplywomierz, ma on zakres pracy od 1,5 L/h do 150 L/h i charakterystyka jego jest nieliniowa. Udalo mi sie programowo obliczac punkt chwilowego zuzycia paliwa uzywajac interpolacji liniowej ktora korzysta z tabel w programie
  • #4
    matrix0606
    Poziom 14  
    naprawdę fajna konstrukcja. udostępnisz jakieś kody? wzory płytek? powiesz coś dokładniej o swojej pracy? w jakim samochodzie pracuje? jakie koszty?
  • #5
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    Nie napisałeś jakiego typu ,,przepływomierza" używałeś do pomiaru przepływu paliw.
  • #6
    levy^
    Poziom 16  
    ok, mam chwile w pracy, wiec postaram sie cos wiecej napisac

    najwiekszy problem byl ze znalezieniem odpowiedniego przeplywomierza. Po tygodniu poszukiwania udalo mi sie znalezc taki ktora najlepiej bedzie pasowal do mojego samochodu. Jest to przeplywomierz indukcyjny. Zakres dzialania 1,5 L/h do 150 L/h. Odsylam do datasheetow tego modelu

    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem

    Znalazlem go na niemieckiej stronie, jak sie pozniej okazalo firma ma przedstawicielstwo w Polsce. Nie jest to reklama ale informacja i umieszczam tu link do strony gdzie mozna bezposrednio kupic, bo wiem ze duzo ludzi szuka czegos takiego, zwlaszcza duzo pytan jest na forum elektrody

    http://www.conrad.pl/?serch=1&keyword=&art=126055


    co do kodu programu - moge go udostepnic calego, niestety ktos kto ma zamiar go skopiowac i wgrac w procek - odrazu mowie ze moze nie dzialac.
    Mysle ze bedzie pomocna czesc kodu ktora jest najwazniejsza. Czyli interpolacja liniowa dla tego przeplywomierza

    Code:

    Rem ########### przeplyw paliwa #############################
    If Impulsy_przeplywomierza => Min_imp And Imp < Max_imp Then       ' jesli liczba impulsow poza zakresem wyswietlamy 0.00
       Temp2_impulsy = Lookup(index_wieksza , Impulsy)          'z tabeli impulsy wyciagamy wartosc o indexie index_wieksza do zmiennej temp2_impulsy

       If Temp2_impulsy > Impulsy_przeplywomierza Then          'jesli liczba impulsow jest mniejsza od liczby z tabeli impulsy wtedy:
          Index_mniejsza = Index_wieksza - 1                    'ustalamy ze index_mniejsza bedzie o 1 mniejsza od index_wieksza
          Temp1_impulsy = Lookup(index_mniejsza , Impulsy)      'zczytujemy wartosci z tabel
          Temp1_przeplyw = Lookup(index_mniejsza , Przeplyw)
          Temp2_przeplyw = Lookup(index_wieksza , Przeplyw)
          A = Temp2_przeplyw - Temp1_przeplyw                   'wykonujemy obliczenia dla inerpolacji liniowej
          B = Impulsy_przeplywomierza - Temp1_impulsy           '"najblizszego sasiada"
          C = Temp2_impulsy - Temp1_impulsy
          Przeplyw = A * B                                      ' wykonujemy kolejnosc dzialan
          Przeplyw = Przeplyw / C                               'x=x1+(x2-x1)(u0-u1)/(u2-u1)
          Przeplyw = Temp1_przeplyw + Przeplyw
          Index_wieksza = 0                                     'zerowanie indexu
          Impulsy_przeplywomierza = 0                           'zerowanie licznika przeplywomierza
    Rem ############# koniec obliczania przeplywu paliwa #######

    Rem ############### Wartosci tabel ##########################

    Impulsy:                                                    'impulsy w przedziale 2 sekund % oznacza zmienna integer
    Data 5% , 8% , 10% , 14% , 19% , 26% , 32% , 39% , 44% , 51% , 56% , 112% , 168% , 224% , 281% , 337% , 393% , 449% , 505% , 561% , 833%

    Przeplyw:                                                   'Litry na godzine ! po liczbie oznacza zmienna single (zmiennoprzecinkowa)
    Data 1.5! , 2.0! , 2.5! , 3! , 4! , 5! , 6! , 7! , 8! , 9! , 10! , 20! , 30! , 40! , 50! , 60! , 70! , 80! , 90! , 100! , 150!



    pragne tylko dodac ze sa to wartosci wyliczone z charakterystyki przeplywomierza wyliczane co 2 sekundy. Oczywiscie zmienna Impulsy_przeplywomierza jest "tworzona" przez zewnetrzne przerwanie INT0



    W calej pracy zastosowalem dwa ukladu (trzeci byl gotowy w samochodzie), wzmacniacz sygnalu/ przerzutnik Schmita i uklad z Atmega

    tutaj jest wzory plytki przerzutnika
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem



    Co do kosztow, niestety najdrozsza czescia okazal sie sam przeplywomierz, z przesylka wyniosl okolo 200 zl, natomiast reszta, kable, wykonanie plytek, obudowy, wyswietlacz zamknelo sie w granicach 100 zl. Nie licze dlawikow i innych akcesoriow, ktore wykorzystalem ze starych zasilaczy komputerowych


    Uklad jest zamontowany w chevrolecie camaro z 1986 roku


    pozdrawiam
  • HELUPOWER
  • #7
    michal.fita
    Poziom 14  
    Fajny pomysł, sam kiedyś miałem podobny.

    Pytanie które mnie nurtuje w odniesieniu do Twojego projektu, to czy w Camaro jest powrót paliwa do baku? Chodzi o to, że wiele samochodów ma dwa (dziś większość) a niektóre nawet trzy przewody paliwowe:

    - Jeden zasila silnik (czyli gaźnik lub wtrysk)
    - Drugi służy do odesłania paliwa z nadmiaru napompowanego przez pompę zza zaworu ciśnienia paliwa
    - Trzeci służy do odsyłania skroplin paliwa z parowników par paliwa w samochodach zgodnych z Euro III i innych

    O ile trzeci nie ma większego znaczenia dla obliczeń zużycia paliwa, to pierwszy wymaga odejmowania przepływu z drugiego by otrzymać racjonalne wartości zużycia chwilowego.
  • #8
    levy^
    Poziom 16  
    tak sie szczesliwie sklada ze nowy gaznik ma tylko doprowadzone zasilanie paliwa

    na starym gazniku mialem 3 przewody o ktorych wspomniales
  • #9
    TO-mik
    Poziom 12  
    93 L / 100km nieźle ;) na szczęście tylko chwilowo ,teraz masz pełną świadomość ile paliwska potrafi zeżreć ,projekt super.
  • #10
    levy^
    Poziom 16  
    niestety to nie bylo spalanie chwilowe tylko srednie, inaczej pokazuje chwilowe spalanie

    o tak

    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem

    co prawda to tylko symulacja, jak bede mial kogos chetnego do pomocy (ja prowadze, ktos robi zdjecia) to je umieszcze, wole nie ryzykowac robiac obie rzeczy jednoczesnie
  • #11
    lotnick
    Poziom 15  
    Bardzo fajny projekt.
    Każdy bał się realizacji ze wzg na przepływomierz, aż znalazł się taki co znalazł :-) .
    Pokaż jeszcze CAMARO. Musisz.
  • #12
    levy^
    Poziom 16  
    fotka sprzed 2,5 roku. Nie wiele sie zmienil. W moim posiadaniu od 8 lat


    dzieki za punkciki

    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem


    a average musialem skrocic bo przy spalaniu auta cyfry moglyby sie nie zmiescic :)

    Dodano po 19 [minuty]:

    lotnick napisał:

    Każdy bał sie realizacji ze wzg na przepływomierz, aż znalazł się taki co znalazł :-) .


    nie da sie ukryc ze przeplywomierz to bylo cos co mnie przerazalo w calym projekcie, bylo wiele tematow na elektrodzie ktore przeczytalem, niestety przeplywomierz od mydelniczki mial za duza niedokladnosc. Mam nadzieje ze uklad dorowna dokladnosci ukladom podlaczonym do silnikow z wtryskiem. Jesli chodzi o odplyw dla gaznikow z powrotem jest dostepny przeplywomierz szwajcarskiej firmy (nie mam na tym komputerze linka), ktory stosowany jest w medycynie i mierzy baaardzo maly przeplyw rzedu mL
  • #13
    Villen
    Poziom 21  
    Projekt niezwykle ciekawy i na pewno praktyczny, jeśli chodzi o eksploatację takiego samochodu.

    Ale jako fan muscle muscle car'ów, a już Chevrloeta w szczególności muszę powiedzieć, że w porównaniu do samochodu bardzo blednie ;)
    Można poprosić o kilka zdjęć więcej? Może potworka spod maski pokażesz? ;)
  • #15
    mg.yhost
    Poziom 9  
    Czy idzie włożyć coś takiego w Fiata Cinquecento 700 '96 na gaźniku Aisiana?
  • #16
    PO.
    Poziom 20  
    levy^ napisał:

    Samochod w ktorym zostal zamontowany uklad ma 5 litrowy silnik wyposazony w gaznik 4-gardzielowy bez powrotu


    I to wszystko tłumaczy... A dziwiłem się co tak prosto masz :) . Większość gaźników ma przelew więc potrzebowałbyś dwa przepływomierze, zastanawiam się jak pompowanie w kółko i przeliczanie tego wpłynęłoby na dokładność zużycia - względem tego co zostało w baku ;) oczywiście, bo błąd narasta...

    A propos, co to za potwór? Stare camaro? I skąd mu tak małe spalanie wychodzi jak na zdjęciach?

    ps: pytałem przed czytaniem komentarzy, w ciemno trafiłem :D .

    ps2: niestety na fbody trzeba się rejestrować, odpada. On nie ma czasem 5,7l a nie 5l jeśli to v8 :P ? Czy to jest 4,9l v6? Nie wiem co było dokładnie montowane ale to takie charakterystyczne silniki GM są ;) .
    Może następny etap to pełen komputer i przeróbka na wielopunkt :D ? Swoją drogą aż szkoda silnika na "zwykły" gaz - załóż blosa (albo dwa do tej pojemności), bo wtrysku fazy ciekłej nie masz na razie z czego sterować ;) . Zakładam, że to samochód na dłużej dla Ciebie.
  • #17
    levy^
    Poziom 16  
    PO. napisał:

    ps2: niestety na fbody trzeba się rejestrować, odpada. On nie ma czasem 5,7l a nie 5l jeśli to v8 :P ? Czy to jest 4,9l v6? Nie wiem co było dokładnie montowane ale to takie charakterystyczne silniki GM są ;) .
    Swoją drogą aż szkoda silnika na "zwykły" gaz - załóż blosa (albo dwa do tej pojemności), bo wtrysku fazy ciekłej nie masz na razie z czego sterować ;) . Zakładam, że to samochód na dłużej dla Ciebie.


    Gaz w aucie jest mojej roboty, instlacja firmy IMPCO, gdy chce pojezdzic na benzynie ciagne za linke i caly gaznik gazowy podnosi sie nie powodujac waskiego gardla

    W f-body z V8-ek byly montowane 5.0 L i 5.7L natomiast z V6 2.8 i 3.1 L
  • #18
    PO.
    Poziom 20  
    levy^ napisał:
    PO. napisał:

    ps2: niestety na fbody trzeba się rejestrować, odpada. On nie ma czasem 5,7l a nie 5l jeśli to v8 :P ? Czy to jest 4,9l v6? Nie wiem co było dokładnie montowane ale to takie charakterystyczne silniki GM są ;) .
    Swoją drogą aż szkoda silnika na "zwykły" gaz - załóż blosa (albo dwa do tej pojemności), bo wtrysku fazy ciekłej nie masz na razie z czego sterować ;) . Zakładam, że to samochód na dłużej dla Ciebie.


    Gaz w aucie jest mojej roboty, instlacja firmy IMPCO, gdy chce pojezdzic na benzynie ciagne za linke i caly gaznik gazowy podnosi sie nie powodujac waskiego gardla

    W f-body z V8-ek byly montowane 5.0 L i 5.7L natomiast z V6 2.8 i 3.1 L


    Hmmm, tak ale nie o to chodzi. Palnik o stałej średnicy nie zapewnia dobrego dozowania gazu, bo jest bardzo duża rozpiętość prędkości przepływu powietrza. Zazwyczaj mieszanka jest zbyt uboga. Efekt to wypalenie zaworów. W przypadku silników v roboty i kosztów dużo więcej, bo dwie głowice...
  • #19
    uowiec
    Poziom 10  
    Levy^ masz jakies foty autka z ładnymi paniami? :)
  • #20
    levy^
    Poziom 16  
    PO. napisał:


    Hmmm, tak ale nie o to chodzi. Palnik o stałej średnicy nie zapewnia dobrego dozowania gazu, bo jest bardzo duża rozpiętość prędkości przepływu powietrza. Zazwyczaj mieszanka jest zbyt uboga. Efekt to wypalenie zaworów. W przypadku silników v roboty i kosztów dużo więcej, bo dwie głowice...


    Przykro mi ale mylisz sie, mam w aucie zainstalowany wskaznik skladu mieszanki paliwa i jest duzo bardziej stabilny niz na benzynie, nawet ciut za bogato, system BLOS


    mixer to model 300A

    tutaj jest fotka i widok od spodu
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem


    i fotka z dziewczynami
    Pomiar zużycia paliwa w samochodzie zasilanym gaźnikiem
  • #21
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #22
    PO.
    Poziom 20  
    levy^ napisał:

    Przykro mi ale mylisz sie, mam w aucie zainstalowany wskaznik skladu mieszanki paliwa i jest duzo bardziej stabilny niz na benzynie, nawet ciut za bogato, system BLOS


    mixer to model 300A



    Nooo, i mówimy o tym samym :D . Zwracam honor. Bałem się, że jest "po polsku", ludzie strasznie potrafią skaleczyć samochód, nawet taki piękny.
    Teraz się już nie martwię ;) .

    Blosa nie nazwałbym "palnikiem", najbliższe określenie to gaźnik gazowy. Jeden taki wystarcza na tego potwora? Widzę, że to jest większy model ale aż tak w tym nie siedzę.
    Ale offtopa zrobiliśmy...

    PS: co mi się najmniej podoba w Twoim projekcie, to bascom. No ale każdy język jest dla ludzi.
    Aha, zmień może komunikaty na polskie - angielski język nie świadczy o profesjonaliźmie sprzętu, jak myślą niektórzy :E . A więcej panien wyrwiesz jak zobaczą że to wyświetla w pl i się dowiedzą że sam zrobiłeś ;) .
    Albo zmień wszystko na ikonki, będzie uniwersalne i bez brzydkich skrótów, więcej się naraz też zmieści ;) . Widzę, że wykorzystujesz trzy własne znaki naraz, masz jeszcze miejsce.
  • #23
    levy^
    Poziom 16  
    :) bylo po polskiemu jeden dzien, a wlasciwie przez godzinke dopoki nie dojechalem do garazu gdzie wszystko wywalilem. Potrzebowalem tylko papiery na butle i rurke 8 mm


    niestety, studia, praca, rodzina nie pozwalaja mi narazie na zaglebianie sie w C. Program poki co zajmuje 50 % procka, moze masz jakas propozycje sredniej jako ikonka ?
  • #24
    PO.
    Poziom 20  
    Tak właśnie myślę i nic na szybko nie przychodzi mi do głowy. Średnią oznaczało się kiedyś kreską nad oznaczeniem literowym ale to takie mało intuicyjne będzie.
    Może jeszcze potem przegugluję i coś w oko wpadnie.

    Zorientowałem się właśnie, że Ci jednostka zajmuje pół linijki :) . Może to też spróbować jakoś skrócić? Może jeszcze jakieś inne dane byś wcisnął zamiast? Lambda np skoro masz czujnik, albo coś ;) ? Tak sobie gdybam...

    PS: program w bascomie na a8 i połowa miejsca, ładnie. C się w sumie dużo nie różni, daje kilka możliwości więcej i ma lepszą optymalizację - jako przykład kod bez optymalizacji ~32kB, po optymalizacji na objętość 15kB (nie wiem jak to zrobił :P ) - oczywiście to nie zawsze działa i jest nieprzewidywalne, dodanie jednej linijki może zmniejszyć kod o 3kB albo zwiększyć o 5kB ;) .
    Na pewno nie miałbyś "gotowca" do lcd tylko musiałbyś z netu wziąć (hmmm...) albo sam napisać. Itd ze wszystkimi peryferiami ;) ... Ja piszę wszystko swoje - co jest trochę pod górkę i czasochłonne ale na dłuższą metę szybsze niż poprawianie cudzego kodu - i łatwiej dodać coś nowego "u siebie".
  • #25
    levy^
    Poziom 16  
    bawilem sie chwilke C i jest tam kilka opcji "pakowania". Programik do migania diod ktory napisalem zajmowal 95 % procka !!!! Po wlaczeniu kilku narzedzi optymalizacyjnych zeszlo do 5 % :D

    Sondy lambda nie potrzebuje, jak pisalem wyzej mam wskaznik skladu mieszanki


    Ktos pisal wyzej aby pomyslec nad sterowaniem silnika. Myslalem nad tym ale na dzien dzisiejszy mam za malo wiedze aby bawic sie w cos takiego. Natomiast mysle ze nie byloby problemem zrobienia ukladu do sterowania katem wyprzedzenia zaplonu w 3 wymiarach. Ale to czas pokaze czy bedzie dane mi zrealizowac to
  • #26
    PO.
    Poziom 20  
    No właśnie z tą optymalizacją jest czasami śmiesznie, sam się przekonasz.

    Wskaźnik składu mieszanki - nie rozumiem, skąd bierze skład? Sonda lambda przecież, zresztą lambda to stosunek powietrza do paliwa, stąd nazwa ;) .

    Pomysł ze sterowniem jest fajny ale to długa droga. Faktycznie dobrze zacząć od zapłonu. Będę kibicował (albo sam coś w międzyczasie machnę :P ).
  • #27
    levy^
    Poziom 16  
    PO. napisał:


    Wskaźnik składu mieszanki - nie rozumiem, skąd bierze skład? Sonda lambda przecież, zresztą lambda to stosunek powietrza do paliwa, stąd nazwa ;) .



    Przepraszam, zle sie wyrazilem - mam sonde lambda, do ktorej podlaczony jest wskaznik
  • #28
    PO.
    Poziom 20  
    No i to jest kolejny punkt programu dla Ciebie :) , zintegrować z tym wyświetlanie lambda.
    PS: potem temperatura dolotu, temperatury chłodziwa w kilku punktach. Dalej fly-by-wire czyli sterowanie przepustnicą główną przez silnik krokowy albo serwo i możemy myśleć o prostym sterowaniu silnika ;) .
    Może temperatura oleju, tak dla formalności.
  • #29
    art-mor
    Poziom 9  
    Witam czy ten przepływomierz można zamontować do ciągnika rolniczego.
  • #30
    levy^
    Poziom 16  
    Z tego co wiem to przepływomierz był nawet w motorowce zamontowany