Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa ECC82 + trafo ZATRA TS 30/1/676

Konsul 16 Sie 2004 15:38 5936 15
  • #1 16 Sie 2004 15:38
    Konsul
    Poziom 23  

    Posiadam taką lampe i trafo jak w temacie. Wydaje mi się, że trafo jest idealne jak do tej lampy więc szkoda żeby się to wszystko zmarnowało i pomyślałem że fajnie by było sobie zrobić bufor do mojego przyszłego pieca własnej produkcji :). Niestety o lampach niewiem zbyt wiele ale od pewnego czasu notorycznie o nich czytam troche zaczynam łapać. Niestety wszystkie schematy są na ECC83. Niestety nie wiem jak coś takiego ewentualnie można przeprojektować :(. Może znacie jakiś gotowy prosty projekcik na początek na ECC82?
    Mam jeszcze kilka innych lamp ale mają pościerane oznaczenia :(. Te które da sie odczytać to 2x tesla ECH81 ale to chyba jakieś radiowe są więc z nich nic nie będzie pewnie.
    Może jeszcze dodam, że trafo daje 194V i 0,09A oraz 6,3V i 1,7A.

    0 15
  • #2 17 Sie 2004 17:31
    xlukas
    Poziom 12  

    Proponuję przedwzmacniacz na tej lampce i trafie, idealnym do lampy, szkoda na bufor (wzm.<1) , jak chcesz to policzę Ci punkt pracy i wyślę jakiś praktyczny schemat na priv, chyba że ktoś jeszcze chce, to pyknę na forum.
    Pozdr.

    0
  • #3 17 Sie 2004 19:28
    Vault Dweller
    Poziom 29  

    Obliczanie punktu pracy triod jest proste. Potrzebna jest jedynie karta katalogowa lampy, z której będzie cię interesowały charakterystyki siatkowe. Stamtąd musisz odczytać dla planowanego stałoprądowego punktu pracy: napięcie ujemne siatki względem katody, napięcie anodowe (też względem katody, a nie masy!), prąd anodowy, rezystancję wewnętrzną lampy (jak nie ma podanej w parametrach elektrycznych lampy to podziel napięcie anodowe przez prąd anodowy). Musisz oczywiście znać planowane napięcie zasilania układu ;) . I do rzeczy. Oporność rezystora katodowego, na którym pod wpływem prądu katody lampy (poza rzadkimi przypadkami kiedy lampa pracuje z prądem siatki- a to są zazwyczaj stopnie wyjściowe na dużych triodach takich jak 6S33S, GM70 itp.) równemu prądowi anodowemu, odkłada się napięcie dodatnie względem masy- napięcie polaryzacji siatki (która jest na potencjale masy)- liczysz oczywiście z prawa Ohma, dzieląc napięcie polaryzacji siatki przez prąd anodowy. Tak więc opornik katodowy masz dobrany. I teraz czas na opornik anodowy. Wzór taki oto zastosuj:

    Ra=Uzas(Rwew+Rk)/(Ua+Us)-Rwew-Rk

    i masz już policzony. Czy jest coś prostszego? ;)

    Punkt pracy lampy zależy też od przewidywanego wymaganego wzmocnienia napięciowego stopnia, które wynosi

    Ku=μ*Ra. (μ to współczynnik wzmocnienia napięciowego, stały dla lampy i podany w karcie katalogowej).

    Więc wzmocnienie stopnia wynosi:

    Uwyj=Uwej*μ*Ra.

    I problem z głowy- chyba...

    0
  • #4 17 Sie 2004 19:58
    Konsul
    Poziom 23  

    Niestety dziś przeżyłem zawód :( Ta ecc82, którą posiadam ma popsuty żarnik. Mierzyłem miernikiem i pokazuje że jest rozwarty. Poza tym podłączałem napięcie stałe 6,6V i nic. Właśnie zauważyłem, że ta lampa ma w środku jakieś malutkie druciki takie z 3mm długości, które sobie latają. To pewnie one się skądś odczepiły chociaż wszystko wygląda ok. Ale projektu z lampą nie porzucam. Co do wzmocnienia to powinno być równe 1 bo będe chcial to wsadzić pomiędzy przedwzmacniacz a końcówke na tranzystorach w piecu gitarowym. Zrobiłbym taki przełą cznik który pozwalałby na dołączenie lamp i zmiane brzmienia. Chciałbym żeby miały one spory wpływ więc punkt pracy musiałbym zapewne dobrać w jakimś miejscu gdzie charakterystyka nie jest zbyt liniowa co dałoby spore zniekształcenia (które są porządane) jeśli dobrze rozumuje. Teraz musze dorwać jakąś podwójną triode, najlepiej chyba ECC83. Jeżeli pisze jakieś głupoty to sory chłopaki ale z lampami mam do czynienia ad kilku dni (ale dużo czytam ostatnio :)).

    0
  • #5 17 Sie 2004 23:27
    Vault Dweller
    Poziom 29  

    Pokuś się o całkowicie lampowy przedwzmacniacz, np. jakiegoś Marshalla jeśli lubisz cięższe brzmienia...

    0
  • #7 18 Sie 2004 12:10
    Konsul
    Poziom 23  

    Tam napisali ze inaczej zarzone są te lampy. Chodzi o inne napięcie? Mi zalezy zeby było 6,3 bo takie mam trafo.

    0
  • #8 18 Sie 2004 12:26
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Konsul napisał:
    Tam napisali ze inaczej zarzone są te lampy. Chodzi o inne napięcie? Mi zalezy zeby było 6,3 bo takie mam trafo.


    Nie ma problemu.

    Różnica polega na tym że ECC83 ma możliwość zasilania grzejników napięciem 6,3 lub 12,6V, a 6N2P tylko 6,3V.

    0
  • #9 18 Sie 2004 18:44
    Konsul
    Poziom 23  

    Właśnie zauważyłem, że ta moja ecc82 ma uszkodzoną tylko jedną grzałke. Druga działa (chyba). Podłączyłem 6,5V DC pod nóżke 9 i 4 i prąd żarzenia to tylko 170mA. Przy zwiększaniu napięcia prąd rośnie ale powinno być chyba ok 300mA przy ~6V?

    0
  • #10 18 Sie 2004 22:28
    Vault Dweller
    Poziom 29  

    Przy równoległym połączeniu obu połówek żarnika tak. Łączysz 4 z 5, między te zwarte nóżki a 9 dajesz 6,3V i ci idzie prąd 300mA.

    0
  • #11 19 Sie 2004 09:05
    Konsul
    Poziom 23  

    Już kapuje. Skoro jedna grzałka jest rozwarta to trzeba dać 6.3V między 9 i 4 i prąd powinien być ok 150mA więc mój 170mA jest chyba w normie jak na jedną grzałke :)

    0
  • #12 19 Sie 2004 12:44
    Konsul
    Poziom 23  

    Jako zasilacz chce zastosować coś takiego:
    Będe robił jeden kanał więc zasilanie anodowe będzie pojedyncze. Elektrolity mogą się chyba różnić od zalecanych (większa pojemność)?

    0
  • #13 29 Sie 2004 13:49
    dipol
    Poziom 33  

    ładnie narysowane
    duże znikształceniania nielliniowe na wyjściu wzmacniacza {duże zmiany napięcia na anodach stopnia mocy) prawo ohma warto sobie przypomnieć

    0
  • #14 08 Paź 2008 17:53
    lolo23
    Poziom 11  

    Witam,
    Temat troszkę stary, ale moze ktoś mi pomorze.
    Posiadam takie trafko, jak w tytule - TS 30/1/676 i chce je zaadoptować do Cd jako wyjście, ale an ;ampach H61P, które mają napięcie anodowe niższe niż ECC 82.
    Pytanie jest, czy można wstawić w szereg opór (jeśłi tak to jaki - nie znam prądu anodowego) aby ograniczyć napięcie anodowe. Czy nie będzie t omialo wpływu na parametry pracy lampy.
    Druga sprawa, to moim zdaniem te trafo ma na wyjściu wysokonapieciowym takie samo napiecie jak sieciowe, miernik tak wskazuje, a dodatkowo na obudowie trafa jest napisane ze posiada 2 pary uzwojeń po 980 zwoi, z tym że o różnych grubościach drutu.
    Proszę o info

    0
  • #15 08 Paź 2008 18:42
    Grzegorz Markowski
    VIP Zasłużony dla elektroda

    lolo23 napisał:
    Witam,
    Temat troszkę stary, ale moze ktoś mi pomorze.
    Posiadam takie trafko, jak w tytule - TS 30/1/676 i chce je zaadoptować do Cd jako wyjście, ale an ;ampach H61P, które mają napięcie anodowe niższe niż ECC 82.


    Masz na myśli lampy 6N1P? Jeśli tak, to zajrzyj tam http://tubedata.itchurch.org/sheets/112/6/6N1P.pdf
    Jeśli chcesz wykonać układ SRPP na tych lampach jako zamiennik wzmacniaczy operacyjnych, to zajrzyj na stronę http://www.lampizator.eu/
    Zbudowałem taki układ na 6N1P i wykorzystałem taki sam transformator.
    Na lampy podaję 300V napięcia stałego z zasilacza, co daje 150V na anodę każdej triody. 6N1P może pracować nawet przy 250V na anodzie.

    GM

    0
  • #16 08 Paź 2008 20:51
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    Nie ma najmniejszego problemu, by 6N1P pracowała przy 250V anodowego. Zważ, że i tak część tego napięcia wytracisz w filtrze zasilania oraz na rezystorze anodowym lampy, jeśli robić zamierzasz układ WK. Ze swojej strony polecam Ci przejrzenie tego: http://audioton.republika.pl/dyi.htm . Podstawienie tam 6N1P nie czyni żadnego problemu, zmieni się wartość dwóch, może czterech rezystorków.

    0