Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower na silnik elektryczny

Syntony 12 Jun 2005 17:43 179505 220
  • #61
    shg
    Level 35  
    maciej_333 wrote:
    Ja wykorzystałbym tu stary alternator samochodowy jako silnik. Łatwo użyć go w ten sposób nawet niekiedy nie trzeba nic w nim przerabiać.

    W alternatorze? Wystarczy "tylko" usunąć prostownik i podłączyć zasilanie do uzwojeń przez falownik trójfazowy.
    Alternator jest prądnicą prądu przemiennego!!!
    Jeżeli natomiast chodzi Ci o prądnicę prądu stałego, to ta nie nadaje się do bezpośredniego użycia bo ma inne niż silnik ustawienie komutatora. Prądnica o mocy 300W po podłączeniu do zasilania owszem, będzie się kręcić, ale oddaje na wale tak mało mocy, że bez trudu można ją zatrzymac za pomocą ręki (tak na oko podobnej siły potrzeba do zatrzymania kilkunastowatowego silniczka) Zeby móc wykorzystać prądnicę trzeba by zmienić ustawienie komutatora względem uzwojeń rotora, co zazwyczaj jest niewykonalne.

    maciej_333 wrote:
    Rozrusznik też może być, ale ma ogromny pobór mocy i szybko rozładuje akumulator.

    Rozrusznik jest silnikiem przeznaczonym do krótkotrwałej pracy i bardzo szybko się nagrzewa, co w efekcie prowadzi do zniszczenia tegoż ;)
  • #62
    wnoto
    Level 34  
    Gdyby znalazło sie kilku chętnych to można ściągnąć z Chin gotowe zestawy. pewnie z 400 zł kosztowałby komplet który w Polsce można dostać za 1000 zł (oferta z WWW)
  • #63
    Krzysztof1980
    Level 11  
    Tak silniki w Chinach można kupić duuużo taniej i tak silnik 1200W 48V kosztuje ok 40$ ale transport 100$ :( przy 4 sztukach 260$ sam transport :(
    i tak drożej niż wartośc towaru. Gdyby zamówić 100 silników to by sie opłacało :)

    A rowerek przerabiam dlatego że ma wiecej miejsca na akumulatory niż skuterek po drugie ma przezutki po trzecie ma większe koła niż skuterek i troche bezpieczniej jest przy predkości 50km/h :) Jeśli już przerabiać coś innego niż rower to prędzej motor :) kupić taki za grosze bez silnika i przerobić na elektryka wstawić 4KW silnik którego przeciążyć dwukrotnie obrotami i dwukrotnie pradem otrzymamy 16KW mocy to bedzie 21 koni :)
    czyli start bedzie miał lepszy niż motor co ma 40KM bo przy przyspieszeniach
    elektryczne mają przewage nad spalinowcami :)
  • #65
    teflon
    Level 15  
    Z ciekawością czytałem temet
    czekam niecierpliwie na zdięcia rowera ala Krzysztof1980.
    czy dobrze zrozumiałem ?
    mówisz że zasiliłeś SILNIKI z 72V i obciążyłeś do 32A !!
    Jeśli są w szeregu to na jeden przypada 36V x 32A
    cztyli 1152W @!@
    jeśli równolegle to też jeden odda 1152W
    czy to możliwe?
    zastanawiam sie nad kupnem na allegrze silnika MY1018 (200W 24V 11A) ale to pewnie słabe :(
    gzie kupić mocniejsze silniki tego typu?? i za ile
    chce jednego przypiąć do gurola i zasilać z 36V
    tu -->http://www.allegro.pl/show_item.php?item=55401098
    chłop mówi że silnik MY1016 (model taki jak twuj) daje 500W
    oco chodzi? (Ty piszesz 280W)
    jeszcze jedno - ja chce zainstalować do tego baterie z upsa
    jakie Ty stosujesz ? ile da rady pojechać z jaką prędkością na jakiej pojemności?
  • #66
    Krzysztof1980
    Level 11  
    Dokładnie tak :) Właśnie tyle mocy udało mi sie uzyskać z tych silników a jeszcze więcej uzyskam przeciążając je jeszcze większym pradem ale to przy dodatkowym chłodzeniu :) Ale szczotki szybciej sie kończą przy takim podkręceniu tych silników dlatego na wysokie obroty wchodze gdy chce ostro przyspieszyć a jak już jade stałą prędkością to nie piłuje ich na tak wysokich obrotach tylko zmieniam bieg na wyzszy :) a przy tej mocy 3 KM i przy tej masie i przy tym przełożeniu co mam to nawet koło podrywa :) maksymalnej predkości niestety nie udało mi sie przetestować gdyż zdarło mi tryby te na silnikach :) ale niedługo bede miał nowe mocniejsze i troche większe 10 zębowe . Jeśli chodzi o silnik MY1016 to jest ich kilka wersji o różnych mocach i napięciach sa nawet na 48V i z tego co pamietam to najmocniejszy z tych my1016 to właśnie 500W. Jesli chodzi o zasięg to wszystko zalezy od tego po jakim terenie jeździsz jaka jest masa , prędkość i straty na przeniesieniu napędu no i oczywiście pojemność aku . Gdy masz akumulator o pojemności x a zamienisz go na akumulator o pojemności 2x to zasięg wzrośnie prawie 4 razy! :)
    Mysle że na utwardzonym prostym terenie jesli chcemy rozpędzić mase 100kg do 40km/h to potrzeba ok 700W to akumulatory 24V 30A starczą na pół godziny czyli zasięg ok 20km a gdybysmy jechali z predkością 20km/h akumulatory byłyby obciążane ponad dwukrotnie mniejszym pradem a zasięg wzrośnie do ok 40km a zamierzam kupić nowe akumulatory 4x 12V 18AH każdy po 6kg :)
  • #67
    ranger
    Level 14  
    Tyle że akumulatory muszą być przystosowane do pracy cyklicznej , czyli do głębokich rozładowań , i do dużego poboru prądu--więc raczej akku 18Ah odpada , bo to jest już raczej akumulator przewidziany do pracy buforowej--tam gdzie zależy na długim czasie podtrzymania , a prąd jest mały.Dlatego lepiej dołożyć te 20--35zł i kupić akumulator 15Ah--który jest odporny na rozładowanie i na duży prąd.
  • #68
    Krzysztof1980
    Level 11  
    To jaki typ akumulatorów mam zdobyć? To chyba nie będą żadne z technologii AGM ? Bo one głównie przewidziane są do pracy buforowej?
  • #69
    Krzysztof1980
    Level 11  
    Moja maszyna wchodzi na 8000RPM :)
    www.krzysztof1980.neostrada.pl/video/8000RPM.avi
  • #70
    coolombo
    Level 29  
    A jakby tak jeszcze wykorzystać silnik do hamowania jako prądnice i np. podczas hamowania doładowywane byłyby akumulatory?
  • #71
    ranger
    Level 14  
    --takie chamowanie i doładowywanie akku jest mało efektywne--zwłaszcza , że akumulatory żelowe nie lubią dużych pradów ładowania--takie 7--12Ah to max 2==5A--stopień doładowania akumulatorów w tak krótkim czasie jak hamowanie czy jazda z górki jest znikomy--więc szkoda kombinować.
  • #72
    shg
    Level 35  
    ranger wrote:
    --takie chamowanie i doładowywanie akku jest mało efektywne
    (...)
    stopień doładowania akumulatorów w tak krótkim czasie jak hamowanie czy jazda z górki jest znikomy--więc szkoda kombinować.

    W nowoczesnych autobusach jest to już opłacalne, tam z jednego hamowania można odzyskać nawet setki MJ energii, która potem wykorzystywana jest do ruszania z przystanku. Tylko, że w autobusie energia nie jest zamieniana na elektryczną, bo wprowadziło by to niepotrzebne straty i tylko komplikowało by układ.
    Sam mechanizm wykonujący całą "brudną robotę" jest dość skomplikowany, składa się on z potężnego koła zamachowego umieszczonego pod podłogą i zespołu sprzęgieł i przekładni. Bezpośrednio na koło zamachowe energia przekazywana jest przez przekładnię bezstopniową, tak aby można było uzyskać płynne hamowanie i umożliwić stałe rozpędzanie koła zamachowego, podczas gdy prędkość pojazdu maleje.

    Teoretycznie i w rowerze dało by się odzyskiwać energię, ale jeżeli miała by ona być zamieniona na elektryczną, to należało by zbudować jakiś układ "buforujący", np. wspomniany wyżej mechanizm z kołem zamachowym. "bufor" potrzebny jest do zapewnienia odpowiednich parametrów ładowania. Przy ostrym hamowaniu, jak kolega wyżej słusznie zauważył - prąd ładowania byłby zbyt duży i część musiała by się poprostu marnować, aby nie uszkodzić akumulatora.
    rownie dobrze można by gromaczić tylko energię mechaniczną, sprawność była by większa, ale koło zamachowe i cały mechanizm niepotrzebnie będzie obciążać rower i w efekcie zysk z odzysku może być mniejszy niż straty spowodowane rozpędzaniem dodatkowej masy. Zresztę wykonanie tego w warunkach domowych, czy chociaż zdobycie części jest raczej mało realne.
    Myślę, że raczej nie udało by się przekroczyć sprawności 30%
  • #73
    coolombo
    Level 29  
    Takie doładowywanie jest wykorzystywane w jakimś samochodzie(chyba toyota) z napędem hybrydowym.W piastach każdego koła są umieszczone silniki elektryczne które podczas hamowania działają jak prądnica i doładowywują akumulatory.
  • #74
    Mieczysław
    Level 21  
    Witam.
    W następnym tygodniu w sieci sklepów ,,Biedronka''sprzedawane będą elektryczne skutery silnikami o mocy 250 watt za cenę 499pln
    Może kto wykorzysta ten napęd do elektrycznego roweru po niewielkic h przeróbkach.
  • #75
    Anonymous
    Level 1  
  • #76
    Krzysztof1980
    Level 11  
    Tu są filmy mojej maszyny :)
    http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=139&start=15

    Tu straciłem kontrole nad maszyną :)
    www.krzysztof1980.neostrada.pl/video/monster_01.avi

    Krótkie palenie gumy :)
    www.krzysztof1980.neostrada.pl/video/monster_02.avi

    Widok z kamery na pokładzie :)
    www.krzysztof1980.neostrada.pl/video/monster_03.avi

    Widok ogólny :)
    www.krzysztof1980.neostrada.pl/video/monster_04.avi
  • #77
    mosfet
    Level 25  
    Na świecie są wciaż ludzie, którzy wierzą w to, że przekladnia zwiększa moc.

    http://www.arbiter.pl/galeria/rower-elektryczny


    wypowiedz:
    David Dodano: 16-11-2003/22:17:17


    pozdrawiam.

    btw: ma ktos jakies fajne strony albo sam wie ile wynosi sprawność silnika elektrycznego? bo tak wszyscy mowią 300W 200W 1,4kW ale czy to jest moc jaką silnik "zezre" z aku czy moc mechaniczna jaką da?
    Jaka jest zależność między mocą mechaniczną a pobieraną z acc energią?
  • #78
    Krzysztof1980
    Level 11  
    Na przykład podają 250W 2750RPM 24VDC 14A

    a więc 24Vx14A to wychodzi nam moc 336W pobierana przy obciążeniu gdzie silnik bedzie miał 2750RPM

    jesli oddaje 250W na wał a pobiera 336W to sprawność wychodzi ok 75%
  • #79
    Dawid_R
    Level 2  
    Mosfet to bylo dawno i juz sie nie liczy :-) czlowiek mlody to glupi i pijany byl :-) no ja wlasnie zakupilem silniczek MY1018, i manetke zakupuje i kontroler, chce to podlaczyc na 36 V oczywiscien a 1 rzut dam na 24 bo na tyle jest silnik i kontroler a potem sie przerobi na 36 kontroler i da 36 na silnik co w efekcie za 280 W a nie 200 jak mam teraz. Przeniesienie napędu bedzie z silnika na przedklanie i dopiero na przednia zebatke roweru, tyl nie bedzie rszany, chce zachowac mozliwosc przelaczania biegów z tylu. Zalezy mi na malej wadze wiec nie inwestuje w silnik 500 W i bez przezutki z tylu, Akumulatory narazie 12V12Ah 2 sztuki ktore juz mam naladowane sobie stoja narazie poki co, dalsze info zapodaje na mojej stronie http://www.xlabs.anubisdev.com/rowerel.html Bardzo bym prosil szefa forum na arbiter o usuniecie moich bzdurnych wypowiedzi z tamdad, jak czlowiek kiedys napisal glupoty to teraz musi sie wstydzic :( ale lustracja ...
  • #80
    wb1
    Level 11  
    Zrobiłem taką zabawkę dla dzieci.Silnik to jest prądnica 25A (Nysa) regulowany prądem wzbudzenia (silnik bocznikowy).Przekładnia silnik-koło 1:12 pasek 4x łańcuch 3x.Koła z plastikowymi felgami są szerokie i lekkie.Zadawanie prędkości odbywa się manetką poprzez linkę do układu przełączników prądu wzbudzenia.Akumulator mieści się w mocowaniu 60Ah.Warto eksploatować duży akumulator,ze względu na lepszy stosunek pojemno do prądu pobieranego (dłuższa trwałość akumulatora).Ważne też jest ładowanie i rozładowywanie.Ładowanie do wartości max 14,5V ze względu na gazowanie i odpadanie masy czynnej płyt (utrata pojemności).Rozładowywanie nigdy do "spodu"(zasiarczenie-efekt pamięciawy),akumulator nie może się pozbierać po kilku takich "spodach".Jest to pojazd prototypowy,dający wyobrażnię i pewną naukę

    Rower na silnik elektryczny
    Rower na silnik elektryczny
    Rower na silnik elektryczny
  • #81
    janto
    Level 24  
    Jesteśmy ciekawi, jakie to ma osiągi: prędkość max, zasięg, pod jaką górę wyjedzie itp.(Jaki prąd pobiera).
  • #82
    wb1
    Level 11  
    Pojazd był wykonany do jazdy po polnych drogach ze względu na bezpieczeństwo dzieci.Osiągi to zasięg 10km ,prędkość ok. 10km/h,czas jazdy ok. 1,5 godziny. Pomiary były dokonywane licznikiem rowerowym zamontowanym na kierownicy i dotyczyły akumulatora 45Ah .Jazda pod górę wychodziła mu bardzo dobrze dlatego że był to pojazd wykonany na teren.Prąd mierzyłem w kilku stanach obciążenia,podczas spokojnej jazdy ok. 12-14A, w trudniejszym terenie 16-20A ,podjazdy pod górę nawet do 30A. Potem zmieniłem przekładnie na pasku ok 1/3.Zmiana przekładni na kole prądnicy (koło z gumą-mniejszy poślizg i zacięcie paska =mniejsze straty przekładni) spowodowała że pojazd się porusza szybciej ok 16km/h przy jeżdzie po chodniku.Obecnie pojazd czeka na wiosnę i nowy akumulator.
  • #83
    submariner
    Level 32  
    mam pytanie co do wykorzystania alternatora jako silnika , nie chodzi mi tu co prawda o wykorzystanie go do napedu ale zrobilem agregat spalinowy z alternatorem 24v(28.8V) potrzebuje nim ladowac akumulatory , a alternator wykorzystac jako rozrusznik. Najpierw podac troche pradu z falownika a potem jak silnik spalinowy wystartuje odlaczyc falownik.
    Czy moze ktos ma jakies dane co do mocy ew momentu obrotowego tak wykorzystanego alternatora ?
  • #84
    KLIMO_PL
    Level 1  
    Witam

    Mam problem z e-bikem pisze prace na ten temat
    Postanowilem wiec do mojego roweru zastosowac silnik komutatorowy o mocy 250 W napieciu znamionowym 24 V prad znamionowy 16 A dokladniej mysle o silniku typu Prmo 90-250 dotego mysle o 2 akumulatorach zelowych oraz o zastosowaniu silnika rowniez jako pradnicy aby zwiekszyc zasieg do tego jakies uklady zapezpieczajace akumulatory przed nadmiernym rozladowaniem, regulator obrotow,wskaznik naladowania akumulatora i moze cos jeszcze

    Co o tym myslicie czy taki silnik spelni swoje zadanie i jaki uklad zastosowac aby silnik dzialal jako pradnica

    Za kazda najdrobniejsza pomoc dziekuje i pozdrawam
  • #85
    Maciek_Gda
    Level 2  
    Witam,właśnie ukończyłem prace nad moim rowerem elektrycznym- zasilanie 2*12V 18 Ah akku żelowe,silnik od wentylatora do samolotu An-2 (kupiony kiedyś na Allegro);moc według sprzedawcy 400 W przy 27V,kontroler PWM z ograniczeniem prądowym do 32 A,napęd poprzez metalową rolkę cierną o średnicy 65 mm i regulowanym płynnie podczas jazdy docisku do tylnej opony,przekładnia silnik-rolka około 1:4,prędkość maks. po płaskiej drodze około 24 km/h ,pod względnie strome górki spada do 14 km/h,aż do poślizgu rolki na kole-silnik przy takim podjeździe po 5-10 minutach jest mocno ciepły,mimo iż jest to konstrukcja silnika otwarta z wentylatorem na osi. Zasięg z pełnych akku koło 20 km. Jak zrobię zdjęcia postaram się dołączyć
  • #86
    Anonymous
    Anonymous  
  • #87
    tommy 112
    Level 23  
    witam
    tak czytam ten wątek i zastanawiam się nad wykorzystaniem mojego silnika od dmuchawy z autobusu na 24V (dmuchawa ta do wdmuchiwania do wnętrza ciepłego powietrza). Chciałbym zrobić mu regulator prędkości na mos-fecie
    czy ten silnik nie będzie za słaby ? napęd chciałbym zrobić na tylnie koło umieszczając silnik na bagażniku...
  • #88
    tommy 112
    Level 23  
    troche zmieniłem zdanie co do przełożenia napędu-postanowiłem przełożyć napęd z silnika małej zębatki do największej zębatki z przodu a na najmniejszej byłby łańcuch napędzający tylnie zębatki... czy to dobry pomysł? czy może jest inna możliwość? nie zależy mi na prędkości tylko aby to uciągnął zrobiłem prubę i z dwuch połączonych szeregowo aku od wkrętarek (18Vx2=36Vale jest 38V) silnik nieżle się rozpędził...nie dałem rady utrzymać silnika w ręce a tym bardziej jego osi...
  • #89
    marucha79
    Level 14  
    Przekładnia może być za mała, bo ten silniczek pewnie ma spore obroty. Z drugiej strony zrobiłem kiedyś coś takiego http://my.opera.com/marucha79/albums/show.dml?id=37276
    Tam było przełożenie ok 1/7 i przy tych dwóch silniczkach miał całkiem niezłe przyspieszenie. Moje silniki kręciły się z prędkością 2750 (o ile dobrze pamiętam). A sposób przeniesienia napędu o jakim piszesz był dość często stosowany przez kolegów z http://forum.arbiter.pl - podobnie ma też Krzysztof1980 w swoim monstrum. Ostatnio zacząłem zabawę z paskiem zębatym, jak już mi coś wyjdzie dam znać.
  • #90
    tommy 112
    Level 23  
    no obroty to on ma niezbyt takie duże napewno wolniejsze niż przy dmuchawie chłodnicy w końcu ta dmuchawa w tym autosanie wcale nie musiała tak mocno dmuchać z 38V to sie nieźle rozpędził prubowałem mu utrzymać ośke jak startował nawet nie zwolnił a ja miałem obdarte palce z 24 V pracuje imponująco choć to tylko silnik z dmuchawy może bym dopadł taki silnik jak jest od chłodnicy w jakimś tęgim aucie (audi quattro) on by był wysokoobrotowy... pozatym myśle że jeżdżąc na największej z tyłu najmniejszej z przodu (na największej z przodu byłby łańcuch z silnika na którym zastosowałbym zębatke tak z 8-10 zębów (jak mi wiadomo przekładnia zmniejsza obroty ale zwiększa tym kosztem moc lub odwrotnie obroty rosną moc maleje <jak sie myle to poprawcie>)

    Dodano po 52 [minuty]:

    co do regulacji obrotów to nie chciałbym stosować żadnych kontrolerów tylko na jednym bd250(25A pnp) potencjometrze lub bez regulacji zrobić pewną alternatywą dla tego rozwiązania mogłyby być dwa w szeregu akumulatory 18 V (pojemność nie wiem bo na nich nie pisze...)od wkrętarki akumulatorowej...