Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower na silnik elektryczny

Syntony 25 Apr 2006 08:31 179463 220
  • #91
    marucha79
    Level 14  
    Jeśli jak piszesz ma nieduże obroty a stosunkowo dużą moc to tylko się cieszyć i po co szukać innego. Co do przełożeń to wiadomo, ruszy na prawie każdym, ale po co niepotrzebnie oddawać cenne amperki i przeciążać silnik.
    Z tymi akumulatorkami z wkrętarki to czarno widzę, ja mam jakąś supermarketową chińszczyznę i aku starczają naprawdę na krótko i jakoś nie wydaje mi się żeby wytrzymały dużą ilość cykli. Jednak puki co optymalnym rozwiązaniem są żelówki, choćby używane na początek.
    Nie do końca łapie jak chcesz zrobić ten regulator, ale wydaje mi się, że najprostszy PWM to koszt kilkunastu zł, a rozwiązanie już znacznie wydajniejsze. W dodatku niedużym kosztem możesz mieć pożyteczny bajer typu ograniczenie nadprądowe.
    To tylko moje przemyślenia, bo rzeczywiście, napęd można zrobić z wszystkiego i na 100 sposobów, a każdy jest dobry o ile działa.
  • #93
    marucha79
    Level 14  
    Praktycznie to ja jestem elektroniczny lamer, więc nie wiem, czy regulacja prądu bramki oznacza proporcjonalną zmianę prądu przepuszczanego przez tranzystor, bo pierwszy raz się spotykam z takim rozwiązaniem jako sposób na regulację obrotów. W każdym razie zerknij na odnośniki poniżej, bo wydają mi się wcale nie tak znowu skomplikowane, a jednak oferujące wieksze możliwości.
    http://www.solorb.com/elect/solarcirc/pwm1/index.html zrobiłem coś takiego na kilku irfz44n i chodził ok w hulajnodze elektrycznej oraz przy zabawie z dwoma silnikami 250W na pusto. Niestety pod większym obciążeniem w rowerze spaliłem diode Schottky i posypały się też mosfety. Warto dać diodę na spore napięcie, bo szpile napięcia przy takich silnikach potrafią być niezłe i nie jest to zbyt zdrowe dla akumulatorów.
    http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=8 a tu o trochę innym kontrolerze, bardziej skomplikowanym, ale za to mającym zabezpieczenie nadprądowe (znowu pożyteczne dla akumulatorów). Jeszcze go nie zrobiłem, ale się przymierzam. Generalnie jest to układ stosowany w chińskich skuterkach. W sieci można znaleźć pełno różnych układów, na ogół dość prostych, a jedynym droższym elementem jest mosfet i dioda.
  • #94
    tommy 112
    Level 23  
    dzięki. Ten z kontrolerem odpada ale na razie to sie martwie napędem a potem regulatorem... kupiłem sobie piaste i zębatke od składaka i musze to osadzić na osi silniczka koło mam 14 zębowe aczkolwiek myśle że da sobie rade... :) łańcuch sobie załatwie używany mocowanie silnika... on ma trzy miejsca na śruby z przodu więc będe musiał sie pobawić... trzeba będzie utoczyć jeszcze tulejke na oś silnika bo on ma zbyt cienką aby zamontować na nim piaste... :(
  • #95
    Tomek515
    Level 23  
    Witam jak ktoś chce koneicznie mieć silnik i ma kase to wystarczy pozsukać bo są do kupienia.
    Ja kupiłem około 5 lat temu silnik spalinowy montowany nad tylnim kołem. Nie można na nim ruszać ale gdy już ruszymy jest super Vmax 45kmh :D kosztował okolo 2 tys ale warty tej kasy. Dostępne są po 900zł silniki montowane nad przednim kołem tez całkiem fajne.

    Jak ktoś chce moge podać namiary na fabryke w ktorej kupiłem moj silnik, ale nie wiem czy je jeszcze produkują
  • #97
    Tomek515
    Level 23  
    wsumie tak ale na 2l robisz sete a na akumulatorach to z 30 km i co ładować trza a tu byle jaka stacja i jedziesz dalej.
    dynamika jazdy dobra, przyspieszenie itd lajtowne :)
  • #98
    tommy 112
    Level 23  
    w sumie to dobre i drogie rozwiązanie ale jak ktoś ma do dyspozycji jakiegoś starego złoma to po co ładować w niego silnik spalinowy za prawie tysiąc jak bym takiego w moim miasteczku koło sklepu zostawił to by go już nie było a elektryczny-nie zdążyłby uciec zwłaszcza że ja planuje poodcinać pedały i zrobić tylko na prąd ma 6 przeżutek z tyłu i oczywiście za skrzynke przekładniową by robiły :)
    ale z tym spalinowym to niegłupie taki gostek miał takie coś ale to strasznie głośno chodziło a ciągnąć to chyba tylko z górki :lol:
  • #99
    marucha79
    Level 14  
    To są zupełnie nieporównywalne sprawy. Już trochę pierdziawką marki Komar się najeździłem, więc uczucie z grubsza znane. Za to przyspieszanie takim elektrycznym rowerkiem o łacznej mocy 500W - miodzik. Nie powiem żeby było bezgłośnie, bo łańcuch jednak hałasował, dlatego teraz kombinuję z paskiem zębatym od rozrządu, napęd ciągle na przednie koło. Inna sprawa, że jazdą za długo się nie nacieszyłem, bo niezbyt precyzyjnie wykonałem to łańcuchowe przeniesienie napędu i jak mi zblokowało koło to odstawiłem lot nad kukułczym gniazdem... Ale i tak mam super wrazenia i zamierzam się w to bawić dalej
  • #100
    tommy 112
    Level 23  
    no tak jazda tańsza i nie musze się martwić czy mi zapali, czy sie nie zaleje benzyną, nie ma takich drgań no i nie musze tankować tylko sobie załaduje aku i ognia a mam jeszcze pytanko gość proponował 50 zeta za aku żelowe 12V 12AH nówka czy warto kupić ? czy troche drogo ?
  • #101
    Maciek_Gda
    Level 2  
    Mój wynalazek[/img] ,wszystko zintegrowane w jednej obudowie,trochę to cudo waży(koło 32 kg),ale póki jedzie o własnych siłach to jest w porządku.Na kierownicy znajduje się potencjometr sterowania oraz 2 ledy poziomu nałądowania akku,z drugiej strony manetka do regulacji nacisku rolki napędowej na opone, z prawej strony napędu znajduje się kontroler PWM oraz ładowarka akku.
  • #102
    Tomek515
    Level 23  
    No nic tylko pogratulować super... Schludnie spakowane w jednym pojemniku... miodzio. Brawa i szacunek dla ciebie :)
  • #104
    Maciek_Gda
    Level 2  
    Mam nadzieję ,że mój projekt kogoś zainspiruje. Co do głośności to mam strasznie głośny silnik - hałasują szczotki na komutatorze,poza tym wentylator silnika,a jeszcze do tego wszystkiego dochodzi piszczenie uzwojeń silnika sterowanych sterownikiem PWM (efekt podobny jak przy używaniu wiertarki akumulatorowej.Mój silnik nie ma magnesów stałych na stojanie tylko wszędzie są uzwojenia ( na stojanie i wirniku), może stąd ten zwiększony pisk.
  • #105
    wnoto
    Level 34  
    Krzysztof1980 wrote:
    Tak silniki w Chinach można kupić duuużo taniej i tak silnik 1200W 48V kosztuje ok 40$ ale transport 100$ :( przy 4 sztukach 260$ sam transport :(
    i tak drożej niż wartośc towaru. Gdyby zamówić 100 silników to by sie opłacało :)


    Możesz podać namiar na te silniki w Chinach ?
  • #107
    Tomek515
    Level 23  
    Tu raczej mowa o napędach elektrycznych ale tak sobie myśle...
    Miałem kiedyś w domu silnik od kosy spalinowej :) czy coś takiego by się nadawało miał 1,5 km więc nie mało. Czy myśleliście o czymś takim
  • #108
    pawel997
    Level 1  
    Hej

    Wlasnie padl mi silnik MY1016:
    24vDC
    14A
    2750rpm
    250W

    Moj dzieciak placze ze mu skuter nie dziala. Nie wiecie moze gdzie moglbym cos takiego kupic w Polsce lub w Europie?

    dzieki z gory za pomoc
  • #110
    andrzej88
    Level 11  
    Witam! Zainteresowaliście mnie tym tematem. Mam jeden stary rower, który chętnie przerobiłbym na elektryka, szczerze mówiąc to myśle o tym od kilku lat.
    Mam pytanie- co z silnikami od wiertarek akumulatorowych? W końcu małe, duży moment obrotowy, chyba jako wspomaganie do pedałów by sie nadały, co nie?
  • #112
    marti_1988
    Level 11  
    Witam

    Od paru lat planuje zbudowanie pojazdu o napędzie elektrycznym , ale od pewnego czasu właśnie zacząłem się zastanawiać nad rowerem z silnikiem elektrycznym .
    Tylko oczywiście nie wiem jaki silnik by się do tego nadał najlepiej co sądzicie o silniku z wyciągarki samochodowej ? Powinien mieć on dość mocy by wprawić w ruch rower wraz z kierowcą .
  • #113
    emillo
    Level 15  
    Witam Wszystkich :)

    Dla tych, którzy nie wiedzą jaki zastosować napęd do roweru elektrycznemgo, chciałbym podzielić się moimi doświadczeniami.
    Według mnie dobrym rozwiązaniem do roweru jest silnik 350W 36V zasilany akumulatorami 3x12V 12Ah przez standartowy kontroler PWM.

    Napiecie zasilania jest na tyle wysokie, aby silnik był odpowiednio mocny.

    Zrobiłem testy na silniku 24V 250W.

    Przełożenie 11/80 na koło 26'' mam opony 1,75'' koło z niemiecką piastą 3-biegową SACHS.
    na 1 biegu bez problemu osiągnąłem ok. 35km/h być może więcej (jeszcze nie mam licznika).
    Rower nie mial problemów przy pokonywaniu wzniesień.
    Na prostej włączylem na 2-ke rower powoli ale nabierał prędkości.
    Po przejechaniu ok. 4 km na pełnej mocy silnik się mocno zagrzał (pod koniec dystansu), dlatego decyduje sie wymienić na mocniejszy silnik.
    Instalacje zrobilem "na krotko" za pomoca zbyt cienkich przewodów (takie akurat mialem pod ręką) co również wpływało na pogorszenie się osiągów.

    Wkrótce podam dalsze info :)

    pozdrawiam
  • #115
    emillo
    Level 15  
    Spalinowy absolutnie odpada. Ja nawet nie rozważalem takiego rozwiązania.

    Lepiej kup sobie motorower lub skuter jesli chcesz tankowac benzyne do baku :)

    pozdrawiam
  • #116
    elek555
    Level 37  
    Czy stosujecie diody gaszące równolegle z silnikami, przy regulacji PWM ? Czy często się palą /jakie, kiedy/? Nikt nie odpowiedział pytającym o udane stosowanie silników od wkrętarek i wiertarek 18-24V. Czy ktoś je stosował / są tanie i jest ich sporo po padnięciu chińskich ak.ni-cd w elektronarzędziach/ ?
  • #117
    Quarz
    Level 43  
    Witam,
    nie wiem na ile prawdziwe dane podaje tam zamieszczony kalkulator:
    http://rowery.free.ngo.pl/rozne/moc.htm
    obliczający moc rowerzysty w zależności od prędkości jazdy, nachylenia jezdni, wiatru i masy całkowitej, ale na pewno daje jakiś pogląd na wartość potrzebnej mocy ... :D
    Pozdrawiam
  • #118
    wilku_sc
    Level 21  
    przegladajac allegro z taniich silnikow (do 100 zł) były tylko na 220v ( rozmiary tez za duze) :/
    skad mozna tanio nabyc silnik na 12 v (ewentulanie na 24) o mocy 500-700 w?
    na allegro jest kilka ale tytlko 250w (za 70 zł)
    planuje zamontowanie silnika przy samych pedałach--? silnik połaczony łancuchem doi najmniejszego tryba przy pedałach i potem łancuch od srodkowego tryba połaczony łancuchem do tryb tylnich (w zwiazku z tym bedzie mozna sobie przezucac biegi z tyłu --> od 1 do 6) czy takie połacznie nei spowoduje zbyt duzego spadku mocy??? (chiałem tak zrobic gdyz w pokazanych juz rowerach nie ma mozliwosci zmainy biegow, a zalezy mi na bezproblemowym rozpedzenieu sie do 40 km/h)
  • #119
    conehead
    Level 12  
    Witam , rozwiązania macie rozmaite , ja zdecydowałem sie na silnik od jawy 50 . Rowerek jest nieco pancerny bo sam waży około 40 kilo . Niestety uzbierało się , ale jak się chce mieć pełną amortyzację to tak jest . Zdjęcia nie pokazują silnika , bo motorek zamontowałem dopiero w czerwcu a zdjęcia pochodzą z majówki.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic164437-90.html
    w załączniku jest późniejsze zdięcie


    Do tej pory zmieniło się to że amortyzatory są z WSK'i bo gazówki od poloneza szybko się sypały , poprawione zostało ułożyskowanie wahacza , ale i tak jeszcze wymaga pracy .


    I zapewne to co interesuje was najbardziej . Silnik jest pod siedzeniem , napęd poprzez łańcuch rowerowy ( zmieniłem zębatkę w silniku ) na koło pośrednie za siedzeniem i dalej jak w standardowym rowerze . Manewr z kołem pośrednim był konieczny ze względu na długość roweru i to że zamontowałem sprzęgło 1 kierunkowe , żeby działający silnik nie urwał mi nóg. Mam w silniku 3 biegi , ale używam też wielozębu na tylnym kole roweru . Mam więc 21 przełożeń. Niestety silnik jest stary i za małą moc , tak więc używam 1 biegu silnika i prędkość reguluję gazem i przerzutką.

    Odpalanie
    Rozpędzam się na pedałach do około 15-20 km/h , załączam zapłon i wrzucam 1 bieg , teraz pedałując ciągnę rower i kręcę silnikiem , jak zaskoczy to jadę.

    Wysokie zużycie paliwa to skutek krótkiego dolotu ( trochę pryska paliwo) . W zasadzie to jest tam tylko gaźnik , kurtki wydech - a w zasadzie brak i częste nieekonomiczne rozruchy . Najlepiej jednak odpalić i jechać utrzymując moment obrotowy i prędkość około 45 km/h
  • #120
    Anonymous
    Level 1