Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zabezpieczenie silnika 3-fazowego

igus80 18 Kwi 2010 21:57 11106 19
  • #1 18 Kwi 2010 21:57
    igus80
    Poziom 1  

    Witam, chciałbym się dowiedzieć o zabezpieczeniu silnika 3-fazowego. Są dwie sytuacje od których chciałbym się zabezpieczyć. Pierwsza to kiedy nie ma jakieś fazy i silnik zaczyna się grzać bo pracuje na 2 pozostałych fazach, no i kiedy silnik poprostu się grzeje od pracy. Zabezpieczenia te powinny tak zadziałać, że silnik włączy się dopiero, gdy załączy się brakującą fazę lub silnik ostygnie, chciałbym dowiedziesz jakie zabezpieczenie mam kupić, czy to nie wystarszy dać im jako (CZF) Czujnik zaniku fazy? z firmy F&F czy lepiej dać M250 z Legranda, a może to i to.
    Dzięki

  • #2 18 Kwi 2010 22:15
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Czujnik zaniku fazy + termin wraz z wyłącznikiem silnikowym (np. M250) - trzeba odpowiednio dobrać parametry wyłącznika przeciążeniowego. Dodatkowo możesz założyć bimetaliczny bezpiecznik temperaturowy. Są też różne elektroniczne zabezpieczenia np. do pomp głębinowych... do wyboru do koloru.

  • #3 18 Kwi 2010 22:21
    any56
    Poziom 39  

    Najprostszym (tanim i skutecznym) rozwiązaniem jest zastosowanie w torze sterowania trzech przekaźników (np R15) na 230V AC. Każdy kontroluje osobną fazę.
    Jako wyłącznik termiczny - wyłacznik bimetalowy w tym torze.


    Moderowany przez Akrzy74:

    Porada szkodliwa- następnym razem ostrzeżenie!

  • #4 18 Kwi 2010 22:49
    tragi
    Poziom 22  

    Stary i sprawdzony sposób zabezpieczania przed zanikiem jednej fazy pomp hydroforowych, to było zastosowanie 2 styczników: w jednym cewka 400V a w drugim na 230V, więc myślę że obecnie sugerowany przez kolegę any56 pomysł z trzema przekaźnikami jest sensowny i w miarę tani. Jeśli chodzi o zabezpieczenie przed przegrzaniem, to jest duży wybór tego typu zabezpieczeń.

  • #5 19 Kwi 2010 01:57
    EAndrzej
    Poziom 21  

    napisał:
    Najprostszym (tanim i skutecznym) rozwiązaniem jest zastosowanie w torze sterowania trzech przekaźników (np R15) na 230V AC. Każdy kontroluje osobną fazę.
    Jako wyłącznik termiczny - wyłacznik bimetalowy w tym torze.


    Tak to doskonały sposób aby silnik spalić - gratuluję pomysłu. Trzy osobne przekaźniki R15 do zasilania silnika to naprawdę brak pojęcia o wytrzymałości styków R15 i ich sklejaniu się w takim zastosowaniu. Jak ktoś faktycznie silnik chce spalić niech zastosuje radę any56.

  • #6 19 Kwi 2010 09:08
    Łoszak
    Poziom 10  

    temat poruszony jest tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic96046.html
    Od siebie dodam, że w przypadku ważnych napędów mozna zastosować elektroniczny przekaźnik zabezpieczenia silników (np. serii GL lub serii P firmy Fanox albo RAP-1 prod. ZEG Energetyka) - jest to jednak wydatek rzędu 500-600 zł. Przekaźnik serii P zabezpiecza przed przeciążeniem i asymetrią zasilania (pomiar prądów), a w przekaźniku GL możliwe jest podłączenie czujnika temperatury uzwojeń.

  • #7 19 Kwi 2010 10:33
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Z tymi R15 to widziałem kiedyś takie rozwiązanie z tym, że styki tych przekaźników były połączone w szereg z cewką głównego stycznika. Zabezpieczenia na swój sposób działa... Gdy braknie którejś fazy to silnik się rzecz jasna się nie załączy. Wadą jest fakt, że gdy braknie fazy podczas pracy to silnik indukuje brakującą fazę i R15 nie odpuszcza (silnik pracuje na dwóch fazach. Elektroniczne regulatory są tak ustawione że wykrywają spadek napięcia w % na poszczególnej fazie i na tej podstawie "decydują o zgodzie" na pracę silnika.

    Paweł

  • #8 19 Kwi 2010 13:13
    Dexter861
    Poziom 15  

    any56 napisał:
    Najprostszym (tanim i skutecznym) rozwiązaniem jest zastosowanie w torze sterowania trzech przekaźników (np R15) na 230V AC. Każdy kontroluje osobną fazę.
    Jako wyłącznik termiczny - wyłacznik bimetalowy w tym torze.


    "Porada szkodliwa- następnym razem ostrzeżenie!


    kolega any56 został chyba źle zrozumiany. Swoją drogą ja też pierwszy raz zrozumiałem to inaczej niż było założone.
    Jest to jakiś sposób na zabezpieczenie się przed zanikiem fazy a kolega Akrzy chyba powinien się poprawić :)
    oczywiście chodzi o podłączenie cewek do faz, a styków do stycznika głownego jak pisze, w torze sterowania.
    Istnieją jednak gotowe całe modułki zgłaszające zanik a nawet poprawną kolejność fazy i chyba nie są aż tak drogie patrz F&F. Wszystko zależy od konkretnej aplikacji.

  • #9 19 Kwi 2010 13:46
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Witam.

    Dexter861 napisał:
    Istnieją jednak gotowe całe modułki zgłaszające zanik a nawet poprawną kolejność fazy i chyba nie są aż tak drogie patrz F&F. Wszystko zależy od konkretnej aplikacji.
    Oczywiście.
    Cała gama czujników z serii CKF i CZF.
    Do wyboru czujniki zaniku fazy z kontrolą styków stycznika, progiem asymetrii napięciowej zadziałania, spadkiem napięcia, regulowanym czasem zadziałania itd.
    Co nie znaczy, by zapomnieć o zabezpieczeniu zwarciowym i przeciążeniowym.

  • #10 19 Kwi 2010 18:30
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Witam,

    W celu zabezpieczenia silnika zgodnie z pytaniem, wystarczy zastosować wyłącznik silnikowy PKZM0.

    Opis funkcji zabezpieczeń

    pozdrawiam

  • #11 19 Kwi 2010 18:44
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Silniki o napięciu znamionowym do 1000V należy wyposażyć w nastepujące zabezpieczenia :
    ZWARCIOWE - od skutków zwarć w uzwojeniach i doprowadzeniach,
    PRZECIĄŻENIOWE - od skutków przeciążeń prądowych powodujących przekroczenie dopuszczalnych temperatur,
    ZANIKOWE - od szkodliwych skutków powrotu napięcia po znacznym jego obniżeniu lub zaniku.
    Czyli jak wskazał Bestler.

  • #12 10 Lut 2011 23:04
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Wszystkie te trzy funkcje spełniają wyłączniki silnikowe PKZM0 !
    pozdrawiam:)

  • #13 11 Lut 2011 06:48
    HeSz
    Specjalista elektryk

    falowniki.com napisał:
    Wszystkie te trzy funkcje spełniają wyłączniki silnikowe PKZM0 !
    pozdrawiam:)

    Od zaniku napięcia też?

  • #15 11 Lut 2011 10:51
    HeSz
    Specjalista elektryk

    falowniki.com napisał:
    Jak najbardziej tak. Może ni od zaniku napięcia ale..od "zaniku fazy". :)
    Krótki opis na stronie lub proponuję zapoznać się z danymi katalogowymi PKZM0.
    http://www.falowniki.com/index.php?func=13&parent_id=501&page=zab&id=3&pr=14&act=exe pozdrawiam

    Dane znam doskonale, stąd moje pytanie!
    Zabezpieczenie przed zanikiem napięcia dotyczy ewentualnego samorozruchu i przed tym PKZM0 nie zabezpiecza!
    Pozdrawiam.

  • #16 15 Lut 2011 23:26
    Pittt
    Poziom 29  

    HeSz napisał:
    Dane znam doskonale, stąd moje pytanie!
    Zabezpieczenie przed zanikiem napięcia dotyczy ewentualnego samorozruchu i przed tym PKZM0 nie zabezpiecza!
    Pozdrawiam.


    Owszem zabezpiecza, z wykorzystaniem wyzwalacza np. zanikowego.

  • #17 14 Sie 2013 09:54
    peters1
    Poziom 12  

    No wlasnie mi sie spali silnik od sprezarki 1,5KW i szukam jakiegos zabezpieczenia.
    Bezpieczniki mamy 25A,no i kilka silnikow,jeden przy hydroforze,przy sprezarce i przy mlynku do zboza.
    Koledzy podpowiedzcie co zalozyc aby spelnialo role jak zabraknie jednej fazy.Bo to przeważnie ma miejsce.
    Pytanie co zalozyc Wyłącznik PKZM0-25 czy wiekszy
    Wyłącznik PKZM0-32 :?:

  • #18 14 Sie 2013 12:07
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Kolego co to za gdybanie 25 może 32 zabezpieczenie ustala się pod wielkość przewidywanego obciążenia (prądu znamionowego).
    PKZM0-25 50 12,5 25 20-25 350
    PKZM0-32 50 15 32 25-32 448
    A od braku fazy jest inne urządzenie
    http://www.fif.com.pl/lista_produktow/30

  • #19 14 Sie 2013 14:00
    peters1
    Poziom 12  

    No dobrze ale koledzy wczesniej pisali ze te urzadzenie PKZMO posiada wszystko co potrzebne do zabezpieczenia silnika.
    Jaka jest prawda ?
    Czy ma to sens i czy jest mozliwe abym na glownym pione w garazu podlaczyl jakis falownik,wylacznik czy przekaznik aby zabezpieczal mi kilka urzadzen,ktore rzadko pracuja razem ?
    Wszystkie te silniki pracuja na jednym zasilaniu co idzie od licznika z domu przez kabel ziemny.
    Gdyz w innym razie musialbym kupić trzy zabezpieczenia do kazdego silnika z osobna.
    Prosze o wyrozumialosc(gdyz elektryka nie jest moja mocna strona) i pomoc w razie mozliwosci.

    Na tym forum nie ma aprobaty na zdziczałą polszczyznę! Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych- popraw ten post oraz swój wcześniejszy w tym temacie i zapamiętaj na przyszłość! [Akrzy]

    Witam.
    Nie rozumie ,o co chodzi ?
    Nie mam polskiej czcionki na kompie wiec nic nie moge zrobic.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME