Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra F - układ przeliczający impulsy prędkości

Jackass89 19 Kwi 2010 14:55 10304 29
  • #1 19 Kwi 2010 14:55
    Jackass89
    Poziom 9  

    Witam!

    Na początek przepraszam, jeśli temat założyłem w nieodpowiednim miejscu - to wydało mi się najbardziej odpowiednie.

    Teraz pora na mój problem. Otóż przerabiam licznik typu Digital z Kadett'a GSi do Astry F X14NZ. Wszystko już działa, ale pojawił się problem z MIDem (komputerem pokładowym). Jaki to problem? Otóż impulsator do Digitala daje 6 impulsów, natomiast fabryczny impulsator Astry (wbudowany we wskazówkowy licznik, "zasilany" przez linkę prędkościomierza) daje 8. Pytanie czy ktoś z Was wie jak (i czy?) zrobić jakiś układ który przeliczy impulsy tak aby MID nie przekłamywał z prędkością, spalaniem etc? Z tego co wiem niestety nie można przeprogramować MIDa na 8 impulsów :(

    Pozdrawiam

    -1 29
  • #2 20 Kwi 2010 19:29
    kmitki
    Poziom 22  

    Może najprościej będzie zmienić impulsator na taki z kadeta

    1
  • #3 20 Kwi 2010 23:24
    Jackass89
    Poziom 9  

    Ale chyba nie czaisz o co chodzi ;) Pod impulsatorem z kadett'a działa digital, pod impulsatorem wbudowanym w licznik astry działa mid. Jak to pogodzić mając do wyboru tylko jeden z impulsatorów?

    1
  • #4 21 Wrz 2010 14:52
    Jackass89
    Poziom 9  

    Pomoże ktoś? W Astrze siedzi digital z impulsatorem od kadett'a, ale Mid pokazuje teraz tylko temperaturę i godzinę oraz spalanie na godzinę pracy silnika, a nie na 100km. Jakieś pomysły?

    0
  • #5 20 Paź 2010 13:22
    gumi
    Poziom 10  

    witam, doczepie się do tematu bo chyba tutaj znajdę odpowiedź mam astre f z 96r ze zwykłym licznikiem kilometrów (obrotowym) czy da się zaadoptować jakiś inny elektroniczy licznik ? czy astra ma impulsator seryjnie montowany ? gdzie to sprawdzić?

    0
  • #6 20 Paź 2010 16:32
    Jackass89
    Poziom 9  

    Seryjny impulsator jest w liczniku. Da się elektroniczny licznik wrzucić. Zrobiłem to, tylko do tego momentu nie pogodziłem z MIDem. Jednakże, żeby digitala wrzucić trzeba dać inny impulsator zamiast linki. Ew. jakiś układ przeliczający, ale z tym mi nikt nie pomógł. U mnie prezentuje się to tak:
    Opel Astra F - układ przeliczający impulsy prędkości

    0
  • #7 20 Paź 2010 16:57
    gumi
    Poziom 10  

    super się to prezentuje, widze, że elektroniczny prędkościomierz też masz, ale licznik chyba na zdjęciu jest nadal analogowy ?

    czyli imupsator od astry daje 8 impusów/km ? dobrze rozumiem ? i nie wiesz jak to zliczać tak ?

    imlusy są w standardzie TTL ?

    0
  • #8 20 Paź 2010 17:00
    Jackass89
    Poziom 9  

    Impulsator z Astry daje 8 impulsów/sekundę, a impulsator z Kadett'a 6 impulsów/sekundę. Nie mam pojęcia czy są w standardzie TTL.

    Licznik przejechanej drogi owszem analogowy - ale wiem, że niejaki GT z ATT ma licznik przejechanej drogi w TIDzie. Więc jest to do zrobienia.

    0
  • #9 20 Paź 2010 17:01
    gumi
    Poziom 10  

    GT z ATT ? możesz rozwinąć bo nie rozumiem

    0
  • #10 20 Paź 2010 17:10
    Jackass89
    Poziom 9  

    Astra Tuning Team, kolega o nicku GT, posiadacz bardzo ładnej, zielonej Astry F Cabrio.

    Tu masz link jak to w fazie próbnej u niego działało - http://www.youtube.com/watch?v=MXVbzxtlXtY . Jak teraz działa szczerze nie wiem ;)

    0
  • #11 20 Paź 2010 19:38
    ociz
    Moderator Samochody

    16 impulsów nie 8 i na obrót koła a nie żadną sekundę.

    Ps te digitale z kadettów są beznadziejne.

    0
  • #12 20 Paź 2010 20:36
    Jackass89
    Poziom 9  

    Czy beznadziejne, to pozwól, że sam sobie stwierdzę. Co do impulsów nie masz kolego racji. Są owszem Astry z 16 impulsami, ale są też z 8 impulsami - np. moja.

    0
  • #13 20 Paź 2010 21:29
    gumi
    Poziom 10  

    ok, a skąd wziąć ten sygnał ? wiem, że z tyłu deski jest impulsator podobno tylko gdzie są z niego wyprowadzenia ? to bym wtedy sam sprawdził ile co i jak

    0
  • #14 20 Paź 2010 22:43
    Jackass89
    Poziom 9  

    gumi, z tyłu licznika, na wysokości prędkościomierza (niemalże po środku) masz wyprowadzone 3 styki. 2 to zasilanie, jeden to wyjście impulsatora na TID (impulsy masz na kostce TIDa 12pinowej X19, na pinie 12). W związku z tym najwygodniej wyjąć TIDa/MIDa do sprawdzenia, niż wyjmować cały licznik.

    0
  • #15 21 Paź 2010 16:06
    gumi
    Poziom 10  

    TID rozumiem, że chodzi o wyświetlacz nad radiem? ja mam wersję tylko z zegarem ale wyprowadzenie powinno tam, być, sprawdzę.

    0
  • #16 21 Paź 2010 19:27
    Jackass89
    Poziom 9  

    Mówiłeś, że masz Astrę z 96r, więc na bank masz TID'a a nie DID'a. Czyli prócz zegarka data i temperatura. Ew. info z RDS z seryjnego radia.

    0
  • #17 21 Paź 2010 19:47
    ociz
    Moderator Samochody

    Jackass89 napisał:
    Mówiłeś, że masz Astrę z 96r, więc na bank masz TID'a a nie DID'a.

    To nie zależy od rocznika. Np te kupowane w polskim salonie to połowa nawet DID'a nie ma tylko sam zegarek.

    0
  • #18 21 Paź 2010 20:04
    gumi
    Poziom 10  

    na bank mam astre z 96r 1.4 16V ale mam tylko zegarek :) ale kostka powinna posiadać wszystkie przyłącza ?

    0
  • #19 21 Paź 2010 20:13
    Jackass89
    Poziom 9  

    Ociz, chyba znów nie jesteś pewien tego co mówisz... Astry po 94 roku (po liftingu) miały TID'a, a niektóre MID'a.

    Gumi, zrób jakieś foto tego co masz. Ew. znajdź na zdjęciach. Zobacz czy w przednim zderzaku masz czujnik temperatury.


    Btw, zaczynamy odbiegać od tematu - przypominam treść pytania "Czy potrafiłby ktoś wymyślić jakiś układ przeliczający impulsy z jednego typu na drugi?".

    0
  • #20 03 Lis 2010 22:57
    fubus84
    Poziom 10  

    A ja to zrobiłem tak:
    do skrzyni wkręciłem impulsator z kadeta c16nz (ten z wyjściem na linkę) dla digitala, a w niego wkręciłem impulsator na 8 imp dla mida (jak dobrze pamiętam to jest z jakiegoś daewoo) i po problemie

    0
  • #21 19 Gru 2010 11:58
    Jackass89
    Poziom 9  

    Takie wyjście pozostawiam jako ostateczność. Wolałbym właśnie przez jakiś układ to zrobić, tylko kompletnie pomysłów brak.

    0
  • #22 25 Gru 2010 23:14
    Mihó
    Poziom 27  

    Można przeprogramować MIDa. Odezwij się na pw

    0
  • #23 05 Sty 2011 13:46
    gumi
    Poziom 10  

    witam ponownie

    dodaje zdjęcia,

    teraz moje pytanie czy dobrze zaznaczyłem 12 pin ? tam powinien pojawić się sygnał z częstotliwością 8/obrót ?
    ma ktoś dokładny schemat wtyczki ? gdzie jest masa ?
    chciałbym sprawdzić prostym woltomierzem jak się to zmienia, gdyż nie mam oscyloskopu. Sygnał ten jest mierzalny ? to jest standard TTL tj. 5V ?
    Pozdrawiam

    Opel Astra F - układ przeliczający impulsy prędkości

    0
  • #25 07 Sty 2011 00:34
    Wojciech_Gąsieniec
    Poziom 11  

    Jackass89 napisał:
    Takie wyjście pozostawiam jako ostateczność. Wolałbym właśnie przez jakiś układ to zrobić, tylko kompletnie pomysłów brak.



    Chyba wiem o co chodzi. Sam się tym bawiłem w zeszłym roku. Mój MID potrzebował 8982 impulsy/km (~8/obrót koła) a impulsator daje 16555imp/km (16/obrót koła). Za przeprogramowanie w ASO chcieli 170zł więc sam zrobiłem sobie w Bascomie na Attiny2313 programik przeliczający impulsy i w końcu jest OK.

    To polega na wycięciu co któregoś impulsu. Jesli zrozumiałem to w tym przypadku z 8 trzeba zrobić 6.
    Czyli najlepiej wyciąc co czwarty:
    Zamiast: 11111111 (8 impulsow)
    zrobić: 11101110 (6 impulsów)

    Pamiętam że impulsator jest albo w stanie wysokiej impedancji albo zwiera do masy wejście MID-a i tak powstaje impuls. Warto o tym wiedzieć budując układ elktroniczny na µP.

    0
  • #26 07 Sty 2011 00:41
    ociz
    Moderator Samochody

    Jak już się bawiłeś programowanie uC to nie lepiej dobrać się do pamięci w MID-zie? To tylko 128 bajtów które częściowo już rozgryzłem. :D

    0
  • #27 07 Sty 2011 01:57
    Wojciech_Gąsieniec
    Poziom 11  

    ociz napisał:
    Jak już się bawiłeś programowanie uC to nie lepiej dobrać się do pamięci w MID-zie? To tylko 128 bajtów które częściowo już rozgryzłem. :D


    Pewnie było by lepiej.
    Niestety nie jestem ani "prawdziwym" elektronikiem, ani tym bardziej programistą µP. Potrzebna wiedza i odpowiednie narzędzia.

    Oczywiscie gratuluję zacięcia w rozgryzaniu MID-a.

    Szukałem informacji na ten temat po internecie ale problem podobno nie jest prosty do ugryzienia.
    Z tego co wiem MID ma w sobie pełne, gotowe oprogramowanie (silniki, języki i.t.d ) Jednym słowem pasuje do każdego autka występujacego na liście modeli do których został przewidziany. Trzeba go "tylko/aż" przekodować na właściwą wersję odpowiadajacą modelowi samochodu (silnik) i krajowi (język).
    W ASO robią to TECHEM-2.
    Czytałem o takich próbach na forum. Zmiana jakichś bitów powodowała odblokowanie innego języka a co za tym szło także jednostek np. °C na F.

    Ciekawi mnie czy by się dało jakos przerobić te (w moim przypadku niemieckie komunikaty) na polskie. Kiedyś zamieniałem znaki w skompilowanej wersji programu i potem były widoczne. Ale to była jakaś gra na PC-ta

    0
  • #28 07 Sty 2011 08:27
    Mihó
    Poziom 27  

    W Astrze F nie zrobisz tego TECH-2. Tylko TECH-1. Z tą zmianą zawartości pamięci mogę pomóc - pw

    0
  • #29 07 Sty 2011 22:33
    ociz
    Moderator Samochody

    Wojciech_Gąsieniec napisał:

    Ciekawi mnie czy by się dało jakos przerobić te (w moim przypadku niemieckie komunikaty) na polskie.

    Nie, bo komunikaty są zapisane w procku i polskich tam nie ma. Ja sobie zmieniłem z niemieckiego na angielski, wystarczyło w pierwszej komórce wpisać "05" zamiast "00" a np impulsy prędkości zapisane są w komórkach 21h 22h, u mnie to jest "92" "22" czyli po odwróceniu i zamianie z hex na dec "8850".

    0
  • #30 07 Sty 2011 23:14
    Wojciech_Gąsieniec
    Poziom 11  

    Mihó napisał:
    W Astrze F nie zrobisz tego TECH-2. Tylko TECH-1. Z tą zmianą zawartości pamięci mogę pomóc - pw


    Dzięki za sprostowanie w sprawie TECHA i propozycję pomocy. Sam się za to raczej nie wezmę bo nie chciał bym go "utłuc".

    Co do Astry to jest Classic (zliftowana F-ka).

    MID obsługiwał silnik 2.0-litra a mój to klasyczny X14NZ.
    Prędkość = liczba impulsów/km (to poprawiłem)
    pomiar zużycia = czas otwarcia wtryskiwaczy + kalibracja komputera do silnika X14NZ czyli najlepszy byłby pewnie oryginalny program.

    0
  Szukaj w 5mln produktów