Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zabezpieczenie zwarciowe silnika, bezpiecznik czy wyłącznik

andrzejac26 19 Apr 2010 21:26 9055 7
  • #1
    andrzejac26
    Level 2  
    Zabezpieczenie przeciążeniowe dobiera sie przez
    1,1 x In

    Zwarciowe to
    Ir=kxIn
    Ir-prąd rozruch
    In-prąd znamionowy
    gdzie k w zależności czy silnik klatkowy w trójkąt (k=6) w gwiazdę (k=2)
    po czym
    Ib= Ir/α

    Ib-wartość wkładki bezpiecznika
    α- w zależności od rozruch

    Kiedy stosujemy wyłączniki nadprądowe Typu S190 i jak dobiera się je na podstawie charakterystyki?
    Wiadomo że prądy przeciążeniowe
    B-instalacyjne k=3do5 przyjmujemy 5
    C- silniki o średnim rozruchu 5do10 przyjmujemy 10
    D- silniki o rozruchu ciężkim 10-20 przyjmujemy 20

    prąd zwarciowe k=1,45



    Jak wykorzystać te dane przy doborze na podstawie charakterystyki

    Spraw niecierpiąca zwłoki
    Z góry dzięki za odpowiedz

    Jestem po lekturze https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1298087.html
    użyłem też opcji szukaj

    Dodano po 36 [minuty]:

    Wiadomo również że...
    do wyłączania prądów zwarciowych służą:
    bezpieczniki lub wyłączniki samoczynne, które reagują na prądy przeciążeniowe i zwarciowe
    do przeciążeniowych wyzwalacze termobimetalowe na których ustala sie prąd przeciążenia 1,1(10%)xIn

    Kiedy więc stosuje sie standardowe wyłączniki instalacyjne typu C i D bo typ B jest dla mnie oczywisty
    Jak korzystać z tych charakterystyk tych wyłączników "esek"?
  • #2
    andrzejac26
    Level 2  
    Panowie nie moge uwierzyć że nikt nie może mi pomóc, chodzi o sposób zastosowania wyłącznika nadprądowego do zabezpieczenia silnika indukcyjnego np klatkowego.

    Pojawia sie drugie pytanie o dobór zabezpieczeń do silników prądu stałego, czy jest taki sam czy inne są wartości "k"
  • #3
    michuszcze
    Level 17  
    Zastrzeliłes mnie kolego,ja stosuje tylko PKZ moellera nie dobezpieczam eskami ani topikami,przy dużych mocach rozruch gwiazda-trójkat jako główne stosuje BM o charakterystyce AM.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha gdzieś widziałem że esy o charakterystyce D stosuje się do załączania kondensatorów.
  • #4
    andrzejac26
    Level 2  
    wiem tylko że eska nie nadaje sie jako zabezpieczenie przeciążeniowe bo prąd przeciążeniowy utrzymuje sie do 1,45 w czasie powyżej godziny i nie gwarantuje zadziałania przy 1,13 więc przyjmuje sie 1,45

    gdzie dla silnika In=10A
    przy PKZ 1,1=11A
    dla eski 1,45= 14,5A
    co może oznaczać już w takim czasie zapach izolacji

    tylko co z zakresami B,C,D 5,10,20
    nie chce zgadywać ale czy to krotność prądu znamionowego(zwarciowego) po którym następuje zadziałanie w czasie 0,1s?

    Zabezpieczenia BM lub bezpiecznikowe jak mówi literatura stosowane były do 1995
    Obecnie stosowane są wyłącznki samoczynne np.M250FAEL lub Legrand, które łączą funkcję zabezpieczenia zwarciowego i przeciążeniowego(posiadają regulację prądu przeciążeniowego)

    w literaturze dla wyłączników samoczynnych z wyzwalaczem termobimetalowym i elektormagnesem pada krotność k=1,2 ale czy eska nie jest takim....

    Czy ktoś ma wiedze ogólną w tym temacie.
    Sam nie raz załączałem eske trójfazową która zabezpieczała silnik ale nigdy nie zastanawiałem sie jak ją dobierano.

    Dodano po 29 [minuty]:

    odpowiedz banalnie prosta jutro egzamin (pierwszy po 5latach)ponowny na eksploatacje do 1kV
  • #5
    sq9jjh
    Electrician specialist
    Zadałeś tyle pytań naraz, że nikt Ci tego nie wyjaśni w paru zdaniach.
    Poczytaj trochę i wyciągnij wnioski: Link
  • #6
    zaq25
    Level 16  
    Witam
    Podłącze się pod temat zabezpieczeń do silników.
    Czy sądzicie że jest potrzeba zabezpieczać przeciążeniowo silnik wyposażony w termokontakt lub termistory uzwojeń? Czy wystarczy tylko "S-ka" od zwarcia ?
  • #7
    bonanza
    Power inverters specialist
    Widziałem wiele oryginalnych rozwiązań z termostatem w uzwojeniach + wyłącznik zwarciowy, bez termików. Jest to wygodne zwłaszcza tam, gdzie osprzęt jest wymienny - termik w szafie za każdym razem należałoby ustawiać pod konkretny dołączany silnik. Moce rzędu 2kW. Przy dużych silnikach oszczędność może przynieść odwrotne skutki. ;)
  • #8
    zaq25
    Level 16  
    Witam
    Dla utrudnienia dodam że wentylator będzie zasilany przez regulator tyrystorowy - dla pracy na biegu niższym oraz zasilany bezpośrednio dla pracy na biegu wyższym. Moc wentylatora to tylko 700W więc wiatraczek nie wentylator.
    Pozdrawiam
    M