Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak sprawdzić silnik prądu stalego -od wiertarki 18V

kmmazi 20 Kwi 2010 00:59 7061 12
  • #1 20 Kwi 2010 00:59
    kmmazi
    Poziom 12  

    Witam wszystkich.
    Wiertarka DeWalt DC213 18V mimo nowej baterii nie ma mocy i szybko rozładowuje baterię. Rozebrałem ją, ale nic nie znalazłem- jedynie co mnie zadziwiło to to, że na przewodach wypiętych ze szczotek jest napięcie ok 19V (oczywiście po włączeniu przycisku) a po wpięciu szczotek i włączeniu silniczka napięcie na tych przewodach jest jedynie 12V. Gdy bezpośrednio podłączyłem silniczek do baterii (ominąłem włącznik ) na szczotkach było napięcie ok 15V.Czy to normalne? Wydawało mi sie że na szczotkach powinno być ciągle napięcie zasilające niezależnie od tego czy włączony czy wyłączony jest silnik ale może się mylę.
    A może to kwestia włącznika - nie wiem czy on przypadkiem nie zmienia napięcia jako regulacja obrotów???

    Wielkie dzięki za każdą pomoc!

  • #2 10 Maj 2010 10:06
    tom71
    Poziom 19  

    Witam!
    1. Ile lat ma wierterka?
    2. W jakim stanie są szczotki? ( zdarza się ,że wypadają , a do komutatora dolega tylko blaszka)
    3. Należało by zmierzyć prąd jaki pobiera silnik.
    4. Nie wrzuciłeś fotek, ale powinien tam być tyrystor, najczęściej zamontowany jest przy silniku , od strony szczotkotrzymacza.
    Jednak ja stawiał bym, że coś blokuje Ci ją mechanicznie ( przekładnia, łożyska, niekoniecznie to wina silnika ). Sprawdź najpierw od strony mechanicznej, a potem reszta. Pozdrawiam.

  • #3 10 Maj 2010 14:19
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    A ja bym jednak sprawdzanie zaczął od baterii.

  • #4 10 Maj 2010 23:59
    kmmazi
    Poziom 12  

    No wiec zacząłem od baterii -kupiłem nową :((( a następnie porównałem ją z kumpla wiertarką( identyczną ) i na tej samej baterii chodzą zupełnie inaczej :(

    Też myślałem że ją blokuje coś mechanicznie ale te straty napięcia na szczotkach są na samym silniku po wyjęciu z wiertarki.
    Szczotki są ok, wiertarka może ma ze 2lata. Wklejam zdjęcie tego silnika.
    Jak sprawdzić silnik prądu stalego -od wiertarki 18V

    Zdjęcia dodajemy za pomocą funkcji "dodaj obrazek". bestler (poprawiłem)

  • #5 14 Maj 2010 19:57
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Nie wiem, czy opłaca się wogóle naprawiać ten silnik ( ja nie naprawiam ). Dobrze by było wykonać pomiary uzwojeń, ale trzeba rozebrać silnik, tylko, że należy wykonać to, z zegermistrzowską precyzją. Jednak jeżeli nie robiłeś tego, to daj sobie spokój. W tego typu silniczkach, bardzo często siada łożyskowanie i tam blokuje silnik. Możesz jeszcze spróbować kapnąć ( dosłownie po kropelce ) np. oleju do maszyn , lub delikatnie WD-40 na łożyska i sprawdzić wtedy.
    Jeżeli traktujesz to raczej jako hobby, no to powodzenia, ale podsumowując silnik raczej do wymiany.Pozdrawiam.

  • #6 14 Maj 2010 22:38
    kmmazi
    Poziom 12  

    Nie no naprawiać silnika nie mam zamiaru ale próbuje ustalić czy to napewno silnik jest walnięty w mojej wiertarce czy nie. Nie chciałbym kupić nowego i żeby sie okazało że dalej to samo :)
    A jak można sprawdzić uzwojenia takiego silnika?? Bo w nim jest jakiś dziwny komutator i ma jedynie 5 "klatek" i wg ohmomierza każdy z każdym jest połączony.

  • #7 14 Maj 2010 22:51
    piorun0
    Poziom 20  

    I tak jak piszesz jest silniczek"do luftu"to na Twoim miejscu bym go rozebrał,sprawdził komutator,szczotki ,wymył i nasmarował łozyska lub panewki.
    Nic nie piszesz jak ciężko sie obraca kręcąc ręką wirnik.

  • #8 17 Maj 2010 23:38
    kmmazi
    Poziom 12  

    No w miarę lekko chodził choć nie bardzo wiem jak powinien :). Kapnąłem mu troszkę oleju na łożysko i choć kręci sie jeszcze luźniej (ale tylko w jedna stronę) dalej ma duże straty napięcia 16.5 na baterii a 9v na szczotkach wiec to chyba będzie kwestia któregoś łożyska.
    Tom71 jakie napięcie powinien mieć taki silnik na szczotkach? Jakie straty sa dopuszczalne? Da sie wymienić takie łożyska?? Masz jakiś sprawdzony sposób otwierania tych silników??
    Próbowałem go rozebrać ale solidnie zrobiony to cacko bo nie udało mi sie go otworzyć - będę próbował jeszcze :)
    Raz jeszcze dzięki za pomoc

  • #9 18 Maj 2010 21:04
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Te silniczki, są zaprasowywane od stronu szczotkotrzymacza, no chyba ,że u Ciebie jest inaczej ( nie zrobiłeś fotki od tej strony ). Łożysk się nie wymienia w tym przypadku, tylko silnik. Bez obciążenia , na zaciskach powinno być ok. 18V. Jeżeli chcesz rozebrać ten silnik, to wstaw zdjęcie od strony szczotek. Pozdrawiam.

  • #10 19 Maj 2010 12:39
    cogito-44
    Poziom 10  

    Witam. Omomierzem trudno sprawdzić uzwojenie wirnika. Natomiast gdyby wirnik miał zwarcie, wówczas pracę silnika charakteryzowały by zwolnione obroty lub wirnik nie ruszyłby z miejsca.
    Można jednak coś wywnioskować z oględzin silnika. Jego budowa pozwala na sprawdzenie stanu komutatora i szczotek. Również stan ułożyskowania jest do sprawdzenia. Najważniejsze, aby trzymając za oś wirnika nie było wyczuwalnego luzu, który wskazywałby, że zmienia się odległość pomiędzy wirnikiem a stojanem.
    Taki luz świadczyłby o zużytych łożyskach lub tulejach, bo i takie się stosuje w tego typu silniczkach.
    Można również sprawdzić, czy przypadkiem nie oberwał się stojan silnika i nie powoduje zaniku luzu, o którym wspomniałem powyżej, bowiem dla prawidłowej pracy silnika, odległość stojana od wirnika powinna być z obu stron jednakowa.
    Innymi słowy wirnik nie może obcierać o stojan.
    Jeżeli Kolega pisze, że tę swoją nową baterię założył do innej tego samego typy wiertarki i działała prawidłowo, to wskazywało by to, że silnik jest uszkodzony.
    Inna kwestia to prawidłowe uformowanie baterii przy jej pierwszym rozruchu oraz ewentualne opory przekładni mechanicznej.
    Dla sprawdzenia baterii można wypożyczyć od znajomego taki sam sprzęt i ta metodą się przekonać, która część jest wadliwa: silnik, czy źle uformowana bateria.
    Pozdrawiam.

  • #11 20 Maj 2010 00:45
    kmmazi
    Poziom 12  

    Luzu na osi nie ma ale mam wrazenie że powinien luźniej chodzić niż chodzi.

    Tom71 wkleje jeszcze jego zdjęcia to jak byś mógł to mi doradź jak go rozebrać. Ma on 4 zapczepu zagniecione po obu stronach ale odgiąć tego nie idzie za nic.

    Jak sprawdzić silnik prądu stalego -od wiertarki 18V Jak sprawdzić silnik prądu stalego -od wiertarki 18V

    Pozdrawiam serdecznie

  • #12 20 Maj 2010 20:36
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Myślałem, że gorzej będzie. Rozbierałem już takie, a rozbierałem takim zrobionym przez siebie dłutkiem - może być też śrubowkręt płaski, ale zaostrzony no i trzeba to robić ostrożnie - bardzo ostrożnie. Możesz też posłużyć się małymi ucinaczkami, ważne aby podważyć, bo to jest solidnie zaprasowane. Kurcze, żebyś mieszkał blisko, to rozebrałbym Ci to w parę minut:D. Trudno mi Ci jakoś doradzić, bo każdy ma swoje wypróbowane sposoby. Uważaj z tymi narzędziami i zacznij od strony szczotek. Pozdrawiam.

  • #13 02 Sie 2010 23:30
    kmmazi
    Poziom 12  

    No nie wiem jak to sie stało ale spełniły sie najgorsze obawy. Kupiłem nowy silniczek i dalej to samo:((( Okazało sie że to wyłącznik był walnienty.
    Pozdrawiam i dzięki wszystkim za pomoc.
    Krzysiek

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME