Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł

stopi 20 Kwi 2010 22:18 4392 4
  • #1 20 Kwi 2010 22:18
    stopi
    Poziom 28  

    Witam serdecznie!

    Poproszono mnie o naprawę sterownika szyberdachu. Samochód to Audi A3 1.9TDI 90KM, rok. 1999. Szyberdach nie działa w ogóle. Sprawdzałem ten sterownik dziś i wygląda to tak:

    sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł

    W sterowniku są dwa złącza. Jedno to doprowadzenie zasilania z akumulatora (które jest również przekazywane na silnik suwający dachem) oraz połączenie z centralnym zamkiem. Drugie to połączenie ze stycznikami zamykania/otwierania dachu. Po schemacie instalacji samochodu oraz połączeniach ścieżek doszedłem co i jak. W dużym czarnym złączu mamy tak:

    sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł

    Piny 1,4 to zasilanie 12V, natomiast 2, 3 biegną do sterownika centralnego zamka (według schematu). Zapewne chodzi o możliwość domykania dachu z pilota kluczyka. 5,6 - nie mam pojęcia, gdyż nie ma ich w ogóle na schemacie (?). Od strony auta zasilanie do tej wtyczki dochodzi.

    Praktycznie wszystkie układy na płytce:
    - dwudioda BYV32E
    - tranzystor BUK1768-55
    - przekaźnik NEC EP2-3L1
    - regulator napięcia A6150A1 (niewidoczny na zdjęciu, schowany pod szarą taśmą)

    są sprawne. Dwudiodę wylutowałem, żeby sprawdzić.

    Nie jestem pewien co do tego procka. Wepchali tu jakiś Mitsubishi. Na oscyloskopie na kwarcu wychodzą mi jakieś krzaki. Niby powinien mieć 8MHz, ale tych 8MHz ani widu ani słychu... Procek dostaje 5V, zbite z 1V przez regulator A6150A1. Nie grzeje się. W sumie to nic się nie grzeje.

    Nie wiem też do czego jest ta pamięć AT93C56. W ogóle ta pamięć jest zasilana z pinu procka (wynika, że procek zasila ją wtedy kiedy mu się podoba). Napięcie na niej, po podłączeniu zasilania, jest bliskie masy.

    Śmiem twierdzić, że procek jest uwalony. Spotkał się ktoś może z takim przypadkiem?

    Według schematu, po zwarciu pinów 2 i 4 lub 2 i 5 w tym złączu (od przycisków sterowania dachem):

    sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł

    powinno się na wyjściu dla silnika pojawić napięcie (czyli np. domykanie albo otwieranie dachu). Tymczasem zero... Styki przekaźnika pykają, jak podam na cewki odpowiednie napięcie, więc przekaźnik jest ok. Przekaźnik służy również zmianie polaryzacji silnika.

    Zgłupiałem już. Jeszcze pytanko: czy zasilanie tego sterownika biegnie przez przekaźnik? Na schemacie "po drodze" jest jakiś element ze skrzynki przekaźników, ale to chyba tylko jakieś połączenie kabla tam ma miejsce po prostu.

    0 4
  • #2 06 Lip 2015 14:12
    giezek.k
    Poziom 5  

    Witam.
    Przepraszam za odkop ale nigdzie nie ma tak dokładnych zdjęć jak u kolegi tutaj. Ja mam problem z tym taki, że nie wiem jak to podłączyć. Poprzedni szyberdach ma taki sterownik który muszę podłączyć
    sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł
    Jak widać wychodzą od tego potencjometru 3 kable a od tego sterownika przy silniku jest ich 6.
    Drugą sprawą jest to czy wystarczy tylko dać zasilanie tak jak jest na poscie powyżej dać 12V i Mase i to powinno działać?
    Nigdzie nie mogę znaleźć jakiegokolwiek schematu.
    Z góry dzięki za pomoc

    0
  • #3 06 Lip 2015 16:18
    jacolino75
    Poziom 18  

    Skoro uważasz że padł sterownik szyberdachu to po co szukasz przyczyny w instalacji?

    0
  • #4 06 Lip 2015 16:47
    giezek.k
    Poziom 5  

    Mi nie padł sterownik tylko kupiłem szyberdach z takim sterownikiem jak na zdjęciach i nie mam pojęcia jak połączyć z przedliftową stacja sterujaca

    1
  • #5 17 Lip 2017 22:47
    keychi
    Poziom 18  

    Witam serdecznie,

    Przepraszam, za odgrzewanie postu. Jednakże wiele osób szukało odpowiedzi jak sprawdzić moduł, zamienić piny z wersji przedliftowej na liftową.

    Służę rozpiską dla tego sterownika dołączonego do silnika szyberdachu. Poniższy opis pozwoli zdiagnozować działanie modułu.

    31- - minus
    FRG+ - plus po stacyjce
    KS- - moduł komfortu domykania - sterowany minusem z centralnego zamka (bez kluczyka w stacyjce, z poziomu np pilota, drzwi)
    30+ - plus akumulator
    KÖ- - moduł komfortu otwierania - sterowany minusem z centralnego zamka (bez kluczyka w stacyjce) funkcja w wersjach pojazdu US

    Natomiast wtyczka 6 pinowa z szarymi przewodami łączona jest z potencjometrem funkcyjnym (tylko wersja poliftowa) - wersja przedliftowa posiadała tylko 3 piny rezystora nastawnego (można podłączyć przedliftową bez dodatkowych funkcji - działa tylko otwieranie i zamykanie szyberdachu)

    Pin 1 rezystor nastawny lewo (do diagnostyki można wykorzystać 4,7-5K/ohm)
    Pin 2 rezystor nastawny prawo
    Pin 3 wspólny
    Pin 4 funkcja 1
    Pin 5 funkcja 2
    Pin 6 pin nie używany, nie ma zastosowania

    sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł

    zwieranie pinów 2,4 lub 2,5 bez rezystora nastawnego nie przynosi żadnego rezultatu
    - sugestia dla autora postu stopi (jednakże po wpięciu rezystora nastawnego nóżka nr 2 przez mikroprzełączniki zintegrowane w potencjometrze przełączą funkcje modułu)


    Jeżeli masz otwarty szyberdach, a potrzebujesz awaryjnie go zamknąć - sprawdź bezpiecznik 20A - nr bezpiecznika 30 w skrzynce bezpieczników. Jeżeli nie działa potencjometr. Można zewrzeć w niebieskiej wtyczce pin 3 i pin 1. Zadziała moduł komfortu domykania szyberdachu.

    Zdjęcie sterownika z silnikiem Valeo 404.424 12V (oraz rezystor nastawny 1j0 947 105 dla wersji poliftowej)

    sterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padłsterownik szyberdachu audi a3 1.9tdi - chyba padł

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo