Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silniki elektr.-zabezpieczenie termiczne i gwiazda/trójkąt

depechdepech 25 Kwi 2010 19:50 9707 31
  • #31
    Akrzy74
    Poziom 39  
    Cytat kol. depechdepech
    Cytat:
    co w przypadku, gdy załączam silnik powiedzmy 22,5kW gwiazda/trójkąt i mniejszy 7,5kW,, ten duży przy gwieździe prawdopodobnie będzie miał większy prąd rozruchowy niż ten 7,5kW załączony na raz?

    A jaki ma prąd znamionowy ten silnik 22kW ? Podejrzewam, że około 40A (wkładki 50A), natomiast 7,5kW ma prąd znamionowy około 15A (wkładki 32A).
    Dobór silnika pod względem parametrów elektrycznych i mechanicznych powinien być dokonany po szczegółowej analizie warunków pracy mechanizmu napędzanego i warunków pracy sieci, a dobór urządzenia rozruchowego powinien zapewnić ograniczenie prądu rozruchowego silnika do takich granic, aby występujący przy jego uruchamianiu spadek napięcia nie miał ujemnego wpływu na przebieg jego rozruchu ani na pracę innych odbiorników zasilanych z tej samej sieci.
    O ile dobrze pamiętam, to jeżeli natężenie prądu przy rozruchu przekracza 60A, przyłączenie do sieci może nastąpić tylko za zgodą zakładu energetycznego- to dotyczy też silników trójfazowych innej konstrukcji niż silniki klatkowe przyłączane do publicznej sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia. Postanowienie to oczywiście nie dotyczy tych silników, które są przyłączone do transformatora odbiorcy- o czym pisałem wcześniej (i nie tylko ja). W tym przypadku powinno się ograniczyć prąd rozruchowy silnika do takich granic, aby występujacy spadek napięcia nie miał ujemnego wpływu na przebieg jego rozruchu ani na pracę innych odbiorników zasilanych z tego transformatora.
    Dodam jeszcze, że jeśli chodzi o moc silnika zasilanego z publicznej sieci przy napięciu znamionowym 230V wynosi 1.5kW.
    Przy nieruchomym wirniku silnik pobiera z sieci bardzo duży prąd, sięgający 5-7 krotnej wartości prądu znamionowego. O rodzaju rozruchu (ciężki, lekki) decyduje nie wartość prądu rozruchowego, lecz czas trwania rozruchu. Przeanalizuj więc wartości prądów rozruchowych oraz to, co napisałem i wyciągnij stosowne wnioski.

    Ps. Skoro podłączałeś tyle silników to zapewne wiesz, że silnik 7,5kW (rozruch bezpośredni) w fazie rozruchu "szarpnie" solidnie siecią :wink:

    Mam nadzieję, że wyjaśniłem wystarczająco...

    Ale wyszedł referat... :D
  • #32
    depechdepech
    Poziom 10  
    Szarpnąć szarpnie, spojrzałem jeszcze w dane z pomiarów, 37kW pobierał 120A, sorki za pomyłkę. 22,5kW może był zbyt mały dla przykładu, aby uwidocznić różnice.

    Również cenna uwaga z referatu kolegi Akrzy że jeżeli prąd > 60A to potrzebna jest zgoda ZE.

    Jeszcze raz dziękuję koledzy za dyskuję.

    Pozdrawiam serdecznie