Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

perlitobeton, betonmonolityczny

koszamtoni 22 Apr 2010 01:36 2335 7
  • #1
    koszamtoni
    Level 10  
    Optymalne energetycznie ściany budynku chciałbym wykonać. Rozważam zastosowanie dwu-trzywarstwowej ściany z rdzeniem z betonu monolitycznego i ociepleniem z perlitobetonu.

    Modne staje się budownictwo szkieletowe, sam też o tym myślałem (prosto, tanio, szybko). Rozwiązanie to ma jedną wadę – brak akumulacji ciepła, w przeciwieństwie do ściany betonowej – którą też można odpowiednio szybko postawić.

    Może ktoś ma doświadczenie, lub widział takie rozwiązania (w Trójmieście istnieje już osiedle z betonu monolitycznego), szczególnie interesuje mnie zastosowanie w takim wypadku perlitu (zamiast jw. Wełny mineralnej).
  • #2
    cirrostrato
    Level 37  
    Jeśli sprawę przemyślisz to i tak na ocieplenie zastosujesz styropian lub wełnę, nie masz alternatywy, kumpel zastosował jakieś wynalazki, prosiłem tylko aby nie wykańczał ścian na zewnątrz (niepotrzebny koszt przed ociepleniem ale miało być dobrze...), po pierwszej zimie kupił ciężarówkę styropianu. Samo ocieplenie to nie wszystko: mostki cieplne, dobór grubości w zależności od strony budynku,od południa słońce, północ większa grubość ocieplenia, ocieplenie ścian poniżej strefy zamarzania, okna, rekuperacja. Jeśli masz w planach ogrzewanie gazowe to pojemność cieplna ścian nie ma aż takiego znaczenia (chyba , że jest awaria) bo automatyka utrzyma w dzień temperaturę wewnątrz a dojście do właściwej będzie szybsze (np. rano jeśli na noc ustawisz niższą). Temat jest złożony, to nie tylko materiał ścian ,,Optymalne energetycznie ściany budynku chciałbym wykonać'' , życzę powodzenia.
  • #3
    koszamtoni
    Level 10  
    Zdaję sobie sprawę z ryzyka zastosowania innowacyjnych technologii. Staram się uwzględnić wiele (wszystkich chyba nie da się) aspektów problemu.
    1.Budynek przylega jednym narożnikiem (i dwiema ścianami) do chodnika - więc wełna czy styropian z tynkiem cienkowarstwowym (przynajmniej na parterze) ze względu na małą wytrzymałość na uszkodzenia (przebicia, wgniecenia itp.) nie jest chyba najlepszym wyjściem. Stąd mój pomysł zastosowania perlibetonu jako zewnętrznej warstwy.
    Grubość takiej warstwy - jak zresztą i w innych technologiach też musi mieć kilkanaście centymetrów.
    Największa, ściana szczytowa wyeksponowana jest na południe (bardziej) południowy zachód co sprzyja akumulacji w godzinach południowych i wieczornych. Jest do korzystne - przy odpowiednich oknach.
    Na ścianie północnej nie przewiduję okien. Ściana wschodnia natomiast graniczy z sąsiednim budynkiem - tylko poddasze będzie wyniesione ponad nim. W kierunku południowym jedna połać dachu - niestety chyba ok. 60 st. (jestem w trakcie uzgodnień, na etapie elewacji).
    2. Mostki cieplne - jest to też problem, jednak rozwiązanie go na etapie projektu jest możliwe. Wykonanie musi iść z tym w parze - rzetelność(!) przede wszystkim, ale sam będę tego pilnował(może i większość też robił) więc tego się nie obawiam.
    Nurtuje mnie natomiast jeszcze jeden pomysł. Czy zamiast ciągłej płyty z betonu monolitycznego nie zastosować słupów, a całość (warstwa środkowa i zewnętrzna) wypełnić "lanym" perlitobetonem.
    Aha, dlaczego z "lanego" betonu. Odpowiadam: nie drogo, PROSTO, łatwo i też szybko, a płyty szalunkowe do wykorzystania na podłogi, ścianki działowe i dach.
  • #4
    koszamtoni
    Level 10  
    Quote:
    cirrostrato
    Jeśli sprawę przemyślisz to i tak na ocieplenie zastosujesz styropian lub wełnę, nie masz alternatywy,


    Zgadza się, sprawę przemyślałem już dawno i oprócz ww wynalazku zastosuję jeszcze jeden (ale o tym może innym razem - nie chcę nic sugerować - raczej proszę o podpowiedzi i konstruktywną krytykę).

    W tej chwili potrzebuję jeszcze do skompletowania, dla mojej ściany, dodatkowej przegrody akustycznej - o innych właściwościach izolujących dźwięki (lub dźwiękochłonnych).
    Z różnych względów dobrze byłoby, gdyby taki materiał miał fizyczne właściwości podobne do gumy (raczej twardej) i nie był zbyt wiotki.
  • #5
    J. Kleban
    Level 25  
    Tak na forum to trudno podac dokladne informacje na ten temat, gdyz do tego potrzebne jest znacznie wiecej informacji o twoim projekcie jako calosci, funduszach, oraz dostepnosci materialow, technologii i fachowcow.
    Jesli masz architekta i inzyniera budowlanego do tego projektu to wlasnie oni powinni dokonac wyboru materialow i technologii, aby projekt dzialal jako calosc i odpowiadal twoim wymaganiom.
    Jesli nie masz zwlaszcza inzyniera, a wyboru materialow chcesz dokonac sam to radzilbym zdobyc pierw tabele materialow zawierajace dane na temat stopnia zatrzymywania ciepla i dzwieku, oraz ich wytrzymalosci.
    Cieplo i dzwiek sa zatrzymywane w bardzo zblizony sposob, wiec jest mozliwosc zmniejszenia ilosci odpowiednio dobranych materialow, ale musi to byc zrobione bez uszczerbku dla wytrzymalosci nosnej konstrukcji.
    Twardy material dzwiekochlonny to raczej marny efekt bo zatrzyma tylko waskie pasmo czestotliwosci, a pozostale w niektorych przypadkach przejda bez problemow a nawet moga zostac wzmocnione.
    Podstawa izolacji czy to termicznej czy tez dzwiekowej (kwestia zakresu czestotliwosci) sa zmiany (przejscia) gestosci materialow oraz powierzchni styku.
    Uzywajac w odpowiedni sposob odpowiednio dobranych materialow moznaby uzyskac efekt "diody" termiczno dzwiekowej.
    Pamietaj tez o tym aby nie blokowac przejscia wilgoci od srobka na zewnatrz.

    Jak pisali koledzy, jest to zlozony temat i najlepsza rada byloby chyba polecenie ci dobrego inzyniera budowlanego.
  • #6
    cirrostrato
    Level 37  
    Tydzień temu (sobota) ożeniłem syna , młodzi kombinują zakup działki, mam wiedzę w temacie budowy dużą i teraz omawiamy temat, łatwo nie jest, mam teren (10ha) ale dość daleko bo 126km od stolicy , zaleta to żadnych ograniczeń w inwestowaniu.... Jeśli chce się naprawdę kombinować z energooszczędnością to ograniczenia typy ,, sąsiad z prawej a sąsiad z lewej'' już narzucają jakieś ograniczenia.
  • #7
    koszamtoni
    Level 10  
    Quote:
    cirrostrato
    Jeśli chce się naprawdę kombinować z energooszczędnością to ograniczenia typy ,, sąsiad z prawej a sąsiad z lewej'' już narzucają jakieś ograniczenia.


    Są to ograniczenia, i proszę mi wierzyć - często nawet wielkie, ale co zrobić jak człowiek jest przywiązany (sentymentem?) do swojej miejscowości... Nie chcę się już teraz nigdzie przeprowadzać, chociaż kusi mnie takie np.: 10ha. Wspaniale było by górach, w lesie oraz z widokiem i dojściem do jeziora; lubię spacerować z moimi czworonożnymi przyjaciółmi, popływać i pożeglować... No cóż, mam to co mam i muszę się z tym jakoś uporać. Poza tym charakter mojej pracy i zainteresowań, a
    szczególnie "wolny" zawód mojej żony raczej nie pozwala nam się wynieść w "odludzie".
    A tak na marginesie: lubię trudne wyzwania, nie boję się ich, a nawet trudno było by mi bez nich żyć, taki już jestem i uważam, że jak "chłop musi" i chce to wiele "niemożliwych" rzeczy i spraw rozwiąże.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Quote:
    J. Kleban
    Tak na forum to trudno podac dokladne informacje na ten temat, gdyz do tego potrzebne jest znacznie wiecej informacji o twoim projekcie jako calosci, funduszach, oraz dostepnosci materialow, technologii i fachowcow.


    Dziękuję za odzew. Jaki ja mogę mieć dostęp do ww.? Mieszkam w małym zabytkowym miasteczku. Budynek mieści się w jego centrum i to mi bardzo dużo utrudnia, ale też wyzywa.

    Mam stały kontakt z bardzo dobrym konstruktorem i doświadczonym architektem. Każdy swój, nawet wydawało by się zwariowany pomysł, z nimi konsultuję i jak trzeba koryguję. A problemów, przy tym moim budyneczku jest co niemiara. Czym bliżej końca, tym częściej muszę wracać do początkowego etapu, a wtedy cieszę się, że sprawy nie zamknąłem i nie zacząłem budowy. Oczywiście zawsze można jeszcze coś zmienić w czasie realizacji - ale czy nie łatwiej i prościej zrobić to na papierze? Przewidzieć i uwzględnić chyba nigdy wszystkiego się nie uda, ale ja uważam, że im wcześniej i więcej tym lepiej i to dla kieszeni jak i późniejszego komfortu mieszkania.

    Quote:
    J. Kleban
    Uzywajac w odpowiedni sposob odpowiednio dobranych materialow moznaby uzyskac efekt "diody" termiczno dzwiekowej.

    Nie znam fachowej nomenklatury. Musiałem wykonać w swojej pracowni izolację cieplną i dźwiękową. I muszę się pochwalić, że jakoś to mi wyszło. Mogłem włączyć maszynę(b.głośną) nawet w nocy - na zewnątrz można było to stwierdzić tylko przykładając rękę lub ucho do ściany. Z kolei gdy jakiś niedaleki mieszkaniec (chyba po kłótni z żoną) przyszedł w nocy poodbijać sobie piłkę tenisową o moją ścianę, to wewnątrz aż dudniło. Zawsze coś za coś.

    Namówiłem też raz inwestora na dodatkową izolację dźwiękową(znaczy, kalkulowałem to od początku - ale nie chciałem go straszyć kosztami - mogło by być i bez - typowo). Ze względu na dostępność, wbudowałem w konstrukcję szkieletową drewnianą zwykłą miękką płytę pilśniową - "mostki" (jeśli ich nie przewidzieć) odsłuchać można od razu; mostki cieplne wychodzą z reguły później (i często są nie do naprawienia). Stąd uważam, że lepiej wielokrotnie przespać się z problemem, przemyśleć, niestety - później zacząć inwestycję - ale za to chyba lepiej (i w ostatecznym rozrachunku relatywnie taniej).

    Quote:
    J. Kleban
    Pamietaj tez o tym aby nie blokowac przejscia wilgoci od srobka na zewnatrz.

    W przypadku zastosowania niektórych materiałów jest to niemożliwe.
    Problem jest, i pytanie: czy zawsze musi być możliwość "wydychania" ściany na zewnątrz. Niektóre materiały izolacyjne całkowicie to uniemożliwiają - w którym miejscu(przekroju ściany) wtedy je umieścić? Czy z tego powodu trzeba z nich zrezygnować? (szkoda by było).
  • #8
    J. Kleban
    Level 25  
    Sciana jesli nie ma dobrej wentylacji od zewnatrz to przynajmniej musi byc z odpowiedniej grubosci materialu pochlaniajacego i oddajacego wilgoc (rodzaj stabilizatora wilgotnosci) jak np. cegla na wapiennej zaprawie oraz wapienny tynk
    Drewniane konstrukcje musza byc wentylowane bo innaczej zgnija dosc szybko i z tego powodu nie wolno ich zakrywac od zewnatrz np. syropianem, a juz tym bardziej zabezpieczac przed warunkami atmosferycznymi jakakolwiek folia.