Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika 3f przez falownik do 1f

moonraker 23 Kwi 2010 10:56 4151 7
  • #1 23 Kwi 2010 10:56
    moonraker
    Poziom 17  

    Sprawa wygląda następująco, znajomy zakupił tokarkę i poprosił mnie o
    pomoc w uruchomieniu tego. Cały problem polega na tym że tokarka ma
    silnik 3f 1,5kW 220/380v a on dysponuje tylko 1f 230v do zasilenia
    tego. Wybraliśmy rozwiązanie z zastosowaniem falownika
    http://www.allegro.pl/item997960575_falownik_actimax_plus_1_5_kw_230_v_gwar_serwis.html
    W związku z tym że falownik ma bardzo rozbudowane możliwości a będzie
    służył właściwie tylko żeby z 1 fazy robić 3 czy takie podłączenie
    będzie prawidłowe:
    1. Przed wejściem falownika wyłącznik główny/bezpieczeństwa na
    przewodzie fazowym
    2. silnik połączony w trójkąt i podłączony bezpośrednio do falownika.
    3. sterowanie za pomocą dźwigni w supporcie, przełącznik będzie zwierał
    wejście COM z REV lub FWD (patrz rys na aukcji)zależnie od położenia
    dźwigni przód/tył a ewentualna regulacja obrotów pokrętłem na panelu
    falownika.
    4. no i oczywiście wszystkie przewody zerowe i ochronne zgodnie z
    obowiązującymi przepisami.
    Czy przy takim podłączenie ma szanse działać? I w ogóle proszę o
    wszelkie rady i uwagi bo to będzie mój debiut jeżeli chodzi o falowniki :)

    Poprawiłem link.
    bestler

    0 7
  • Sklep HeluKabel
  • #2 23 Kwi 2010 13:38
    Marek Nawrocki
    Poziom 25  

    Witam !!
    Tak taki układ będzie działał , zrobiłem już parę podobnych układów do central wentyalcyjnych i chodzą do dzisiaj, weź pod uwagę że czasy rozruchu i zatrzymania tak w przypadku startu, zatrzmania , zmiany kierunku obrotów są dużo dłuższe z falownikem niż przy połączeniu bezpośrednim. Przy okazji bedziesz miał lepsze zabezpieczenie silnika bo w falowniki mają wbudowane układy kontroli poboru prądu.Ale jeśli chodzi o prąd w układzie zasilania to bedzie większy przy takim układzie niż gdybyś dysponował 3 fazami

    0
  • #3 23 Kwi 2010 13:51
    kubai
    Poziom 14  

    Ja tylko potwierdzę słowa Kolegi Marka. Chciałbym tylko dodać, że w takim przypadku Kolega moonraker musi zaprogramować falownik, na stałą prędkość (z pewnością będzie to opisane w załączonej DTR), bo z tego co pamiętam fabrycznie wiekszość falowników nastawianych jest na sterowanie 0-10V.

    1
  • Sklep HeluKabel
  • #4 07 Maj 2010 14:03
    moonraker
    Poziom 17  

    Układ już uruchomiony i działa! Był tylko problem z ustawieniem czasu rozpędzania i zatrzymywania silnika, jak czasy były zbyt krótkie falownik się wyłączał zwracając błąd o przekroczonym prądzie. Ale metodą prób i błędów udało się to poustawiać.
    Dziękuje wszystkim za pomoc.

    0
  • #5 02 Lip 2010 14:07
    pirates69
    Poziom 12  

    Witam.
    Mam wentylator z silnikiem trójfazowym 0,75kW podłączony do jednej fazy. Wydajność tego urządzenia jest potężna, decybelki także. Podłączyłem go do zwykłego regulatora obrotów silników jednofazowych. Niestety po krótkiej pracy, na silniku można usmażyć jajka. Jest taki gorący, że zadziałał termik.
    Czy zastosowanie falownika jednofazowego rozwiąże problem - przegrzewania się silnika? Czy lepiej przewinąć silnik i zastosować skokową regulację obrotów?
    Pozdrawiam.

    0
  • #6 02 Lip 2010 15:18
    moonraker
    Poziom 17  

    Na falowniku zapewne silnik będzie grzał się mniej, ale poniżej pewnego zakresu obrotów oryginalne chłodzenie silnika będzie i tak niewystarczające

    1
  • #7 06 Lip 2010 20:05
    szczupx
    Poziom 19  

    kolego pirates69, śmiało montuj falownik. Dodatkowo zamontuj mały wentylatorek na silnik. Jak chcesz żeby było naprawdę elegancko steruj nim z wyjścia "run" falownika.

    1