Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przygotowania do wymiany pieca CO

marcin833 25 Apr 2010 12:43 6489 38
  • #1
    marcin833
    Level 19  
    Witam.



    Jako iż niedługo będę zamawiał nowy piec węglowy (bo stary był w ubiegłym roku spawany, gdyż przeciekał) chciał bym się o kilka spraw zapytać. Jako że piec będzie robiony na zamówienie ( znam lokalną firmę produkującą kotły - ten co mam teraz tez oni robili ;) ) i oni będą ten piec montowali, chcę żeby podłączyli go z instalacją poprzez wymiennik płytowy. Wymiennik ma krućce 1" i zastanawiam się, czy piec też nie powinien mieć takich krućów? Obecny piec ma rurę wychodzącą z pieca 2" - moc ok 11-12 kw.
    Pewnie powiecie, że lepiej połączyć wymiennik z piecem rurami skręcanymi, ale co powiecie o rurach miedzianych 28mm ? I jeszcze ostatnia kwestia. Piec pewnie będzie trochę mocniejszy(ok 15,17 kw), gdyż w przyszłości chce zamontować bojler z wężownicą. Jaki zbiornik wyrównawczy do układu otwartego przy takiej mocy był by najlepszy? Jako, iż zbiornik będzie się znajdował przy piecu, w odległości ok 1m i nieco 0,5 m nad nim, jaką pojemność jego byście polecili? Może być trochę przewymiarowywany?

    Pozdrawiam ;)
  • #2
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Pojemność zbiornika wyrównawczego przelewowego zależy od pojemności instalacji (zładu wody). W tym przypadku od pojemności kotła i rurażu do wymiennika. Po stronie wtórnej wymiennika płytowego trzeba zamontować naczynie wzbiorcze przeponowe którego pojemność zależy od zładu wody w instalacji c.o. W tej części nalezy też zamontować zawór bezpieczeństwa. Rury miedziane 28 mm mogą być ale ta średnica powinna być potwierdzona przez odliczenia hydrauliczne instalacji kotłowni.

    Na skróty (bez obliczeń): naczynie przelewowe=30 l, naczynie membranowe N25 i zawór bezpieczeństwa 1915 3 bar 3/4" - powinny się sprawdzić.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    marcin833
    Level 19  
    Witam,

    Dzięki za informacje. Jako iż wcześniej miałem piec gazowy, to mam zamontowany zbiornik Reflex NG35 i zawór bezpieczeństwa 2.5 BAR - tak więc wiem co do tego zastosować. Głównie chodziło mi o przekroje po stronie pieca,bo od strony reszty instalacji mam rury 22 i potem dalsze redukcje średnic.
    A zbiornik przelewowy może być trochę przewymiarowany? Żeby gdyby się woda zagotowała, to żeby była odpowiednia rezerwa w tym że zbiorniku.

    Pozdrawiam

    Edit
    -------

    A jakie wymienniki płytowe są wg. Was "dobre"? Bo patrzę na wymienniki firm Danfoss, SECESPOL, i nie wiem czym się kierować przy wyborze dobrego wymiennika.
  • #5
    marcin833
    Level 19  
    Witam ponownie.

    Jako, iż mój temat chyba trochę popadł w zapomnienie chciał bym się jeszcze raz zapytać o to co w poście wyżej. I mam jeszcze jedno nowe pytanie - czy wg Was - instalatorów - w piecu węglowym o mocach 15-17 kw krućce wlotowo-wylotowe 1" nie będą za małe? I czy odległość od pieca do wymiennika < 50cm nie będzie za mała?

    Pozdrawiam :)
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    marcin833
    Level 19  
    Spokojnie Panie Kolego :P

    Rozumiem wszystko co napisałeś, ale chciałem się tylko upewnić.
    Damian_85 wrote:

    Napisałeś że wlot i wylot z wymiennika to 1" , kocioł też ma 1" - po co chcesz to redukować ?

    Nic takiego nie napisałem, że chce coś redukować. Wiem, że wymiennik ma kruciec 1". Po prostu piec węglowy będzie robiony na zamówienie (jak pisałem wcześniej) i jak powiem temu człowiekowi, żeby zrobił krucće 1" na wlocie i wylocie to żeby mi nie powiedział, że będą za małe. Dlatego tak się pytałem.
    Damian_85 wrote:
    ps. Napisałeś że wewnętrzną instalację masz od 22 mm. a jakiej mocy (razem) masz grzejniki ?

    Jakiej mocy to nie wiem. Instalacja była robiona ponad 11 lat temu (obecny piec wtedy był) i nie jestem w stanie stwierdzić, czy "majster" dobrał moc kaloryferów do mocy kotła.
    Poniżej podaje wymiary kaloryferów (wszystkie panelowe)
    V22
    100x60; 50x60; 80x60; 80x60; 120x60; 60x60; 100x60; 120x60
    V11
    40x60; 60x60

    Oraz jeden grzejnik 3-panelowy z bocznym zasilaniem 100x60

    Co poradzić, że mam taki mix z grzejnikami :(
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    marcin833
    Level 19  
    Witam.

    Dzięki za wyjaśnienia. Ja jak liczyłem wczoraj moce poszczególnych grzejników (opierając się na danych firmy Purmo - akurat tej firmy nie mam, ale żeby mieć po prostu jakieś wyobrażenie ), to wyszła mi moc grzejników ~ 15KW.

    Co do pomp to obecnie używam LFP 25Por40A ustawioną na 2 bieg. Przy zamontowaniu wymiennika chce zastosować pompy LFP 25 Por 40C, ale z ustawionymi różnymi biegami.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    marcin833
    Level 19  
    A to psikus.. Nie wiedziałem że mam tak mocną pompę.. 8-O
    Quote:
    Co do pompy a raczej prędkości z jaką "chodzi" to trochę masz niewyregulowaną instalację.

    Masz na myśli kryzowanie poszczególnych grzejników? Jeżeli tak, to masz rację..
    W chwili obecnej nie mam C.W.U podłączonego do pieca (w przyszłości będzie). Ta pompa, którą zaproponowałem - 25POr40C będzie odpowiednia? Lub ewentualne jakieś inne, bardziej odpowiednie zamienniki..
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    marcin833
    Level 19  
    Słyszałem o tych pompach Grundfosa. Fajny bajer, ale niestety nie na moją kieszeń.
    Zastanawia mnie jedna rzecz. A mianowicie jak wyszło Ci, że moja pompa pcha w instalacje 2m3 wody? Bo ta pompa co mam teraz zamontowaną ( 25Por40A ), od tej co chce zamontować (25Por40C) różnią się tylko krucćami przyłączeniowymi.. Moc pozostaje ta sama. Więc wedle tego co piszesz i tak będzie "za mocna" na moją instalacje.. Trochę się w tym pogubiłem :|
  • #14
    marcin833
    Level 19  
    Od razu przepraszam, że znów piszę pod postem.
    W sumie ta pompa Wilo jest warta zainteresowania, ale muszę to przemyśleć. Napisałem we wcześniejszym poście pytanie o wymienniki płytowe, ale nie otrzymałem odpowiedzi.
    Upatrzyłem sobie wymiennik Secespol LB 31-20, ale spotkałem też tańsze, i mocniejsze wymienniki. Po za mniejszymi krućcami to czym one się różnią? Czym najlepiej izolować takie wymienniki? Czy ARMAFLEX nadał by się?
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    marcin833
    Level 19  
    Damian_85 wrote:

    Myślałem że już wiesz że średnica przyłącza świadczy między innymi o mocy którą można "przenieść".

    Wiem o tym ;) Tylko spytałem, gdyż na Alledrogo znalazłem wymiennik 30płytowy, firmy Urlich, z przyłączami 3/4" i o mocy 30kw.

    Mógłbyś mi podać jakiś link do sklepu, gdzie sprzedają wymienniki z miedzi? Bo ja spotkałem jak na razie tylko wymienniki płytowe z nierdzewki (chyba że mówimy o innych rodzajach wymiennika). Niestety, nie mam nikogo wśród znajomych, co zakładał by u siebie wymiennik płytowy. Więc chyba będę zdany na siebie samego..
    A orientujesz się, czy ARMAFLEX nadawał by się do izolacji wymiennika?
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    marcin833
    Level 19  
    Podejrzewam, że to chwyt marketingowy. Zresztą nie wiadomo jak z jakością wykonania wymiennika tej że firmy (bo o jakości paneli słonecznych tej firmy się naczytałem na tym forum).

    Jeszcze o jedno się chce spytać - jak zaizolować takie wymienniki?
  • #20
    marcin833
    Level 19  
    Dzięki :) Tylko czemu jest taki drogi? Się kurde cenią.. :twisted:
  • #21
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    marcin833 wrote:
    Dzięki :) Tylko czemu jest taki drogi? Się kurde cenią.. :twisted:


    To samo, lub prawie, możesz zrobić sam ze styropianu.
  • #22
    marcin833
    Level 19  
    mirrzo wrote:
    marcin833 wrote:
    Dzięki :) Tylko czemu jest taki drogi? Się kurde cenią.. :twisted:


    To samo, lub prawie, możesz zrobić sam ze styropianu.


    Wiem, ale myślałem też o materiale zwanym ARMAFLEX - co o tym myślisz?
  • #23
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    marcin833 wrote:
    myślałem też o materiale zwanym ARMAFLEX


    Jeżeli chcesz katować swoją otulinę i masz więcej kasy, to i owszem.
    Jednak wydaje mi się, że wystarczy styropian - łatwo dostępny, tani, łatwy w ... itp - reszta, to plusy.
  • #24
    marcin833
    Level 19  
    W sumie masz rację, kol. mirrzo.
    To kwestię wymiennikowo-hydrauliczno-izolacyjną mam omówioną :)

    Ostatnią kwestię, jaką chciał bym poruszyć to medium ogrzewane - czyli woda ;) Jako iż mam wodę z własnego ujęcia (studnia) to jest ona dość twarda. Chce ją zmiękczyć, zanim trafi do instalacji. W procesie tym chcę użyć - w I stopniu filtracji - Kationitu w formie wodorowej, a w II stopniu Anionitu . Jako że w czasie reakcji powstaje O2 i CO2 (jest to opisane tu Link mniej więcej w 3/4 artykułu ) - co wpływa na przyspieszenie korozji instalacji, chciał bym się dowiedzieć, czy znacie jakieś domowe (i nie drogie ;) ) sposoby na odgazowanie wody?\
  • #25
    marcin833
    Level 19  
    Witam ponownie.
    Widzę, że nikt nie potrafi mi wyjaśnić w/w zagadnienia :( Mam jeszcze jedno pytanie, czy sa jakieś wymagania co do prostego odcinka rury od zasilania? Czy może od razu z pieca być kolanko i do wymiennika?
  • #27
    marcin833
    Level 19  
    Może źle powiedziałem - wylot wody z pieca - nie wiem jak to się fachowo nazywa..
  • #29
    marcin833
    Level 19  
    mirrzo wrote:
    Może być :D

    Dzięki ;) Jeszcze był bym zobowiązany, jak byś się choć w małym stopniu wypowiedział na mój ostatni post z 2.05 ;)