Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vectra B 20DTL Brak zasilania na komputerze pompy wtryskowej

maroslaf 26 Apr 2010 11:59 17278 29
  • #1
    maroslaf
    Level 12  
    Witam serdecznie

    Mam problem dość dziwny. W pewnym programie do pomocy w diagnozowaniu usterek i innych rzeczy w samochodach znalazłem rade dotyczącą sprawdzenia "komputera pompy wtryskowej na pompie (sterownik)".
    Jest tam opisane sprawdzanie poprawności działania pompy (jest to na załączonym obrazku).
    W moim "teście" przy wyłączonej wtyczce (jak radzą) na pinie 7 miałem napięcie 0V a na pinie 6 miałem ok 38Ohm.
    Sterownik jest ok (daje głowę wiec proszę o niepisanie "wymień sterownik").
    Dodatkowo jest zamontowany dławik który nie wiem co robi.
    ALE... Ale sprawa wygląda z 2 strony tak - pompa jest nowsza od myśli technicznej reszty samochodu czyli oryginalnie fabrycznie wstawiany sterownik do tej pompy miał 2 wtyki, ta która była zamontowana przy zakupie pojazdu przeze mnie w zeszłym roku jest jedno wtykowa.
    Z tego co poszperałem w dokumentacji technicznej wynika że stary sterownik działał z 5 podłączeniami (liniami) a nowy z 6, przy czym 6 linia to sygnał odłączenia.
    Ale do rzeczy zastanawia mnie kilka rzeczy - czemu przy zapłonie nie mam zasilania na pompie, czemu oporność jest taka duża, po co jest dławik w skrzynce (bo chyba nie powinno go tam być?), i czy to że nie ma zasilania może być problemem porannego rozruchu ?

    Czy rozwiązaniem braku zasilania na pompie było by wyjęcie wiązki przewodów z komory silnika oraz z przedziału pasażerów
    i przejrzenie ich pod względem poprawności połączeń
    wg schematu - przy okazji demontując całkowicie elektrykę i elektronikę alarmu.
    Tylko pytanie czy laik jak ja poradzi sobie z kabelkologią?
    Czy kabelkologia jest jakoś rozpinana punktowo (czyli jedna wielka grupa kabelków rozpina się gdzieś przy wejściu do kabiny na 2 mniejsze grupy kabli)?
    Bo zasadniczo martwi mnie to co widzę w puszce z przekaźnikami.

    Proszę o podpowiedź bo nie wiem czy dam sobie radę ;/ ? Zadaszenie mam i samochód może postać spokojnie 2-3 dni wybebeszony.


    dodaje miniaturki komory silnika
    (przekaźniki i info o zasilaniu)
    Vectra B 20DTL Brak zasilania na komputerze pompy wtryskowej Vectra B 20DTL Brak zasilania na komputerze pompy wtryskowej
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    Kisielo
    Level 11  
    Z racji tego, że mam identyczny problem, nie tworzyłem nowego tematu. Z kolegą który założył temat rozmawiałem na priv, ale okazało się, że auto sprzedał problemu nie rozwiązał.

    U siebie rozkopałem całą instalację od pompy po skrzynkę przekaźników widoczną na zdjęciu powyżej przekaźnik opisany jako "przekaźnik połączony ze sterownikiem" odpowiada za napięcie na pompie jednak go nie podaje w układ pomiędzy przekaźnikiem, a pompą jest również opisany dławik. Zamieniłem przekaźniki miejscami ponieważ są takie same i wiem, że są sprawne, jednak napięcia na pompie jak nie był tak nie ma. Czy ktoś może wie co powoduje zadziałanie prawidłowo przekaźnika i podanie prądu na pompę?
  • #3
    AGATUCHA
    Level 16  
    Przekaźnikiem steruje komputer, jak auto odpala to na pewno jest tam zasilanie co do odpalenia po nocy to nieszczelny układ paliwa przy filtrze, uszczelki wtryskiwaczy, albo pompa jak dużo ma przejechane.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4
    Kisielo
    Level 11  
    Właśnie samochód nie odpala. Czyli znaczy, że jeżeli ten przekaźnik nie puszcza napięcia na pompę to przyczyn należy szukać w ECU? Domniemuję, że brak tego napięcia nie pozwoli na uruchomienie samochodu?
  • #5
    decybel91
    Level 41  
    Czarny przekaźnik obok tego fioletowego to przekaźnik na zasilanie elektryki silnika.
    Masz tam rozwiązane tak, że z ECU podaje na ten przekaźnik masę (-).
    Jeśli nie masz tam masy to uszkodzona jest wiązka.
  • #6
    Kisielo
    Level 11  
    Czyli sterowanie tym przekaźnikiem odbywa się na zasadzie podania masy z ECU? Jak najprościej to sprawdzić nie wyciągając kabla z wiązki? Jeżeli okazałoby się, że kabel jest w porządku to wtedy wina leży po stronie ECU? Czy można by rozwiązać kwestie osobnym obwodem podającym masę na przekaźnik po włączeniu zapłonu, chodzi o to, czy napięcie na pompę podawane jest przez cały czas pracy silnika, czy podawane jest tylko przy rozruchu, a później już nie?
  • #8
    Kisielo
    Level 11  
    Kolego, a powiedz mi jak mam czytać ten schemat ten duży prostokąt to ECU tak? Jeśli tak to jak mam dekodować piny na moim ECU jest ich 68, a na schemacie ponad 100. Generalnie sprawdziłem przejście na kablu biegnącym z ECU na przekaźnik pompy i przejście jest, wychodzi wiec na to, że ECU nawaliło i nie podaje sygnału na przekaźnik.
  • #10
    Kisielo
    Level 11  
    A więc tak, kable z ECU do pompy oraz czujnika wału sprawdzone, przejście jest. Pod komputer podpięty, błędów brak, parametrów nie ma jak sprawdzić ponieważ auto nie odpala. Pompa zasilona na krótko brak ubytku paliwa ze zbiorniczka zasilającego. Wnioskuję, że pompa powiedziała do widzenia i należy ją zregenerować. Chyba, że się mylę, albo ktoś ma jeszcze jakiś inny pomysł. Na necie są opisy jak zregenerować pompę VP37, może ktoś wie czy są też do VP44, lub może kogoś polecić?
  • #11
    niuniu36

    Level 27  
    Cos mi tu nie pasuje przy braku zasilania na pompe w sterowniku silnika powinien zostać błąd szyny CAN posprawdzaj zasilania sterownika na pinach

    Dodano po 3 [minuty]:

    +12piny68,23,45,38 masy na1,24,46 i zostaw narazie pompę w spokoju.
  • #12
    Kisielo
    Level 11  
    Zmierzone:

    piny 68, 23, 45 - wynik 0,4V
    pin 38 - wynik 12,7V
    piny 1, 24, 46 - wynik masa jest pokazuje 12,7V

    Pomiar robiony na odpiętym ECU i włączonej stacyjce.
  • #13
    AGATUCHA
    Level 16  
    Miałem przypadek gdzie sterownik pompy padnięty, a błędów brak.
    Są dwa przekaźniki jeden od sterowania silnika i drugi od pompy więc trzeba sprawdzić czy zasilania nie ma już na pierwszym przekaźniku czy dopiero na drugim od pompy.
  • #14
    niuniu36

    Level 27  
    Tak że szukaj na pierwszym przekażniku
  • #15
    Kisielo
    Level 11  
    Mowa o dwóch jednakowych przekaźnikach które są w tym samym rzędzie co ten fioletowy? Jeśli tak to, na tym bliżej fioletowego jest normalnie napięcie i podanie go dalej, natomiast, na pewno nie ma na drugim przekaźniku tym od pompy, ECU nie podaję masy na niego, ale po podaniu jej bezpośrednio z aku i podaniu paliwa bezpośrednio z dozownika, auto kręci, ubytku paliwa nie widać i nie odpala.
  • #17
    Kisielo
    Level 11  
    Co masz na myśli pali? Bo jeśli pytasz czy odpala to nie sprawdzałem (nie preferuje takich rozwiązań), natomiast jeśli pytasz czy pali dopóki podaje mu się plaka to oczywiście, że odpali niezależnie od tego co by nie było uszkodzone.
  • #18
    niuniu36

    Level 27  
    Do momentu jak nie będzie zasilania na tych 3 pinach sterownika to palic nie będzie a świeci ci się kontrolka check engine po włączeniu zapłonu.
  • #19
    Kisielo
    Level 11  
    niuniu36 wrote:
    Do momentu jak nie będzie zasilania na tych 3 pinach sterownika to palic nie będzie a świeci ci się kontrolka check engine po włączeniu zapłonu.


    Zrobiłem ponowny pomiar pinów 23, 38, 45, 68 z tym, że na podpiętym ECU.

    Piny 23, 38, 68 - 12V
    Pin 45 - 3,5V

    Czyli wychodzi na to, że ten pin jest uwalony i ECU do wymiany?
  • #20
    niuniu36

    Level 27  
    Przecież to zasilanie to nie z Ecu tylko do tak że szukaj dalej.
  • #21
    Kisielo
    Level 11  
    No właśnie patrząc na schemat to wychodzi, że na tych pinach 12V jest podawane z przekaźnika takiego samego jak od pompy, a żeby przekaźnik podał prąd to musi zostać zasterowany ECU, więc na odpiętym może nie być, a na podpiętym jest.

    Dodatkowo pomyliłem wczoraj pin 45 z 47, dzisiaj sprawdziłem na wszystkich pinach które podałeś, czyli 23, 38, 68, 45 przy podpiętym ECU i włączonym zapłonie jest 12V, podłączyłem inne ECU i pojawiło się również normalnie napięcie na pompę czyli pin 7 we wtyczce pompy.

    Dodatkowo po zmianie ECU i podpięciu komputera pojawiły się takie błędy:

    układ immobilizera - P1502
    napięcie w układzie - P0560
    obwód wejściowy prędkości obrotowej silnika - P0725
    obwód lampki kontrolnej świec żarowych - P1694
    układ immobilizera - P1503
    czujnik położenia w pompie wtryskowej - P1345
    układ sterowania pompy wtryskowej - P1651
    obwód przepływomierza powietrza - P0100
    układ recyrkulacji spalin - przepływ - P0400
    układ kontroli świec żarowych - P1635

    Sądzę jednak, że występują one z racji włączania zapłonu bez podpiętego ECU i innych wtyczek co zaowocowało ich wyrzuceniem, po wykasowaniu i próbie odpalenia, żaden z nich nie powraca. Podczas kręcenia widać również jak schodzi paliwo podane na krótko z pominięciem filtra.

    Czy ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

    Nowe wieści z linii frontu, dzisiaj auto przy próbie odpalenia prawie załapało tak jakby chciało, a nie mogło już prawie, prawie, ale jednak nie. Pojawiła się również bardzo duża chmura za autem, próba dawała taki efekt przy maksymalnie wciskanym pedale gazu.

    Czy można by pójść tropem, że pompa jest do regeneracji?
  • #22
    niuniu36

    Level 27  
    A jakie masz błędy.
  • #23
    Kisielo
    Level 11  
    Po próbie odpalenia pojawił się błąd:

    - obwód wejściowy prędkości obrotowej silnika - P0725

    Jeśli to błąd czujnika położenia wału to był wymieniany nie dalej jak pół roku temu.
  • #24
    gameness
    Level 15  
    Może odłącz czujnik położenia wału i zobacz w parametrach rzeczywistych czy sterownik widzi obroty. Jeśli czujnik w pompie jest dobry to będzie widział.
  • #25
    Kisielo
    Level 11  
    Problem z brakiem napięcia na pompie rozwiązała wymiana ECU, problem nie odpalania rozwiązała wymiana czujnika położenia wału.
  • #26
    Diablo303
    Level 9  
    Witam.
    Mam problem nie pali vectra b 20 dtl i nie da się połączyć techem ze sterownikiem. Wyczytałem w powyższych postach żeby sprawdzić piny przy ecu i wyszło że mam zasilanie tylko na 38 pinie a powinienem mieć jeszcze na 68 23 i 45. Masowe piny są ok. Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć co to znaczy ?Z góry dziękuje...
  • #27
    Kisielo
    Level 11  
    Zacząłbym od spr bezpieczników i przekaźników, następnie wiązki, trochę za dużo braków w napięciu jak na problem z ECU, spr jeszcze dodatkowo masę i +12 we wtyczce OBD.
  • #28
    mackajber
    Level 9  
    andrend wrote:
    Kolego a czy na plaku pali?
    , witam , natrafiłem na twój post , u mnie na plaku pali a tak nie chce , jak zapali na plaku to już chodzi normalnie i błędów niema , zgasze i znów nie pali , jakaś podpowiedż?
  • #29
    AGATUCHA
    Level 16  
    Ja bym sprawdził czy nie ma powietrza w ukladzie na początek.
  • #30
    mackajber
    Level 9  
    Niby odpowietrzałem , a i jeszcze jest tak że musi na plaku złapać dość duże obroty żeby zaczął chodzić normalnie , jak sam psinkę to zapali i zgaśnie , trzeba chwilę mu psiknąć i potem chodzi i jeżdzi normalnie aż go zgasze i od razu już nie pali