Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa ogrzewania tylnej szyby

cyborg39 28 Apr 2010 07:35 16530 9
  • #1
    cyborg39
    Level 27  
    Mam taki problem: w moim leciwym Peugeocie 205 nie działa ogrzewanie tylnej szyby, ścieżki są poprzepalane w kilkunastu miejscach. Próbowałem je naprawić za pomocą kleju do ścieżek ale uszkodzenia są zbyt rozległe i jest ich zbyt wiele. Wpadłem na pomysł żeby w miejscu starych ścieżek grzejnych poprzyklejać drut oporowy, co sądzicie o tym pomyśle? Czy to zda egzamin, czy w ogóle warto się w to bawić? Nie ukrywam że zależy mi na tym ogrzewaniu a zdobycie używanej szyby ze sprawnym ogrzewaniem graniczy z cudem. No i jeszcze pytanie, jak obliczyć jaki drut oporowy mam kupić? Dostępne są różne średnice a co za tym idzie różne opory, w zasadzie od 19 omów na metr do 0,43 oma na metr. Co mam kupić? Czym najlepiej kleić?
  • #2
    darek_wp
    Level 28  
    Drut oporowy nie sprawdzi się w takiej roli. Pomijając fakt problemów z przyklejeniem go do szyby i oddawaniem ciepła przez połączenie klejone kolejnym problemem będzie połączenie poszczególnych drutów-ścieżek ze sobą (drut oporowy jest praktycznie nielutowalny).
    Przy odrobinie wprawy i chęci nawet tak rozległe uszkodzenia można naprawić klejem na bazie srebra przewidzianym do naprawy szyb.
  • #3
    cyborg39
    Level 27  
    Jak pisalem probowalem klejem na bazie srebra ale pomijajac fakt ze to robota zmudna to mam bardzo duze (dlugie) ubytki z ktorymi klej sobie nie poradzil. Poza tym na pokrycie calych 3 sciezek zuzylem prawie cale opakowanie kleju, co przy 17 sciezkach jest malo oplacalne.. Myslalem o przyklejeniu drutu a konce wszystkich drutow na skrajach szyby polaczyc tym klejem przewodzacym
  • #4
    darek_wp
    Level 28  
    Drut oporowy można tylko próbować lutować (niestety rzadko się to udaje) lub łączyć na skrętkę i za pomocą złączek zaciskowych. Klej przewodzący się do tego za bardzo nie nadaje. Zawsze jednak możesz spróbować wykonać to z 1 drutem i sprawdzić czy zadziała wg Twoich założeń. Drut musi być o małej oporności (opór ścieżki to ok 0,5 ohm).
  • #6
    darek_wp
    Level 28  
    Podany opór dotyczy całej ścieżki. Oczywiście w zależności od wielkości szyby i ilości ścieżek na niej może się różnić. Lepiej może przeliczać opór całej siatki grzewczej z zależności moc ok 100W - 120 W napięcie 13.5V. Prąd wynikowy ok 7,5A - 9 A opór całości ok 1,8 ohm - 1,5 ohm.
  • #7
    wozniak.j
    Level 17  
    A nie lepiej kupić dobrą używaną szybę lub całą klapę. Na szybko wpisałem w popularnym portalu aukcyjnym i jest cała klapa za 49zł.
  • #8
    darek_wp
    Level 28  
    Autor twierdzi, że "zdobycie używanej szyby ze sprawnym ogrzewaniem graniczy z cudem". Nie ma powodu żeby mu nie wierzyć a skoro chce naprawiać ogrzewanie - może próbować.
  • #9
    dzx
    Level 1  
    Witam, u mnie usterka była na dwóch ścieżkach przerwania o długości około 1-2mm.
    Co mogę podpowiedzieć w moim przypadku nie zadziałał klej przewodzący "Laird" na bazie miedzi.
    Zeskrobałem więc starą warstwę kleju i w to miejsce położyłem klej przewodzący z opiłkami srebra "Technicqll" - teraz jest ok, ogrzewanie działa.
  • #10
    mwarzy
    Level 12  
    Kleiłem przerwaną wiązkę, znalazłem przerwanie, skleiłem klejem Techicoli i....nic. Okazało się wiązka była przerwana w dwoch miejscach, a o tym ze jest przerwanie w drugim miejscu dopiero moglem stwierdzic jak naprawiłem przerwanie w pierwszym miejscu. Taka informacja dla przyszłych pokoleń. Aha, jeszcze jedno, wiązkę przerwałem skrobakiem do usuwania szronu od wewnatrz z szyby, spieszyło mi sie i nie mialem czasu czekac az ogrzewanie tylnej szyby usunie szron...