Każdy posiadacz karty dźwiękowej ma pewnie osobne wejście na joystick lub inny kontroler gry. Niektórzy już posiadają kupiony kontroler inni nie chcą kupować, ponieważ uważają że z klawiatury gra się najlepiej. Są jeszcze tacy, którzy chcieliby mieć joystick, jednakże ceny ich odstraszają. Ta część mojej strony jest specjalnie dla wszystkich.
Zostanie omówiony przypadek jak w bardzo prosty sposób zrobić sobie joystick lub inny kontroler wykorzystując nasze wejście w karcie dźwiękowej.
Oczywiście żeby zrobić poniższy schemat musiałem rozebrać swój joystick. Początkowo był wielki strach, ponieważ myślałem, że znajdują się tam miliardy układów scalonych i że sterowanie odbywa się tak jak w myszy. Więc odkręciłem te kilka śrubek i tu moje wielkie zaskoczenie. Nie znalazłem nic oprócz jednej płytki drukowanej z kilkoma elementami. Jednakże po bliższym przyjrzeniu się obwodowi stwierdziłem, że te elementy są zbędne i stanowią one tylko dodatkową opcję autofire, którą się rzadko używa. W końcu obwód właściwy joysticka zawęziłem do kilku elementów tzn. czterech przycisków i dwóch potencjometrów. Spróbowałem zamiast potencjometru suwakowego tam zainstalowanego wstawić jakiś inny obrotowy. Włączyłem jakieś wyścigi i zacząłem grać moim wynalazkiem. Dosyć trudno się grało, ponieważ brakowało większej gałki, aby utworzyć mini kierownicę. Jednak się grało!!! W końcu zrozumiałem, że wszystkie zadania wykonuje za joystick sam komputer, a my mamy za zadanie doprowadzenie tylko zmiennej rezystancji i podłączeniu czterech zwykłych przycisków.
Schemat ideowy (10kB) - podłączenie jednego Joysticka
Jeden potencjometr dokonuje ruchu góra-dół, a drugi prawo-lewo.
Wszystko można odczytać z tego schematu. Należy pamiętać, że najlepiej jest to robić przy wyłączonym komputerze i należy potencjometry dokładnie ustawić w położeniu środkowym w momencie włączania komputera. Później wchodzimy do panelu sterowania wybieramy kontrolery gry. Wciskamy przycisk dodaj i wybieramy 2 osiowy joystick z czterema przyciskami. Następnie powinno wyświetlić OK. Jeżeli wyświetli nie połączony to wyłącz komputer i jeszcze raz wszystko posprawdzaj, pamiętając o tym, że decydujący wpływ na test joysticka ma rezystancja potencjometrów.
Na schemacie również zastosowałem kolorystykę kabli jaka powinny występować w każdym Joysticku. To jest tylko część elektryczna. Wiadomo, że za pomocą dwóch wiszących gdzieś potencjometrów grać się nie da. W każdym razie zdaje się na wasze wynalazki. Można np. zrobić kierownicę, pedały gazu i hamulca. Również można wykorzystać po niewielkiej przeróbce pedał od maszyny do szycia.
Zastosowań jest miliony, a na pewno każde wasze rozwiązanie będzie lepsze od klawiszy standardowej klawiatury.
nadesłał: Chris, chrisoft(malpa)bbs.chip.pl
Zostanie omówiony przypadek jak w bardzo prosty sposób zrobić sobie joystick lub inny kontroler wykorzystując nasze wejście w karcie dźwiękowej.
Oczywiście żeby zrobić poniższy schemat musiałem rozebrać swój joystick. Początkowo był wielki strach, ponieważ myślałem, że znajdują się tam miliardy układów scalonych i że sterowanie odbywa się tak jak w myszy. Więc odkręciłem te kilka śrubek i tu moje wielkie zaskoczenie. Nie znalazłem nic oprócz jednej płytki drukowanej z kilkoma elementami. Jednakże po bliższym przyjrzeniu się obwodowi stwierdziłem, że te elementy są zbędne i stanowią one tylko dodatkową opcję autofire, którą się rzadko używa. W końcu obwód właściwy joysticka zawęziłem do kilku elementów tzn. czterech przycisków i dwóch potencjometrów. Spróbowałem zamiast potencjometru suwakowego tam zainstalowanego wstawić jakiś inny obrotowy. Włączyłem jakieś wyścigi i zacząłem grać moim wynalazkiem. Dosyć trudno się grało, ponieważ brakowało większej gałki, aby utworzyć mini kierownicę. Jednak się grało!!! W końcu zrozumiałem, że wszystkie zadania wykonuje za joystick sam komputer, a my mamy za zadanie doprowadzenie tylko zmiennej rezystancji i podłączeniu czterech zwykłych przycisków.

Schemat ideowy (10kB) - podłączenie jednego Joysticka
Jeden potencjometr dokonuje ruchu góra-dół, a drugi prawo-lewo.
Wszystko można odczytać z tego schematu. Należy pamiętać, że najlepiej jest to robić przy wyłączonym komputerze i należy potencjometry dokładnie ustawić w położeniu środkowym w momencie włączania komputera. Później wchodzimy do panelu sterowania wybieramy kontrolery gry. Wciskamy przycisk dodaj i wybieramy 2 osiowy joystick z czterema przyciskami. Następnie powinno wyświetlić OK. Jeżeli wyświetli nie połączony to wyłącz komputer i jeszcze raz wszystko posprawdzaj, pamiętając o tym, że decydujący wpływ na test joysticka ma rezystancja potencjometrów.
Na schemacie również zastosowałem kolorystykę kabli jaka powinny występować w każdym Joysticku. To jest tylko część elektryczna. Wiadomo, że za pomocą dwóch wiszących gdzieś potencjometrów grać się nie da. W każdym razie zdaje się na wasze wynalazki. Można np. zrobić kierownicę, pedały gazu i hamulca. Również można wykorzystać po niewielkiej przeróbce pedał od maszyny do szycia.
Zastosowań jest miliony, a na pewno każde wasze rozwiązanie będzie lepsze od klawiszy standardowej klawiatury.


nadesłał: Chris, chrisoft(malpa)bbs.chip.pl
Cool? Ranking DIY