Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zdjąć przegub zewnętrzny Fabia/Polo

28 Kwi 2010 17:58 18176 12
  • Poziom 35  
    Mam bardzo pilną sprawę z tym przegubem. Chodzi o zdjęcie przegubu zewnętrznego z półosi (prawa strona dla ścisłości - tzn. półoś z rury). Samochód to Fabia 1.2 2005 r. (ewentualnie VW Polo).
    Po zdjęciu manszety (osłony gumowej) i wytarciu smaru nie mam dalszych pomysłów. Np. we fiatopodobnych są sprężyste takie zawleczki które trzeba rozgiąć i ściągnąć przegub, ale tu nic takiego nie ma. Widać tylko na półośce (tuż przy przegubie) taki pierścień z wgłębieniem - da się to obracać bez problemu ale nic to nie daje.

    Niech się jakiś mechanior zlituje i pomoże bo naprawdę pilnie mi to potrzebne do zrobienia, a z tym rozwiązaniem nie miałem do czynienia.
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Po prostu jest zbijany młotkiem na przykład jak w toyocie corolli 91r
  • Poziom 35  
    piotr1979 napisał:
    Po prostu jest zbijany młotkiem na przykład jak w toyocie corolli 91r

    Czy jesteś tego pewien?
    Zaraz biorę młota w rękę i jeśli się okaże że jednak nie był zbijany to zostaną z niego wióry.

    A pukać w te pierścienie na półośce czy bezpośrednio w przegub?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Kolego tylko próbuj przez drugi młotek, będzie łatwiej. UWAGA na oczy !!!!
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Jak ci to powiedzieć hmm w ten element co jest nabity na półoś teraz nie pamiętam KORONKA
  • Poziom 35  
    No to jeszcze jedno pytanko, to wszystko mam na aucie i jakoś nie idzie zbić tego przegubu (nie mówiąc już o wyjęciu go z piasty - też nie chce wyjść). Czy mogę bezkarnie odkręcić przegub wewnętrzny (te torxy obok gumy) i wyjąć to całe ustrojstwo (półoś + przeguby + piasta + zwrotnica) na zewnątrz i wkręcić w imadło?

    Chodzi mi o to czy nie wyleci olej ze skrzyni biegów czy jeszcze co innego - straszą też widzę w sieci że się może rozlecieć ten wewnętrzny przegub?
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Tak, możesz odkręcić całą półoś.
  • Poziom 10  
    A sworzeń zwrotnicy dolnej zdiołeś odkręciłeś
  • Poziom 35  
    Wszystko zdjęte, sworzeń, końcówka drążka, amortyzator. Ta śruba o rozmiarze 36 odkręcona. Zwrotnica dookoła się obraca z piastą. Nie mogę zdjąć przegubu z półosi, nie mogę wyjąć też tej wielorowkowej części przegubu z piasty (chyba się zapiekło ostro).

    Zabieram się teraz do wyjęcia całości razem z półosią i zaopiekowania się tym w imadle.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Coś od dupy zacząłeś tą robotę. Po co rozpinałeś zawieszenie, jak nie wyjąłeś przegubu z piasty?
  • Poziom 35  
    Miała być wymiana łożyska/końcówki drążka/sworznia ale w trakcie roboty zauważyłem uszkodzoną manszetę i stąd konieczność demontażu przegubu.

    PS. A może masz i rację brandy-p, ale to poniekąd świeże i zadbane auto (moje) i myślałem że wszystko ładnie wyjdzie.

    PS2. W imadle to samo. Nic nie idzie, boję się że rozwalę. Popróbuję jeszcze, niemniej dzięki za porady, jeżeli ktoś miałby jeszcze coś do dodania to zapraszam do wypowiedzi.

    Dodano po 1 [godziny] 21 [minuty]:

    Przegub zszedł w imadle. Delikatne (w miarę - przez drugi młotek) opukiwanie dookoła i spadł z półośki.
    Dziękuję jeszcze raz wszystkim za porady - przydatne były.

    Jeśli jeszcze miałby ktoś sugestię jak ten przegub wyjąć z piasty i zwrotnicy. Zdaje się że się zapiekło na maksa pod tą śrubą co była, bo już walę młotem z 30 min i nic.
    Piasta do wyrzucenia bo mam nową z łożyskiem ale chciałbym ocalić zwrotnicę i sam przegub.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Raz mi się trafił taki wyjątkowo oporny to uspawałem sobie ściągacz przykręcany do piasty a po środku śruba od imadła.
  • Poziom 35  
    Całkowite rozwiązanie problemu:
    Jeśli chodzi o wyciągnięcie przegubu z piasty to:

    1. Ściągacz z dospawanymi śrubami przerobiony (zrobił się w U), a dodam że był on kiedyś kupiony w sklepie (boki ok 3 cm grubości) za grubo ponad stówkę
    2. Prasa śrubowa 7T w zakładzie ślusarskim się poddała, tzn. nie mieli już siły kręcić w dwie osoby
    3. Prasa zrobiona przeze mnie (specjalnie na tę okazję) z baaardzo grubych belek zakupionych na złomie (wzorowałem się trochę na sprzętach jakie sprzedają na allegro) i dodatkowo wyjmowany siłownik 10T i pompa 10T - rezultat - nie mam już siły nacisnąć na wajchę w pompie a góra przegubu (tam gdzie gwint do piasty) zaczyna się rozchodzić na boki

    4. Przyszła czas na ocenę zysków i strat i doszedłem do wniosku że trzeba już poświęcić przegub (za to nie uszkodzić zwrotnicy) i przestać się cackać, więc wkręciłem całą zwrotnicę z piastą i przegubem w imadło i 5 kg młotkiem jednym uderzeniem utrąciłem cały spód przegubu.
    Wielowpust przegubu został w piaście a odpadła cała reszta przegubu i teraz jest przelotowy hehehehe i nadaje się do powieszenia na ścianie.

    Wyjęcie piasty z łożyskiem na wspomnianej już zrobionej przeze mnie prasie to pyło w zasadzie naciśnięcie paluszkiem wajchy parę razy i wyszło razem z zawleczką. To samo było z włożeniem.

    Wniosek: Nie jeździć zbyt długo z hałasującym łożyskiem bo podejrzewam że brak smaru w uszkodzonym łożysku spowodował zgrzanie się tego elementu z piastą.