Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Buggy, rurak, szayowoz - zawieszenie od malucha

swibon 29 Apr 2010 19:49 13121 8
Wago
  • #1
    swibon
    Level 10  
    Witam.

    Mam pytanie dotyczące przedniego zawieszenia z fiata 126p, które chciałbym zastosować do mojego buggy.

    Buggy, rurak, szayowoz - zawieszenie od malucha

    Mianowice na pierwszym obrazku widzimy jak jest standardowo mocowany amortyzartor w oryginale. Ja chciałbym zamocować go dużo niżej mniej więcej jak jest umieszczony na 3 rysunku, lub też bardziej w pozycji poziomej.

    Chcę to mocowanie zrobić niżej niż oryginalnie ponieważ nie chce tracić sylwetki mojego przyszłego ruraka.

    I tutaj moje pytania:
    1. Czy jest możliwe przytwierdzenie amortyzatora na wysokości mocowania resoru ?
    2. jak zamocowanie amorka w pozycji bardziej poziomej wpłynie na jego działanie?
    3. Która opcje mam wybrać? Chyba ze jest jakieś inne rozwiązanie umożliwiające zamocowanie amorka na max. wysokości 30 cm od środka kola? (standardowa wys. mocowania od środka wynosi ok 40-45 cm)
  • Wago
  • #2
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Trzecia pozycja jest najlepsza.
  • Wago
  • #3
    swibon
    Level 10  
    Będzie to bez problemów działać? i czy wystarczy odciąć mocowanie z góry i wspawać je niżej? jeszcze nie rozbierałem mojego dawcy.. i nie wiem czy to czasem nie będzie w czymś później przeszkadzać?

    Zrobiłem już wstępny projekt mojego buggy

    Buggy, rurak, szayowoz - zawieszenie od malucha

    Mam zamiar zamontować w nim 2 siedzenia. Jak się podoba sylwetka?
  • #4
    swibon
    Level 10  
    Mam jeszcze jedno pytanko. Dotyczy ono jakiego materiału użyć najlepiej na budowę mojego buggy? Profile 40x30x3 na podwozie powinny wystarczyć? i do tego rury 1'' (cal) czy 3/4'' (cala)? i tez tutaj tez raczej grubość ścianki 3mm.

    I jeszcze jedno, słyszałem ze najlepsze do tego typu zadań są rury bezszwowe, w moim sklepie mają bezszwowe tylko "czarne" do gazu. czy takie rury się nadają do budowy buggy? czy kupić zwykłe stalowe ze szwem?

    Proszę o w miarę możliwości szybką odpowiedź. Chciałbym na dniach zacząć budować a nie chciałbym kupić złego materiału.

    Pozdrawiam Swibon
  • #5
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odnośnie konstrukcji ramy: maluch ma w porywach 20 km, a ty rame zprojektowałeś, jak do 200 konnego silnika. Odchudź to, rury czarne bez szwu lub profil zamknięty.
  • #6
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zawieszenie malucha oprócz tego, że tanie, to nie ma właściwie żadnych pozytywów. Resor porozgina się na dolnych mocowaniach po chwili jazdy po wertepach, skok ma raczej niewielki. W normalnym użytkowaniu było kiepskie, a co dopiero mówić o jeździe terenowej.
  • #7
    swibon
    Level 10  
    Profile zamknięte chce zastosować na podwozie, rury na "klatke" i tu jest pytanie czy wystarcza 3/4 cala czy jednak calowe zastosować?

    Co do wagi samej ramy, będzie ona wynosić ok 75 kg. przy profilach 40x30x3 i rurach 1 cal x3 mm ścianka.

    Narazie nie mam zamiaru zbytnio inwestować w ten projekt. To będzie mój pierwszy tego typu pojazd. I chce go zrobić na 2 fotele. Jak się sprawdzi to będę miał rozebrania mazde z silnikiem 2,0. Więc albo wykorzystam tą ramę albo zbuduje nową :)
  • #8
    kobera
    Level 11  
    Odświeżę nieco temat bo ktoś może być jeszcze zainteresowany tematem.

    Rury na klatkę powinny być bezszwowe, profile prostokątne mają szew. W profesjonalnych klatkach bezpieczeństwa używa się w dodatku rur łączonych tylko tam gdzie to konieczne, powinno być jak najmniej spawania.
    Rury gazowe są dobre, choć nie wiem jaka jest ich grubość ścianki.
    Można dość znacznie odchudzić konstrukcję stosując materiał rur S355 lub odpowiednik (dawniej 18G2A).
    W mojej konstrukcji na podwozie stosuje profil 40x40x2 S355 a na klatkę bezpieczeństwa rury calowe S235JR, pozostałe wzmocnienia rurowe 1/2".
    Masa konstrukcji bez elementów mocowania zawieszenia wyniesie wtedy około 120kg - 140kg ( bez paneli - osłon bocznych w granicach 100kg).

    Z praktyki wiem, że najczęściej amatorzy stosują zbyt wytrzymałe profile a konstrukcja jest słabo pospawana i pęka na spoinach lub w strefie wpływu ciepła występującej po spawaniu a nie psuje się z powodu wygięcia zastosowanego profila.
  • #9
    Admrevreal
    Level 10  
    Osobiście radził bym Tobie wstawić zawieszenie od Fiata CinQuecento. Masz tam o wiele mocniejsze zawieszenie przy minimalnej różnicy cenowej. Amortyzatory są bardziej wytrzymałe. Takiego właśnie użyliśmy z kolegą w jego projekcie.