Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MTZ, Belarus, Pronar - podłączenie woltomierza

DoktorB 29 Kwi 2010 21:13 20993 9
  • #1 29 Kwi 2010 21:13
    DoktorB
    Poziom 11  

    Witam
    Nabyłem taki oto woltomierz do ciągnika MTZ.
    MTZ, Belarus, Pronar - podłączenie woltomierza
    Instalacja 12V, nic nadzwyczajnego.
    Obecnie w ciągniku zamotowany jest amperomierz, ale postanowiłem unowocześnić deskę rozdzielczą i zastąpić ten amperomierz oryginalnym woltomierzem. Zabieg taki jest rzeczą normalną i w dokumentacji technicznej jest to ujęte, jako zastąpienie amperomierza woltomierzem.
    Woltomierz ma dodatkowo kontrolkę braku ładowania.
    O ile podłączenie amperomierza jest proste jak drut o tyle z tym woltomierzem mam problem. Niby sprawa prosta ale nie ma żadnych oznaczeń, a podłączanie na chybił-trafił dają niejednoznaczne rezultaty. Czasami kontrolka się zaświeci ale wskazówka to już nie drgnie nic a nic.
    Czy ktoś może pomóc mi w oznaczeniu tych wyprowadzeń i poprawnym podłączeniu tego woltomierza?
    MTZ, Belarus, Pronar - podłączenie woltomierza
    Dodam, że dopuszczam możliwość awarii w wyniku transportu lub wady fabrycznej.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    3 9
  • #2 29 Kwi 2010 22:39
    Grzegorz_madera
    Poziom 31  

    Ze zdjęcia wynika, że nr 4 to masa. Kontrolka ładowania to dioda LED. Wymaga ona właściwej polaryzacji. Nie wiadomo też, czy jest wbudowany rezystor, czy nie. Woltomierz najprawdopodobniej podłączony jest do zacisków nr 3 i 4, natomiast dioda LED do zacisków nr 1 i 2. Sprawdź miernikiem jak podłączona jest dioda LED oraz woltomierz i wszystko będziesz wiedział.

    1
  • #3 30 Kwi 2010 09:12
    DoktorB
    Poziom 11  

    Dziękuję za sugestie, ale już doszedłem co i jak.
    1- (+) z akumulatora
    3- (-) z akumulatora (masa)
    Dzięki temu podłączeniu działa woltomierz. Jak zegar odpakowałem z paczki jako nowy, to przy starym akumulatorze (11,5V) nic nie wskazywał. Dopiero dzisiaj, jak go podpiąłem do prostownika (15,5V) to się ruszył i już działa dobrze. Widocznie zastał się dawno nie ruszany.
    2- D z alternatora
    W oryginalnym ruskim alternatorze na wyjściu D pojawia się napiecie w czasie pracy, a masa poniżej pewnej krytycznej pędkości obrotowej. Dzięki temu dioda podłączona do styków 1(+) i 2 (-) świeci się gdy brak ładowania, a przy wzroście obrotów różnica potencjałów maleje, więc dioda gaśnie 1 (+) i 2 (+).
    Normalna kontrolka ładowania, tyle że nie potrzeba tu przepływu prądu, a wystarczy różnica potencjałów, gdyż D w alternatorze nie wymaga prądu wzbudzenia. Alternator jest samowzbudny. Ten sam styk D z alternatora wykorzystuje się do blokowania przekaźnika rozruchu - po odpaleniu nie da się włączyć rozrusznika.
    4- śruba do mocowania (też masa).

    Tak wyszło z podłączenia do prostownika i z pomiarów miernikiem. Jak podłącze w ciągniku to jeszcze napiszę, czy jest dobrze.

    0
  • #4 15 Lip 2010 20:18
    rowerek
    Poziom 11  

    Cześć, mam taki sam problem, właśnie kupiłem taki sam woltomierz i nie wiem jak go podłączyć żeby go nie rozwalić kolego DoktorB twoje rozwiązanie jest pewne. W jakim ciągniku go montujesz??

    1
  • #5 15 Lip 2010 21:59
    DoktorB
    Poziom 11  

    Tak, wszystko działa dobrze. Pod wsuwkę 1 (na zdjęciu) jest stały + z akumulatora, pod wsuwkę 2 przewód D z alternatora, a śrubka to masa.
    Mam to w MTZ 82 z 91 roku. Przy montarzu woltomierza w miejsce amperomierza trzeba pamiętać o solidnym zkręceniu przewodów prądowych i ich zaizolowaniu. Dobrze jest je odświerzyć przed zkręceniem papierem ściernym lub czymś podobnym.

    0
  • #6 16 Lip 2010 20:56
    rowerek
    Poziom 11  

    dzięki za odpowiedź. Ja ten woltomierz zamontowałem w c 360

    0
  • #7 25 Lip 2010 12:22
    DoktorB
    Poziom 11  

    W takim razie z ciekawości prosze napisz jak podłączyłeś i jak działa.

    1
  • #8 04 Paź 2010 21:38
    ursuss23
    Poziom 9  

    a co podłaczymy pod 3 ??

    0
  • #9 05 Paź 2010 17:37
    DoktorB
    Poziom 11  

    3 i 4 to masa. 3 wygląda na odizolowaną śrubkę, ale z pomiarów wynika, że jest połączona z masą. To na wypadek braku masy w miejscu monatrzu zegara. Wtedy masę należy normalnie doprowadzić przewodem do śrubki 3, co zapewni poprawną pracę zegara, bez względu na obecność masy na obudowie.

    1
  • #10 09 Lis 2010 18:40
    rowerek
    Poziom 11  

    DoktorB mi działa świetnie tylko że trochę słabo sie wychyla a co za tym idzie jest trochę nieczytelny ale pozatym jest ok.

    Dodano po 2 [minuty]:

    a podłączyłem tak jak podałeś tylko nie podłączałem wzbudzenia przez tę diode bo U 360 ma orginalną kontrolkę w zegarze

    0