Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja do roweru(6V) - prośba o sprawdzenie schematu.

lubon124 30 Kwi 2010 01:00 7802 13
  • #1 30 Kwi 2010 01:00
    lubon124
    Poziom 19  

    Witam!
    Postanowiłem zamontować sobie w rowerze instalację elektryczną aby móc jeździć wieczorami bezpiecznie. Proszę więc o sprawdzenie czy aby na pewno wszystko jest ok.
    Schemat:
    Instalacja do roweru(6V) - prośba o sprawdzenie schematu.
    jedno małe objaśnienie: żarówka przy której jest napisane Żarówka led jest to zwykły halogen na 12V który działa też na 6V dla niedowiarków małe zdjęcie z halogenkiem podpiętym pod akumulator 6V 4,5 Ah:
    Instalacja do roweru(6V) - prośba o sprawdzenie schematu.

    EDIT: Na schemacie jest pomyłka tam gdzie main power switch to jest ładowanie a tam gdzie kierunkowskazy tam jest main power :)

    1 13
  • #2 30 Kwi 2010 09:07
    skorik
    Poziom 11  

    Z tego co pamiętam to samo dynamo daje ok. 6V. Więc za mostkiem na kondensatorze nie będzie zbyt dużego napięcia, a za stabilizatorem to już w ogóle może być napięcie za małe aby ładować ten akumulator. Czyli wywaliłbym stabilizator, tym bardziej, że dajesz halogen na 12V. Ewentualnie dałbym diodę Zenera, aby napięcie nie przekroczyło jakiejś wartości, np. 9V

    0
  • #3 30 Kwi 2010 09:10
    lubon124
    Poziom 19  

    ten halogen ma przetwornicę która podbija na dość duże napięcie a potem stabilizator traci to na mniejsze więc dlatego to działa :) czyli prawdopodobnie nie będzie ładowania(potrzeba 7V żeby akumulatorek ładować) więc może awaryjne zasilanie gdy akumulator padnie.

    0
  • #4 30 Kwi 2010 09:25
    skorik
    Poziom 11  

    Ale sprawdź jakie napięcie daje takie dynamo przy średniej jeździe, bo może starczy i układ będzie działał.
    W EdW jest sprawdzony artykuł. Przeczytaj, może coś ci pomoże.
    http://www.elportal.pl/pdf/k07/51_09.pdf

    0
  • #5 30 Kwi 2010 09:28
    lubon124
    Poziom 19  

    uuuu.... niczym będę robił instalacje to jeszcze trochę minie bo mam 3 rowery i żaden nie sprawny i żaden nie ma dynama :P

    0
  • #6 30 Kwi 2010 14:22
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Wszystko pięknie, tylko Kolega nie wziął pod uwagę jednej ważnej rzeczy. LM317 do poprawnej pracy wymaga napięcia o 3V wyższego niż napięcie wyjściowe. Dla 6V napięcia wyjściowego, będzie to napięcie 9V po wyprostowaniu i odfiltrowaniu - czyli mniej więcej amplituda nominalnego napięcia jakie daje dynamo, a gdzie jeszcze spadek napięcia na dwóch diodach prostowniczych? Musiałby Kolega utrzymać stałą nominalną prędkość obrotową dynama, co w rowerze jest niewykonalne.
    Poza tym zmienia się również częstotliwość prądu w zależności od prędkości obrotowej.
    Innymi słowy - układ może zadziałać, ale na pewno nie będzie działał prawidłowo.

    Proponuję odpuścić sobie zabawę z dynamem, bo więcej z tego kłopotu niż pożytku i pozostać przy instalacji akumulatorowej. Akumulator można po powrocie z wycieczki podładować w domu i po sprawie. Warto też rozważyć zastosowanie instalacji 12V (większe pojemności akumulatorów).

    0
  • #7 30 Kwi 2010 14:59
    omicronNs
    Poziom 21  

    No i kilku LEDów spiętych równolegle raczej nie podłącza się przez jeden rezystor, bo mogą nierównomiernie świecić.

    -1
  • #9 05 Maj 2010 18:26
    1206396
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 05 Maj 2010 22:44
    karl102
    Poziom 27  

    A może ogniwo fotowoltaiczne?
    Drogie, owszem, ale ładuje akumulator bez względu na to czy się jedzie czy nie a poza tym nie zużywa się mechanicznie..
    Przy planowanej długiej eksploatacji może okazać się bardziej ekonomiczne.

    0
  • #11 06 Maj 2010 11:09
    langlukas
    Poziom 2  

    Witam. miesiąc temu bawiłem się z oświetleniem roweru. Zastosowałem "HUB dynamo driver" (google) oraz mocną diodę CREE. Efekt oszałamiający.

    1
  • #12 19 Cze 2010 14:27
    lubon124
    Poziom 19  

    Ech... nadal zmieniam pomysły, zakupiłem drugi aku 6V 4,5Ah i mogę albo mieć 12V(szeregowo) albo na zmianę(jeden działa drugi w ładowaniu). obmyślam schemat. Jak w końcu dojdę do poprawnego schematu to wstawię :P

    langlukas napisał:
    Witam. miesiąc temu bawiłem się z oświetleniem roweru. Zastosowałem "HUB dynamo driver" (google) oraz mocną diodę CREE. Efekt oszałamiający.


    Po cóż ci przetwornica do jednej CREE? mały akumulatorek + rezystor + cree = piękne oświetlenie bez kręcenia pedałami.

    0
  • #13 21 Cze 2010 20:17
    1206396
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 21 Cze 2010 23:02
    lubon124
    Poziom 19  

    na twoim miejscu pozostałbym przy avt. przekaźnik aby "przekazywać" musi mieć zasilanie cewki które wiąże się z poborem kilkunastu mA, przy tranzystorze ten prąd jest znikomy. ja jutro idę po części i robię AVT-2102

    0