Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zatrzymanie siłownika pneumatycznego-czujnik magnetyczny

30 Kwi 2010 21:25 4842 7
  • Poziom 10  
    Zwracam się z prośba o pomoc w rozwiązaniu problemu z zatrzymaniem siłownika pneumatycznego za pomocą czujnika magnetycznego.Wykonuje stoły nożycowe i klient zażyczył sobie zeby stół podnosił się do pewnej wysokości i się zatrzymywał.Sterowanie mam za pomocą elektrozaworu i dwóch pedałów (góra dół).Nie chcąc zmieniać całej konstrukcji stołu pomyślałem sobie żaden problem użyje czujnika magnetycznego NC wpiętego w szereg z cewka od podnoszenia i stół się wyłączy.Pierwszy problem okazał się z czujnikiem magnetycznym typu NC są bardzo rzadko spotykane, ale ok. Kupiłem czujnik NO i zastosowałem przekaźnik. Cewkę przekaźnika zasila czujnik magnetyczny NO dopiero w momencie kiedy siłownik znajdzie się w odpowiednim położeniu zamiast zamykać obwód jest podłączony do drugiej pary nóżek przekaźnika ze w momencie styku czujnika magnetycznego przerywa obwód. Wszystko ładnie pięknie działa więc pomyślicie w czym problem? Problem pojawia się pod obciążeniem. Powietrze jest ściśliwe więc podczas podnoszenia i przykładowego zatrzymania blisko czujnika stolik może się zabujać i elektrozawór tylko tyknie i leci już na maksymalną wysokość. Mam do was pytanie- czy można zrobić z tego przekaźnika coś w rodzaju stycznika z podtrzymaniem, żeby w chwili kiedy dostanie impuls 24V z czujnika magnetycznego stycznik jakby pozostał rozwarty natomiast dopiero po naciśnięciu pedału opuszczającego stół styki się rozłączyły? Proszę o pomoc. Używam przekaźnika na 24V ma możliwość podłączenia jako NO i NC.
  • Relpol przekaźniki
  • Spec od Falowników
    Oczywiście, że są układy z podtrzymaniem - twój przekaźnik ma na pewno 2 albo 3 komplety styków - jeden wykorzystaj do podtrzymania: załączającą parę styków podłącz równolegle do czujnika magnetycznego. Gdy raz on załączy, to potem pad popłynie przez załączone styki. Pedałem wyłączaj cewkę - przekaźnik rozłączy. Ale wiesz, gdzie będzie kolejny problem - stół nadal będzie się bujał. Taki czujnik nadaje się do kontroli osiągnięcia położenia końcowego przez siłownik. Aby zablokować go w połowie drogi, należałoby użyć jakiegoś zacisku chwytającego tłoczysko. Albo zastosować siłownik hydrauliczny.
  • Poziom 10  
    To że będzie się bujał to nie jest problem. I klient o tym wie. Tylko że podczas tego zabujania ten czujnik jakby puszcza siłownik wyżej do krańcowego położenia a mi zależy żeby stanął przykładowo w połowie.Może jakis poglądowy schemacik?
  • Relpol przekaźniki
  • Spec od Falowników
    Nie umiem ładnie rysować. :D
    Jeśli już wiesz, co to NO i NC, to daj równolegle :!: do twojego czujnika NC styk NO przekaźnika - i zobacz, co wyjdzie. Pedał startujący to coś musisz dać typu NC w szereg z cewką przekaźnika, aby przywrócić cewkę do stanu bezprądowego. Tyle.
  • Poziom 32  
    Popełniłeś typowy błąd.Nie trzeba żadnego podtrzymania.Odczytujesz położenie za pomocą małego elementu metalowego.Wystarczy dać pasek blachy w torze po którym przesuwa się czujnik.Położenie czujnik odczytuje z dolnej krawędzi blachy i póżniej przesuwając się do góry cały czas czyta blachę,więc nie ma impulsu tylko jest stan stały.Regulując dolny koniec blachy
    ustawiamy moment zatrzymania.
  • Poziom 10  
    Czujnik to mały plastikowy element.Odczytuje położenie magnesu które znajduje się w tłoczysku siłownika.Cała obudowa jest z aluminium więc nie wiem co mi da ten kawałek blachy.
  • Poziom 32  
    Narysuj układ mechaniczny napędu, siłownik i elementy napędzane przez siłownik, to Ci podpowiem. Zadzwoń 508-091-277
  • Specjalista Automatyk
    Czy to sterowanie jest oparte na zaworze 5/3?...czyli z dwoma cewkami?

    Dodano po 1 [godziny] 27 [minuty]:

    Zatrzymanie siłownika pneumatycznego-czujnik magnetyczny
    Na dwóch przekaźnikach, gdzie R01 do opuszczania i "rozwierania" podtrzymania R02.
    R02 do podnoszenia i po uzyskaniu położenia sygnalizowanego czujnikiem - przerywa podnoszenie i zostaje podtrzymany z R01
    Dioda musi być aby napięcie podtrzymujące nie działało/ nie uszkadzało czujnika (jego wyjścia prądowego).
    Układ ma wadę: w momencie kiedy podniesiemy siłownik może mieć tendencję do "opadania" wtedy nie jesteśmy w stanie "poprawić" jego pozycji poprzez ponowne "podciągnięcie" - możemy tylko spowodować opuszczanie.
    Pozdrawiam :)