Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

renault Laguna 2 ph2 klimatyzacja wiązka do kompresora od pa

bombelll 01 Maj 2010 14:24 13579 18
  • #1 01 Maj 2010 14:24
    bombelll
    Poziom 9  

    Witam,
    mam problem z włączaniem klimatyzacji w Renault Laguna 2 ph2 rocznik 2006. Problem stanowi przerwa w połączeniu panelu sterującego (w kabinie, "klimatronik") pin 15 złącza A (30pin) z pinem B kompresora (sterowanie kompresora jest przez podanie "masy" przez panel "klimatronika". Nie mogę zlokalizować przerwy, czy jest w wiązce po stronie kabiny, czy po stronie silnika. Po rozplątaniu początków wiązek od strony kompresora i od strony "klimatronika" nie ma przerwy. Kolory i grubość kabli po stronie "silnika" i kabiny są różne. Po stronie silnika na złączu sprężarki mamy czerwony (+12V stałe po ACC - tu jest OK) i biały (sterowanie masą - tego brakuje), a po stronie kabiny i panelu "klimatronika" pin 15 (włączenie kompresora) ma kolor zielony i jest cieńszy do tego białego na kompresorze. Wg. dokumentacji diagnostycznej Renault powinno być połączenie pin 15 zielony (panel "klimatronika") -> biały kompresora. Wg. mnie te wiązki muszą się gdzieś "spotkać", na jakiejś kostce. Nie mogę zlokalizować połączenia kostki, krosownicy, czy jest po stronie kabiny czy "silnika". Dostęp jest do bani...
    Prosiłbym o schemat tych wiązek, połączeń gdzie one się spotykają, chyba nie są fabrycznie lutowane..

    Reszta rzeczy sprawdzona, czyli:
    - układ jest szczelny,
    - czujnik ciśnienia sterujący kompresorem pokazuje ciśnienie 6-7 bar,
    - wentylator się włącza,
    - panel "klimatronika" podaj prawidłowo na czujnik 5V ciśnienia i podaje masę na "swój zielony", jest przejście sterujące zaworem regulującym pojemność sprężarki (na dole sprężarki z pinem 7 "klimatronika"),
    - błędów na CLIPI-e = 0,
    - czujniki temperatury i wilgotności pokazują właściwe dane,

    Z góry dziękuję wszystkim życzliwym.

    Pozdrawiam.

  • Fibaro
  • #2 01 Maj 2010 21:47
    tomasz sadowski
    Spec od samochodów

    Dodatkowo sprawdz przekaźniki od wentylatora znajdują się pod masą i jest ich 2 szt od wolnych obrotów i większych Jak one padły to klima nie zatrybi Poczytaj kilka innych wątków http://renaultlaguna.pl/forum/index.php?showtopic=18537&hl=klimatyzacja lub http://renaultlaguna.pl/forum/index.php?showtopic=8804&hl=klimatyzacja lub http://renaultlaguna.pl/forum/index.php?showtopic=18898&hl=klimatyzacja i tu http://renaultlaguna.pl/forum/index.php?showtopic=6988&hl=klimatyzacja miłej lektury

  • #3 02 Maj 2010 01:11
    bombelll
    Poziom 9  

    cyt:
    przekaźniki od wentylatora znajdują się pod masą i jest ich 2 szt

    Znaczy się są pod maską?
    Wentylator (chłodzący silnik) po włączeniu klimatyzacji włącza się na 1-szy bieg. Kompresor nie chodzi. Wg. instrukcji renault powinno być przejście między pin 15 "panelu "klimatronik-a", a pinem B złącza sprężarki (biały kabelek). I tu jest przerwa - nie ma połączenia... Czy te przekaźniki mogą być odpowiedzialne za brak przejścia między 15-stką panelu "klimatronik-a" a kompresorem?

  • #4 02 Maj 2010 01:17
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Przecież z klimatronika wychodzi tylko wysterowanie nisko prądowe masą a nie wchodzi na biały kompresora"

  • Fibaro
  • #5 02 Maj 2010 07:44
    bombelll
    Poziom 9  

    No tak na logikę powinno być... ale chyba nie w Lagunie 2ph2. W instrukcji z Dialogys napisane jest sprawdzić połączenie/przerwę pinów "klimatronika":
    - jeśli nie załącza się kompresor, to czy jest połączenie pin 15 -> biały kompresor,
    - jeśli wyłącza "chłodzenie" klimatyzacji (podobno pojawia się wycie kompresora) po wejściu silnika na większe obroty, to spr. przejście pin 7-> zielony kompresor, wtyczka pod jego spodem. Też wygląda po kabelkach na sterowanie nisko prądowe, a przejście jest tak jak stanowi instrukcja.

    Czy ktoś z szanownych forumowiczów dysponuje schematem tych wiązek gdzie zielony (pin15) "klimatronika" spotyka się z białym kompresora?

  • Fibaro
  • #6 02 Maj 2010 10:59
    DJTiesto
    Poziom 17  

    Nie trzymaj sie twardo instrukcji bo nie tędy droga.

    Pozatym sprawdzałeś czy działą ukłąd podając masę na kabelek przy panelu klimy, sterującym cewką kompresora?

  • #7 02 Maj 2010 12:00
    bombelll
    Poziom 9  

    tą masę podaje panel "klimatronik" po włączeniu manualnej klimatyzacji po (sprawdzeniu warunków załączania kompresora) pojawia się masa na pin15 (napięcie między + a pin15 około 14V, czyli napięcie alternatora. Klimatyzacja się nie włącza. Błędów brak na CLIP-ie.
    Czy sterowanie silnika po włączeniu klimatyzacji niezależnie od włączenia/wyłączenia sprzęgła kompresora powinno zwiększyć dawkę paliwa (podnieś obroty)?

  • #8 02 Maj 2010 12:18
    DJTiesto
    Poziom 17  

    bombelll napisał:
    tą masę podaje panel "klimatronik" po włączeniu manualnej klimatyzacji po (sprawdzeniu warunków załączania kompresora) pojawia się masa na pin15 (napięcie między + a pin15 około 14V, czyli napięcie alternatora.

    Sam możesz podac mase. I wysterować sprężarkę.
    bombelll napisał:

    Klimatyzacja się nie włącza. Błędów brak na CLIP-ie.
    Czy sterowanie silnika po włączeniu klimatyzacji niezależnie od włączenia/wyłączenia sprzęgła kompresora powinno zwiększyć dawkę paliwa (podnieś obroty)?

    A co ma do tego skoro sie nie włącza?

  • #9 02 Maj 2010 12:54
    bombelll
    Poziom 9  

    DJTiesto napisał:

    Sam możesz podac mase. I wysterować sprężarkę.
    A co ma do tego skoro sie nie włącza?


    No chyba nic... ale wolę się upewnić. Po podaniu masy na pin15 panelu sterującego klimą nie włącza się. Brakuje masy na białym przewodzie kompresora.

  • #10 02 Maj 2010 16:53
    DJTiesto
    Poziom 17  

    A jak czujnik ciśnienia na rurce klimy bo nic nie piszesz o tym?
    A +Acc jest silny?

  • #11 02 Maj 2010 17:14
    bombelll
    Poziom 9  

    DJTiesto napisał:
    A jak czujnik ciśnienia na rurce klimy bo nic nie piszesz o tym?
    A +Acc jest silny?


    Acc jest OK. Czy pytanie dotyczy czujnika ciśnienia <<presostat-u>>? Wszystkie czujniki temperatury zew. i wew., wilgotności, ciśnienia, (presostat pokazuje 5-6 bar), szkodliwych substancji, temp. parownika wskazują poprawne dane.

  • #12 02 Maj 2010 17:28
    DJTiesto
    Poziom 17  

    Więc tak stopień wyjściowy bez przekaźnika, zasilanie z bezpiecznika 20A F9
    Pomarańczowy przy sprężarce kremowy wyjście ze sterownika.
    Zresztą jak sterownik nie wystawia masy - może ubity tranzystor wyjściowy, , poprowadź dla sprawdzenia zewnętrzy przewód.

  • #13 02 Maj 2010 18:34
    bombelll
    Poziom 9  

    DJTiesto napisał:
    Więc tak stopień wyjściowy bez przekaźnika, zasilanie z bezpiecznika 20A F9
    Pomarańczowy przy sprężarce kremowy wyjście ze sterownika.
    Zresztą jak sterownik nie wystawia masy - może ubity tranzystor wyjściowy, , poprowadź dla sprawdzenia zewnętrzy przewód.


    To wszystko sprawdzone. Jest sprawne. Przy sprężarce w laguna PH2 masa jest "biała". Na wyjściu panel "klimatronik" pin15 ON A/C wystawia masę (przewód jasno zielony). Panel sprawny - wszystkie funkcje działają CLIP- się z nim łączy błędów 0. Bezpiecznik OK wszystkie. Gdzieś nie styka lub jest przerwa.
    Tak myślę, że może ktoś pomylił się w skrzynce, źle włożył wymieniony przekaźnik... idę sprawdzać.

  • #14 03 Maj 2010 17:14
    bombelll
    Poziom 9  

    Znalazłem... Przerwa w wiązce zrobiona przez ASO Lisowski z Krakowa.
    Chociaż logika temu przeczy jest bezpośrednie połączenie połączenie pin15 "klimatronik-a" z masą sprężarki.

  • #15 03 Maj 2010 18:12
    DJTiesto
    Poziom 17  

    bombelll napisał:
    Znalazłem... Przerwa w wiązce zrobiona przez ASO Lisowski z Krakowa.
    Chociaż logika temu przeczy jest bezpośrednie połączenie połączenie pin15 "klimatronik-a" z masą sprężarki.


    Co tam liskowski porobił i dlaczego bezpośrednie połączenie przeczy logice?

  • #16 05 Maj 2010 06:27
    bombelll
    Poziom 9  

    ASO uszkodził wiązkę podczas wymiany chłodnicy w zimie. Woda i sól zrobiły swoje...
    Jak spojrzysz na wiązkę od strony "klimatronika", to przewód A/C-on jest cieńszy niż ten przy kompresorze. Więc wyglądało to na wysterowanie przekaźnika "podającego" masę na sprzęgło kompresora.

  • #17 09 Cze 2010 21:17
    imnothep
    Poziom 11  

    Reszta rzeczy sprawdzona, czyli:
    - układ jest szczelny,
    - czujnik ciśnienia sterujący kompresorem pokazuje ciśnienie 6-7 bar,
    - wentylator się włącza,
    - panel "klimatronika" podaj prawidłowo na czujnik 5V ciśnienia i podaje masę na "swój zielony", jest przejście sterujące zaworem regulującym pojemność sprężarki (na dole sprężarki z pinem 7 "klimatronika"),
    - błędów na CLIPI-e = 0,
    - czujniki temperatury i wilgotności pokazują właściwe dane,

    Z góry dziękuję wszystkim życzliwym.

    Pozdrawiam.[/quote]
    hej, od jakiegoś czasu posiadam Lagunę II ph2 z silnikiem 2.0 16V > wczesniej takiego wynalazku dawno nie spotkałem :) sama klimatyzacja również musi być udziwniona. Może naprowadź mnie na właściwe rozumowanie, bo motam się strasznie.
    Większość aut które robiłem miały sprężarki albo na sprzęgle albo z zaworem sterującym, tutaj jest i jedno i drugie. Włączam klimatyzację ciśnienie na niskiej osiąga 2 bary, myślę jest OK dodam gazu i klima zaczyna świrować, ciśnienie idzie na 4 bary kompresor mieli. Pierwsza diagnoza była taka że być może to wina zaworu rozprężnego lub osuszacza, guzik :) wypięcie zasilania z zaworu zmiennej pojemności sprężarki spowodowało że klima do prędkości miasta działa super, na trasie i przy wyższej prędkości zaczyna fisiować, po wpięciu ponownym klima na trasie chłodzi super w mieście również ale dopiero po czasie.
    Nie widać wysokiej strony więc robiłem napełnienie wg. danych diagnostycznych na czuja > ale byłem u kolegi na clipie i podgląd wartości mierzonych pokazał że przy temp. otoczenia 28 C wysoka strona osiąga 8-11 barów czyli tak sobie.
    Mało tego wyłączyłem widoczność czujnika temp. parownika oraz próbowałem zmienić typ sprężarki. Zamiast polepszyć znowu pogorszyłem ;)
    Masz może dane jaki dokładnie tym sprężarki powinien być wklepany w ustawienia CLIP dla klimy i czy powyższe anomalie mają coś wspólnego z wersją z zaworem lub bez zaworu zmiennej pojemności. Był u mnie koleś z Laguną II ph1 ze zwykłym kompresorem, jego klima staruje od razu bo nie ma tych udziwnień.
    pozdrawiam serdecznie

  • #18 11 Cze 2010 08:04
    imnothep
    Poziom 11  

    temat rozwiązany ;) włączyłem Clipem widoczność czujnika temp. parownika i klimatyzacja zaczęła widzieć co się dzieje po wysokiej stronie. Sprężarka z zaworem sterującym reguluje w tym przypadku moc sprężarki i w momencie kiedy na wysokiej stronie ciśnienie przekracza 20 barów , zawór zamyka się aby niska strona mogła ściągnąć do kompresora czynnik w fazie gazu. Kiedy presostat osiągnie ciśnienie poniżej 10 barów zawór ponownie się otwiera. W sumie to nawet nie głupie gdyż kompresor cały czas jest "zesprzęglony" i nie ma efektu typowego dla włączającej się sprężarki. Może i te żabki nie są takie durne jak krążą opinie ;)

    pozdrawiam

  • #19 15 Cze 2010 12:42
    mlody_bd
    Poziom 8  

    z tego co wyczytalem to na przewodzie przy kompresorze ma byc masa na bialym kablu a n tym drugim co ma byc ????

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo