Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: alternator elmot a124-44 przy ciągniku ursus 2812 nie ładuje

01 Maj 2010 19:23 28138 61
  • Poziom 10  
    Witam!
    Mam ogromny problem i bardzo proszę o pomoc.

    Z alternatorem walczę od 2 dni. Po umyciu ciągnika przestał ładować. Pierwsza diagnoza alternator padł. Alternator rozkręcony, diody sprawdzone, stojan sprawdzony, wirnik też ma przejście pewnie regulator napięcia. Kupiłem nowy, założyłem i nic. Wziąłem alternator do serwisu, sprawdzili i mówią że ładuje. No to z powrotem do domu, zakładam - nie ładuje. Założyliśmy inny regulator, i nic. Jeszcze raz rozkręcony na części pierwsze, sprawdzony dokładnie - wszystko sprawne. Zakładamy do ciągnika - nie ładuje. Na drugi dzień alternator w samochód, jadę do innego serwisu, sprawdzają i ładuje. Powrót, zakładam i co? Nie ładuje. Pożyczam ciągnik teścia, zakładam mój alternator do jego ciągnika - ładuje jak dziki - 14,7V na wyjściu, 14,2V na szczotkach. Zakładam jego alternator do mojego ciągnika - też nie ładuje. Potem jeszcze była zamiana akumulatorów i też nic. Ciągnik rozkręciłem całkowicie, aby rozłączyć całą instalację. Ciągnik odpalony, odłączona cała instalacja alternator czasem zaskakuje, a czasami nie. Już dodatkowo podłączyłem masę, wzbudzanie bezpośrednio z aka i to samo. Jeszcze, co mogę dopisać, to jak wzbudziłem go przy odłączonym przewodzie wyjściowym (na akumulator) napięcie na wyjściu było ok, czyli 14,5, 14,7V, jak dołączałem do alternatora, zaraz spadało do 12,8V. Po prostu wymiękam (majster już wczoraj wymiękł:( ). Może macie jeszcze jakieś koncepcje?
    Ciągnik Ursus 2812 (MF235), alternator elmot a 124-44B.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 35  
    To zmień majstra. Jak zachowuje się kontrolka ładowania?
    I jeszcze jedno, alternatora nie wolno uruchamiać bez dołączonego akumulatora.
  • Poziom 10  
    Kontrolka świeci cały czas, natomiast gdy wzbudzę alternator sztucznie, to słabo się jarzy.
    Alternator odłączyłem na moment.
    Jak najlepiej sprawdzić instalację pod kątem zwarć?
    Po kolei odłączałem kilka obwodów instalacji i nie było różnicy - dalej nie ładował.
  • Poziom 36  
    Witam, nie szukaj zwarć, sprawdź połączenia klem i przewodów akumulatorów i alternatora, dobry elektryk znajdzie Ci tą usterkę w pięć minut
  • Poziom 10  
    Od tego zacząłem :( Klemy założyłem nowe.
  • Poziom 36  
    Bez pomiarów nic nie znajdziesz, gdzieś to napięcie musi się "gubić".
  • Poziom 28  
    Klemy w tym przypadku są ok .Przewody z alternatora(dwa czerwone jeżeli się nie mylę)spotykają się na śrubie rozrusznika z przewodem grubym z akumulatora i tam bym szukał przyczyny.Napięcie w takim przypadku mierzy się na alternatorze i akumulatorze i wtedy wszystko wiadomo.Powodzenia.
  • Poziom 11  
    może uzwojenie stojana pada,bez obciążenia coś produkuje prądu ale jak podłączysz obciążenie to napięcie spada,sprawdż stojan
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Moderator HydePark/Samochody
    Żarzenie kontrolki ładowania może świadczyć o uszkodzeniu jednej z diód wzbudzenia Lub złe jej połączenie z resztą mostka. Miałem kilka razy taki przypadek w PF 126p. Czy sprawdzałeś wszystkie diody?

    Wiekszość sprawdza tylko diody głównego prostownika , o pomocniczych (wzbudzenia ) zapominając.
  • Poziom 35  
    marekangela napisał:
    Cytat:
    Kontrolka świeci cały czas, natomiast gdy wzbudzę alternator sztucznie, to słabo się jarzy.

    W jaki sposób go wzbudzałeś, przez żarówkę czy bezpośrednio z akumulatora?
    Sprawdź czy dokręcona jest dolna nakrętka na zacisku 30 alternatora.
  • Poziom 18  
    Witam. Niech kolega sprawdzi go na stole pobierczym lub u kogoś w ciągniku pod obciążeniem i będzie wiadomo czy ładuje dobrze. Jeśli będzie sprawny no to przyczyną jest instalacja ciągnika. Może kabel prądowy jest uszkodzony lub skorodowany i przez to powstają takie spadki napięcia. Można spróbować dać inny kabel od alternatora do akumulatora i wtedy sprawdzić.
  • Poziom 35  
    Sprawdż poprawność pracy stacyjki.Po wciśnięciu kluczyka napięcie ze stacyjki powinno zasilić regulator napięcia i przez regulator zasilić poprzez szczotkę i pierścień wirnika jego uzwojenie wzbudzenia.
  • Poziom 28  
    Odnoszę wrażenie że niektórzy z kolegów piszą nie czytając poprzednich postów .Regulator nie jest zasilany poprzez stacyjkę w tym przypadku.
  • Poziom 35  
    rico37p napisał:
    Odnoszę wrażenie że niektórzy z kolegów piszą nie czytając poprzednich postów .Regulator nie jest zasilany poprzez stacyjkę w tym przypadku.


    Kolego, proszę zapoznaj się ze schematem elektrycznym tego traktora, dotyczy to także Twojego wcześniejszego postu.

    Ponadto autor wspomniał, iż testował alternator na innej maszynie, testował też inny alternator na swoim traktorze - wyniki świadczą tylko o jednym.

    Do autora: jeden z kolegów zalecił sprawdzenie stacyjki, ja dodam sprawdzenie na linii stacyjka-regulator.
  • Poziom 35  
    Wyrażnie przedstawiłem przebieg prądu stacyjka - regulator napięcia aż po pierścienie wirnika i wystarczy miernikiem lub zwykłą żarówką nawet 2 Watową prześledzić obwód zasilający regulator napięcia.Jedną z przyczyn braku ładowania może być również przerwa na uzwojeniu wirnika alternatora w postaci zimnego lutu na jednym z pierścieni doprowadzających poprzez szczotki napięcie wzbudzenia alternatora.Można to sprawdzić omomierzem po zdemontowaniu regulatora napięcia z alternatora.Można to również sprawdzić żarówką 21W jedną stroną żarówkę podłączając pod + zasilania a drugą końcówką kabla przyłożyć na jeden z pierścieni wirnika alternatora. Na jednym pierścieniu żarówka będzie świeciła pełnym światłem bo to jest masa instalacji a na drugim pierścieniu będzie żarówka świeciła nieco ciemniej to znaczy że wirnik jest sprawny.W przypadku gdy po przyłożeniu kabla do drugiego pierścienia żarówka nie będzie świeciła to znaczy że jest przerwa na uzwojeniu wirnika alternatora.
  • Poziom 10  
    Diody sprawdzaliśmy wszystkie. Alternator wzbudziłem poprzez żarówkę bezpośrednio z kabla wyjściowego alternatora (połączony z rozrusznikiem i akumulatorem bezpośrednio). Schemat wstawię za chwilę.
  • Poziom 35  
    W przypadku sprawdzenia na diagnostyce że na stole probierczym alternator ładował należy wykluczyć uszkodzenie lub też zimny lut na pierścieniach doprowadzających poprzez szczotki napięcie wzbudzenia na uzwojenie wirnika.Jednakże z przypadkiem zimnego lutu na jednym z pierścieni też się spotkałem.Kilkakrotnie zdarzało mi się wymieniać stacyjki do ciągników które miały coś z Fegursona które często ulegały awariom.Nie ma to jak poczciwa stacyjka montowana na ciągnikach C330 ,3011,4011 oraz C 360 ich awaryjność była znacznie mniejsza.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zadam pytanie czy na pulpicie traktora jest zamontowany Amperomierz?
  • Poziom 10  
    Tutaj schemat elektryczny:
    Re: alternator elmot a124-44 przy ciągniku ursus 2812 nie ładuje

    Dodano po 19 [minuty]:

    Wirnik był sprawdzany - obydwa pierścienie mają przejście, przy czym przebicia na masę też nie miały. Jak pisałem wcześniej alternator był na dwóch różnych stołach badany i ładował. Ładował również przy innym ciągniku . Sprawa jest o tyle dziwna, że przy moim przy odłączeniu instalacji (wszystkie przewody od stacyjki odłączone, wzbudzanie na krótko od akumulatora - patrz schemat) czasem zaskakiwał, a czasami nie. Czasami wzbudził się przez żarówkę, a czasami musiałem krótko bez żarówki (oczywiście na sek.).

    Dodano po 6 [minuty]:

    Na pulpicie nie ma amperomierza.
  • Poziom 36  
    Sam przyznajesz że problem jest w Twoim ciągniku a więc połączenia masy, zaciski końcówek (mogą być skorodowane pod koszulką termokurczliwą) itp. Woltomierz albo żarówka we wprawnych rękach powie Ci wszystko.
  • spec od auto-elektro
    Nie rozumiem jednej rzeczy skoro alternator był sprawdzany i jest sprawny to nie wiem po co ciągle w nim szukasz usterki. Następnie alternator którego numer pokazujesz występuje z regulatorem zewnętrznym natomiast schemat przedstawia alternator z regulatorem ,więc jaką masz wersję, po drugie jeżeli alternator nie może się wzbudzić pewnie masz żarówkę 2W a ma być 4W. Czy główne zasilanie od rozrusznika jest sprawne, to tyle.P
  • Poziom 10  
    alternator jest z regulatorem zewnętrznym, żarówkę mogę sprawdzić. alternatora już nie sprawdzam, tylko dlaczego się tak dziwnie zachowuje pomimo odłączenia innych odbiorników. a propos żarówki - dlaczego 14 lat było dobrze, a teraz głupieje?

    Dodano po 3 [minuty]:

    i czy może być przyczyną tego stacyjka? jak odłączałem przewody styk od tego który idzie do rozrusznika był gorący
  • Poziom 28  
    Czy kierowca Vw zapoznał się z tym schematem ,bo chyba myślał o innym.Ja z kolei wiem jaki pracuje w Fergusonie i o takim pisałem. Na temat stacyjek w ciągnikach też trochę wiem i moim zdaniem bardziej zawodne są z C-330 itd.
  • Poziom 36  
    marekangela napisał:
    a
    i czy może być przyczyną tego stacyjka? jak odłączałem przewody styk od tego który idzie do rozrusznika był gorący

    Żaden styk nie może być gorący w normalnych warunkach co nie znaczy że to jest akurat przyczyną problemu.
  • spec od auto-elektro
    Jaki regulator elektroniczny czy mechaniczny widocznie zalany wodą i jak kolega wyżej.P
  • Poziom 10  
    regulator elektroniczny, ale jak pisałem alternator na stole probierczym był sprawdzany i ładował, tylko że kolega jeden mi mówił, że widział jakiś alternator od fergusona, który miał dodatkową diodę 10-tą na wzbudzeniu. ten takiej nie ma. co Wy na to?
  • Poziom 28  
    Marekangela czy mierzyłeś napięcie na alternatorze a póżniej na akumulatorze, oczywiście w czasie pracy silnika .
  • Poziom 10  
    Napięcie na alternatorze jak pisałem, przy "sztucznym" wzbudzeniu było około 14,7V ale przy odłączonym przewodzie wyjściowym z alternatora. Gdy podłączałem ten przewód do alternatora napięcie spadało do 12,6V i było równe napięciu na aku.