Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: alternator elmot a124-44 przy ciągniku ursus 2812 nie ładuje

marekangela 01 Maj 2010 19:23 24502 61
  • #1 01 Maj 2010 19:23
    marekangela
    Poziom 9  

    Witam!
    Mam ogromny problem i bardzo proszę o pomoc.

    Z alternatorem walczę od 2 dni. Po umyciu ciągnika przestał ładować. Pierwsza diagnoza alternator padł. Alternator rozkręcony, diody sprawdzone, stojan sprawdzony, wirnik też ma przejście pewnie regulator napięcia. Kupiłem nowy, założyłem i nic. Wziąłem alternator do serwisu, sprawdzili i mówią że ładuje. No to z powrotem do domu, zakładam - nie ładuje. Założyliśmy inny regulator, i nic. Jeszcze raz rozkręcony na części pierwsze, sprawdzony dokładnie - wszystko sprawne. Zakładamy do ciągnika - nie ładuje. Na drugi dzień alternator w samochód, jadę do innego serwisu, sprawdzają i ładuje. Powrót, zakładam i co? Nie ładuje. Pożyczam ciągnik teścia, zakładam mój alternator do jego ciągnika - ładuje jak dziki - 14,7V na wyjściu, 14,2V na szczotkach. Zakładam jego alternator do mojego ciągnika - też nie ładuje. Potem jeszcze była zamiana akumulatorów i też nic. Ciągnik rozkręciłem całkowicie, aby rozłączyć całą instalację. Ciągnik odpalony, odłączona cała instalacja alternator czasem zaskakuje, a czasami nie. Już dodatkowo podłączyłem masę, wzbudzanie bezpośrednio z aka i to samo. Jeszcze, co mogę dopisać, to jak wzbudziłem go przy odłączonym przewodzie wyjściowym (na akumulator) napięcie na wyjściu było ok, czyli 14,5, 14,7V, jak dołączałem do alternatora, zaraz spadało do 12,8V. Po prostu wymiękam (majster już wczoraj wymiękł:( ). Może macie jeszcze jakieś koncepcje?
    Ciągnik Ursus 2812 (MF235), alternator elmot a 124-44B.

  • #2 01 Maj 2010 19:40
    krzysiek7
    Poziom 33  

    To zmień majstra. Jak zachowuje się kontrolka ładowania?
    I jeszcze jedno, alternatora nie wolno uruchamiać bez dołączonego akumulatora.

  • #3 01 Maj 2010 20:20
    Grzegorz_madera
    Poziom 30  

    Wniosek jest taki, że usterka występuje w instalacji ciągnika, skoro alternator ładuje w innym ciągniku. Sprawdź dokładnie instalację pod kątem zwarć i przerw na połączeniach przewodów.

  • #4 01 Maj 2010 20:55
    marekangela
    Poziom 9  

    Kontrolka świeci cały czas, natomiast gdy wzbudzę alternator sztucznie, to słabo się jarzy.
    Alternator odłączyłem na moment.
    Jak najlepiej sprawdzić instalację pod kątem zwarć?
    Po kolei odłączałem kilka obwodów instalacji i nie było różnicy - dalej nie ładował.

  • #5 01 Maj 2010 21:03
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, nie szukaj zwarć, sprawdź połączenia klem i przewodów akumulatorów i alternatora, dobry elektryk znajdzie Ci tą usterkę w pięć minut

  • #6 01 Maj 2010 21:15
    marekangela
    Poziom 9  

    Od tego zacząłem :( Klemy założyłem nowe.

  • #7 01 Maj 2010 21:22
    niutat
    Poziom 37  

    Bez pomiarów nic nie znajdziesz, gdzieś to napięcie musi się "gubić".

  • #8 01 Maj 2010 21:52
    rico37p
    Poziom 28  

    Klemy w tym przypadku są ok .Przewody z alternatora(dwa czerwone jeżeli się nie mylę)spotykają się na śrubie rozrusznika z przewodem grubym z akumulatora i tam bym szukał przyczyny.Napięcie w takim przypadku mierzy się na alternatorze i akumulatorze i wtedy wszystko wiadomo.Powodzenia.

  • #9 01 Maj 2010 22:04
    grisz78
    Poziom 10  

    może uzwojenie stojana pada,bez obciążenia coś produkuje prądu ale jak podłączysz obciążenie to napięcie spada,sprawdż stojan

  • #10 02 Maj 2010 10:27
    arturavs
    Poziom 36  

    Żarzenie kontrolki ładowania może świadczyć o uszkodzeniu jednej z diód wzbudzenia Lub złe jej połączenie z resztą mostka. Miałem kilka razy taki przypadek w PF 126p. Czy sprawdzałeś wszystkie diody?

    Wiekszość sprawdza tylko diody głównego prostownika , o pomocniczych (wzbudzenia ) zapominając.

  • #11 02 Maj 2010 11:20
    krzysiek7
    Poziom 33  

    marekangela napisał:

    Cytat:
    Kontrolka świeci cały czas, natomiast gdy wzbudzę alternator sztucznie, to słabo się jarzy.

    W jaki sposób go wzbudzałeś, przez żarówkę czy bezpośrednio z akumulatora?
    Sprawdź czy dokręcona jest dolna nakrętka na zacisku 30 alternatora.

  • #12 02 Maj 2010 11:51
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Witam. Niech kolega sprawdzi go na stole pobierczym lub u kogoś w ciągniku pod obciążeniem i będzie wiadomo czy ładuje dobrze. Jeśli będzie sprawny no to przyczyną jest instalacja ciągnika. Może kabel prądowy jest uszkodzony lub skorodowany i przez to powstają takie spadki napięcia. Można spróbować dać inny kabel od alternatora do akumulatora i wtedy sprawdzić.

  • #13 02 Maj 2010 12:38
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Sprawdż poprawność pracy stacyjki.Po wciśnięciu kluczyka napięcie ze stacyjki powinno zasilić regulator napięcia i przez regulator zasilić poprzez szczotkę i pierścień wirnika jego uzwojenie wzbudzenia.

  • #14 02 Maj 2010 12:59
    rico37p
    Poziom 28  

    Odnoszę wrażenie że niektórzy z kolegów piszą nie czytając poprzednich postów .Regulator nie jest zasilany poprzez stacyjkę w tym przypadku.

  • #15 02 Maj 2010 14:18
    KIEROWCA_VW
    Poziom 35  

    rico37p napisał:
    Odnoszę wrażenie że niektórzy z kolegów piszą nie czytając poprzednich postów .Regulator nie jest zasilany poprzez stacyjkę w tym przypadku.


    Kolego, proszę zapoznaj się ze schematem elektrycznym tego traktora, dotyczy to także Twojego wcześniejszego postu.

    Ponadto autor wspomniał, iż testował alternator na innej maszynie, testował też inny alternator na swoim traktorze - wyniki świadczą tylko o jednym.

    Do autora: jeden z kolegów zalecił sprawdzenie stacyjki, ja dodam sprawdzenie na linii stacyjka-regulator.

  • #16 02 Maj 2010 18:29
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Wyrażnie przedstawiłem przebieg prądu stacyjka - regulator napięcia aż po pierścienie wirnika i wystarczy miernikiem lub zwykłą żarówką nawet 2 Watową prześledzić obwód zasilający regulator napięcia.Jedną z przyczyn braku ładowania może być również przerwa na uzwojeniu wirnika alternatora w postaci zimnego lutu na jednym z pierścieni doprowadzających poprzez szczotki napięcie wzbudzenia alternatora.Można to sprawdzić omomierzem po zdemontowaniu regulatora napięcia z alternatora.Można to również sprawdzić żarówką 21W jedną stroną żarówkę podłączając pod + zasilania a drugą końcówką kabla przyłożyć na jeden z pierścieni wirnika alternatora. Na jednym pierścieniu żarówka będzie świeciła pełnym światłem bo to jest masa instalacji a na drugim pierścieniu będzie żarówka świeciła nieco ciemniej to znaczy że wirnik jest sprawny.W przypadku gdy po przyłożeniu kabla do drugiego pierścienia żarówka nie będzie świeciła to znaczy że jest przerwa na uzwojeniu wirnika alternatora.

  • #17 02 Maj 2010 18:38
    marekangela
    Poziom 9  

    Diody sprawdzaliśmy wszystkie. Alternator wzbudziłem poprzez żarówkę bezpośrednio z kabla wyjściowego alternatora (połączony z rozrusznikiem i akumulatorem bezpośrednio). Schemat wstawię za chwilę.

  • #18 02 Maj 2010 18:50
    kierbedz4
    Poziom 33  

    W przypadku sprawdzenia na diagnostyce że na stole probierczym alternator ładował należy wykluczyć uszkodzenie lub też zimny lut na pierścieniach doprowadzających poprzez szczotki napięcie wzbudzenia na uzwojenie wirnika.Jednakże z przypadkiem zimnego lutu na jednym z pierścieni też się spotkałem.Kilkakrotnie zdarzało mi się wymieniać stacyjki do ciągników które miały coś z Fegursona które często ulegały awariom.Nie ma to jak poczciwa stacyjka montowana na ciągnikach C330 ,3011,4011 oraz C 360 ich awaryjność była znacznie mniejsza.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zadam pytanie czy na pulpicie traktora jest zamontowany Amperomierz?

  • #20 02 Maj 2010 19:59
    marekangela
    Poziom 9  

    Tutaj schemat elektryczny:
    Re: alternator elmot a124-44 przy ciągniku ursus 2812 nie ładuje

    Dodano po 19 [minuty]:

    Wirnik był sprawdzany - obydwa pierścienie mają przejście, przy czym przebicia na masę też nie miały. Jak pisałem wcześniej alternator był na dwóch różnych stołach badany i ładował. Ładował również przy innym ciągniku . Sprawa jest o tyle dziwna, że przy moim przy odłączeniu instalacji (wszystkie przewody od stacyjki odłączone, wzbudzanie na krótko od akumulatora - patrz schemat) czasem zaskakiwał, a czasami nie. Czasami wzbudził się przez żarówkę, a czasami musiałem krótko bez żarówki (oczywiście na sek.).

    Dodano po 6 [minuty]:

    Na pulpicie nie ma amperomierza.

  • #21 02 Maj 2010 20:05
    niutat
    Poziom 37  

    Sam przyznajesz że problem jest w Twoim ciągniku a więc połączenia masy, zaciski końcówek (mogą być skorodowane pod koszulką termokurczliwą) itp. Woltomierz albo żarówka we wprawnych rękach powie Ci wszystko.

  • #22 02 Maj 2010 20:09
    viper555
    spec od auto-elektro

    Nie rozumiem jednej rzeczy skoro alternator był sprawdzany i jest sprawny to nie wiem po co ciągle w nim szukasz usterki. Następnie alternator którego numer pokazujesz występuje z regulatorem zewnętrznym natomiast schemat przedstawia alternator z regulatorem ,więc jaką masz wersję, po drugie jeżeli alternator nie może się wzbudzić pewnie masz żarówkę 2W a ma być 4W. Czy główne zasilanie od rozrusznika jest sprawne, to tyle.P

  • #23 02 Maj 2010 20:52
    marekangela
    Poziom 9  

    alternator jest z regulatorem zewnętrznym, żarówkę mogę sprawdzić. alternatora już nie sprawdzam, tylko dlaczego się tak dziwnie zachowuje pomimo odłączenia innych odbiorników. a propos żarówki - dlaczego 14 lat było dobrze, a teraz głupieje?

    Dodano po 3 [minuty]:

    i czy może być przyczyną tego stacyjka? jak odłączałem przewody styk od tego który idzie do rozrusznika był gorący

  • #24 02 Maj 2010 20:56
    rico37p
    Poziom 28  

    Czy kierowca Vw zapoznał się z tym schematem ,bo chyba myślał o innym.Ja z kolei wiem jaki pracuje w Fergusonie i o takim pisałem. Na temat stacyjek w ciągnikach też trochę wiem i moim zdaniem bardziej zawodne są z C-330 itd.

  • #25 02 Maj 2010 21:13
    niutat
    Poziom 37  

    marekangela napisał:
    a
    i czy może być przyczyną tego stacyjka? jak odłączałem przewody styk od tego który idzie do rozrusznika był gorący

    Żaden styk nie może być gorący w normalnych warunkach co nie znaczy że to jest akurat przyczyną problemu.

  • #26 02 Maj 2010 21:18
    viper555
    spec od auto-elektro

    Jaki regulator elektroniczny czy mechaniczny widocznie zalany wodą i jak kolega wyżej.P

  • #27 02 Maj 2010 21:30
    marekangela
    Poziom 9  

    regulator elektroniczny, ale jak pisałem alternator na stole probierczym był sprawdzany i ładował, tylko że kolega jeden mi mówił, że widział jakiś alternator od fergusona, który miał dodatkową diodę 10-tą na wzbudzeniu. ten takiej nie ma. co Wy na to?

  • #29 02 Maj 2010 22:06
    rico37p
    Poziom 28  

    Marekangela czy mierzyłeś napięcie na alternatorze a póżniej na akumulatorze, oczywiście w czasie pracy silnika .

  • #30 02 Maj 2010 22:44
    marekangela
    Poziom 9  

    Napięcie na alternatorze jak pisałem, przy "sztucznym" wzbudzeniu było około 14,7V ale przy odłączonym przewodzie wyjściowym z alternatora. Gdy podłączałem ten przewód do alternatora napięcie spadało do 12,6V i było równe napięciu na aku.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME