Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Trafo 2x 22,2V - stacja lutownicza?

wilczasty 02 May 2010 13:21 1227 7
    wilczasty
    Level 19  
    Witajcie,

Ostatnio znalazłem na złomie trafo toroidalne 2x 22,2V/ 3,33A 160VA i co się okazało w domu ku mojemu zaskoczeniu jest sprawne :D Teraz nasuwa się pytanie w jaki sposób go wykorzystać. Jestem na etapie kończenia zasilacza z electronics lab i do tego symetrycznego -/+ 5V. Jak można wykorzystać to trafo? Myślałem nad stacją lutowniczą, lecz te 22,5V (i ewentualnie coś dowinąć) jest trochę za mocne i pasowało by coś do tego wykombinować, tylko co?. Czy jest w ogolę sens robić stację lutownicza? jeśli tak to jaką czy na np. mikroprocesorze czy czymś innym i co do tego. Głownie chodzi mi o koszty żeby były jak najmniejsze. Jestem w klasie 1 technikum i chciałbym powoli wyposażać swój mały warsztat ;-)

Pozdrawiam,
    wilczasty!
    User removed account
    User removed account  
    wilczasty
    Level 19  
    qba_rozpruwacz wrote:
    Po pierwsze popraw temat bo nie idzie wywnioskować OCB :)
    Stacja lutownicza to niezły pomysł - mógłbyś kolbę (np 24V 100W) zasilać napięciem stałym, wtedy można łatwo dorobić softstart (grzałka dłużej wytrzyma) czy zrobić regulację temperatury nie na zasadzie włącz-wyłącz a za pośrednictwem regulacji mocy (ale to już wyższa szkoła jazdy bo trzeba programować uC). Mocy zostanie jeszcze na napędzenie wentylatora 24V (120mm) do odciągania oparów.

Swoją drogą - podobnie zaczynałem, tylko trochę wcześniej.

Witaj,
    chciałbym skorzystać z jakiegoś sprawdzonego projektu, ponieważ jestem początkujący i mam jak na razie dość problemów z uruchomieniem :D Proszę o konkretne propozycje.
  • Helpful post
    User removed account
    User removed account  
    wilczasty
    Level 19  
    qba_rozpruwacz wrote: