Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włącznik/Wyłącznik dźwiękowy (dwa klaśnięcia)

zasoby 16 Lut 2005 21:16 200139 528
  • #61
    colt
    Poziom 11  
    jareks zamień ten plik z formatu Protela na zwykły obraz jpg lub gif bo nie tylko kolega ma problem :)
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    jareks91
    Poziom 21  
    Witam wkońcu po wielu trudach zamieszczam wykonany przeze mnie układzik. Dla mnie jak narazie sprawuje sie idealnie. Zaspakaja moje potrzeby. Nie włącza sie przy odkurzaczu ani przy zamykaniu.otwieraniu drzwi. Co do wiertarki to z bliska faktycznie zaczynał sie przełączać ale moja wiertarka emituje wysokie dźwieki i to jest przyczyną. Zawsze możemy wyłaczyć ukladzik jeśli coś wiercimy lub najlepiej zmniejszyć jego czułość potencjometrem :)
    Wykonałem go na płytce drukowanej. Jakoś narysowałem ją...uff to moja pierwsza plytka i nie jest za dobrze wykonana. Przekaźnik, diody i mikrofon, potencjometr są na kablach. Tego wymaga obudowa żeby jakoś umieścić te elementy na zewnątrz, poza przekaźnikiem który jest dosyć duży i musialem go polożyć w obudowie płasko.
    Wykorzystałem obudowe KM-31NP za 3,90 zł.
    Potencjometr umiesciłem w kontakcjie. Jest do niego dostęp po zdjęciu klapki od przycisku.
    Układ jest wykonany na zasilaczu beztransformatorowym.
    Całość wygląda bardzo łądnie i dobrze prezentuje sie na ścianie .
    Co do schematu z płytką w niektórych miejscach trzeba zastosować przelotke, czyli połaczyć oba końce zwykłym drutem, bo jest na jednej warstwie.
    Cały układ z obudową kosztował mnie ok 8 zł, przełącznik dzwonkowy w sklepie koszuje ok 7 zł.
    Cały układ jest zasilany 12 woltami.
    Jak ktoś znajdzie jakiś ciekawy pomysł zastosowania tego przełącznika lub go jakoś ulepszy to niech da znać na forum.
    Pozdrawiam i życze udanych układów:)
  • #63
    jareks91
    Poziom 21  
    Witam,
    Chciałbym troszke opisać, jak zachowuje sie w moim domu to urządzenie a używam ten włącznik już okolo 3 tygodnie i jestem bardzo zadowolony. Warto było go wykonać.
    Zaczne może od plusów. Jeśli jest sie leniwym to bardzo fajnie sie przełącza dwoma klaśnięciami, nie trzeba wstawać z łóżka ani z krzesła. Sprawia to naprawde wielką radość, tym bardziej jak sie samemu wykona to urządzenie to satysfakcja ogromna. Pozatym bardzo fajnie można zaskoczyć znajomego lub rodzinke. Ostatnio udalo mi sie nawet bardzo wystraszyć mojego kolege ;P
    Co do zakłóceń to różnie bywa. Ja mam ustawione na maxymalną czulość i też dalem wiekszy kondensator żeby mi wychwytywał grubsze dźwieki, nie musze tak walić w ręce i ładnie się z dużej odległości przełącza, ale dzieki temu podatny jest na zakłócenia.
    Głośny krzyk w pokoju moze sprawić że sie zapali światło , jednak odkurzanie pokoju nie przelącza światła!(a mam dość głośny odkurzacz). Szczekanie psa pewnie też latwo przelączy jeśli szczeka w tym pokoju. Mimo wszsytko mozna ustawić czułość i mimo wszsytko jestem zadowolony i to nawet bardzo. Według mnie to udany uklad pozdrawiam.
  • #64
    kleszczyk1000
    Poziom 10  
    mam małe pytanko a co zrobić jeśli układ lubi się załączyć przez np: włączenie świetlówki energooszczędnej,żarówki i jest wrażliwy na przepięcia. Przerobiłem może go trochę bo ma dołożony timer. Ogólnie to po dostaniu impulsu <klaśnięcie>ma załanczać się około 2.5 minuty a potem wyłączyć przekaźnik.Tak działa ale dochodzi problem opisany wyżej. Jak macie jakieś pomysły to z góry dzięki
  • Relpol przekaźniki
  • #65
    jareks91
    Poziom 21  
    kleszczyk1000 napisał:
    mam małe pytanko a co zrobić jeśli układ lubi się załączyć przez np: włączenie świetlówki energooszczędnej,żarówki i jest wrażliwy na przepięcia.

    Nie wiem czy w ogóle da sie rozwiązać ten problem. Chodzi mniej wiecej o to, że jak masz mikrofon i dołączony do głośników, np w kościele i załaczysz świetlówke lub światło to słychać w głośnikach dosyć głośne trzaski, czyli jakimś sposobem po włączeniu świetlówki lub nawet żarówki mikrofonik odbiera to jako trzask. Tutaj jest problem według mnie, ktrórego nie umiem rozwiązać i nie wiem czy wogole rozwiązanie istnieje, skoro oryginalne mikrofony nie są na to odporne.
    Pozdrawiam
  • #66
    kleszczyk1000
    Poziom 10  
    to jest część schematu tego prościutkiego jabela. zacząłem zabawe z wymianą co niektórych elementów i doszedłem że jeżeli na wejście wzmacniacza i do plusa dołoże kondensator około 47n to układ właściwie przestaje reagować na zakłócenia.Czułość nieco spadła ale do tego zastosowania zupełnie wystarcza.Jak ktoś ma inne doswiadczenia to proszę napisać
    pozdrawiam kleszczyk
  • #67
    ZonX
    Poziom 22  
    colt napisał:
    jareks91 zapodaj ten twoj uklad, bo nie moge się juz doczekać :) Robiłeś juz może testy? Czy reaguje na coś innego niż klaśniecie ? :> Napisałeś, że jesteś bardzo zadowolony co robi dobre wrażenie... Na allegro znalazłem podobne urządzonko tylko, że cena rzeczywiście robi swoje :)
    Włącznik/Wyłącznik dźwiękowy (dwa klaśnięcia)

    tak to wygląda, ale widząc to dalej mam chęć zrobienia własnego układu ;d



    Witam
    Cena jest faktycznie spora ale miałem takie 2 układy z kitow AVT i po prostu chciałem je sprzedac bo nie były mi potrzebne. Jak widac ludzie kupia to i za taka cene :). Co do kosztow produkcji to wynosza one ok 15-20zł. Zalezy jeszcze od zastosowanego przekaznika bo to jest najdrozsza czesc układu. Nie wliczajac w to wykonanie płytki wiercenie otworow itd. Zastosowane układy to m.in Lm358 cmosy 4015 - 4093. Urzadzenie sprawuje sie bardzo dobrze choc w fabrycznej wersji troszke za czuły jest mikrofon, oczywiscie nie ma problemu ze zmianą czułosci poprzez zmiane wartosci jednego kondensatora oraz opornika. Ogolnie polecam
  • #68
    Polok
    Poziom 13  
    Witam
    Mam pytanie odnośnie pliku zamieszczonego przez jareks91. W archiwum wlacznik.rar znajduje się plik wlacznik.pcbdoc W czym otworzyc ten plik? Próbowałem w Protelu i Wordzie (to sugerowało mi rozszerzenie pliku, które też modyfikowałem), ale niestety nie udało mi się go obejrzeć. Pytam, bo mam zamiar wykonać ten układ, a wydaje mi się, że w tym pliku znajduje się wzór płytki drukowanej (jeśli nie to prosiłbym żeby ktoś mi taki projekt wysłał - o ile ktoś go ma).
    I jeszcze 2 pytanka: czemu ma służyć w układzie przycisk odbijający i jakiej mocy powinny być rezystory 47kΩ w zasilaczu oraz jakie powinno być minimalne napięcie elektrolitu 1000µ ?
    Z góry dziękuje za pomoc
    Pozdrawiam
  • #69
    jareks91
    Poziom 21  
    Polok napisał:
    Witam
    Mam pytanie odnośnie pliku zamieszczonego przez jareks91. W archiwum wlacznik.rar znajduje się plik wlacznik.pcbdoc W czym otworzyc ten plik? Próbowałem w Protelu i Wordzie (to sugerowało mi rozszerzenie pliku, które też modyfikowałem), ale niestety nie udało mi się go obejrzeć. Pytam, bo mam zamiar wykonać ten układ, a wydaje mi się, że w tym pliku znajduje się wzór płytki drukowanej (jeśli nie to prosiłbym żeby ktoś mi taki projekt wysłał - o ile ktoś go ma).
    I jeszcze 2 pytanka: czemu ma służyć w układzie przycisk odbijający i jakiej mocy powinny być rezystory 47kΩ w zasilaczu oraz jakie powinno być minimalne napięcie elektrolitu 1000µ ?
    Z góry dziękuje za pomoc
    Pozdrawiam


    Płytkę drukowaną robilem w protelu 99SE jednak radze samemu sobie ją narysować bo jest bardzo kiepska uczylem sie dopiero rysować.
    Moc rezystorów moze być 1/8 wata a elektrolit 16 voltowy.
    Przycisk odbijający ma służyć temu że możesz zapalić światło też przyciskiem nie musisz klaskać w dłonie. Klaskanie w dłonie służy tylko do tego jak ci sie nie chce podjeść do włącznika.
    Ja mam juz ten ukladzik pare miesiecy, nie jest zbytrnio odporny na zakłócenia ale sprawdza sie w praktyce i dla mnie jest bardzo wygodny korzystam z klaskania :P Czasami sie tak przyzwyczaje że chciałoby sie użyć tego w innych pomieszczenaich:P
    Pozdrawiam
  • #70
    tekatom
    Poziom 11  
    Może to złe miejsce na takie zapytanie, ale moje poszukiwania w necie nie przyniosły dobrych rezultatów.
    Potrzebowałbym schemat urzadzenia reagującego na zbicie szkła i włączającego na krótką chwilę jakiś sygnalizator - np. dżwiękowy lub świetlny.

    Dodam, że układ musiałby być prądooszczedny (działanie na 1,5...3V).
  • #71
    Polok
    Poziom 13  
    Wreszcie złożyłem ten wyłącznik akustyczny, ale mam problem z jego uruchomieniem :(. Chodzi o to, że jak dołącze ten układ do zasilacza to napięcie zasilania spada z 12V do 4V. Zasilanie i układ wykonany mam wg projektu jareks91. Nie wiem czy zasilacz nie ma zbyt małej wydajności prądowej (w miejsce Cx zastosowałem 1µF, no i grzeje mi się bardzo R1 (220Ω) mimo, że dałem 1Watowy rezystor. Proszę o pomoc. Z góry dzięki.
    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    Jeżeli układ zasilam z innego zasilacza to pobiera on prąd ok. 350mA, ale po chwili U1(NE555) jest tak gorący, że nie można go dotknąć. Wcześniej ktoś przeliczał i wyszło mu, że układ powinien pobierać ok. 50mA. Dziwi mnie jak to jest możliwe, że mój pobiera 7razy więcej.
  • #72
    jareks91
    Poziom 21  
    Polok napisał:
    Wreszcie złożyłem ten wyłącznik akustyczny, ale mam problem z jego uruchomieniem :(. Chodzi o to, że jak dołącze ten układ do zasilacza to napięcie zasilania spada z 12V do 4V. Zasilanie i układ wykonany mam wg projektu jareks91. Nie wiem czy zasilacz nie ma zbyt małej wydajności prądowej (w miejsce Cx zastosowałem 1µF, no i grzeje mi się bardzo R1 (220Ω) mimo, że dałem 1Watowy rezystor. Proszę o pomoc. Z góry dzięki.
    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    Jeżeli układ zasilam z innego zasilacza to pobiera on prąd ok. 350mA, ale po chwili U1(NE555) jest tak gorący, że nie można go dotknąć. Wcześniej ktoś przeliczał i wyszło mu, że układ powinien pobierać ok. 50mA. Dziwi mnie jak to jest możliwe, że mój pobiera 7razy więcej.


    Jeśli NE555 sie nagrzewa, to zrobileś fatalny błąd, wymień wszystkie NE555 . Żadne scalaki nie mają prawa być ciepłe!! a co dopiero gorące w tym układzie. Napewno zrobiłeś jakieś zwarcie i dlatego sie grzeje. Mi to chodzi na zasilaczu beztransformatorowym takim jak opisalem. Układ gorąco polecam dla początkujących mi dał wielką radosć a poza tym można go zastosować w praktyce przynajmniej u mnie :)
    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    tekatom napisał:
    Może to złe miejsce na takie zapytanie, ale moje poszukiwania w necie nie przyniosły dobrych rezultatów.
    Potrzebowałbym schemat urzadzenia reagującego na zbicie szkła i włączającego na krótką chwilę jakiś sygnalizator - np. dżwiękowy lub świetlny.

    Dodam, że układ musiałby być prądooszczedny (działanie na 1,5...3V).


    Są gotowe urządzenia które działają a zbicie szyby. Pewnie dałoby sie zrobić to przerabiając ten schemat. Ale trzeba byłoby w obrębie mikrofonu coś pozmieniać. Najlepiej sprawdzić jak dźwięk przebiega podczas zbicia szyby a potem zrobić taki układzik który reaguje na określony dźwiek charakterystyczny dla zbicia szyby.

    Fajnie by było wlaczać głosowo taki włącznik np słowem: "światło" a słowem: "ciemność" by światło zgasło :). Jednak słyszalem że drogie są takie urządzenia a wykonanie takiego napewno nie byłoby takie latwe. Jednak jak ktoś zrobił coś takiego to prosze dać znać
  • #73
    _Brutus
    Poziom 12  
    Pewnie można by takie cudo zbudować, ale tylko na mikrokontrolerze, który odróżniałby zaprogramowane dźwięki...

    pozdro
  • #74
    jareks91
    Poziom 21  
    _Brutus napisał:
    Pewnie można by takie cudo zbudować, ale tylko na mikrokontrolerze, który odróżniałby zaprogramowane dźwięki...

    pozdro

    To moze wystarczy podlączyć mikrofon do komparatora analogowego wenwętrznego np takiego jak w at2313 i określona zmiana napiecia to byloby np słowo światło. Napisać program który by to wychwytywał i powinno dzialać :)
    Tylko pewnie troche inna jest zmiana napiecia jak sie powie bardzo cicho i jak sie powie bardzo głośno :)
    Pozdrawiam
  • #75
    _Brutus
    Poziom 12  
    jareks91 napisał:
    _Brutus napisał:
    Pewnie można by takie cudo zbudować, ale tylko na mikrokontrolerze, który odróżniałby zaprogramowane dźwięki...

    pozdro

    To moze wystarczy podlączyć mikrofon do komparatora analogowego wenwętrznego np takiego jak w at2313 i określona zmiana napiecia to byloby np słowo światło. Napisać program który by to wychwytywał i powinno dzialać :)
    Tylko pewnie troche inna jest zmiana napiecia jak się powie bardzo cicho i jak się powie bardzo głośno :)
    Pozdrawiam


    Ciekawe. Moim zdaniem, należałoby napisać program, który wychwytywałby "skoki" napięcia, pomiędzy poszczególnymi głoskami, albo sylabami...

    pzdr
  • #76
    Polok
    Poziom 13  
    Witam
    Usunąłem wreszcie problem zasilania i grzania się elementów. Okazało się, że w czasie projektowania druku w Protelu połączyłem dwie ścieżki w niewłaściwym miejscu. Poprawiłem Płytkę i wymieniłem dla pewności obydwa 555. Jednak układ przełącza się jak narazie jedynie przy użyciu przełącznika i niepotrafie go dostroić tak, żeby reagował na klaśnięcia, zresztą na nic nie reaguje. Wg mnie największą czułość układ ma jeżeli PR ustawi się na minimum, ale nawet wtedy układ nie reaguje na żaden dźwięk. Proszę o pomoc. Z góry dzięki.
    Pozdrawiam
  • #77
    jareks91
    Poziom 21  
    skoro ci nie reaguje, to znowu popelnileś jakiś błąd, moze tranzystory źle wlutowałeś, zamienileś miejscami. Jesli zrobisz ukłąd zgodnie z moim schematem to bedziesz miał bardo czuły.
    Pozdrawiam
  • #78
    Polok
    Poziom 13  
    Układ sprawdzałem chyba 20 razy punkt po punkcie i jestem pewny, że teraz jest wszystko OK. Jedyną różnicą jest tranzystor Q1. Mam BC547 zamiast BC549 (dostałem go jako zamiennik). Poza tym cały czas świeci mi się czerwona LED (z tego co wiem to powinna zadziałać dopiero po pierwszym klaśnięciu)
  • #79
    jareks91
    Poziom 21  
    Polok napisał:
    Układ sprawdzałem chyba 20 razy punkt po punkcie i jestem pewny, że teraz jest wszystko OK. Jedyną różnicą jest tranzystor Q1. Mam BC547 zamiast BC549 (dostałem go jako zamiennik). Poza tym cały czas świeci mi się czerwona LED (z tego co wiem to powinna zadziałać dopiero po pierwszym klaśnięciu)


    Przykro mi ale według mnie BC547 a BC549 jednak różni sie parametrami a w takim układzie parametry odgrywają bardzo ważną sprawe. Wywal BC547 i kup BC549 jeśli nie bedzie dzialąć to znaczy że coś źle połączyłęś. w przeciwnym przypadku musi działać jeśli znowu nie dostałeś jakiegos zamiennika :P
    Pozdrawiam
  • #80
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Przy zasilaniu 12V różnica napięć dopuszczalnych nie ma znaczenia (BC547 ma większe),
    i jedynym parametrem, jakimi te tranzystory się różnią, jest współczynnik szumów, ale
    poziom sygnału nie jest w tym układzie taki, żeby to mogło mieć znaczenie.

    Proponuję sprawdzić napięcie na kolektorze tego BC - jeśli Polok użył BC547C,
    to ma on duże wzmocnienie, i może wejść w nasycenie.

    Czerwony LED świeci, kiedy na wyjściu pierwszego NE555 jest stan wysoki,
    co wskazuje na to, że albo kondensator 10uF naładował się, i nie spowodowało
    to przełączenia NE555 na rozładowanie, albo po rozładowaniu NE555 jest zaraz
    znowu wyzwalany. Czas ładowania powinien być około 3s, więc podłączając
    miernik analogowy do tego kondensatora łatwo sprawdzić, co się dzieje.
    Wyzwalanie NE555 może być spowodowane wzbudzeniem się wzmacniacza
    wstępnego na BC54x - może zmierz napięcie zmienne na jego kolektorze?
  • #82
    Polok
    Poziom 13  
    Napięcie na kolektorze Q1 wynosi 0,66V. Natomiast sprawdzanie czegokolwiek miernikiem analogowym odpada, bo takiego nie posiadam. Ma ktoś jeszcze jakieś sugestie?
  • #83
    _jta_
    Specjalista elektronik
    No to jest zdecydowanie za małe - powinno być z 5V.
    Podłącz górny koniec R2 do kolektora tranzystora zamiast do plusa zasilania.

    Może daj kondensatory 100uF zamiast 10uF, wtedy i cyfrowym łatwo zmierzysz.
    Albo... ja zanim "dorobiłem się" pierwszego miernika mierzyłem napięcia przy
    użyciu układu z żarówki i kilku tranzystorów połączonych w układzie wtórników
    emiterowych - wystarczą do tego 2 tranzystory o dobrym wzmocnieniu, tylko
    jak masz krzemowe to zadbaj o eliminację napięcia emiter - baza, czyli:
    pierwszy PNP, baza do układu mierzonego, kolektor do masy, od emitera
    opornik do plusa, i emiter połączony do bazy NPN, kolektor NPN do plusa,
    emiter przez żarówkę do masy; tranzystor NPN ma być na prąd kilkakrotnie
    większy od tego, który potrzebuje żarówka (warto użyć żarówki 12V 50mA),
    opornik ma być taki, żeby prąd, który przez niego popłynie przy napięciu
    zasilania był kilka razy większy od prądu bazy tranzystora potrzebnego
    do tego, by przez żarówkę popłynął jej nominalny prąd.
    Oceniałem napięcie po jasności kolorze świecenia żarówki, i wystarczało...
  • #84
    HellLord
    Poziom 1  
    ma moze ktos wzor plytki drukowanej?
  • #85
    jareks91
    Poziom 21  
    mentyl napisał:


    Nie sądze ze ten uklad jest lepszy od tego w tym poście. W tym ukladzie nie trzeba dbać zbytnio o klaski w regularnych odstępach. a znowu nie ulega tak bardzo zakłócenią.

    Co do płytki drukowanej to juz byłą na początku w załączniku.
    Pozdrawiam
  • #86
    mentyl
    Poziom 14  
    Też nie sądzę że jest lepszy ale jest mniejszy i poprzez to że jest na mikrokontrolerze łatwo się zmienia parametry. Kilka miesięcy już mi działa ale wymaga lekkiego dopracowania. Włącza się go faktycznie 2 klaskami o odstępach w zakresie 1-2 sek ale dzięki temu dźwięki ciągłe odkurzacz i tp go nie włączą. Ja mam ten układ w kuchni i jak np. szczelęka się naczyniami to nie trudno o odstęp w takim przedziale, i niestety czasem się załącza. W tym układzie bez problemu można dodać opcję np. ściemniacza co sprawia że układ jest bardziej funkcjonalny. Układ pobiera ok 10mA. Powinno się go wykonać raczej bardziej energooszczędnie - dzięki czemu by był mniejszy, ale niestety nie miałem w zasięgu lepszych elementów. Ale spokojnie do 5mA można zejść.
  • #87
    broker88
    Poziom 10  
    Witam.
    Ciekawi mnie jak taki uklad zachowuje sie w pokoju z muzyka? Czy reaguje on na niskie czestotliwosci i swiatlo wtedy zaczyna sie zapalac i gasnac? jezeli tak to czy idzie to jakos wyeliminowac albo chociaz zminimalizowac ten defekt?
    Pozdrawiam
  • #88
    michalpatas
    Poziom 10  
    Mam problem.... Mój nauczyciel wymyslij sobie zebym zmienił ten układ na 3 klaśnięcia lub ewentualnie 4... jeśli ktoś ma jakis pomysł to prosze o pomoc:)
  • #89
    grzeniua
    Poziom 14  
    Witam wszystkich!
    Zrobilem ten ukladzik:D Poczatkowo nie dzialal, tzn. zapalala sie tylko czerwona LED a zielona zalaczalo raz na 50 klasniec..i to dosyc solidnych:cry:
    Potem podpialem ta nozke 13 do "gleby" i dziala lepiej... z tym ze problem jest taki ze nie zawsze sie wlacza i nie zawsze sa to dwa klasniecia tylko np. 3:?::idea:

    Chcialbym zwiekszyc czulosc ukladu i chyba sklonuje wstepny wzmacniacz - zobacze jak sie wtedy bedzie zachowywac;) bo jak mam podejsc zeby klaskac (przy czym lapy odpadaja) to wole pstryknac recznie to swiatlo....

    PZDR

    Dodano po 5 [minuty]:

    michalpatas napisał:
    Mam problem.... Mój nauczyciel wymyslij sobie zebym zmienił ten układ na 3 klaśnięcia lub ewentualnie 4... jeśli ktoś ma jakis pomysł to prosze o pomoc:)


    Sciagnij sobie karte katalogowa tego countera 4017 i po prostu:
    1. dla trzech klasniec podepnij zamiast nozki 4 do 15, nozke 7 do 15 a jako wyjscie sterujace tranzystor koncowy zastosuj nozke 4
    2. dla czterech klasniec podepnij zamiast nozki 4 do 15, nozke 10 do 15 a jako wyjscie sterujace tranzystor koncowy zastosuj nozke 7
    .....
    to sa kolejne wyjscia ktore resetuja licznik..

    Karta katalogowa np. http://www.doctronics.co.uk/pdf_files/4017.pdf

    PZDR
  • #90
    michalpatas
    Poziom 10  
    wielkie dzieki za pomoc:)