Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny przerywacz kierunkowskazów

Gordios 05 Maj 2010 13:34 2854 0
  • Elektroniczny przerywacz kierunkowskazów

    Posiadam maluszka i postanowiłem przerobić kiepska instalacje kierunkowskazów jaka się w nim znajduje (posiadacze wiekowych 126 znają ten problem). Okazało się, ze stara instalacje można łatwo przerobić. Wystarczy wypiąć lipny przerywacz, a w jego miejsce podłączyć elektroniczny układzik który wymyśliłem.

    Działanie elektronicznego przerywacza


    Sercem jest NE555. Na zacisku "+" po przekręceniu kluczyka panuje +12V. Podczas gdy przerywacz nie jest uruchomiony Ne 555 nie pracuje, blokuje go tranzystor T1 zwierając pin4 do masy. Obwód z tranzystorami T5, T6, Dioda D i rezystorami wykrywa zwarcie żarówek do masy czyli probe włączenia migacza przez użytkownika. Po wykryciu potencjału masy przez w/w obwód następuje zwarcie bazy T1 a tym samym zatkanie go i na wejściu pin 4 Ne555 pojawia się potencjał bliski masy zezwalając na prace układu. Żarówki zaświecają się. Podczas świecenia tranzystor T3 zwiera bazę T1 pozwalając na prace układu. W tym momencie układ działa, żarówki migają. Układ przestaje działać gdy obwód T5,T6,Dioda D nie wykryje potencjału masy czyli wtedy gdy użytkownik wyłączy migacz. Obwód T4, Rel 2 zapala kontrolkę w liczniku samochodu. Układ ten został przeze mnie wykonany i działa już niezawodnie od kilku miesięcy w moim fiaciku.
    Dla poprawy stabilności trzeba dodać stabilizator napięcia (brakuje go na schemacie). Układ nie jest skomplikowany wiec płytkę zaprojektujecie sami.

    Montaż

    Zacisk "L" to właśnie żarówki zewnętrzne które będą włączane przez użytkownika. Zacisk "P" służy do zapalania żarówki wewnątrz licznika. Ta żarówka w oryginalnym przerywaczu służy jako kontrolka sprawności żarówek zewnętrznych. Ja w moim układzie nie wykorzystałem jej zgodnie z oryginałem, żaróweczka ta jest włączana wraz z żarówkami zewnętrznymi przez przekaźnik REL 2 (żarówki główne zapala przekaźnik Rel 1 i musi on mieć odpowiednią obciążalność prądową). Zacisk "+" to +zasilania z instalacji samochodu. Jedyny dodatkowy przewód jaki będzie trzeba prowadzić to przewód masy zasilania układu.

    Elektroniczny przerywacz kierunkowskazów

    nadesłał: Arkos, Arkos(malpa)interia.pl


    Fajne!
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo