Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buczące głośniki TDA1554Q

saxar 05 Maj 2010 23:33 2474 19
  • #1 05 Maj 2010 23:33
    saxar
    Poziom 15  

    Witam. Niedawno zrobiłem wzmacniacz na kości TDA1554q. Wszystko dobrze działało, jednak dzisiaj podpiąłem równolegle z zasilaniem diodę 12V i coś się zaczęło dymić. Szybko wyjąłem diodę i sprawdziłem czy się spaliła. Nie była spalona. Jednak teraz jak słucham muzyki na full głośności to po około 10 sec głośniki zaczynają 'buczeć'. Wyłączenie na kilka sekund i włączenie pomaga, aczkolwiek znowu po 10 sec się dźwięk zniekształca. Gdy słucham na 1/2 głośności głośniki 'buczą' dopiero po około 30 min. Nie wiecie co muszę wymienić/naprawić?

    [PS. Jest to zmieniony post, poprzedni został usunięty]

    0 19
  • #2 06 Maj 2010 01:34
    KMal
    Poziom 33  

    Nie ma się co dziwić, że poprzedni post o tej samej treści został usunięty.
    Rozumiem, że to była dioda Zenera, ale nie wolno tak łączyć "na żywca" równolegle do zasilacza bez ograniczenia prądowego. Takim podłączeniem zrobiłeś po prostu pełne zwarcie zasilacza dla napięcia powyżej 12V, a nie stabilizację. Układ ten bez problemu pracuje przy napięciu 18V i skoro wcześniej nie "wysiadł", to znaczy, że tego napięcia zasilacz nie przekraczał, więc przedobrzyłeś. Nie będę Ci podpowiadał, że gdyby było inaczej to można było myśleć o stabilizatorze na tranzystorze gdzie dioda Zenera była by jednym z elementów, bo jest to nieistotne.
    Na pewno nie uszkodziłeś TDA, ale na pewno uszkodziłeś prostownik lub przynajmniej jedną diodę w układzie Graetza, co należy wymienić. Jeżeli masz tam 4 diody, to lepiej wymień wszystkie, bo miernikiem tego nie stwierdzisz. Zimna dioda będzie dobra ("na mierniku").
    Pamiętaj, że układ ten pobiera do 4A prądu i powinien tam być minimum taki prostownik.

    0
  • #3 06 Maj 2010 12:33
    saxar
    Poziom 15  

    Ale to nie była dioda Zenera tylko zwykła biała 12V...

    0
  • #4 06 Maj 2010 13:27
    dowodca_armii
    Poziom 30  

    Co z chłodzeniem układu scalonego? Moim zdaniem musiał się poluzować radiator i słabo odprowadza ciepło. Czy jak zacznie buczeć, to po sciszeniu tak, żeby było słychać gra czysto czy nadal buczy? Z czego to zasilasz?

    0
  • #5 06 Maj 2010 13:53
    saxar
    Poziom 15  

    Tak, po ściszeniu gra czysto. Radiator mam o wielkości 5dm2 wiec chyba wystarczy nie?

    0
  • #6 06 Maj 2010 13:57
    dowodca_armii
    Poziom 30  

    Z jakiego źródła to zasilasz? Czy pod radiatorem zastosowałeś pastę termoprzewodzącą? Albo przynajmniej czy układ dobrze styka się z radiatorem? Jak z jego temperatura? Parzy jak charczy? Jakie napiecie masz bez obciażenia, a jakie podczas charczenia?

    0
  • #7 06 Maj 2010 15:39
    KMal
    Poziom 33  

    Nie rozumiem cyt: <zwykła biała 12V>, nie znam takiej diody (zwykłej) na 12V.
    Podaj symbol, co nie zmienia faktu, że zrobiłeś bez myślni pełne zwarcie zasilacza i musisz naprawić prostownik.
    Nie mówisz czy zrobiłeś to co Ci sugerujemy.

    0
  • #8 06 Maj 2010 16:47
    saxar
    Poziom 15  

    Ale ten zasilacz i tak był za słaby do tego wzmacniacza. Użyłem go tylko dla tego żeby sprawdzić czy dobrze zrobiłem wzmacniacz. Czyli wystarczy, że kupie zasilacz np. 12V/ 4,5A i wszystko będzie dobrze grało?

    Dodano po 11 [minuty]:

    dowodca_armii napisał:
    Z jakiego źródła to zasilasz?

    Adapter AC 12v/1,3A

    dowodca_armii napisał:
    Czy pod radiatorem zastosowałeś pastę termoprzewodzącą?

    nie
    dowodca_armii napisał:
    Albo przynajmniej czy układ dobrze styka się z radiatorem?
    Tak, silnie jest dokręcony.

    0
  • #9 06 Maj 2010 20:08
    dowodca_armii
    Poziom 30  

    Kolego KMal!
    Autor podłączył diodę led z wbudowanym opornikiem. Jakby mostek prostowniczy był uszkodzony, to wzmacniacz wcale by nie grał czysto.

    Autor nie odpowiedział na moje wszystkie pytania...
    Proponuje na początek zmienić zasilacz - podepnij układ pod zasilacz ATX (czarny i żółty przewód). Ten TDA dziwnie się zachowuje, jakby się wzbudzał.
    Jeśli wcześniej na maxymalnej głośności wzmacniacz grał bez problemów, a zasilacz jest sprawny to nie wiem co mogło się stać. Może gdzieś są zimne luty?

    0
  • #10 06 Maj 2010 21:54
    KMal
    Poziom 33  

    Fakt, że Autor jest bardzo tajemniczy. Trzeba być „duchem świętym”, aby się domyśleć, że cyt: <zwykła dioda 12V>, to dioda LED i jak można ją podłączyć, że <coś się zaczęło dymić.>
    Należy czytać ze zrozumieniem (2 post) – bardzo częstym i typowym uszkodzeniem półprzewodników jest przegrzanie termiczne, gdzie objaw uszkodzenia ujawnia się po czasie (nagrzanie), a w spoczynku nie stwierdzi się tego przyrządem. Charakterystycznym objawem m/i są stałe czasy, po których wtórnie to następuje – co zaobserwował i opisał Autor w pierwszym poście. Nie są ta „zimne luty”.
    To dymienie musiało coś uszkodzić, a dotyczy to prostownika jak i TDA, (czyli wszystkich półprzewodników w tym układzie), bo tak naprawdę nie wiemy gdzie Autor podłączył tą LED, tak że coś zadymiło.

    Co się tyczy zasilania z zasilacza ATX, to należy jeszcze przypomnieć Autorowi, że zasilacz należy jeszcze „zasterować”, czyli podłączyć zielony do masy.

    0
  • #11 06 Maj 2010 22:12
    saxar
    Poziom 15  

    Podłączyłem ją równolegle z zasilaniem

    0
  • #12 06 Maj 2010 22:38
    KMal
    Poziom 33  

    Jeżeli faktycznie coś dymiło, to MUSZĄ być ślady wizualne. Jeżeli pewny jesteś, że podłączyłeś do zasilacza, to TDA powinien być dobry, ale nierealnym jest, że jakkolwiek podłączenie LED z opornikiem mogłoby spowodować zwarcie i dymienie. Najprościej młodym lub uzbrojonym okiem należy szukać śladów dymienia, nawet pod radiatorem.

    0
  • #13 07 Maj 2010 23:05
    saxar
    Poziom 15  

    Nie mogłem znaleźć żadnego ze śladów dymienia, raczej na obudowie scalaka jest takie małe spalone 'coś', ale myślę że zrobiłem to lutownicą, przez przypadek...


    Edit: usunąłem link do allegro

    0
  • #14 07 Maj 2010 23:35
    KMal
    Poziom 33  

    Po pierwsze nie podawaj lików do Allegro, bo Cię Admin skarci (regulamin).
    Jeżeli wiesz, że układ potrzebuje 4A, to po co chcesz kupić zasilacz 3,5A. Szukaj zasilacza 5A, może być 15V.
    Muszą być ślady jak był dym (logiczne), ale jak nie znalazłeś to musisz (kontrolnie) podmienić TDA, (o ile zasilacz dobry). Pierwsze sprawdź na dobrym (wydajnym) zasilaczu.

    0
  • #15 07 Maj 2010 23:46
    saxar
    Poziom 15  

    dowodca_armii napisał:
    podepnij układ pod zasilacz ATX (czarny i żółty przewód)


    KMal napisał:
    Co się tyczy zasilania z zasilacza ATX, to należy jeszcze przypomnieć Autorowi, że zasilacz należy jeszcze „zasterować”, czyli podłączyć zielony do masy.


    Czyli mam podłączyć czarny i zielony do minusa, a żółty do plusa?

    0
  • #16 07 Maj 2010 23:54
    KMal
    Poziom 33  

    Dokładnie tak, jak podłączysz zielony do minusa (masy) czyli czarnego, to wentylator ma wystartować (dotyczy ATX).
    Dla lepszej (stabilniejszej) pracy zasilacza możesz obciążyć obwód 5V (czerwony przewód), np. żarówką.

    0
  • #17 08 Maj 2010 00:02
    saxar
    Poziom 15  

    A jakbym chciał kupować głośniki to lepiej kupić niskotonowy 50w i wysokotonowy 10w czy lepiej kupić 2 średniotonowe po 25W kazdy?

    0
  • #18 08 Maj 2010 00:18
    KMal
    Poziom 33  

    Dziwnie kombinujesz, jak chcesz pełne brzmienie, to powinny być głośniki niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy, no i zwrotnica.
    Chyba się pomyliłeś z tym głośnikiem wysokotonowym 10W.
    Pamiętaj - niewielką żarówkę 6V, bo zasilacz może rozpoznać zwarcie.

    0
  • #19 08 Maj 2010 16:49
    saxar
    Poziom 15  

    Na tych samych głośnikach i na tym samym zasilaczu podpiąłem TDA7056 i również po 30 min słuchania dźwięk się zniekształca...

    0
  • #20 11 Maj 2010 20:23
    dowodca_armii
    Poziom 30  

    No to już masz odpowiedź- coś jest walnięte w zasilaczu. Z pewnością mostek prostowniczy jak pisał Kolega wyżej. Zmień diody na mocniejsze, ewnetualnie wstaw gotowy mostek w obudowie.

    0