Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

APC Smart-UPS 1000 - spuchły AKU CTM CT12-12L, 12V, 12Ah

macbe 07 Maj 2010 16:53 5106 7
  • #1 07 Maj 2010 16:53
    macbe
    Poziom 15  

    Witam.

    Mam dość wiekowy już APC Smart-UPS 1000 (jeszcze w jasnej obudowie). Dziś spotkała mnie niemiła niespodzianka - wracam do domu, wskaźnik naładowania baterii na 1, na czerwono pali się dioda wymiany baterii. Wczoraj było wszystko ok, czyli wskaźnik poziomu na 4-5.
    Po otwarciu UPS-a pojawił się znajomy widok, czyli akumulatory totalnie spuchnięte, zakleszczone w środku, nie do wyjęcia.

    Akumulatory były wymienione w lutym 2007.

    Miałem je wymienić samemu, ale naczytałem się wtedy jak to trzeba kalibrować napięcia, jak się tego nie zrobi, to akumulatory zaraz padną itd, a więc oddałem 3 lata temu UPS-a do wymiany baterii i kalibracji w ręce specjalisty :-)

    Wtedy też poprzednie akumulatory skończyły żywot z dnia na dzień i totalnie spuchły. Zainstalowane zostały akumulatory CTM (CT12-12L, 12V, 12Ah).
    W sumie akumulatory do wywalenia, a sprawdziłem jeszcze napięcie ładowania baterii według APCFIX'a: 28.01V.

    Moje pytania:
    1. Czy to normalne, że akumulatory kończą w ten sposób żywot, tzn. puchną, że nie da się ich wyjąć? Zakładam, że kalibracja była przeprowadzona ok, bo jednak te 3 lata wytrzymały, czy może jednak coś było zrobione nie tak?
    2. Czy po wymianie akumulatorów na nowe powinienem zrobić coś jeszcze poza naładowaniem ich do końca i sprawdzeniem (oraz ewentualnie wyregulowaniem) końcowego napięcia ładowania?
    3. Czy napięcie ładowania da się ustawić programowo (nie ruszając elektroniki)? Znalazłem takie opinie choćby na tym forum, jak również opinie temu przeczące. U mnie jest odlutowany z jednej strony rezystor R119 i w szereg "na pająka" dolutowane 2 inne. Czy wylutować te 2 dodatkowe (przywrócić stan fabryczny) i kalibrować programowo, czy raczej dobrać nową rezystancję, żeby napięcie ładowania było ok?

    Pozdrawiam

    0 7
  • #2 09 Maj 2010 21:00
    rkangur
    Poziom 16  

    1. To nienormalne.
    2. Tak i sprawdź jakie jest napięcie ładowania, a zmierz to mutimetrem, nie wierz w to co podaje APCFIX.
    3. Nie da się, a fizyczną wartość napięcia ładowania akumulatorów ustawiasz dzielnikiem oporowym, i kalibrujesz tylko pomiar napięcia ładowania.

    0
  • #3 10 Maj 2010 14:23
    macbe
    Poziom 15  

    rkangur napisał:
    1. To nienormalne.
    2. Tak i sprawdź jakie jest napięcie ładowania, a zmierz to mutimetrem, nie wierz w to co podaje APCFIX.
    3. Nie da się, a fizyczną wartość napięcia ładowania akumulatorów ustawiasz dzielnikiem oporowym, i kalibrujesz tylko pomiar napięcia ładowania.

    1. Skoro to nienormalne, to czym może być spowodowane (przypominam, że to już drugi komplet akumulatorów, który tak skończył)? Takie spuchnięcie akumulatorów wynika chyba z ich "przeładowywania" i związanego z tym dużego wzrostu temperatury, ale być może się mylę? UPS ma jakiś pomiar temperatury we wnętrzu. Czy nie powinien przerywać ładowania, gdy temperatura nadmiernie wzrośnie?
    2. Nie mam jeszcze nowych akumulatorów, więc mogę tylko napisać do dzieje się na starych. Po odłączeniu przewodów w trakcie ładowania i zmierzeniu napięcia na nich (bo zdaje się trzeba to robić bez akumulatorów) nie uzyskałem napięcia idealnie stałego, tylko zmieniające się w przedziale 27.6-27.9 V. Oczywiście te wahania mogą (choć pewnie nie muszą) wynikać z użycia kiepskiego multimetru.
    3. Czyli w obecnej sytuacji powinienem chyba wywalić te dodatkowe rezystory i dobrać nowy. A może da się tam wstawić jakiś potencjometr?

    Pozdrawiam

    0
  • #4 10 Maj 2010 19:13
    rkangur
    Poziom 16  

    1. Zbyt wysokie napięcie ładowania - powinno być 27,6 +/- 0,2V, a ponadto zbyt wysoka temperatura pracy, i marne akumulatory.
    2. Mogło by być ciut mniej, pokombinuj opornikiem 119, tak żeby było 27,6V i nie powinno to napięcie tętnić.
    3. Potencjometr to marny pomysł.
    Jak już będziesz miał poprawne i nietętniące napięcie ładowania to dajesz nowe akumulatory i na końcu kalibrujesz UPS-a przez port RS.
    Poprawiłem TONI_2003

    0
  • #5 13 Maj 2010 01:54
    macbe
    Poziom 15  

    Skąd mogą się brać te tętnienia?

    Pozdrawiam

    0
  • #6 18 Maj 2010 16:10
    SLAL
    Poziom 25  

    1. Napięcie ładowania 13.65V/akumulator przy 20st. C korekta - 19.8 mV/st. C
    - kiedy wewnątrz Smart 1000 jest 20 st. C ?
    - 27.6V "ugotuje"/"odgazuje" baterie
    2. "opornikiem 119" nie obniżysz napięcia ładowania
    3. Jaki jest stan kondensatora "blokującego" baterie - prawdopodobnie
    duży niebieski - uwaga nie wymieniać na inny "mały" o "analogicznych"
    parametrach, ponieważ kondensator elektrolityczny to nie tylko pojemność
    i napięcie pracy ale szereg innych istotnych parametrów.
    4. Zgodnie z moim doświadczeniem proces "puchnięcia" jest procesem złożonym,
    w zasadzie "puchną" baterie wszystkich producentów. Nieodłącznym zjawiskiem
    jest podwyższona temperatura, która może być spowodowana czynnikiem
    zewnętrznym - temperatura otoczenia lub wewnętrznym - wzrost temperatury
    podczas ładowania uszkodzonej baterii i ciśnienie wewnątrz ogniw.
    5. Baterie nie "padły" z dnia na dzień, ale uszkodzenie wykrył test wewnętrzny
    UPS-a, który wykonywany jest w określonych (zaprogramowanych fabrycznie
    lub przez użytkownika) cyklach lub podczas uruchomienia. Należy zwrócić
    uwagę, że test jest mało miarodajny przy niskim poziomie obciążenia UPS-a.
    6. Aby wymiana baterii przyniosła oczekiwany rezultat (kilka lat pracy urządzenia)
    powinny być spełnione dwa warunki - sprawny technicznie o odpowiedniej
    konstrukcji UPS oraz sprawne technicznie i odpowiednie baterie. "Szeroko"
    opisywana kalibracja UPS-ów typu APC Smart nie "załatwia" problemów
    związanych z mniej lub bardziej "normalnym" starzeniem elementów użytych
    podczas ich produkcji. "Kalibrowane" powinno być urządzenie "sprawne
    technicznie".



    SLAL

    0
  • #7 19 Maj 2010 07:29
    rkangur
    Poziom 16  

    ad1. To jest UPS wolnostojący, ten model bardzo słabo się nagrzewa więc można przyjąć że temperatura wewnątrz nie odbiega od temperatury otoczenia. Nie sądzę żeby w pomieszczeniu gdzie ten UPS pracuje było dużo ponad 20C więc napięcie ładowania 27,6VDC jest poprawne. Jesli akumulatory puchną to z innej przyczyny.

    ad2 Zmieniając wartość opornika R119 (lub R118 bo razem stanowią one dzielnik) jak najbardziej można zmienić napięcie ładowania.

    Z resztą mogę się zgodzić. Należy jeszcze raz zaznaczyć że wymiana akumulatorów to dość złożony proces i żeby to zrobić dobrze należy sprawdzić wiele parametrów UPSa oraz należy zwrócić uwagę na warunki eksploatacji UPSa. W skrajnych przypadkach wskazane jest zmodyfikowanie napięcia ładowania i/lub innych parametrów tak aby zapewnić w miarę normalne warunki pracy UPSa i akumulatorów.

    0
  • #8 19 Maj 2010 17:24
    SLAL
    Poziom 25  

    1. Napięcie ładowania 27.6V to wartość max. jaką można traktować akumulatory w trybie pracy buforowej. Wydaje się, że analogiczne wartości podają w notach katalogowych wszyscy producenci. Wartość ta nie jest typowa, lecz wynika już z pewnych tolerancji. Wartość typowa to 13.65V/akumulator 12V. Wynika ona z procesów chemicznych zachodzących w poszczególnych celach baterii (napięcie ładowania w trybie buforowym 2.275V/celę +/- 5% przy 20°C (-3.3mV/celę)*°C.

    2. Warto zaznaczyć, że rzadko każda z cel jest identyczna, co objawia się nierównomiernością napięć końca ładowania dla poszczególnych cel. Część z nich może pozostać "niedoładowana", cześć pracuje w obszarze "gazowania".
    3. Nie znamy stanu "pierwotnego" baterii - czasu magazynowania, ich wieku przed instalacją w UPS-ie.

    4. Postawienie tezy, że akumulatory wewnątrz UPS-a mają temperaturę 20°C ponieważ jest on "wolnostojący" jest błędem - chociażby z powodu braku wymuszonego obiegu powietrza oraz działaniu jego obudowy w charakterze "radiatora" transformatora mocy (transformatory te osiągają stosunkowo wysokie temperatury).

    5. Można również uniemożliwić wentylację przez otwory wentylacyjne - zasłaniając je. Sposób mieszczenia otworów umożliwia powstawanie "poduszki ciepła" w górnej części obudowy, która działa jak kolejny "radiator".

    6. Ciekawostką może być również fakt, że zużyte akumulatory produkowane przez firmę, której wyroby uważane są za jedne z najlepszych pozostawione na półce przez kilkanaście miesięcy popękały same, natomiast z pęknięć wydobywa się "biały proszek" (tutaj potrzebny jest już chemik) po takim doświadczeniu pojawia się pytanie - "puchną" na wskutek wewnętrznego ciśnienia spowodowanego "gazowaniem". Pewne jest, że temperatura powoduje "uplastycznienie" obudowy - nie pękają tylko "puchną". Znaczny wzrost temperatury baterii może być spowodowany również ich stanem technicznym.

    7. Jeżeli "korygujemy" wspomniany dzielnik rezystancyjny nie staramy się wymieniać rezystorów (myślę, że rzadko mamy pod "ręką" kolejne wartości szeregu o tolerancji 0.5%). Korygujemy jego jedną gałąź dzielnika przez równoległe dołączenie innego rezystora (szkoła APC). Obniżenie napięcia ładowania przez "korektę" R119 wymaga jego demontażu.

    Reasumując: przyczyną puchnięcia baterii może być:
    A - zły stan techniczny UPS-a (najczęściej),
    B - zły stan techniczny baterii już w chwili wymiany (instalacji),
    C - zbyt długie użytkowanie baterii podlegających wymianie,
    D - nieprawidłowa eksploatacja UPS-a prowadząca min. do wzrostu temperatury baterii,
    E - należy również zaznaczyć, że sposób eksploatacji akumulatorów (prądy ładowania i rozładowania) są dalekie od typowych wartości podawanych w notach katalogowych, dla których podaje się czas życia w latach, czy cyklach (np. w konkretnym przypadku mamy informację o czasie od wymiany baterii, nie mamy informacji o ilości cykli rozładowanie/ładowanie),
    F - ciekawostka dotycząca napięć ładowania - jak statystycznie wyglądają akumulatory podlegające wymianie w UPS-ach produkcji firmy Fideltronik (pytanie dotyczy efektu "puchnięcia")


    SLAL

    1
  Szukaj w 5mln produktów