Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy mozna naładowac 2 identyczne akumulatory

20 Sie 2004 15:11 1881 18
  • Poziom 9  
    JEszcze jedno pytanko:
    Czy jest wogule możliwe naładowanie akumulatora z identycznego akumulatora ( chodzi mi o amperaż) poprzez przetworniceDC/DC????

    Np ładujemy 12V ołowiowy samochodowm taki sam o takim samym PRADZIE

    Czy ze wzgledu na ten sam prad jest to mozliwe???

    Jezeli tak to w jaki sposób i jak to sie dzieje?

    dzieki

    Aha i potrzebowałbym jakieś układy ładowarek dc dc a w szczególności chodzi mi jak zrobic regulacje prądu na cele (układy) stosując przetwornice DC/DC i ładując z 12Vakumulatora - identyczny odbiornik
    MOze jeszcze jakas regulacja napiecie , i rozłanczanie sie po naładowaniu-- jak takie cos wykonac?
  • Poziom 23  
    Jest to możliwe ale całkowicie mija się z celem takiego postępowania.
    Za każdym razem ładując akumulator drugim akumulatorem tracimy energię(sprawność aku.) i za każdym razem będziemy uzyskiwać coraz mniejszą pojemność.
    Mając na myśli takie same akumulatory 12V i takim samym PRĄDZIE chodziło zapewne o taką samą pojemność elektryczną ?
  • Poziom 40  
    Kurna, coś nie czaję, naładować jeden by rozładować drugi? Może jaśniej?
  • Poziom 23  
    Pewnie kol.quake wpadł na kolejny pomysł "perpetum mobile"
  • Poziom 32  
    i w efekcie bedziemy mieli dwa rozładowane akumulatory ;)
  • Poziom 11  
    Mozna cos takiego zrobic i kraść prąd za akumulatoró :)
  • Poziom 34  
    problem polega na tym że energia(prąd*natężenie) zostanie rozłożona równomiernie z jednego akumulatora na 2 (jeśli mają identyczną pojemność w Ah), biorąc pod uwage straty jakie powstają na przewodach itp. energia po takim 'ładowaniu' wyniesie mniej niż 1/2 na akumulator, zakładając że jeden akumulator bym całkowicie pusty.

    quake: idąc twoim tropem myślenia rozumiem że naładujesz jeden akumulator.. nim naładujesz kolejny.. masz 2 pełne akumulatory.. teraz ładujesz kolejne i masz prąd na całe życie za free :) jak by tak było to elektrownie dawno by splajtowały a samochody by jeździły z 2 akumulatorami.. takie perpetum mobile.. zero benzyny itp.. żyć nieumierać no nie?
  • Poziom 15  
    BoskiDialer napisał:
    problem polega na tym że energia(prąd*natężenie) zostanie rozłożona równomiernie z jednego akumulatora na 2 (jeśli mają identyczną pojemność w Ah), biorąc pod uwage straty jakie powstają na przewodach itp. energia po takim 'ładowaniu' wyniesie mniej niż 1/2 na akumulator, zakładając że jeden akumulator bym całkowicie pusty.

    quake: idąc twoim tropem myślenia rozumiem że naładujesz jeden akumulator.. nim naładujesz kolejny.. masz 2 pełne akumulatory.. teraz ładujesz kolejne i masz prąd na całe życie za free :) jak by tak było to elektrownie dawno by splajtowały a samochody by jeździły z 2 akumulatorami.. takie perpetum mobile.. zero benzyny itp.. żyć nieumierać no nie?

    nie sadze zeby quekowi chodzilo o stworzenie perpetum mobile , zaden technicznie myslacy czlowiek chyba nie wpadl by na taki pomysl.Moze chodzi oto ze jeden z akumulatorow jest na stale zamontowany i jemu sie nie chce go wymieniac wiec przynosi drugi i z tego drugiego podladowuje ten pierwszy
  • Poziom 9  
    Sam nie widze sensu takiego urzadzenia ale nie mam na to wpływu po prostu musze wykonac taką przetwornice która ładowałaby dwa identyczny akumulator jaki jest żródłowym( o delalach podanych wyż) Problem w tym ze nie moge znależć żadnych schematów przetwornic króre mogłyby mi w tym pomóc.
    Wiem ze sie powtarzam bo juz niejednokrotnie to umieszczałem, ale nie zrobie tego to wylatuje ze studiów!
    Jezeli ktoś jest w satnie cos takiego wykonac albo miałby jakies materiały to prosze o szybki kontakt : quaketoms(malpa)interia.pl
    Bardziej szczegłowy opis tego projektu jest w innych moich postach
    Dzieki
  • Poziom 15  
    pewne jest jedno nie naladujesz do pelna tego akumulatora takim samym(perpetum mobile nie istnieje niestety)
    aby podladowac akumulator o pewnym napieciu musisz miec wyzsz napiecie o okolo 1,4 razy wyzsze.Musisz dorwac przetwornice dc-dc o odpowiednim pradzie wyjsciowym (wszytko jeszcze zalezy od tego czy musisz w trybie przyspieszonym ladowac akumulator) . takich przetwornic dc/dc jest pelno .musisz tylko wiedziec na jaki ma byc prad .
  • Poziom 24  
    w sumie nie takie straszne - przetwornica podwyższająca z ceweczką i np. BUZ10, projekty nawet tutaj były, przejrzyj dział projektów pod tym kątem, potem zrób i dobierz parametry, była taka z Elektora fajna..., na inne napięcia niestety ale zawsze cuś, rezystorek może jeszcze na wyjściu i LED z zenerkiem i rezystorkiem - jak napięcie wystarczająco wzrośnie to zacznie świcić

    poza tym, to PM nie ma i jak np. z akumulatora odciągniesz 10Ah to do tego drugiego wejdzie z 5Ah przez straty przetwornicy i wnętrza akumulatora

    trzymaj się i nie daj się za byle przetwornicę ze studiów wyrzucić :)
  • Poziom 9  
    w sumie akumulatorek zródło ma byc naładowane na maksa 12V ale moze tez miec mniej (10...9 lub jeszcze troche w dół) a przetwornica niezależnie jakie napięcie będzie miał ten akumulator 12 voltowy to i tak ma naładowac inny!
    Bedzie to możliwe jezeli obydwa będą identyczne czy muszą sie różnic Ah?
    NAprawde jestem początkujący i nie mam zbyt wielkiego pojecia, jezeli ktosby wspomógł mnie jakimis schematami .... proszeeeeeeeeeee!

    Mam to wykonac na 17stego wrzesnia +_ jeden miesiac inaczej bay bay studia :cry:

    Jeżęli ktosby wiedział jak takie cos wykonac bardzo prosze o kontakt: quaketoms(malpa)interia.pl
  • Poziom 15  
    etedio przeciez ci napisal ze bedziesz mial straty energii na prztwornicy , samej rezystancji wewnetrznegj akumulatrow to chyba jasne ze przy tym samym amperazu i napieciu nie naldujesz akumulatora do pelna,
    Sa dwa sposoby albo zrodlowy akumulator o wyzszym amperazu i prztwornica lacznie z kluczem ladujacym lub akumulator o tym samym amperazu lecz o wyzszym napieciu bez prztwornicy pozostaje tylko uklad ladujacy
  • Poziom 9  
    ok... jezeli wszyscy mówią ze to jest bez sensu z tymi dwoma identycznymiu akumulatorami to skłanie si e do koncepcji z akumulatorami o różnym amperażu....moze profesor złapie to i nie bedzie miał wątów
    Ale i tak jestem w kropce i nie wiem co dalej ? :oops:
  • Poziom 24  
    ok, przyjmijmy ogólną sprawność 50% (przetwornica i aku), prosty rachunek, przy 2 akumulatorach 12V naładuje się:

    z pełnego 10Ah >>> pełny 5Ah
    z pełnego 100Ah >>> pełny 50Ah lub słaby 100Ah
    z dwóch pełnych 60Ah >>> jeden pełny 60Ah
    (podłączam najpierw jeden, potem drugi)
    z pełnego 120Ah >>> pełny 60Ah

    więc nie wiem jakby to można było zastosować praktycznie, bo po prostu energetycznie to nie jest opłacalne

    inna tylko sprawa jak ładujemy z samochodu - to już inna rzecz, bo energii dużo, a akumulator z samochodu to nie jest piórko, żeby go nosić jak małego 5Ah :wink:

    jest więc troche wątpliwości co do tego wszystkiego, no ale jak jest rozkaz to nie pyta się dlaczego :D
    ludzie, robimy przetwornicę :D
  • Poziom 15  
    kurcze co to za profesor ze taki glupie pomysly ma, no ale i tacy sa niestety
  • Poziom 9  
    Myslałem aby zrobic to na nastepującym schemacie przetwornicy....

    Potrzebuje jeszcze stabilizacji napiecia do 14.5 na wyjsciu i przede wszystkim mam miec jeszcze regulacje prądu do ok 5A tak ze jeżeli podłacze jako zródło jakis inny akumulator to ręcznie bede mógł wyregulowac własciwy prąd i wszystko bedzie grało.
    Tak wiec jest przetwornica która ma na wyjściu 24V potem potrzebna stabilizacja by bylo na wejściu akumul ładowanego 14,5V, z regulacją prądu, uład ma sie tez wyłanczac po naładowaniu albo przejsc w stan podtrzymania...

    Ma moze ktoś jakies pomysły???????????????? bo ja zero :oops:

    przejrzyjcie układ, moze nasunie wam jakies pomysły... byłbym szczeze zobowiazany gdyby ktoś wesprał mnie oprócz cennych oczywiscie porad jeszcze jakimiś schematami
    Załączniki:
  • Specjalista elektronik
    Jeśli zależy nam na rozsądnej sprawności bez używania elementów o wyśrubowanych
    parametrach, to można by zrobić coś takiego; obniżanie napięcia, jeśli jest potrzebne,
    uzyskuje się przez zmniejszanie przewodzenia tranzystora szeregowego (to rzadko jest
    potrzebne, tranzystor może mieć znikomy opór, kiedy jest w pełni włączony, a pozwala
    to zastosować prosty układ przetwornicy, z jedną cewką, o dużej sprawności).

    Zwykle układ flyback ma - o ile nie zrobi się go na elementach, zwłaszcza cewce,
    o bardzo dobrych parametrach - sprawność rzędu 70-80%; ten układ ma kilkakrotnie
    mniejsze straty, bo dotyczą one tylko dodatkowej części napięcia, a nie całości;
    około 11V mamy z akumulatora zasilającego, potrzebujemy uzyskać 15V, i tylko te 4V
    różnicy pochodzą z przetwarzania - dzięki temu uzyskujemy sprawność ponad 90%.

    I jeszcze uwaga na temat cewki: przetwornice typu flyback, do których i ta należy,
    magazynują w cewce energię, kiedy tranzystor przewodzi, oddając ją później do
    obciążenia; dlatago cewka musi być skonstruowana tak, by mogła zmagazynować
    taką ilość energii, jaka jest potrzebna przy założonej częstotliwości pracy; cewka
    może zmagazynować ograniczoną ilość energii ze względu na nasycanie się rdzenia,
    i głównie rdzeń określa, jaką ilość energii można zmagazynować w cewce.

    Algorytm sterowaniu mógłby chyba być taki:
    1. na początku oba tranzystory wyłączone
    2. powoli zwiększamy napięcie na bramce prawego tranzystora tak,
    by uzyskać wymagany prąd ładowania, a jeśli to nie wystarcza, to
    3. włączamy na krótki czas lewy tranzystor (czas jest zależny od indukcyjności
    cewki, prądu jaki aktualnie płynie, i maksymalnego prądu cewki), potem go
    wyłączamy i powtarzamy pomiar prądu aż znowu będzie za mały; w tym stanie
    "prąd za mały" oznacza iloczyn logiczny następujących warunków:
    a) średni prąd od ostatniego włączenia lewego tranzystora jest za mały,
    b) chwilowa wartość prądu ładowania akumulatora jest za mała,
    c) napięcie na akumulatorze jest mniejsze od końcowego napięcia ładowania.
  • Specjalista elektronik
    quake napisał:
    PW 26 Sie 2004 11:06 Temat: przetwornica

    super ale jak dobrac wartosci elemrntów aby z przetwornicy było 15V?

    poza tym to i tak bede musiał przyłączyc do tego schemat czesci ładowarki, tylko mam problem ze
    znalezieniem takiej ładowarki (prostownika) w którym była by płynna regulacja prądu ładowania!!!
    Masz moze coś takiego??? Naprawde nigdzie nie moge znaleźć takiego schematu ładowarki

    Jestem dopiero początkujacy i mam pewne problemy w poruszaniu się po tym swiecie

    przy takim układzie ładowarki prąd i napięcie są określone przez algorytm sterowania;
    dobrać trzeba opornik, bo prąd ładowania ma przez niego płynąć, i chcemy ograniczyć
    straty mocy do rozsądnej wartości, a z drugiej strony chcemy mieć wystarczający spadek
    napięcia, żeby dało się go zmierzyć - pewnie około 0.1 oma jest rozsądne dla 5A; dobrać
    trzeba parametry cewki - powinna się nadawać do prądu około 8A jak chcesz uzyskać 5A;
    na koniec dioda i tranzystory powinny te ampery wytrzymać, i mieć mały spadek napięcia,
    i powinny odpowiednio szybko się przełączać (dobrze by było, żeby czas przełączania
    pomnożony przez napięcie akumulatora i podzielony przez indukcyjność cewki i prąd
    dał około 0.01, a w żadnym wypadku nie więcej, niż 0.1; ten wynik jest bezwymiarowy;
    dotyczy to diody i lewego tranzystora, prawy bez obaw może być nawet bardzo powolny).