Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

lukerix 09 Maj 2010 20:31 55501 88
  • #31
    Maj Marcin
    Poziom 15  
    mógłbyś podac schemat tego zapłonu tyrystorowego ?
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    lukerix
    Poziom 11  
    maciek_90 napisał:
    [...]mam tylko kilka pytań:
    -po co zamontowane są 3 rezystory R1(A,B,C)
    -czy zamiast tranzystora IRF460 można zastosować IRF540 (bo taki akurat mam )

    ad1: przez te rezystory płynie prąd 120mA co przy 6V daje moc 0,72W. Najzwyklejszy rezystor może być obciążony mocą 0,25W. Dlatego zastosowałem 3 identyczne rezystory aby moc się rozłożyła równomiernie - po 0,24W na rezystor. Można oczywiście zastosować pojedynczy rezystor 50Ω 1W.
    ad2: Jak kolega zitrex napisał parametr RDS-ON twojego tranzystora jest bardzo dobry - bo mały, ale parametr VDS powinien być większy gdyż tranzystor ten pracuje z cewką i może to spowodować że na nim pojawi się dość duże napięcie mino iż zasilanie wynosi tylko 6V.

    Macosmail
    Wielkie dzięki za przedstawienie swojego punktu widzenia oraz za schemat. Może na przyszły sezon zmienię aktualny moduł na taki jak proponujesz z magnesem, czujnikiem Halla i regulacją kontu wyprzedzenia w funkcji obrotów.

    Błażej
    Chyba postąpię według twojej rady i zamiast zalewać cały układ to tylko go szczelnie pokryje warstwą lakieru i wsadzę do jakiejś obudowy.
    Czy może to być lakier do drewna (taki mam w swoich zapasach) czy trzeba jakiś inny zastosować?
  • #33
    RitterX
    Poziom 38  
    Układzik prosty i bardzo "samochodowy" i taki powinien być. Stabilizacja energii iskry jak sam zaobserwowałeś znacząco poprawia kulturę pracy silnika. Taka niewielka zmiana a cieszy skutkami. I te dużo wolniejsze obroty na jałowym... ;-).
    Jeśli mógłbym coś zasugerować to zastanowiłbym się nad stosowaniem kondensatora/ów elektrolitycznych. Z moich doświadczeń z układami zapłonowymi czy regulatorami napięcia prądnicy wynika, że to najsłabsze ogniwo w długoterminowej eksploatacji układu w motocyklu/samochodzie.
    Moim skromnym zdaniem przerabianie układu zapłonowego z przerywacza stykowego na bezstykowy optyczny czy magnetyczny to sztuka dla sztuki. Jeśli już dokonywać przeróbki to całkowicie. Czyli zdjąć charakterystykę kąt wyprzedzenia zapłonu w funkcji obrotów. Wprogramować ją w pamięć procesora a impulsy otrzymywać bezpośrednio z wałka a nie mechanicznego układu odśrodkowego sterującego zapłonem. Tylko trochę szkoda roboty. Motocykl ma cieszyć jazdą a nie smucić dłubaniem.
  • #34
    Zmorek34
    Poziom 9  
    Witam. A mógłby ktoś przystosować taki układzik do pracy w instalacji 12V(MZ ETZ150). Będę wdzięczny za pomoc.
  • TermopastyTermopasty
  • #35
    lukerix
    Poziom 11  
    Zmorek34 napisał:
    Witam. A mógłby ktoś przystosować taki układzik do pracy w instalacji 12V(MZ ETZ150). Będę wdzięczny za pomoc.

    No więc generalnie to niewiele trzeba przerabiać:
    - po pierwsze to Rezystor(y) R1 przy 12V i 120mA powinien mieć 100Ω. Wydzieli się na nim wtedy 1,44W więc trzeba dać odpowiedni rezystor.
    - po drugie aby zachować czas odłączenia cewki na poziomie około 1s trzeba byłoby zwiększyć pojemność kondensatora C2 do około 200µF.
    - i po trzecie zmienić diodę D2 zabezpieczającą bamę tranzystora T3 tak aby jej napięcie zenera było wyższe niż 14,4V bo takie powinno panować w instalacji 12V podczas pracy silnika i niższe niż 20V bo takiego nie może przekroczyć napięcie bramki tranzystora.

    To chyba wszystkie przeróbki jakie musiały by być dokonane jeżeli coś przeoczyłem to proszę dać znać
  • #37
    parafka
    Poziom 20  
    Zapłon elektroniczny polepsza pracę silnika głównie dzięki szybkości przełączania prądu w cewce zapłonowej, a co za tym idzie zwiększa się energia wyładowania.
    Uważam, że układ czasowy R5, C2 nie sprzyja stromości przełączanego prądu w cewce.
    Ja bym tą część układu wyrzucił.
  • #38
    spirytusik84
    Poziom 23  
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
    Pomyliłem się jest to projekt z radioelektronika.
  • #41
    staroman
    Poziom 10  
    Witam chciałbym dodać parę słów co do zabezpieczenia elektroniki, kiedyś w poprzednim zakładzie stosowana była zalewa składająca się z żywicy epoksydowej , utwardzacza , mączki krzemowej i jakiegoś katalizatora w proporcjach żywica 1 mączka 1 utwardzacz 0,1 i katalizator ok 0,3 . Co było katalizatorem nie pamiętam czy polastosil w płynie. Wiem tylko, że dało się to w razie awarii dogrzebać do detali. Ozywiście płytka przed zalaniem musiała być polakierowana, ja obecnie stosuję zwykły lakier bezbarwny do podłóg, a zalewę robię bez katalizatora bazując na samej żywicy epoksydowej z utwardzaczem
  • #42
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #43
    Widur
    Poziom 13  
    Do zalewania elektroniki polecam dwuskładnikowy klej Distal (świetne zwilżenie) lub klej poliuretanowy (można kupić m.in. w supermarketach budowlanych - klej do drewna mokrego)

    pozdrawiam!
  • #44
    MoniTOX
    Poziom 25  
    :arrow: Macosmail jak wygląda ten hallotron? on znajduje się pod główym silniczkiem?
  • #45
    TELEWIZOREK52
    Poziom 28  
    Witam.Pozwolę sobie wtrącić swoje trzy grosze.Dawno temu kiedy nie było Rometów na świecie,bawiłem się w "udoskonalanie" układów zapłonowych w silnikach motorowych a później samochodowych (Warczyburg ) Robiłem różne cuda na miarę ówczesnych możliwości ale zawsze najsłabszym punktem był sam przerywacz i nie chodzi tu o wartość pradu płynącego przez styki tylko o czas zamknięcia i rozwarcia styków w funkcji czasu ( dot.zapłonu bateryjnego) W praktyce wygląda to tak,w dużym uproszczeniu ,czym wyższe obroty- tym gorsza jakość iskry.Odwrotnie jak w silnikach z zapłonem iskrowym.Zawsze przy tego typu wynalazkach należy też odpowiednio wyregulować układ paliwowy,bywało że przy całkiem dobrym układzie zapłonowym a bez korekty układu paliwowego efekt był mizerny.Przyjemnej zabawy.
  • #46
    nomek
    Poziom 18  
    Witam
    Jak rozumiem zostawiłeś oryginalny kondensator przy przerywaczu - czy może jest usunięty?
    PZDR
  • #48
    lukerix
    Poziom 11  
    nomek napisał:
    Witam
    Jak rozumiem zostawiłeś oryginalny kondensator przy przerywaczu - czy może jest usunięty?
    PZDR

    Został odłączony do testów i tak też będzie gdy układ zostanie podłączony na stałe. W podobnych projektach zalecają również zwiększenie przerwy na przerywaczu ale tego na razie nie robiłem.
    Regulacją wszystkiego przeprowadzę jak już układ będzie zabezpieczony, w obudowie i podłączony na stałe.
  • #49
    Macosmail
    Poziom 34  
    MoniTOX napisał:
    :arrow: Macosmail jak wygląda ten hallotron? on znajduje się pod główym silniczkiem?


    Witam. Tak znajduje się pod głównym rotorem,, a nawet jest ich tam kilka. Są to przeważnie 4-pinowe klasyczne czujniki z wyjściem różnicowym (coś jak mostek pomiarowy) czyli potrzebny jest jeszcze wzmacniacz operacyjny/komparator, aby uzyskać pojedyncze dwustanowe wyjście. Kolega wyżej wspomniał o wpływie pojemności na szybkość zaniku prądu w cewce i bardzo słusznie bo ma to bezpośredni wpływ na energię iskry. Moduł zapłonowy powinien być tak skonstruowany, aby zapewniał jak największą stromość zbocza wyłączającego prąd w cewce. Można to uzyskać dając przed samym stopniem mocy przerzutnik Smitha i rozładowywanie bramki MOSFET'a (lub IGBT) dodatkowym tranzystorem.

    Tak wyglądają elementy Halla stosowane w stacjach dyskietek FDD.
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    Przykładowy schemat modułu zapłonowego.
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
  • #50
    Thomen
    Poziom 11  
    Mam pytanie, czy zmieniałeś kąt zapłonu? Zrobiłem ten układ z linka którego podałeś (skoda 120) i kąt zapłonu zmienił się drastycznie. Znacznie zwiększyłem też przerwę na świecach (z 0,6 na 1mm). I albo jest to efekt placebo albo rzeczywiście lepiej odpala, i lepiej chodzi.
  • #51
    max666
    Poziom 12  
    Gdzie będzie zamontowany? Jeżeli w jakimś miejscu na śliniku to użyte komponenty, (zapewne 85deg) będą troszkę za małe pod względem temperatury. Poza tym dochodzi problem odprowadzenia ciepła od tranzystora kluczującego. Fajnie było by go położyć na płytce i zrobić doby cooling (dodać radiator). Co z dławieniem drgań styków przerywacza, by nie powielać iskry?

    Pozdrawiam

    M
  • #52
    lukerix
    Poziom 11  
    Thomen napisał:
    Mam pytanie, czy zmieniałeś kąt zapłonu? Zrobiłem ten układ z linka którego podałeś (skoda 120) i kąt zapłonu zmienił się drastycznie. Znacznie zwiększyłem też przerwę na świecach (z 0,6 na 1mm). I albo jest to efekt placebo albo rzeczywiście lepiej odpala, i lepiej chodzi.

    Nie zmieniałem kąta zapłonu i nie zamierzam tego robić. Jak już pisałem może w przyszłym roku zmienię ten układ na bezstykowy i z zmianą kąta zapłonu w funkcji obrotów.
    Jak to kąt się sam zmienił??? jedyne co mi przychodzi do głowy to że czas opóźnienia układu był na tyle duży że to spowodował. Ja nie mam oscyloskopu i nie mam tego jak fizycznie sprawdzić ale zrobiłem symulacje mojego układu i wyszło że pomiędzy rozwarciem przerywacza, rozpoczęciem odcinania cewki mija ok 1µs co przy 1000rpm daje zmianę kąta o 0,006° a przy 6000rpm o 0,036° więc racze niewiele.
    Dla ciekawych podam że z symulacji wynika iż czas odłączania cewki wynosi ok 3µs.

    max666 napisał:
    Gdzie będzie zamontowany? Jeżeli w jakimś miejscu na śliniku to użyte komponenty, (zapewne 85deg) będą troszkę za małe pod względem temperatury. Poza tym dochodzi problem odprowadzenia ciepła od tranzystora kluczującego. Fajnie było by go położyć na płytce i zrobić doby cooling (dodać radiator). Co z dławieniem drgań styków przerywacza, by nie powielać iskry?

    Po zabezpieczeniu i zapakowaniu do obudowy całość będzie umieszczona pod jedną z pokryw bocznych (zapewne koło akumulatora bo tam jest trochę miejsca) więc wysoka temperatura od silnika temu układowi nie zagrozi.
    Jak na początku napisałem płytka była tak skonstruowana aby idealnie pasowała do wnętrza radiatora, lecz podczas testów okazało się że układ się w ogóle nie grzeje no poza rezystorami R1.
    Co do tłumienia drgań styków przerywacza to o tym nie pomyślałem ale wydaje mi się że w jakimś stopniu zapewnia to rezystor R4 i pojemność bramki tranzystora T3.
  • #53
    Thomen
    Poziom 11  
    lukerix napisał:
    Thomen napisał:
    Mam pytanie, czy zmieniałeś kąt zapłonu? Zrobiłem ten układ z linka którego podałeś (skoda 120) i kąt zapłonu zmienił się drastycznie. Znacznie zwiększyłem też przerwę na świecach (z 0,6 na 1mm). I albo jest to efekt placebo albo rzeczywiście lepiej odpala, i lepiej chodzi.

    Nie zmieniałem kąta zapłonu i nie zamierzam tego robić. Jak już pisałem może w przyszłym roku zmienię ten układ na bezstykowy i z zmianą kąta zapłonu w funkcji obrotów.
    Jak to kąt się sam zmienił??? jedyne co mi przychodzi do głowy to że czas opóźnienia układu był na tyle duży że to spowodował. Ja nie mam oscyloskopu i nie mam tego jak fizycznie sprawdzić ale zrobiłem symulacje mojego układu i wyszło że pomiędzy rozwarciem przerywacza, rozpoczęciem odcinania cewki mija ok 1µs co przy 1000rpm daje zmianę kąta o 0,006° a przy 6000rpm o 0,036° więc racze niewiele.
    Dla ciekawych podam że z symulacji wynika iż czas odłączania cewki wynosi ok 3µs.




    Z tego co czytałem to iskra z cewki szła kiedy następowało rozłączenie przerywacza, teraz wydaje mi się że kiedy pojawia się impuls z przerywacza wtedy tyrystor puszcza prąd do cewki, na standardowym kącie (4,5*) nawet nie chciała zająknąć... Nie wiem totalnie jak to jest rozwiązane w motocyklu...


    Moderowany przez Błażej:

    A gdzie ty tam tyrystor widziałeś? W którymkolwiek ze schematów?

  • #54
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    Ja mam moduł zapłonowy taki jak wstawił skany spirytusik84 z drobnymi zmianami i sprawuje się idealnie. Tranzystor dałem bu 921 nie pamiętam dokładnie wartości oporników i kondensator ale zapłon wyłącza mi po 2 sekundach.
  • #55
    lukerix
    Poziom 11  
    Thomen napisał:
    Z tego co czytałem to iskra z cewki szła kiedy następowało rozłączenie przerywacza,...


    No i racja.
    Zasada działania zapłonu z cewką i przerywaczem:
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
    Cewka zbudowana jest jako dwa uzwojenia (1- mała liczba zwojów, 2- duża liczba zwojów) na jednym rdzeniu mające jeden koniec wspólny - ten od przerywacza.

    1. Gdy włączymy kluczyk do uzwojenia 1 doprowadzone zostanie zasilanie.
    2. Gdy przerywacz zostanie zwarty przez uzwojenie 1 popłynie prąd.
    3. Po rozwarciu przerywacza prąd przestaje płynąć a w cewce na skutek samoindukcji indukuje się prąd. Poprzez to że uzwojenie 2 ma dużo więcej zwojów wy indukowane napięcie ma znaczną wartość która prowadzi do przeskoczenia iskry.

    Cytat:
    ...teraz wydaje mi się że kiedy pojawia się impuls z przerywacza wtedy tyrystor puszcza prąd do cewki, ...

    Jeżeli jako impuls traktujesz zwarcie przerywacza to jest OK.

    Cytat:
    ...na standardowym kącie (4,5*) nawet nie chciała zająknąć... Nie wiem totalnie jak to jest rozwiązane w motocyklu...

    W motocyklu jest to rozwiązane tak jak to opisałem i działa dokładnie ta samo w innych pojazdach z tym typem zapłonu.
    Nie wiem o jakim module zapłonowym ty mówisz więc nie jestem w stanie nic więcej napisać.
  • #56
    KokiX
    Poziom 20  
    Na jakiej zasadzie chciałbyś zrobić zapłon z regulacją kąta odpowiedniego dla danych obrotów silnika?
  • #57
    lukerix
    Poziom 11  
    KokiX napisał:
    Na jakiej zasadzie chciałbyś zrobić zapłon z regulacją kąta odpowiedniego dla danych obrotów silnika?

    No jeszcze nie wiem. Jeżeli już się na to zdecyduje to będzie to projekt na zimę. Być może wykorzystam czujnik Halla, i mikroprocesor.
  • #58
    ArczeX
    Poziom 12  
    Może niewiele odbiję od tematu bo chodzi tu też o zapłon elektroniczny lecz do motocykla w którym sprawia dużo więcej kłopotów mianowicie Jawa TS 350 tu mamy aż 2 "problemy" ( przerywacze ) napotkałem w internecie jak dla mnie bardzo imponujący zapłon do tego motocykla z mapą wyprzedzenia zapłonu z możliwością regulacji za pomocą komputera... po prostu fenomen. Tylko jak taki zapłon skonstruować :D

    Przedstawiam zdjęcia i stronę może kogoś kiedyś zainspiruje ta wiadomość :P

    http://www.imfsoft.com/hardware/produkty/jawa-cz-trabant-ignition.asp

    PDF

    http://imfsoft.cz/hardware/produkty/jawa-cz-trabant-ignition/download/en/Jawa_CZ_Ignition.pdf

    Kilka zdjęć

    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)


    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    A tutaj jeszcze filmik pracy silnika z owym zapłonem.


    Link
  • #59
    pawol
    Poziom 22  
    Rozumiem. Opory na wejściu dla 24v do przerobienia są. Czy dla 24V muszę też przerabiać opóźnienie? Na początku cosik pisaliście o tym przy instalacji 12V
  • #60
    Jacek31
    Warunkowo odblokowany
    Fajny projekt, tylko mnie jakoś nie przekonuje ten elektrolit w obwodzie czasowym.