Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

lukerix 14 Maj 2010 16:12 52369 88
  • #61 14 Maj 2010 16:12
    lukerix
    Poziom 11  

    Jacek31 napisał:
    Fajny projekt, tylko mnie jakoś nie przekonuje ten elektrolit w obwodzie czasowym.


    Ktoś już wspominał że elektrolit w tym układzie może być najsłabszym ogniwem.
    Ale dlaczego? Czego użyłbyś w zamian?

    pawol napisał:
    Rozumiem. Opory na wejściu dla 24v do przerobienia są. Czy dla 24V muszę też przerabiać opóźnienie? Na początku cosik pisaliście o tym przy instalacji 12V

    Co prawda stała czasowa jest niezależna od napięcia lecz tutaj interesuje nas osiągnięcie przez kondensator poziomu 0,7V (napięcie wymagane do zadziałania tranzystora) a to nastąpi tym szybciej im większe będzie napięcie. Wystarczy odpowiednio zwiększyć pojemność kondensatora.

  • #62 14 Maj 2010 19:16
    Macosmail
    Poziom 33  

    Układ wyłączający nie jest wcale zły, warto tylko zastąpić elektrolit np. foliowym i przerobić go tak aby zadziałanie następowało przy wyższym napięciu niż 0,7V. Wtedy będzie można zmniejszyć pojemność.


    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

  • #63 15 Maj 2010 00:51
    bergu
    Poziom 16  

    Witam czy mógłbym zastosować ten układ w jawce 50? lub co bym musiał zrobić

  • #64 15 Maj 2010 21:33
    LashloE
    Poziom 13  

    bergu napisał:
    Witam czy mógłbym zastosować ten układ w jawce 50? lub co bym musiał zrobić


    Musisz mieć akumulator 6V

    Pytanko do autora: Jeździsz już na tym module? Bo ja złożyłem dziś dwa takie podłączyłem do CZ 175 i po kolei każdy padł, jeszcze nie diagnozowałem co tam się zrypało ale już nie działają. Na jednym motor odpalił i przejechałem się kawałek, drugi po przygazówce na światłach wymiękł.

  • #65 15 Maj 2010 21:53
    Macosmail
    Poziom 33  

    Akumulator nie koniecznie potrzebny. W Jawce (czeski silnik 3-biegowy) jest osobna cewka zasilająca w magnecie i zapłonowa tradycyjna (butelkowa). Wystarczy odseparować od masy "dolną" końcówkę uzwojenia tej cewki. Podłączyć mostek prostowniczy ("-" mostka na masę motocykla) z kondensatorem większej pojemności, a napięcie stałe już na układ. Oczywiście moduł trzeba przerobić uwzględniając napięcie za prostownikiem. Co do uszkadzania się to w przypadku modułów na 6V (nawet 12V to trochę za mało) i większości tranzystorów MOSFET sprawa polega na nie pełnym wysterowaniu i znacznych stratach mocy. Warto też zabezpieczyć (za pomocą diod zenera) tranzystor przed przekroczeniem max. napięcia Uds. Pozdrawiam.

  • #66 15 Maj 2010 22:00
    lukerix
    Poziom 11  

    LashloE napisał:
    Pytanko do autora: Jeździsz już na tym module? Bo ja złożyłem dziś dwa takie podłączyłem do CZ 175 i po kolei każdy padł, jeszcze nie diagnozowałem co tam się zrypało ale już nie działają. Na jednym motor odpalił i przejechałem się kawałek, drugi po przygazówce na światłach wymiękł.


    Na stałe jeszcze nie, podczas testów gdy był podłączony bez obudowy i zwisał sobie "profesjonalnie" na kabelkach :-P zrobiłem sobie małą przejażdżkę około 30 min, no i oczywiście przed jazdą była przygazówka. Układ nadal działa.


    No jeżeli chodzi o wysterowanie MOSFET'a to chyba jest wystarczające:
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
    Jeżeli chodzi o diodę zenera zabezpieczającą przed zbyt dużym VGS to faktycznie może to być dobry pomysł. Ale poczekajmy na diagnozę co naprawdę padło.

  • #67 15 Maj 2010 22:00
    LashloE
    Poziom 13  

    Z tą Jawą 50 to i tak kiepski pomysł pchania do niej elektroniki, zwłaszcza bez baterii.

    A co do tematu, to układ ten ma właśnie zabezpieczonego MOSFET'a diodą zenera 12V.
    A i nie wiem czy ta druga dioda przy mosfecie jest potrzebna, tranzystor ten ma w swojej obudowie takie coś wbudowane, ale ja sam nie ryzykowałem, moje układy miały też tą diodę.

  • #68 15 Maj 2010 22:49
    Macosmail
    Poziom 33  

    Chodzi o takie zabezpieczenie.


    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

  • #69 15 Maj 2010 22:56
    LashloE
    Poziom 13  

    Nie, Zastanawiam się nad sensem diody D3 widać że na schemacie przy tranzystorze jest już dioda więc nie widzę sensu jej stosować, ale ja w swoich układach i tak ją stosowałem.
    D2 - czy to jest dioda zenera 12V? w sklepie gdzie się zaopatrywałem nie mieli diody o takim symbolu więc kupiłem pierwszą lepszą diodę zenera na 12V.
    Co do dodatkowych diód D5 i D4 to mają one chyba jakieś znaczenie gdy tranzystor wykonawczy jest bipolarny. Obecnie w swojej Cezecie mam zamontowany elektroniczny układ właśnie w którym tranzystor bipolarny jest tak zabezpieczony i przejechałem na nim już 1000km bez problemów. No ale chciałem wypróbować coś nowego i się przejechałem :/

    Edit: Nie wiem czy się nie narażę tym pytaniem ale: Jak sprawdzić czy mosfet jest sprawny?

  • #70 16 Maj 2010 16:35
    Jacek31
    Warunkowo odblokowany

    To znaczy użył bym tantalowego kondensatora, zwykły elektrolit może jednak dostać po dupie (drgania, różnice temperatur, wilgoć), no i z czasem traci swoje właściwości.
    Ogólnie jeżeli by ktoś chciał robić moduł 6V na MOSFETach to należało by chyba lepiej poszukać specjalnych wersji tych tranzystorów które do pełnego otwarcia na bramce nie potrzebują napięcia w granicy 6V, a niższego. Nie wiem czy też nie było by dobrym pomysłem zastosować tranzystor IGBT który jest połączeniem tradycyjnego tranzystora (steruje się bazą) i MOSFeta ?

  • #71 16 Maj 2010 21:52
    LashloE
    Poziom 13  

    Witam ponownie, układ naprawiłem, sam nie wiem jak - po prostu rozlutowałem i zlutowałem go ponownie i działa :D Sory za zamieszanie :)

    A co do kondensatora elektrolitycznego to nie wydaje mi sie by był on jakiś tam kluczowy. Bez niego moduł powinien działać.

  • #72 16 Maj 2010 22:06
    lukerix
    Poziom 11  

    LashloE napisał:
    Witam ponownie, układ naprawiłem, sam nie wiem jak - po prostu rozlutowałem i zlutowałem go ponownie i działa :D Sory za zamieszanie :)

    A co do kondensatora elektrolitycznego to nie wydaje mi sie by był on jakiś tam kluczowy. Bez niego moduł powinien działać.


    To się ciesze :-) Może powstał jakiś zimny lut albo coś było źle przylutowane.

    A co do kondensatora C2 to co prawda nie pełni on kluczowej roli ale wraz ze spadkiem jego pojemności zmniejsza się czas odłączenia cewki. W ekstremalnej sytuacji gdy jego wartość będzie bardzo mała albo gdy go w ogóle nie będzie czas odłączania będzie na tyle mały że może być niemożliwa normalna praca silnika.

  • #73 17 Maj 2010 21:15
    kotek34
    Poziom 13  

    Ja mam taki modul jak w temacie (motocykl MZ TS 150) od ponad roku i nie ma z nim problemu. Plusem jest eliminacja kondensatora i to, ze nie wypalaja sie platynki, reszty zalet w postaci mniejszego spalania, czy lepszej pracy nie zauwazylem. Pracuje tak samo jak na zwyklym zaplonie, ewentulanie wolne oborty sa moze troszke stabilnijsze.

    W planach mam zastapienie przerywacza zaplonem bezstykowym.

  • #74 24 Maj 2010 02:17
    lukerix
    Poziom 11  

    Witam wszystkich ponownie!

    Na początek powiem że mój moduł jeszcze nie jest zamontowany na stałe. Po pierwsze dlatego że nie mam zbyt wiele czasu żeby grzebać przy motorze, a po drugie pogoda i tak nie sprzyja motocyklistom ostatnio :-|.

    Ale przejdźmy do sedna sprawy - układ został zabezpieczony lakierem. Kilka razy zanurzałem, a następnie pozostawiałem go do wyschnięcia. Gdy byłem ostatnio w elektroniku rozejrzałem się za obudową do której układ by pasował i znalazłem - Z-47U. Układ trafił do środka i obudowa została szczelnie sklejona dla dodatkowej ochrony.
    Postanowiłem też przerobić nieco projekt PCB aby lepiej pasował do tej obudowy - może się komuś przyda :-).

    Zachęcam wszystkich którym się projekt podoba do oddania głosu.

    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    Załączam schemat nowej płytki.

  • #75 26 Maj 2010 00:36
    kotlet_m
    Poziom 10  

    Witam, zamiast przerywacza chce umieścić czujnik magnetyczny, tylko że działa to odwrotnie niż przerywacz. Przerywacz w momencie zapłonu rozwiera styk od masy a ten czujnik robi odwrotnie. Jak przerobić ten układ do tego?

    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

  • #76 27 Maj 2010 00:32
    lukerix
    Poziom 11  

    kotlet_m napisał:
    Witam, zamiast przerywacza chce umieścić czujnik magnetyczny, tylko że działa to odwrotnie niż przerywacz. Przerywacz w momencie zapłonu rozwiera styk od masy a ten czujnik robi odwrotnie. Jak przerobić ten układ do tego?

    No to zależy jak działa ten twój czujnik magnetyczny. Nie za bardzo chce mi się wierzyć że on coś zwiera albo albo nie raczej wydaje mi się że na jego wyjściu panuje stan wysoki albo niski.
    Uściślij jak dokładnie działa ten czujnik, a ja się wtedy postaram pomóc.

  • #77 04 Cze 2010 22:38
    gutekag
    Poziom 12  

    Witam,
    Ja właśnie zmontowałem i przetestowałem układ w Dnieprze .
    Działa bardzo fajnie ,do tej pory miałem rozdzielacz zapłonu który szczególnie na wolnych obrotach "lubił" zgubić zapłon.
    Po zainstalowaniu modułu oraz podwójnej cewki całość zachowuje się bardzo fajnie.
    Zobaczę jak będzie po dłuższych próbach.
    Pozdrawiam

  • #78 23 Cze 2010 18:43
    alkojestok
    Poziom 11  

    Cześć;)
    Chcę wykorzystać moduł zapłonowy z tego tematu
    Moto jest na 6v

    Ale!!! jako że największym problemem w Jawa/Cz 350 jest właśnie rozregulowujący się zapłon, a dokładnie ''zespół'' młoteczkowo-kowadełkowy, chciałbym zamontować zamiast nich czujnik halla...

    I tu moje pytania...

    1.Jaki czujnik halla użyć
    2.Jak podłączyć takowy czujnik? jakiś wzmacniacz?
    3. oraz jak sterować czujnikiem...

    Pozdrawiam i przepraszam za tak ''proste'' pytanie;)

  • #79 06 Gru 2011 00:29
    Majkel_1987_05_30
    Poziom 9  

    Witam. Sorki za odkop, ale chciał bym się dowiedzieć na jakie napięcie ma być kondensator C1? Na 25V styknie? Układ robię pod 12V.

  • #80 07 Gru 2011 13:30
    Syzyf123
    Poziom 12  

    Dla obu kondensatorów (C1 i C2) wystarczy 25V. Zresztą C1 ma być foliowy albo ceramiczny a one i tak mają chyba najniższe dopuszczalne napięcie właśnie 25V.
    Elektrolit C2 zapewnia nasycenie tranzystora T2 (odcięcie zasilania cewki po 1 s), więc maksymalne napięcie, które na nim się pojawi to napięcie zasilające. W przypadku układu ładowania akumulatora w motocyklu teoretycznie nie powinno ono przekroczyć 15V ale lepiej dać C2 z lekkim zapasem: na co najmniej 25V.
    Ta sama zasada jest dla C1.

  • #81 07 Gru 2011 16:19
    Majkel_1987_05_30
    Poziom 9  

    Dzięki wielkie! :) Jak będę na weekend w domu to wypróbuje ten układzik. Mam nadzieje, że dobrze poskładałem. Pozdrawiam

  • #83 25 Cze 2012 18:04
    Syzyf123
    Poziom 12  

    Napięcie 6V będzie wystarczające do pracy tego układu, ale musi on być zasilany napięciem stałym z akumulatora a nie wprost z prądnicy (w Romecie chyba nie ma aku). Sądzę, że nawet gdyby wyprostować napięcie z prądnicy, układ i tak nie będzie pracował poprawnie, ponieważ cewka butelkowa (WN) musi być zasilona ze źródła dającego stabilnie prąd rzędu 2-4A bez wzgledu na obroty slnika. Cewka prądnicy takiej stabliności nie zapewni.

  • #84 25 Cze 2012 21:45
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W ogarze masz zapłon iskrownikowy, nie wymagający do pracy akumulatora. Zupełnie się tam elektronika nie nadaje. Już prędzej przerobić go na CDI.

  • #86 18 Maj 2014 22:19
    maniekl83
    Poziom 8  

    Czy dioda zenera 1n4749a musi być akurat taka, czy może być inna? Jeśli tak, to jaka? Bo ciężko ją dostać.

  • #88 29 Kwi 2015 17:24
    graszk
    Poziom 10  

    Witam!

    Wykonałem zapłon z schematu umieszczonego przez autora tematu i spisuje się rewelacyjnie. Dla zainteresowanych prezentacja mojego modułu: https://youtu.be/_XTXlj0qsvg

    Jednak pokusiłem się o budowę bezstykowego zapłonu na bazie wykonanego modułu.
    Zmodyfikowałem stopień wejściowy, zwiększyłem rezystancję R1 by na wyjście czujnika halla płynął prąd do około 10mA ( przy założeniu że napięcie zasilania podczas pracy motocykla wynosi około 8V), dodałem także gałąź LED1 R6, która jest pomocna przy ustawianiu zapłonu.

    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    Do czujnika halla podpięte są dwa kondensatory, ponieważ tak zaleca karta katalogowa TLE 4945L.

    Zastosowany czujnik jest bipolarny, czyli jego stan zmienia się wraz zmianą polaryzacji magnesu przykładanego w jego obręb. Magnesy na wirniku są rozstawione co 180*, czyli czas ładowania cewki to 180*OWK ( z resztą tak jest w oryginalnym zapłonie elektronicznym ETZ).

    Wszystko podpięte pod zasilacz USB działa prawidłowo (5,2V, 2A)
    https://youtu.be/wD6HsyeWsY4

    Jednak jest duży problem.
    Po podpięciu wszystkiego do motocykla i próbach na sucho wszystko działa prawidłowo.
    Po odpaleniu motocykl pracuje i po chwili ( około 30s-1min) gaśnie. Okazuje się że uszkadza się czujnik halla.

    W specyfikacji czujnika jest podane że może być on zasilany napięciem od 3,8 do 24V, więc zasilanie 6V plus ewentualne ładowanie dostarczane przez prądnicę nie powinno powodować jego uszkodzenia.
    Tak samo wyjście halla może być obciążone do 100mA.

    Próbowałem wiele kombinacji rezystorów i nic.
    Może zastosowanie jakiegoś stabilizatora 5 lub 6V załatwi sprawę, lub gdzieś jeszcze pasuje wstawić rezystor?

    Nota katalogowa halla w załączniku.

  • #89 29 Kwi 2015 18:02
    Macosmail
    Poziom 33  

    Kolego pewnie, że potrzebny stabilizator. Nawet najprostszy w postaci diody Zenera i rezystora. Dioda np. 6,8V co najmniej 0,5W i rezystor ok. 100 - 330 Ohm też minimum 0,5W. Warto dodać też kondensator elektrolityczny.