Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

lukerix 08 Maj 2010 19:59 54109 88
  • Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
    Moduł zapłonowy do motoru z instalacją 6V

    Witam!!!

    Sezon motocyklowe się już zaczął więc trzeba było maszynę wyciągnąć z garażu, wymyć, wyregulować i ulepszyć :-P.
    Mój motor (MZ TS 150) posiada zapłon akumulatorowy(6V) z przerywaczem.

    Wyznaczone cele:
    - odciążenie styków przerywacza (z 4A do 150mA),
    - zwiększenie szybkości odcinania prądu cewki (zwiększenie mocy iskry),
    - odcięcie prądu cewki gdy silnik nie pracuje (po około 1s),
    - brak ingerencji w instalacje motoru.

    Realizacja:
    Przeglądając zarówno to forum jak i inne miejsca w sieci znalazłem dużo rozwiązań tego typu lecz żadne nie spełniało moich oczekiwań w 100%. Więc wziąłem się do roboty.
    Moduł ma być wpięty w instalacje w następujący sposób:
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
    (rysunki ze strony http://digitech2.republika.pl/motocyklowe_mz.html)

    Schemat powstał na bazie schematu z tego tematu. został on znacznie zmieniony i dopasowany do moich potrzeb - 6V instalacja.
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    Pierwsza część odpowiada za "obsługę" przerywacza - podczas zwarcia płynie prąd 120mA , a na wyjściu jest stan wysoki (6V), przy rozwarciu wyjście jest zwarte do masy.
    Druga część odpowiada za odłączenie cewki zapłonowej po upływie określonego czasu. Gdy na wyjściu z pierwszej części jest stan wysoki to następuje ładowanie kondensatora C2 poprzez rezystor R5. po naładowaniu do ok 0,7V otwiera się tranzystor T2 i bramka tranzystora T3 zwarta jest do masy. Po rozwarciu styków przerywacza następuje szybkie rozładowanie kondensatora C2 przez diodę D1 i zatkanie T2.
    Trzecia część to tranzystor wykonawczy T3 wraz z zabezpieczeniami. Z tą częścią miałem najwięcej problemów - najwięcej czasu zajęło mi znalezienie odpowiedniego tranzystora. Takiego który miałby jednocześnie małą RDS-ON i wysokie VDS. Po długich poszukiwaniach wybór padł na IRFP460.
    Całość była zaprojektowana tak aby zmieściła się w radiatorze. Okazało się jednak że układ się prawie w ogóle nie grzeje.

    Płytka została wykonana metodą termotransferu, a następnie na ścieżki naniosłem cynę.
    Kilka zdjęć z procesu tworzenia:
    Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V) Moduł zapłonowy do motocykla (6V)

    Koszty:
    największy i w sumie jedyny koszt to tranzystor 7,50 całą resztę znalazłem w swoich zapasach. ale gdyby to podliczyć to całość powinna zamknąć się w 12zł.
    [EDIT]No i się nie pomyliłem kupowałem komplet elementów na ten układ dla kogoś i zapłaciłem 9,70zł.

    Eksploatacja:
    Układ został przetestowany najpierw na biurku, a potem w motorze. Na razie nie mogę powiedzieć wiele bo były to tylko krótkie testy. Jedyne co mogę na razie powiedzieć to że cewka wyłącza się po ok 1s, silnik odpala bez zmian, a na wolnych obrotach chodzi znacznie równiej niż przed wmontowaniem układu.

    Plany rozwojowe:
    - zrobienie obudowy (planuje zalać układ),
    - zamontowanie układu na stałe.

    Proszę o rady odnośnie zalania tego układu, jaką substancją?

    W załączniku dokumentacja w Eagle'u.
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    lukerix
    Poziom 11  
    Offline 
    Specjalizuje się w: amator - hobbysta
    lukerix napisał 59 postów o ocenie 231, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Wrocław. Jest z nami od 2009 roku.
  • PCBway
  • #2
    dymuus
    Poziom 17  
    Czy można to zastosować w motorynce? Zalać można to żywicą epoksydową bez utwardzacza, trochę dłużej wiąże i zastyga, ale daje to dobry efekt.
  • #3
    lukas1121
    Poziom 17  
    Bardzo fajny układzik... powiedz mi jak z równością pracy silnika ??
    Według mnie w motorynce też możesz to zamontować pod warunkiem że masz przystosowany do tego zapłon... tzn jeżeli masz zapłon z cewką itp to śmiało możesz go założyć.
  • #4
    robokop
    Moderator Samochody
    A gdyby tak dorobić układ bezstykowy i regulacje KWZ w funkcji obrotów?
    Co do zalania, to z rzeczy dostępnych dla wszystkich to tylko żywica epoksydowa. W motorynce nie da się tego zastosować.
  • #5
    KJ
    Poziom 31  
    Jeżeli ta gruba warstwa cyny na ścieżkach ma za zadanie zwiększyć obciążalność prądową to informuję że praktycznie nic to nie da. Co do zalewania to zainteresuj się żywicami epoksydowymi z grupy epidianów. Są typy specjalnie przeznaczone do zalewania elektroniki.
  • #7
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    KJ - poprzez pokrycie ścieżek cyną, zwiększasz przekrój. Więc dlaczego nic ma to nie dać?
  • PCBway
  • #8
    KJ
    Poziom 31  
    Dlatego że rezystywność cyny jest około 10 razy większa niż rezystywność miedzi. Takie ocynowanie można traktować jak 2 rezystory różniące się 10krotnie opornością połączone równolegle np 1ohm i 10ohm nie trudno zauważyć ze większość prądu popłynie przez mniejszy rezystor. Podobnie w ocynowanej ścieżce większość prądu i tak popłynie przez miedź.
  • #9
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda
    I zaraz całe forum będzie powtarzało, że to nic nie daje..
    To nie jest drut z cyny łączący początek i koniec ścieżki tylko gruba warstwa ściśle przylegająca do przewodnika więc nie do końca można liczyć rezystancji jak przy rezystorach, a nawet jeśli to 6,4x większa rezystywność cyny jest zgodnie ze wzorem na rezystancje R=ro(L/S) szybko kompensowana różnicą powierzchni. Poza tym pojemność cieplna takiej ścieżki jest bez porównania z cienką miedzią co ma wielkie znaczenie przy impulsowym wydzielaniu energii.
  • #10
    sobieraj_100
    Poziom 12  
    Jakieś pomiary empiryczne w tej sprawie ? Czy będziemy toczyć dziwne batalie przez cztery strony tekstu ?
  • #11
    KJ
    Poziom 31  
    Owszem ale sam byłem świadkiem uruchamiania urządzenia w którym zastosowano takie cynowanie na ścieżkach przez które płynęło jakieś 25A gruba warstwa cyny nic nie dała. Dopiero dolutowanie miedzianych przewodów sprawiło że ścieżki przestały się grzać. Od tego momentu twierdzę ze cynowanie daje niewiele w przypadku ciągłych obciążeń. W przypadku impulsów owszem korzystna staje się zwiększona pojemność cieplna ale sama rezystancja ścieżki ocynowanej nadal pozostaje niewiele mniejsza niż ścieżki bez cyny.
  • #12
    lukerix
    Poziom 11  
    dymuus napisał:
    Czy można to zastosować w Motorynce?? Zalać można to żywica epoksydową bez utwardzacza - trochę dłużej wiąże i zastyga ale daje to dobry efekt.

    Nie do końca orientuje się jaki zapłon jest w motorynce. Układ który ja zaproponowałem można zastosować wszędzie tam gdzie jest zapłon składający się z cewki wysokiego napięcia i przerywacza. Po drobnych zmianach nadawać się on będzie również do instalacji 12V.
    Czemu żywica bez utwardzacza daje lepszy efekt niż z utwardzaczem?

    lukas1121 napisał:
    Bardzo fajny układzik... powiedz mi jak z równością pracy silnika ??

    jak już pisałem na razie przeprowadzałem tylko testy ale dała się zauważyć różnica. Wcześniej silnik przy ok 1000rpm pracował nierówno (raz trochę szybciej raz trochę wolniej). Po włożeniu układu i bez żadnych dodatkowych zmian praca stała się dużo równiejsza.
    Po instalacji układu na stałe zamierzam zwiększyć przerwę na przerywaczu oraz wyregulować gaźnik na niższe obroty.

    robokop napisał:
    A gdyby tak dorobić układ bezstykowy i regulacje KWZ w funkcji obrotów?

    Zastanawiałem się nad tym ale wymagałoby to abym wymontował przerywacz a w jego miejsce wmontował jakiś czujnik np. magnes i czujnik Halla. Myślę że z elektroniką bym sobie poradził ale nie czuje się na tyle na siłach żeby grzebać przy mechanice (regulacja kąta itp.).

    KJ napisał:
    Jeżeli ta gruba warstwa cyny na ścieżkach ma za zadanie zwiększyć obciążalność prądową to informuję że praktycznie nic to nie da.

    Cyna nie była aby zwiększyć obciążalność tyko aby zabezpieczyć miedź przed utlenianiem (na razie przed zalaniem). Co do obciążalności to starałem się wszystkie ścieżki robić jak najszersze i jak najkrótsze, a zwłaszcza te najbardziej obciążone.

    Cytat:
    Zalać można to żywicą epoksydową

    Co do zalewania to zastanawiałem się nad żywicą epoksydową jak również nad sylikonem wysokotemperaturowym (czerwony do samochodów).
  • #13
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Przecież nie grzeje się to tak, by stosować tam chemię wysokotemperaturową. Podejrzewam, że nawet "glut" na gorąco się tam sprawdzi, bo on mięknie grubo powyżej temperatury osiąganej przez ten układ. I nie osiągnie temperatury płynięcia.
    Najprościej to gotowy układ zanurzyć w gęstym lakierze, wyciągnąć i niech sobie nadmiar spłynie. Oczywiście powierzchnia przylegania tranzystora do radiatora pozostać ma czysta.
  • #14
    lukerix
    Poziom 11  
    Błażej napisał:
    Przecież nie grzeje się to tak, by stosować tam chemię wysokotemperaturową. Podejrzewam, że nawet "glut" na gorąco się tam sprawdzi, bo on mięknie grubo powyżej temperatury osiąganej przez ten układ. I nie osiągnie temperatury płynięcia.
    Najprościej to gotowy układ zanurzyć w gęstym lakierze, wyciągnąć i niech sobie nadmiar spłynie. Oczywiście powierzchnia przylegania tranzystora do radiatora pozostać ma czysta.

    Zastanawiałem się nad tym sylikonem tylko dlatego że mam go w szafie, a żywice musiałbym specjalnie kupować. Mam też zwykły sylikon ale czytałem że szkodzi on elektronice.
    Jakie są za, a jakie przeciw dla żywicy i sylikonu.
  • #15
    olinek2
    Poziom 23  
    Silikon nie, ale zalewa silikonowa owszem :) Nawet lepsze rozwiązanie od żywicy bo bardziej odporne na różnice temperatur...
  • #16
    Tomekddd
    Poziom 23  
    Do motorynki da sie to założyć ale trzeba będzie przerobić kilka elementów między innymi dodać cewkę WN i akumulator.

    Co do zalewania tego to ja bym sie wstrzymał bo jak kiedyś trzeba będzie coś przerobić to żywicy epoksydowej tak łatwo sie nie rozłupie żeby sie dostać do elektroniki. Lepiej zrób mała obudowę metalową (żeby zaekranować układ) i będzie po kłopocie.
  • #17
    maciek_90
    Poziom 12  
    Fajny układ myślę też nad zbudowanie takiego mam tylko kilka pytań:
    -po co zamontowane są 3 rezystory R1(A,B,C)
    -czy zamiast tranzystora IRF460 można zastosować IRF540 (bo taki akurat mam :) )
  • #18
    adamus202
    Poziom 12  
    Ja proponował bym przy następnym ulepszaniu tej MZ-ki wykonać moduł zapłonowy z regulacja kąta wyprzedzenie zapłonu w funkcji prędkości obrotowej i ewentualnie jeszcze w funkcji obciążenia (kąta otwarcia przepustnicy).
    Taka modyfikacja zapłonu w takim silniku powoduje że będzie rozwijał większy moment obrotowy i większą moc oraz będzie bardziej elastyczny.
    Parę lat temu zmontowałem coś takiego w MZ 250. Niestety nie był to na super dopracowany moduł ponieważ zmiana kąta wyprzedzenie zapłonu odbywała się tyko w funkcji prędkości obrotowej i nie była to płynna zmian tylko skokowa (jeżeli dobrze pamiętam chyba 3 czy 4 stopniowa).
    Mimo to nawet taka nieprecyzyjna regulacja przyniosła wyraźne efekty.
  • #19
    zitrex
    Poziom 9  
    Do maciek_90
    Cytat:
    Z tą częścią miałem najwięcej problemów - najwięcej czasu zajęło mi znalezienie odpowiedniego tranzystora. Takiego który miałby jednocześnie małą RDS-ON i wysokie VDS. Po długich poszukiwaniach wybór padł na IRFP460.


    IRF 540
    VDS Drain-source Voltage (VGS = 0) 100 V
    RDS(on)VGS = 10 V ID = 11 A 0.055 0.077 ohm

    IRFP460
    VDS Drain-source Voltage (VGS = 0) 500 V
    RDS(on)VGS = 10V, ID = 9 A 0.22 0.27 ohm
    Czyli nie można. Za duża różnica.
  • #20
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Witam

    Do zalewania wszelakiej elektroniki nie należy stosować silikonów. Zawierają kwas octowy , a to powoduje że masa przewodzi i dzieją się cuda. Przekonałem się na własnej skórze. Ewentualnie uszczelniacz akrylowy. Sprawdzony , bo od kilku lat używam właśnie jego.

    Pozdrawiam

    A najlepiej , żywica epoksydowa . Np. taka jak do drobnych napraw karoserii samochodowych. I z utwardzaczem , też to stosuję , tyle że wtedy trzeba mieć sprzęt na wierzchu bo lubi wypływać.
  • #21
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Rezystor R1 (A, B, C) wymusza przepływ przez przerywacz tzw. prądu oczyszczania, który zapobiega patynowaniu styków.
    I nadal twierdzę, że pełne zalewanie, to strata materiału. Wystarczy, ze pokryje się warstwą elementy. Reszta może spłynąć. Dodatkowo umożliwi to ewentualny serwis, bo pełne zalanie uczyni układ jednorazowym.

    Na elektrodzie jest opis modułu zapłonowego ze zmiennym kątem, wykorzystanym (jeśli dobrze pamiętam) w jawie 350. Taki układ realizuje się w tej chwili na procesorze. Są też bardzo ciekawe opisy takich modułów na rosyjskojęzycznych forach motocyklowych.
  • #22
    rafa007
    Poziom 9  
    w motorynce ja zastosowałem stabilizator 12v do tylnego światła i do diód LED do podświetlania tablicy rejestracyjnej ale skoki napięcia są tak duże że musiałem dać obszerny radiator ale po jeździe z Dankowic do Brzeszcz to miał ze 100 stopni więc chciał bym zastosować w motorynce akumlator do lampy tylniej i przedniej i DIÓD LED ale pozostaje problem jak naładować akumlator skoro tam w motorynce jest iskrownik
  • #23
    omicronNs
    Poziom 21  
    Stabilizator liniowy do świateł, to chyba nie zbyt dobry pomysł.
  • #24
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Oczywiście, że nie. Robi się to na sterownym prostowniku. Ale ten wątek dotyczy dyskusji na temat MODUŁU ZAPŁONOWEGO. I tego się proszę trzymać.
  • #25
    spirytusik84
    Poziom 23  
    Witam swojego czasu zamontowałem podobny układ mz etz150 z elektronika praktycznego o niebo poprawiło to pracę silnika na niskich obrotach oraz motocykl lepiej wkręcał się na pełne obroty .
  • #26
    Macosmail
    Poziom 33  
    Witam. Proponuje jeszcze zastąpić przerywacz czymś bezstykowym bo mimo zastosowania elektroniki największe wady konwencjonalnego zapłonu zostały. Układ dalej jest "obsługowy" i nieprecyzyjny na wysokich obrotach. Też kiedyś ulepszałem w ten sposób ETZ150 i zastosowałem elementy Halla ze stacji dyskietek i magnes pierścieniowy (docisk płyty) z CD-ROM. Punkt zapłonu ustawiało się obracając magnesem (360*). W celu zwiększenia bezawaryjności dałem dwa czujniki Halla rozstawione o 180* (odwrócone, żeby faza się zgadzała). Taki układ działał bez zarzutów przez ok 1,5 roku, a co działo się po tym czasie nie wiem bo sprzedałem motor :-(. Niżej załączam rysunek, jak miałem to zrobione. Oryginalna krzywka (zielone) zostaje, magnes przyklejamy porządnym klejem do dużej płaskiej podkładki z otworem wew. na śrubę "8" (czerwone). Wywalamy przerywacz i montujemy elektronikę. wielkość szczeliny zależy od magnesu i typu elementów Halla. W moim przypadku działało nawet w odległości powyżej 1cm, ale dla pewności lepiej dać mniejszą ok. 3mm.

    Moduł zapłonowy do motocykla (6V)
    Pozdrawiam.
  • #27
    bialy20
    Poziom 21  
    Skoro nie chcesz "na stałe" przerabiać instalacji, zrób możliwość odłączania modułu... W trasie padnie elektronika, przechodzisz na mechaniczne sterowanie zapłonem... Miałem kiedyś w "maluchu" taki moduł produkcji rosyjskiej, z dodatkowym przełącznikiem do odłączania elektroniki. W motorynce oczywiście też można go zastosować!
  • #28
    ~~~pio~~~
    Poziom 14  
    Witam jak takie coś zrobiłeś to tez by pasowało do tego przerywacz bezstykowy. W niektórych nowych motorach (enduro) zapłon ma dodatkowe funkcje takie jak jazda w terenie i normalna ekonomiczna, jakbyś zrobił sterowanie (kontu wyprzedzenia) to wtedy to byłoby coś.


    Moderowany przez Błażej:

    Co ma zrobić? I czemu? Co to jest "kontu" i co ma mu zrobić?

  • #29
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Panowie, rozmarzyliście się! Jeśli chcecie dyskutować nad rozbudową tego modułu, to proszę przytaczać jakieś propozycję rozwiązań i przykłady tak, jak to zrobił :Macosmail.
    :spirytusik84 wrzuć schemat/opis tego modułu.
  • #30
    KokiX
    Poziom 20  
    Przesadzacie. Sam mam Rometa z zapłonem tyrystorowym, chodzi o niebo lepiej niż na klasycznym. Nie wiem czy potrzebne są dodatkowe ulepszenia, bo przerywacz przy takim obciążeniu zużywa się baaardzo wolno, a moto chodzi dobrze. Przecież to nie jest ścigol, by go tuningować, tylko przyjemny "motorek" do jazdy rekreacyjnej.