Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Miernik napięcia ładowania na ukladzie LM3914

09 Maj 2010 11:10 3670 8
  • Poziom 15  
    Witam.
    Zrobiłem układ wg:
    http://faq.f650.com/FAQs/Photos/ElecPhotos/Voltmeterschematic.jpg
    Wygrzebałem ten schemat z wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic784214.html
    Nie podłączyłem jeszcze bargrafu żeby nie zepsuć diód. Nie wiem jak to wyregulować bo po stronie diód napięcie mierzone wynosiło na kilku pierwszych pinach 12V a na pozostałych 0. Z tego co wyczytałem na stronie producenta mojego bargrafu napięcie (nie wiem jak przetłumaczyć - forward) jest pomiędzy 2,2V a 2,5. Moją wątpliwość budzi dziwne zachowanie potencjometru tego tuż obok opronika 4,7K. Jak nim kręcę to nie zmienia się napięcie na diodach tylko w pewnym momencie znika w ogóle. Udało mi się doprowadzić do takiego stanu, że na pierwszej bylo 12V a na następnych kilku od 2,5V do 3V. Ale te 12V może zepsuć pierwszą diodę. Mylę się? Możecie mi trochę pomóc?
    Co znaczy span i offset? Do czego może być trzeci potencjometr, nieopisany niczym?
    Pozdrawiam, Dawid.
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 34  
    Potencjometr VR1 razem z rezystorem R1 ustalają stopień podziału napięcia wejściowego.
    Potencjometr VR2 ustala górne napięcie odniesienia odpowiadające wejściowemu napięciu 15V a potencjometr VR3 ustala dolne napięcie odniesienia odpowiadające wejściowemu napięciu 10,5V.
    Diody możesz bez obaw podłączyć bo przy sprawnym układzie scalony nie uszkodzą się .
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 15  
    Tak dla pewności: pomimo napięcia 12V zdjętego z nóżek układu scalonego mogę podłączyć diody?
  • Poziom 34  
    Jak mierzysz to napięcie na nóżkach do których powinny być podłączone diody świecące to bez diód te nóżki wiszą w powietrzu dlatego takie napięcia ci wychodzą.
    Tak dla informacji. Dla diody spolaryzowanej w kierunku przewodzenia nie jest ważna wartość napięcia tylko wartość prądu przepływającego przez diodę.
  • Poziom 15  
    Aha, dzięki:)
  • Poziom 15  
    Polutowałem i wyszło tak:
    1. Jeżeli jest jak wg schematu to najpierw zapala się dioda pierwsza a później ostatnie (kręcąc VR1 zwiększam ilość zapalonych diod idąc od ostatnich - pierwsza zapala się nóżka 1 a później 10,11,12).
    2. Jak przesunę bargraph o jeden w górę (czyli nóżka pierwsza pod ostatnią diodę) to zapala się najpierw ostatnia i kręcąc potencjometrem ustalam ilość zapalonych diod ale też idąc od góry (1, 10, 11...). Jak pokręcę VR3 to czasem mam wpływ na zapalenie się ostatniej (z numerem najwyższym od obecnie zapalonych)
    Teraz moje pytanie: co zrobić żeby zapalały się w kolejności: 1, 18, 17, 16? Czy jak podłączę V- tam gdzie jest V+ u źródła oraz zamienię sposób podłączenia diod (odwrotna polaryzacja) to będzie ok?
  • Poziom 34  
    Na schemacie jest specyficzny błąd.
    Numeracja końcówek układu do których podłączone są diody jest prawidłowa a co za tym idzie skala woltomierz tak samo.
    Jedynie fizycznie w układzie końcówki 10 do 18 są odwrotnie umieszczone.
    Polaryzacji napięcia zasilania ani diód nie możesz zamienić.
  • Poziom 15  
    Aha czyli de facto moja poprawka jest słuszna. Nie zauważyłem takiego błędu:)
    Dzięki za pomoc.

    Dodano po 2 [godziny] 54 [minuty]:

    Mam kolejny problem:
    Jak odpiąłem 9 nóżkę żeby zmienić sposób wyświetlania to zauważyłem jedną rzecz: w pewnym momencie zapalają się dwie diody. Nie chodzi o to że jedna świeci się mocno a druga się żarzy tylko dwie się świecą razem jako jeden sygnał. Załączam filmik żeby pokazać bo nie wie czy wiesz o co mi chodzi (4 sekunda pierwszego filmu):
    Tutaj przy stałym napięciu sama regulacja:

    Tutaj przy podłączeniu do motocykla bez regulacji:
  • Poziom 15  
    Okazało się że zepsułem układ scalony (przegrzałem go). Wymiana na nowy pomogła. Zrezygnowałem z tego montażu i zdecydowałem się na opisany tutaj (mniej potencjometrów, mniej ustawień, z dobranym dzielnikiem do napięcia od 10,5V do 15V, czyli tyle ile potrzeba do akumulatora samochodowego 12V):
    http://www.elportal.pl/pdf/k01/02_08.pdf