Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ciężki dylemat - gaz czy diesel?

dsrecordss 09 May 2010 15:07 16691 37
  • #1
    dsrecordss
    Level 18  
    Witam,
    Przymierzam się do zakupu samochodu volkswagen golf 3 kombi albo astra F (1,4 lub 1,6 benzyna) kombi. Zastanawiam się co jest bardziej opłacalne w eksploatacji? Gaz czy diesel? Jak wyglądają opłaty poza paliwem? Czy na gazie są jakieś dodatkowe składki OC?
    pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi.
    pozdrawiam
  • #2
    wywrot88
    Level 17  
    Witam, dodatkowe opłaty przy LPG to 90zł przy przeglądzie. Jeżdżę astra kombi 1,8 z gazem trasa 7 miasto 10. Przy obecnym stosunku cen diesel (powiedzmy 1,7td w astrze) musiałby spalać 3 trasa/ 5 miasto co raczej nie jest możliwe. W samochodach tej generacji jak astra F czy golf 3 gaz sprawdza się bardzo dobrze. Jedyny minus to dodatkowy zbiornik w bagażniku. Dodatkowe koszty związane z instalacją LPG (naprawy, filtry) są mniej więcej równoważne z większymi kosztami serwisu diesla.
  • #3
    Karolo MPower
    Level 30  
    Gaz opłaca sie bardziej niż diesel, który u mnie na stacji kosztuje 4,26/litr a lpg 2,15.
    Przegląd auta z instalacją gazową jest troche droższy ( koło 70 zł drozszy niz bez lpg ).
    Sobie przekalkuluj co sie opłaca średnio 8-8.5L ( bo tyle 1.9 w Golfie 3 bedzie palił x 4,26 ) czy nawet 12L gazu x 2.16.

    Jedynym problemem moze byc koszt instalacji, ktory trzeba poniesc jednorazowo i jest dosc wysoki ( zaleznie od typu instalki )
    Dodatkowo jakies wymiany filterków itd ale to juz czysta eksploatacja i dość znikome koszta.
    Jak kupisz wóz juz z LPG to w ogóle odpowiedź jest banalna.
    A zbiornik LPG to masz w miejscu koła zapasowego więc zaden problem, zamiast koła wozisz pianke dojazdową.
  • #4
    DJTiesto
    Level 17  
    POzatym gaz nigdy nie podrożeje bo by go ludzie z butki 11kg tankowali, bo na gaz kuchenny przecież nie dowalą akcyzy.
    Koszyty auta z LPG są dużo niższe niż diesla z racji cen części.
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    W/g mnie gaz jeśli jeździsz głównie po mieście, na trasę lepszy diesel. Jeśli dziennie przejeżdżasz ponad 100-150km to raczej diesel, bo gaz musiałbyś co 2gi dzień tankować. Natomiast zakup samochodu używanego z LPG to już w/g mnie w ogóle proszenie się o kłopoty - źle dobrane instalacje, zakładane po kosztach, byle jakie materiały - parciejące węże, pękające złączki, byle jakie wykonanie - przecierające się kable, niezabezpieczone i korodujące złączki elektryczne, przecierające się lub spadające z króćców węże etc. Miesiącami można potem jeździć na regulacje i "naprawy bieżące" zanim doprowadzi się to do stanu używalności.
  • #6
    krismon3
    Level 13  
    Ja wybrałbym dobrego diesla...
    Koszt instalacji gazowej i jej obsługa szybko się nie zwracają.Mam benzyniaka i przy tych kilometrach co robię zwrot kosztów wyliczyłem na ponad 5 lat a nawet więcej.Pewnie wcześniej sprzedam to auto więc nie opłaca mi się pakować kasy...Pozatym dużo ludzi nie chce odkupić póżniej samochodu z gazem..
  • #7
    marcys20
    Level 18  
    >Mam benzyniaka i przy tych kilometrach co robię zwrot kosztów wyliczyłem na >ponad 5 lat a nawet więcej.

    cos mi tu nie pasuje...a kupno drozszego w zakupie i eksploatacji diesla ci sie szybciej zwroci?
    nie siedze zbytnio w LPG ale jakies 5miesiecy temu kumpel zakladal sekwencje do lanosa i placil 1700zl, jakies instalki na mikserze pewnie z 1200zl- to chyba nie tak duzo biorac pod uwage porownanie kosztów utrzymania noweczesnego diesla z dwumasami,CR itp, a poczciwego prostego benzyniaka na wielopunkcie.
  • #8
    kamil907
    Level 28  
    Przy aktualnych cenach paliw tylko i wyłącznie gaz się opłaca. Sam mam diesla który niedużo pali i dosłownie nic się z nim nie dzieje odkąd go mam ale muszę sprzedać jak najszybciej i koniecznie kupić coś z gazem bo nie zniosę dłużej tej mułowatości diesla i ciągle rosnących cen paliwa...
  • #9
    rafal149135
    Level 17  
    Karolo MPower wrote:
    Gaz opłaca sie bardziej niż diesel, który u mnie na stacji kosztuje 4,26/litr a lpg 2,15.
    Przegląd auta z instalacją gazową jest troche droższy ( koło 70 zł drozszy niz bez lpg ).
    Sobie przekalkuluj co sie opłaca średnio 8-8.5L ( bo tyle 1.9 w Golfie 3 bedzie palił x 4,26 ) czy nawet 12L gazu x 2.16.


    tez jestem za gazem ale 8,5l 1.9TD nie spali chyba ze bedziesz non stop trzymal wcisniety gaz w podloge i ani na moment go nie puscisz nawet przy zmianie biegow... wtedy 8,5l moze wyjsc :) jak silnik jest w dobrym stanie to takie 1.9TD spali 4,5l na trasie i z 6l w miescie przez lato
  • #10
    Mucka13
    Level 11  
    Ja wybrałbym diesla, może i gaz byłby trochę tańszy, ale co z tego.
    Auto na gaz, tankowanie co kilka dni, zakaz wjazdu do podziemnych parkingów, strata czasu, ( odpalanie na benzynie, przełączanie na gaz )
    Jeżeli chcesz użytkować auto bez utrudnień to kup diesla ;]
  • #11
    rafal149135
    Level 17  
    Mucka13 wrote:
    Ja wybrałbym diesla, może i gaz byłby trochę tańszy, ale co z tego.
    Auto na gaz, tankowanie co kilka dni, zakaz wjazdu do podziemnych parkingów, strata czasu, ( odpalanie na benzynie, przełączanie na gaz )
    Jeżeli chcesz użytkować auto bez utrudnień to kup diesla ;]

    szukasz na sile czegos przeciwko instalacji LPG tak patrzac to turbo diesel jest do kitu bo trzeba czekac kilka minut az turbina wystygnie... :) po 2 zawsze parkuje w podziemiach a po 3 nie kazda instalacja odpala na benzynie :) a nawet jesli odpala to co w tym strasznego? Jesli to nie sekwencja to zaraz na gaz sie przelaczy i co 10ml benzyny Cie zbawi? I tak bedzie taniej niz diesel...
    tankowanie co kilka dni hmm wydawalo mi sie ze to zalezy od tego ile jezdzimy i jaka mamy butle ale moze sie myle :)
  • #12
    DJTiesto
    Level 17  
    Ja robię 550km średnio na jednym Tankowaniu LPG. A jest to cc700 .
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    marcys20
    Level 18  
    no teraz kosztuje ok. 2.07 a na np.interii co jakis czas jest ze rzad zapowiada drastyczna podwyzke akcyzy (co wychodzi o jakies 10gr/l) i strasza apokalipsa dla zagazowanych....ehh
    PS. robie jakies 30kkm/rok, 8 lat jezdzilem dieslem 1,6TD, teraz jezdze naprzemian albo zagazowanym 3,5 albo 3,8 i na paliwo wydaje tyle samo. tak u mnie mniej wiecej wypada bilans ekonomiczny pomiadzy malym oszczednym dieselkiem a troche sporawym benzyniakiem, nei wspominajac o komforcie jazdy i pracy jednego i drugiego ;-)
  • #16
    Werewolf
    Level 25  
    Odgrzeję kotleta, obecna cena litra oleju napędowego kosztuje ~ 5,09 a gazu ~2,62.
    Czy dla takiej konfiguracji opłaca się zmieniać na gaz ? oprócz większego przeglądu dochodzą jeszcze jakieś koszty eksploatacji instalacji gazowej ?
  • #17
    mleczakm
    Level 19  
    Zależy od auta... Jeden powie, że co chwila jeździ do gazowników, a drugi mechanika odwiedza tylko na wymianie filtra gazu, czyli co kilkanaście tysięcy kilometrów czy więcej...
    Prawda jest taka - liczę każdy grosz, i na gazie 1km kosztuje mnie 2x mniej, niż kosztował na benzynie - bez jednego grosza :) 0,39 do 0,20 :) A jakiego trzeba mieć diesla, żeby 100km kosztowało 22zł - to już sam sobie odpowiedz.

    W instalacji gazowej trzeba wymienić membrany - ale rzadko, raz na 7 lat(???) zależy od wielu czynników, wtryskiwacze przy sekwencji - kilkadziesiąt złotych za wtryskiwacz. Zbiornik po 10 latach traci homologację i trzeba kupić nowy - koszt ok. 300zł.
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    Przegląd jest 50zł droższy, wymiany filtrów LPG co kilkanaście tys. km, czyli 2-3 razy w roku, przy najtańszych wtryskach podobnie częste regeneracje wtryskiwaczy. Jednak najważniejsze jest to, że jeśli jeździsz na krótkich odcinkach to oprócz LPG będziesz spalał całkiem spore ilości benzyny.

    Jakiego trzeba mieć diesla żeby zejść do 0,22 zł/km - FIATowskiego 1.3 MultiJet 90HP ;)
  • #19
    chojinka
    Level 29  
    Do SDI można lać rope z tira, wyjdzie jeszcze taniej jak zaczniesz lać opał! Te silniki wszytko zniosą i nic się nie dzieje. Do HDI śmiało można lać sprawdzoną ropę z tira i też się nic nie dzieje - u mnie, żadnych problemów z wtryskiwaczami itd. Kwestia jak się dba tak się ma.
    Na upartego to mozna zagazować cinquecento z najmniejszym silnikiem jak moja sąsiadka i śmigać latami. Ona robi dziennie około 50km i auto wciąż śmiga od chyba już 7lat na gazie!
  • #20
    PCcepuk
    Level 19  
    nooo z tym spalaniem to niektórym świetnie wychodzi :) jeszcze chwile i zacznie im przybywac w zbiornikach :)

    ten sam samochod, ta sama marka tylko inne silniki np. 1,8 benz+LPG i 1,9TDI -w spalaniu wychodza podobnie, roznica jest nie zauważalna... i nie ma co ludziom dupy zawracać i mieszac w głowach..
    wróćmy to tej Astry np. 1.8 beznz+LPG spali średnio ok.10l gazu =26zł + ze 2zł benzyny..
    diesel ok. 6l ON =30zł i teraz jest pytanie: ile lat ma miec samochod, ile klient ma kasy, co bedzie nim robił i gdzie jeżdził...

    jezeli jest młody, ma mało kasy i kupuje stare auto to oczywiście taka benzyna z gazem jest najlepsza, zniesie jego pytowani... na wysokich obrotach, wieksze prawdopodobienstwo ze bedzie miała mniejszy przebieg od diesla, itp, itd...

    jezeli chce jezdzic samochodem obciazonym lub czasami pociagnac przyczepke, albo jezdzi po górach lub czesto w trasę i stac go na zakup diesla to -oczywiście diesla niech kupuje
  • #21
    Werewolf
    Level 25  
    Chyba jednak zostanę przy dieslu, mam pewnego, rocznie robię 20 000km 70% na trasach w nocy, średnie spalanie 6l, więc z gazem wyszło by podobnie.
    Dzięki za dyskusje i rady.
  • #22
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Dla mnie ( zakładającego samodzielnie przyzwoita instalacje LPG) to żaden dylemat. Lubie duże auta z większymi motorami i tu tylko pozostaje gaz...
    Mój misiek sigma kombi z motorem 3.0 170KM, automatem i masa auta prawie 1600kg na autostradzie przy sredniej 150Km/h jeździ taniej niz zadbane A4 sedan1,9 TDI, lżejsze o 300Kg, bez automatu ... W mieście jest juz troche droższy, ale komfort nieporównywalny
    No chyba przypomnieć trzeba , ze zakup diesla jest 10-20% drozszy od benzyniaka co można je porównać do auta na benzynie z nowa przyzwoitą instalacją LPG.
    Piszecie o ponoć dużych kosztach filtrów, membran , a nikt nie wspomniał o drogich częściach do diesla ( rozrząd, filtry paliwa, dodatki do paliwa) i coraz częstsze awarie turbin, EGR-ów, przepływomierzy, świec żarowych itd)
    No i dla mnie dyskwalifikująca hałaśliwa praca wiekszości popularnych diesli oraz LOTERIA przy -15,20 st.C - ZAPALI, CZY NIE...STANIE W LESIE W NOCY, CZY NIE? (parafina).
    Mój 20-letni scorpio z motorem 2,9 ( benzyna+LPG) palił od pierwszego strzału przy -34st przy gruncie, 5 rano (rekord temp. sławetnej zimy 5 lat temu), a ci z dieslami nie dotarli do roboty...

    Dodano po 19 [minuty]:

    Werewolf wrote:
    Chyba jednak zostanę przy dieslu, mam pewnego, rocznie robię 20 000km 70% na trasach w nocy, średnie spalanie 6l, więc z gazem wyszło by podobnie.
    Dzięki za dyskusje i rady.

    Nie wiem jakim autem jeździsz, ale na trasie o jakiej piszesz auto sredniej klasy (avensis sedan 1.8 110 KM + dobra instalacja LPG)) spala 7-8 litrów gazu...
    Focus 1.6 100KM kombi : 8-9l LPG.
  • #23
    Werewolf
    Level 25  
    andrzej lukaszewicz wrote:


    Werewolf wrote:
    Chyba jednak zostanę przy dieslu, mam pewnego, rocznie robię 20 000km 70% na trasach w nocy, średnie spalanie 6l, więc z gazem wyszło by podobnie.
    Dzięki za dyskusje i rady.

    Nie wiem jakim autem jeździsz, ale na trasie o jakiej piszesz auto sredniej klasy (avensis sedan 1.8 110 KM + dobra instalacja LPG)) spala 7-8 litrów gazu...
    Focus 1.6 100KM kombi : 8-9l LPG.


    A przy jakich prędkościach ? to jest oszczędna jazda ? Bo lubię czasami przycisnąć, jeżdżę nocą, więc zawsze droga jest pusta.
    Jeżdżę Laguna II 1.9 dCi 120km, z pewnej ręki 162 000km.
  • #24
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Porównywalne auto peugeot 406 kombi z motorem 1,8 16V ( troche za słaby motor do tej budy) pali od 9-12 ( trasa -miasto). Sedan z silnikiem 2,0 16 V i silnikiem 2,2 16v pala mniej, bo od 8-12 LPG.Nie pierwszy raz okazuje sie, że mniejszy silnik nie zawsze jest oszczędniejszy. Szczególnie to widać w autach z silnikam 3.0 V6 , które w trasie na gazie palą tyle samo, co 2.0. Oczywiście w mieście róznica jest wieksza na niekorzyść 3,0 , ale radość jazdy tym autem rekompensuje koszty...

    Mój evasion ( van, 1550 kg) z silnikiem 2.0 16 V 136KM spala 10 LPG w trasie z klimatronikiem i 11,5-12,5 krótkie odcinki kilka kilometrów"koło komina", ale "dopieściłem" montaż instalacji i warto było... Najwyższe odnotowane spalanie to 14 LPG w upał (klima) i jazda po krótkich odcinkach w mieście. Diesel musiałby palić 5-6,5 litra ropy, co jest nierealne w tym typie auta. Z silnikiem HDI spalanie wychodzi od 6,5 do 8,5 L ropy. Cena zakupu w stosunku do diesla była niższa o jakieś 2,5-3 tys., mój koszt instalacji to 1500zł- zwrócił sie po 8 tys km...
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    kamil907
    Level 28  
    avatar wrote:
    Do 2014 gaz LPG ma byc w cenie benzyny, tak wiec dzieki naszej wspanialej UE bedzie drogo.

    Póki co takie są tylko pomysły unii żeby opodatkować to paliwo wyższą stawką ale to na pewno nie przejdzie. Musiały by się na to zgodzić wszystkie państwa członkowaskie, a Polska jest zdecydowanie temu przeciwna, i w sumie nie tylko Polska. Aktualne wzrosty ceny LPG to jedynie działania koncernów i stacji które sztucznie podnoszą ciągle ceny. A cena samego gazu jako surowca wcale znacznie nie wzrasta. 3zł za litr LPG jest osiągalne w ciągu kilku-kilkunastu tygodni ale póki co nie spodziewał bym się dalszego wzrostu. A nawet jeśli to ceny benzyny również będą wzrastały tak więc LPG zawsze będzie mniej więcej połowę tańsze od benzyny.
  • #28
    PCcepuk
    Level 19  
    "cena samego gazu jako surowca wcale znacznie nie wzrasta. 3zł za litr LPG jest osiągalne w ciągu kilku-kilkunastu tygodni ale póki co nie spodziewał bym się dalszego wzrostu" :)

    zapraszam do krakowa :) juz jest na połowie stacji 2,90 2,95 :)
  • #29
    kamil907
    Level 28  
    Ale napewno szybko nie przekroczą 3zł bo 2,99zł zawsze trochę lepiej wygląda i minimalnie mniej odstrasza.
  • #30
    2korek
    Level 11  
    na wiosne cena zacznie znowu spadać, brać auto w gazie i śmigać. w pracy mam fiorino na gazie i na 35l zrobie 400km, wychodzi ~24zl za 100km