Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykonywanie otworu w obudowie z tworzywa sztucznego.

TomekB123 13 Maj 2010 00:11 19073 30
  • Wykonywanie otworu w obudowie z tworzywa sztucznego.

    Witam

    Natchnęło mnie i postanowiłem zaprezentować jeden ze sposobów na wykonanie okrągłego otworu w materiale z tworzywa sztucznego, a konkretnie na przykładzie obudowy do urządzeń elektronicznych.

    Otworowi jeszcze sporo brakuje żeby był jak z fabryki, ale za to wykonuje się go bardzo szybko. Ze względu na zastosowany frez (tylko dwa "zęby") powstawały małe fałdki przez co konieczna była końcowa korekta za pomocą papieru ściernego. Luzy wiertarki stołowej też swoje zrobiły.

    Mam nadzieję, że wam się spodoba filmik


    Link


    Fajne!
  • #2 13 Maj 2010 00:47
    LnxTx
    Poziom 11  

    No i te okrągłe rysy, czymś trzeba by zabezpieczyć obudowę przed porysowaniem.

  • #3 13 Maj 2010 10:21
    livex21
    Poziom 22  

    Nawet, nawet ;)

    Dzięki za filmik. Mam pytanie: nie dało by rady tej obudowy przykręcić odwrotnie dłuższą śrubą, aby uniknąć rys? czy mogła by popękać?

    Pozdrawiam!

  • #4 13 Maj 2010 11:49
    TomekB123
    Poziom 17  

    Być może, lecz podczas frezowania trzeba obudowę dociskać do deski, aby uniknąć nierównego frezowania. Myślę, że na przyszłość wystarczy podłożyć kawałek tekturki.

  • #5 13 Maj 2010 16:01
    idepopizze
    Poziom 31  

    Ehhh, metoda skuteczna, problem w tym że nie jest bezpieczna. Ja rozumiem że to plastik, ale w taki sposób można sobie zrobić samemu krzywdę. Ten otwór można wykonać inaczej o wiele bezpieczniej dla własnych rąk. Licho przecież nie śpi ...

  • #6 13 Maj 2010 16:34
    TomekB123
    Poziom 17  

    Bez przesady. Równie dobrze można się skaleczyć piłką, pilnikiem lub wiertarką ręczną.

  • #7 13 Maj 2010 16:56
    Fredw
    Poziom 20  

    idepopizze napisał:
    Ehhh, metoda skuteczna, problem w tym że nie jest bezpieczna. Ja rozumiem że to plastik, ale w taki sposób można sobie zrobić samemu krzywdę. Ten otwór można wykonać inaczej o wiele bezpieczniej dla własnych rąk. Licho przecież nie śpi ...

    Co w tym jest takiego szczególnie niebezpiecznego ?

  • #8 13 Maj 2010 20:47
    maly.borkowo
    Poziom 15  

    A czy przypadkiem nie wystarczyła by do tego po prostu otwornica? Myślę, że nawet taka najtańsza do metalu by sobie z tym poradziła, a przy okazji nie naruszymy powierzchni, no i w ostateczności da radę to wyciąć nawet zwykłą ręczną wiertarką. Problem pojawia się dopiero gdy potrzebujemy jakiś niestandardowy wymiar bądź dosyć spory. Uważam, że dopiero wtedy takie rozwiązanie ma sens.

  • #9 13 Maj 2010 20:57
    Szymon Tarnowski
    Poziom 27  

    maly.borkowo napisał:
    A czy przypadkiem nie wystarczyła by do tego po prostu otwornica?
    Do metalu to drogi interes, za 5-6zł można mieć w supermarkecie budowlanym otwornicę do karton-gipsu.
    Do mniejszych otworów rzędu 20mm można też użyć nawiertaka tokarskiego, jakość wychodzi super, ale cena narzędzia niestety wysoka.

  • #10 13 Maj 2010 21:02
    TomekB123
    Poziom 17  

    Poza tym jak na wstępie napisałem jest to jeden ze sposobów, który chciałem zaprezentować i nie twierdze, że jest to najlepszy sposób. Sam też czasami nawiercam otworki wiertarką i później wykańczam nierówności nożem, czy też pilnikiem.

  • #11 13 Maj 2010 21:10
    repensator
    Poziom 10  

    Witam wszystkich!
    Gratuluję pomysłu. W ten sposób można wyciąć otwór o dowolnej średnicy, to główna cecha pomysłu. Można użyć otwornicy, lub kupić wiertła koronkowe są droższe i na zadaną średnicę. Sam w podobny sposób wycinałem otwory pod głośniki, kiedy budowałem kolumny. Użyłem do tego frezarki. Ma większe obroty i otwory wyszły bardzo dobrze. Myślę, że powierzchnię można byłoby zabezpieczyć w prosty sposób - przykleić taśmę ochronną, taką malarska papierową, a na ręce rękawiczki myślę, że wystarczy.

  • #12 13 Maj 2010 21:21
    TomekB123
    Poziom 17  

    Z tą dowolnością średnicy to byłbym ostrożny, ponieważ w praktyce obracany materiał może zahaczać o kolumnę wiertarki, co wymusza przekładanie materiału.

  • #13 13 Maj 2010 23:13
    prawy
    Poziom 13  

    Przydał by się jakiś poradnik jak szybko i estetycznie wyciąć otwór na wyświetlacz np 2x16. Może ma ktoś jakiś dobry pomysł bo w sklepach brakuje ramek do takich wyświetlaczy.Jedyne co widziałem to nadruk laserówką na folii.

  • #14 13 Maj 2010 23:53
    degename
    Poziom 18  

    Pomysł świetny, z wykonaniem nie najgorzej ale że to filmik prezentujący właśnie pomysł a nie wzór do naśladowania to ode mnie 6-/6. Minus bo mogłeś wspomnieć o zabezpieczeniu jakimś papierem albo właśnie taśmą malarską która jak ktoś wspomniał by była chyba najlepsza tutaj ze względu na to że można łatwo okleić miejsce które powinno być zabezpieczone. No i ten sposób ma chyba jedną wadę choć mogę się mylić, trudno jest wykończyć otwór? Bo obudowa obraca się na tym kółku które zostanie wycięte, jeśli tworzywo jest elastyczne trudno będzie zrobić ładny otwór na końcu. Co o tym myślicie?

    Od siebie tylko powiem że można by nawet zbudować z dwóch kawałków jakiejś płyty drewnianej specjalną podkładkę: dolna część mocowana była by w imadle, a górna mogłaby być obracana razem z obudową, nie było by problemu z rysami itp., a mocowanie obudowy do górnej płyty odbywało by się przez zaciski, wtedy można by robić okrągłe wzory na niedużych obudowach. Jeśli ktoś jest zainteresowany moim pomysłem co do tej podstawki to chętnie przygotuje rysunek/schemat jak ja bym to widział, wystarczy zgłosić się do mnie na PW lub gg:7031700.

  • #15 14 Maj 2010 14:31
    TomekB123
    Poziom 17  

    Spróbowałem również wyciąć prostokątny otwór. W tym celu z dwóch desek i dwóch prowadnic szufladowych zrobiłem sobie sanki, które mogłem przesuwać w jednej osi. Niestety efekt końcowy był mizerny. Sanki mi w imadle drgały. W dodatku nie zauważyłem że mi się wiertarka na kolumnie delikatnie obraca. Więc nie pokaże jak mi ten otwór wyszedł, ale jest to jakiś pomysł na dobry początek.

  • #16 14 Maj 2010 22:55
    GSM
    Poziom 25  

    Witam,

    repensator napisał:
    (...) a na ręce rękawiczki myślę, że wystarczy.


    Oczami wyobraźni widzę jak rękawiczka zahacza o frez, wkręca się w uchwyt i pociąga za sobą rękę czyniąc tym samym jej właścicielowi niemalą krzywdę :roll:


    Pozdrawiam,
    GSM

  • #17 15 Maj 2010 19:59
    set1990
    Poziom 9  

    GSM napisał:
    Witam,

    repensator napisał:
    (...) a na ręce rękawiczki myślę, że wystarczy.


    Oczami wyobraźni widzę jak rękawiczka zahacza o frez, wkręca się w uchwyt i pociąga za sobą rękę czyniąc tym samym jej właścicielowi niemałą krzywdę :roll:


    Pozdrawiam,
    GSM


    Jak ktoś ma pech to i palec w dupie złamie (przepraszam za mało kulturalny wyraz). A jak ktoś robi szlifierką kątową to widzisz oczyma wyobraźni jak mu się omsknęła i nogę sobie odciął. Trochę ostrożności i rozsądku wystarczy :D

  • #18 17 Maj 2010 15:22
    229071
    Usunięty  
  • #19 17 Maj 2010 16:23
    livex21
    Poziom 22  

    Prostokątny otwór w obudowie z plastiku można wyciąć za pomocą ostrego noża i linijki, ale trzeba mieć dużo cierpliwości. Nóż można podgrzać dla szybszego cięcia, lecz trzeba uważać a linijka musi być metalowa. Później z pomocą przyjdzie pilnik, do wygładzenia krawędzi.

    Pozdrawiam!

  • #20 18 Maj 2010 18:21
    idepopizze
    Poziom 31  

    Super jeszcze podpowiedzieli żeby rękawiczek do tego używać ....

  • #21 22 Maj 2010 11:58
    gemiel
    Poziom 19  

    Ogólnie sposób znany od dawna. Ja robiłem odwrotnie. Frezarka zamocowana w blacie i materiał też zamocowany do blatu. Trzeba pamiętać, żeby wkręt miał kawałek części walcowej a nie gwint do samego łebka. W ten sposób unikniemy rozkalibrowania otworu prowadzącego.

  • #22 24 Maj 2010 11:20
    bubi89
    Poziom 21  

    Prościej kupić najzwyklejszy zestaw otwornic w markecie koszt rzędu 5-10zł, a taka otwornica poradzi sobie z drewnem i z plastykiem bez problemu.

  • #23 27 Maj 2010 15:18
    Fredw
    Poziom 20  

    Kupiłem właśnie taki tani zestaw marketowy za 10 pln i wyszło mi piękne jajko w plexie 5mm. O drewnie to nawet mowy nie było, bo tam to dopiero ostrze wyginało się w każdą możliwą stronę.
    Totalne dziadostwo co rozwala się już przy pierwszym użyciu.

    Szczerze mówiąc to z tanich wynalazków lepiej się sprawdził nóż do wycinania otworów w płytkach ceramicznych, aczkolwiek było trzeba otwór wykończyć.

  • #24 08 Cze 2010 15:07
    Karol966
    Poziom 30  

    bubi89 napisał:
    Prościej kupić najzwyklejszy zestaw otwornic w markecie koszt rzędu 5-10zł, a taka otwornica poradzi sobie z drewnem i z plastykiem bez problemu.

    No i powiedz jaki maksymalny otwór tym wykonasz? To po pierwsze. Z tego co pamiętam coś ok 8-9cm a tym sposobem możesz wykonać dowolny otwór.

    Pytanie: czy zamiast frezu można użyć jakiegoś lepszego wiertła np 6mm?
    Takie wiertło można by celowo 'przytępić" przy główce i umieszczać w otworze( tak jak na filmie, frez chował by się po prostu w desce). Dało by to dodatkową sztywność.

    Co do LCD. Ja je wykonuje wiertartarką precyzyjną z tarczką ścierną bądź piłą od dremel'a.

  • #25 24 Cze 2010 14:09
    Ture11
    Poziom 34  

    No powiem szczerze, że jestem pod wrażeniem... Po prostu nie wpadłbym na taki pomysł, zawsze wszystko robiłem wiercąc kupę otworków i piłując pilniczkiem.
    Pozdrawiam.

  • #26 01 Lip 2010 00:35
    znamcu
    Poziom 9  

    Genialne w swojej prostocie, ale właśnie na najprostsze rozwiązania najtrudniej wpaść :)

  • #27 01 Lip 2010 07:43
    objective
    Poziom 9  

    Karol966 napisał:

    Co do LCD. Ja je wykonuje wiertartarką precyzyjną z tarczką ścierną bądź piłą od dremel'a.


    A czy przy dużej prędkości obrotowej dremela nie topi Ci się plastik.
    Przy obrabianiu tworzyw sztucznych na frezarkach ważne jest właśnie dobranie obrotów i posuwu aby materiał był skrawany i nie zapychał freza, bo wtedy sie grzeje i materiał się topi, co niekorzystnie wpływa na jakośc obróbki.

  • #28 01 Lip 2010 09:26
    dr_tuning
    Poziom 10  

    Koledzy co do rękawiczek mają racje że to najgłupszy z możliwych pomysłów!!
    miałem okazję niestety widzieć na własne oczy jak chłopak nie chciał ubrudzić sobie rąk i wiercił na wiertarce stołowej w rękawiczkach. Teraz już tylko myje 8 palcy a nie 10 jak miał kiedyś. Wiec zanim coś napiszecie to pomyślcie. Jak miało by się coś stać to lepiej się skaleczyć i poczuć goła ręką że jest niebezpieczeństwo niż ma wkręcić rękawiczkę i wtedy o wiele gorsze obrażenia i niech sobie niektórzy nie myślą że jak maszyna złapie to łatwo wyrwać rękę.

  • #29 01 Lip 2010 10:39
    deksta84
    Poziom 24  

    Witam
    Ja wycinam otwory o dowolnej średnicy, za pomocą cyrkla traserskiego zaostrzonego. W ten sposób, że ręcznie wycieram rowek na okrągło i na końcu wyłamuję środek. Gdy się przedobrzy to zewnętrzna warstwa tworzywa (od spodu) może się rozwarstwić.
    Dla niezidentyfikowanych kształtów, wycinam (wytapiam), poprzez zjawisko tarcia nalepionego tworzywa na wiertle zamocowanego w szybkoobrotowej wiertarce (takiej ręcznej na 18V/DC).
    Resztę docieram iglakami, nożem.

  • #30 18 Lip 2010 08:55
    Fazi87
    Poziom 24  

    Pomysł fajny i przy najbliższej okazji wypróbuję a jeśli chodzi o te nieszczęsne rękawiczki to nie polecam ani rękawiczek ani luźnych rękawów, zwłaszcza jeśli ktoś wierci wysokimi obrotami i majstruje przy elemencie wierconym...

    A przypomniało mi się coś takiego:
    Wykonywanie otworu w obudowie z tworzywa sztucznego.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo