Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?

13 Maj 2010 20:32 6363 6
  • Poziom 28  
    Czy ktoś może spotkał się z potężnym prostownikiem do ładowania akumulatorów wózka widłowego z panelem wyglądającym tak:

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?
    ?

    Prostownik jest regulowany. To duża i ciężka kolubryna, gdzie jest jeszcze transformator. Niestety nigdzie nie widać jaki to producent. Zasilany jest napięciem trójfazowym. Niestety mam tylko zdjęcie panelu sterowania. Reszta to elementy czysto elektryczne (stycznik, bezpieczniki, cewki na bardzo grubym drucie, duże diody prostownicze, przewody).

    Nie wiem co to są za elementy te na zdjęciu poniżej. Znajdują się na płytce z elektroniką sterującą, zawartej w tym białym panelu. Wydaje mi się, że są to triaki, ale oznaczenia są całkowicie starte. Ktoś może spotkał się z takim prostownikiem?
    Gdyby był schemat to byłoby już genialnie :)

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?
  • Specjalista elektryk
    stopi napisał:
    ... Wydaje mi się, że są to triaki, ...

    Witam, znajdujące się obok elektrolity mogłyby sugerować, że może to być zasilacz symetryczny, a Twoje niewiadome elementy służą do stabilizacji tych napięć.
    Ale to takie zgadywanie i wróżenie z fusów, rozrysuj schemat, bądź pokaż płytkę jakiemuś elektronikowi, a on nie powinien mieć większych problemów z rozpoznaniem elementów.
  • Poziom 28  
    Jedna wielka klapa z tym prostownikiem. Cały prostownik wygląda tak:

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?

    Problem polega na tym, że wywala bezpiecznik różnicowy w sieci, na jednej z faz po włączeniu do prądu (nie po samym włączeniu wtyku siłowego, a dopiero po załączeniu prostownika z przycisku) i iskrzy na złączu "płyta z elektroniką<->reszta". Myślałem, że to przez płytkę z elektroniką sterującą, ale jednak nie. Przepala momentalnie kable. Z tego co widzę jest to układ sześciopulsowy, ale dziwne, że nie ma tam 6-ciu tyrystorów, a są 3 tyrystory oraz 3 diody. Tyrystory (bramki) są sterowane bezpośrednio z płyty z elektroniką. Z wtyku siłowego fazy idą przez bezpieczniki, potem na stycznik elektromagnetyczny (stycznik jest nowy, bo stary miał przegrzane jedno przejście), a potem na listwę połączeniową widoczną z tyłu prostownika.
    To widok od tyłu:

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?

    i oznaczenia z tyłu:

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?

    Model EKZ 48/80. Ni cholery nie mogę znaleźć do tego ustrojstwa schematu ani producenta.

    Na płytce sterującej, z poprzedniego postu po pomiarach wszystko wydaje się ok. Nieznane elementy bez oznaczeń wyglądają na stabilizatory (bądź tranzystory). Z połączeń wynika, że na te elementy wchodzi napięcie wyprostowane przez zespół 6 diod na płytce. Trzeci z nich to LM7805 czyli zwykły stabilizator, który zapewne służy do zasilania scalaczków obecnych na płycie, sterujących bramkami tyrystorów i całym działaniem prostownika. Zbija jakieś tam napięcie stałe już do 5V.

    Jedna rzecz, która mnie dziwi to to, iż po zwarciu (na sucho) stycznika trójfazowego wewnątrz prostownika, zmierzone zostały rezystancje pomiędzy zerem a poszczególnymi fazami. Rezystancje te wynosiły poniżej 1 Ohm (!). Cewki w trafie są konkretne - na bardzo grubym drucie (szerokości k. 1cm), ale tego drutu trochę jest. Czy to możliwe, żeby miały tak małe rezystancje?? W ogóle dużo tych odczepów. Nie mogę ogarnąć tych połączeń cewek w głowie, a jak nie widzę rozpływu prądów w wyobraźni to kiepsko się pracuje :)

    Podejrzewam, że jest przebicie na cewkach (np. od wilgoci) albo elektryk (bo ponoć elektryk naprawiał wcześniejszy stycznik potrzebny do załączania prostownika) pogmatfał jakieś kable. Na moje oko jest to taki układ prostownika:

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?

    Czy ktoś mógłby dorysować tutaj te cewki i jak to może wyglądać z cewkami? Niestety trójfazówka nie była moją mocną stroną w edukacji elektronicznej :)
  • Specjalista elektryk
    Chcąc zlokalizować uszkodzenie musisz rozdzielić obwody silnoprądowe od sterowniczych i określić w którym obwodzie jest uszkodzenie. Inaczej będzie Ci się to przenosić i nie dojdziesz do ładu.
  • Poziom 28  
    Te pomiary wykonywałem właśnie przy odłączonej płycie sterowniczej. Nie wiem właśnie jaka powinna być rezystancja takich ogromnych cewek. Po odłączeniu całkowicie cewek rezystancja pomiędzy fazami a "0" pokazywała rozwarcie, czyli ok.

    Czy w ogóle powinno być jakiekolwiek przejście pomiędzy "0" a fazami we wtyku siłowym (po zamknięciu stycznika załączającego obwody faz)?? Bo między fazami to raczej powinno być i powinno pokazać rezystancje cewek. Widzę, że jest to raczej gwiazda, a nie trójkąt.

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?

    Po podłączeniu którejś z nich pomiędzy poszczególną fazą było 1 Ohm. Ten układ to chyba będzie takie coś, czyli trafo trójfazowe. Nie wiem jednak do czego są tam cienkie druty - jest ich 6, z czego po dwa wychodzą z każdej cewki, a trzy z nich są w sumie zwarte do kup. Zaznaczyłem je na zdjęciu poniżej znakiem zapytania.

    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?
  • Specjalista elektryk
    stopi napisał:
    Te pomiary wykonywałem właśnie przy odłączonej płycie sterowniczej. Nie wiem właśnie jaka powinna być rezystancja takich ogromnych cewek. Po odłączeniu całkowicie cewek rezystancja pomiędzy fazami a "0" pokazywała rozwarcie, czyli ok.

    Czy w ogóle powinno być jakiekolwiek przejście pomiędzy "0" a fazami we wtyku siłowym (po zamknięciu stycznika załączającego obwody faz)?? Bo między fazami to raczej powinno być i powinno pokazać rezystancje cewek. Widzę, że jest to raczej gwiazda, a nie trójkąt.

    Trudno zgadywać, pewnie układ jest skojarzony w Y a punkt gwiazdowy podpięty pod N i stąd takie pomiary, ale to Ty jesteś na miejscu i takie wątpliwości powinieneś szybko rozwiać.
    stopi napisał:
    ...Problem polega na tym, że wywala bezpiecznik różnicowy w sieci, na jednej z faz po włączeniu do prądu...

    Sprecyzuj proszę to zdanie, co właściwie wywala, bo termin "bezpiecznik różnicowy na jednej z faz" wprowadza zamieszanie w myśleniu.
    Odłącz cały ster i włącz do sieci tylko układ silnoprądowy z Twojego obrazka.
    prostownik do ładowania wózka widłowego - co to za elementy?
    Jeżeli wszystko jest w porządku, nic nie wybija, płynie tylko prąd jałowy transformatora, napięcia się zgadzają itp. itd. to dopiero zajmij się resztą, sukcesywnie podłączając poszczególne obwody i obserwując ich zachowanie.
    (O zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania takich prac chyba nie muszę Ci wspominać)
    stopi napisał:
    ... Nie wiem jednak do czego są tam cienkie druty - jest ich 6, z czego po dwa wychodzą z każdej cewki, a trzy z nich są w sumie zwarte...

    To takie gdybanie, ale prawdopodobnie jest to jakiś układ skojarzony w Y służący do zasilania, sterowania itp.
  • Poziom 1  
    Witam
    To jest stary prostownik z lat 50 tych może być nawet z lat ok. 70 tych nie młodszy, powiem tak jeśli do połączenia w trójkąt dołączysz 0 zero - masę to będzie zwarcie pomiędzy faza-zero, a gwiazda to układ z zerem po środku.
    W prostownikach prądu stałego o zasilaniu trójfazowym z sieci nie spotkałem się z układem w gwiazdę tylko trójkąt, zero 0 jest zawsze połączone z masą.
    Elektryk który to naprawiał prawdopodobne połączył przypadkowo przewód masowy inaczej zerowy z którąś z cewek lub gdzie indziej gdzie nie powinien być i dlatego wciąż albo pali kable albo przepala bezpiecznik od jednej z faz może być coś wspólnego nawet z cewką od trafo. Poszukaj przewodów masowych zerowych i od tego najpierw zacznij naprawę. Pamiętaj odłącz wtyczkę z gniazda sieciowego, tam mogą być duże wartości prądu ! a to nie miłe spotkanie i bardzo duże ryzyko naprawiając pod napięciem Zawsze pamiętaj o BHP.
    Pozdrawiam