Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik bocznikowy prądu stałego,regulacja obrotów

m fox 14 May 2010 06:09 8816 20
  • #1
    m fox
    Level 23  
    Witam
    jestem tu nowy i bardzo proszę o pomoc.
    w skrócie opiszę w czym problem
    Poproszono mnie o naprawę maszyny produkcyjnej( sprawa wydała się prosta)
    Problemy zaczęły się na starcie.
    Nie działał jeden silnik do napędu taśmy transmisyjnej.Maszyna wiekowa , żadnych tabliczek znamionowych ani nic w tym rodzaju.
    Prędkość taśmy miała płynną regulację -- regulacja obrotów silnika.
    1-problem pierwszy:
    poprzedni elektryk do regulacji zastosował Regulator obrotów RN 300 - Dospel, po załączeniu maszyny silnik załączył się na chwilę z dużą prędkością i wyrzucało bezpieczniki. Zasilił go prądem przemiennym
    2-problem drugi znalazłem we wnętrzu maszyny odcięty leżący luzem układ prostowniczy.
    Zastanowiło mnie to i po wielu przebojach odnalazłem schemat owej maszyny
    Okazało się iż silnik jest silnikiem prądu stałego 190v z dodatkowym uzwojeniem wzbudzenia.
    3-następny problem. naprawiłem prostownik , zamontowałem autotransformator do regulacji obrotów i nadal nie działa
    Po podłączeniu silnik rusza na 1 sek. i wyskakuje stycznik 1,6A
    PYTANIE!!!!
    Gdzie tkwi problem??
    Nie jestem pewny czy silnik nie uległ uszkodzeniu czy może coś nie tak z układem zasilania

    Silnik bocznikowy prądu stałego,regulacja obrotów
    Mogę zamówić u producenta oryginalny moduł sterujący obrotami silnika , jednak jeśli silnik jest uszkodzony to nie ma sensu -- spory koszt modułu
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    jacekko63
    Level 31  
    To jest oryginalny schemat czy przerysowany, ponieważ wydaje mi się że są błędy.
  • #3
    niutat
    Level 36  
    Też widzę błąd, w tym układzie silnik nie będzie miał wzbudzenia (kondensator szeregowo na K+).
  • #4
    m fox
    Level 23  
    Tak to jest oryginalny schemat. Faktycznie jest w nim błąd ale fizycznie układ podłączony jest ok.
    Chodzi mi o to iż poprzedni elektryk podłączył silnik do prądu przemiennego 220 v.
    Dokładnie na uzwojenie wzbudzenia zostało podane napięcie bezpośrednio a na wirnik poprzez regulator RN 300 - Dospel.
    Chciałbym wiedzieć czy silnik mógł ulec uszkodzeniu i ewentualnie jak to sprawdzić.

    Silnik bocznikowy prądu stałego,regulacja obrotów
  • #5
    niutat
    Level 36  
    W takim przypadku silnikowi nic nie powinno się stać. Może już wcześniej był uszkodzony i dlatego ktoś kombinował. Jak możesz zasil silnik niższym napięciem, podłącz amperomierz i powoli obracaj wirnikiem, zobacz czy prąd się nie waha.
    Wzbudzenie sprawdziłeś?.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #6
    m fox
    Level 23  
    Wzbudzenie chciałem sprawdzić w ten sposób iż po podłączeniu zasilania na wirnik próbowałbym zakręcić nim ręcznie, wiąże się to niestety z demontażem silnika co nie jest łatwe. Jest inny sposób aby to zrobić (łatwiejszy)?? jeśli nie będę musiał go zdemontować .
  • #7
    niutat
    Level 36  
    Nie podłączaj silnika bez wzbudzenia bo nic nie sprawdzisz i przegrzejesz wirnik. Najprościej było by sprawdzić prąd wzbudzenia przy napięciu znamionowym tylko trzeba wiedzieć jaki ten prąd ma być.
    ---
    Napisałeś; "nie działał jeden silnik", czyżby tam był jeszcze jeden?
  • #8
    czesiu
    Level 34  
    Mam w firmie silniki DC na 190V, współpracują oryginalnie z takimi sterownikami Lenze
    http://src.lenze.com/lenze-bibliothek/en/E1_D...d_controllers/BA_Speed_controllers_530_EN.pdf
    Ostatnio taki kupowałem, koszt taki jak falownika.
    A na marginesie byłem nieźle zaskoczony za pierwszym razem, bo wyglądają tak samo jak indukcyjne, odróżnić je można dopiero po ściągnięciu blachy osłaniającej wiatrak, ukazują się plastikowe zatyczki osłaniające szczotki.
  • #9
    m fox
    Level 23  
    do niutat

    Napisałeś; "nie działał jeden silnik", czyżby tam był jeszcze jeden?

    Mój błąd powinienem napisać "Nie działał jeden silnik ten od napędu taśmy transmisyjnej" Na schemacie widać 2 siniki
    Maszyna ma jeszcze silnik do chłodzenia grzałek i silnik do napędu podajnika, chodziło mi o silnik do taśmy transmisyjnej . Mój błąd bo nie dokładnie się wysłowiłem. Przepraszam
  • #10
    niutat
    Level 36  
    Mnie chodziło o to że gdyby był drugi taki sam to można by było porównać parametry uzwojeń.
  • #12
    niutat
    Level 36  
    Przyczyną zbyt dużego prądu pobieranego przez silnik mogą być zwarcia zarówno w uzwojeniu wirnika jak i stojana lub przerwa w uzwojeniu stojana (brak wzbudzenia, silnik nie rusza albo rusza z małym momentem i wchodzi na bardzo wysokie obroty).
    Może ten wyłącznik jest źle dobrany albo uszkodzony.
  • #14
    m fox
    Level 23  
    no i nadal problem.
    Wymontowałem silnik , zaniosłem do warsztatu w celu sprawdzenia i ewentualnego przewinięcia. stwierdzili iż silnik dobry(wymagał podobno czyszczenia)Zamontowałem z powrotem i stycznik wyskakuje nadal.Nie wiem jaka przyczyna.
  • #15
    elek555
    Level 37  
    m fox wrote:
    zaniosłem do warsztatu w celu sprawdzenia i ewentualnego przewinięcia. stwierdzili iż silnik dobry(wymagał podobno czyszczenia)

    -zapytaj jak go włączali przed stwierdzeniem że dobry. Może wystarczy ustawić przeciążeniówkę
  • #16
    JacekEPS
    Level 13  
    Witam

    Rozumiem ze sprawdziłeś mostki prostownicze ?
  • #17
    m fox
    Level 23  
    Nie wiem jak sprawdzali , stwierdzili iż nie trzeba przewijać bo sprawny . Tak mostki sprawdziłem są ok.
    Właśnie przed chwilą spaliłem autotransformator i nie wiem czy coś jeszcze , przytrzymałem chwilę styczniki z autotransformatora poszedł siwy dym.
    Może przerobić napęd taśmy na silnik 1-fazowy??
    po zdjęciu oryginalnego silnika odczytałem jego dane:
    Groschopp 4060 Viersen 1
    nr 6708170 wk 10454
    120-80 KM
    160v 1,9A
    3000 obr/min
    260W
    Err 190v 0,13A

    Co z tym układem jest nie tak?? Jeśli chciałbym zmienić silnik na jednofazowy AC to o jakich parametrach najlepiej (pomine wtedy prostownik i autotransformator) i jaki falownik zastosować?? Może jakiś inny pomysł , potrzebuję płynną regulację.
  • #18
    niutat
    Level 36  
    Ja mam cały czas wrażenie że coś nie tak jest z obwodem wzbudzenia, te 130mA to właśnie prawdopodobnie prąd wzbudzenia. Mierzyłeś te prądy w ogóle?
  • #19
    JacekEPS
    Level 13  
    Popieram teorie kolegi "niutat" brak wzbudzenia
    i dlatego autotransformator poszedł z dymem
  • #20
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czyli temat zamykam. Gdyby było coś nowego, to proszę PW.

    PS. Kol. m fox ma inaczej czas ustawiony... :D
  • #21
    m fox
    Level 23  
    Dziękuję wszystkim za pomoc
    Faktycznie spalony był silnik-uzwojenie wzbudzenia.
    Silnik przewinięty i wszystko śmiga
    Troszkę to trwało bo w okolicach Szczecina żadna firma nie chciała podjąć się przewinięcia takiego silnika.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.