Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik bocznikowy prądu stałego,regulacja obrotów

14 Maj 2010 06:09 8306 20
  • Poziom 23  
    Witam
    jestem tu nowy i bardzo proszę o pomoc.
    w skrócie opiszę w czym problem
    Poproszono mnie o naprawę maszyny produkcyjnej( sprawa wydała się prosta)
    Problemy zaczęły się na starcie.
    Nie działał jeden silnik do napędu taśmy transmisyjnej.Maszyna wiekowa , żadnych tabliczek znamionowych ani nic w tym rodzaju.
    Prędkość taśmy miała płynną regulację -- regulacja obrotów silnika.
    1-problem pierwszy:
    poprzedni elektryk do regulacji zastosował Regulator obrotów RN 300 - Dospel, po załączeniu maszyny silnik załączył się na chwilę z dużą prędkością i wyrzucało bezpieczniki. Zasilił go prądem przemiennym
    2-problem drugi znalazłem we wnętrzu maszyny odcięty leżący luzem układ prostowniczy.
    Zastanowiło mnie to i po wielu przebojach odnalazłem schemat owej maszyny
    Okazało się iż silnik jest silnikiem prądu stałego 190v z dodatkowym uzwojeniem wzbudzenia.
    3-następny problem. naprawiłem prostownik , zamontowałem autotransformator do regulacji obrotów i nadal nie działa
    Po podłączeniu silnik rusza na 1 sek. i wyskakuje stycznik 1,6A
    PYTANIE!!!!
    Gdzie tkwi problem??
    Nie jestem pewny czy silnik nie uległ uszkodzeniu czy może coś nie tak z układem zasilania

    Silnik bocznikowy prądu stałego,regulacja obrotów
    Mogę zamówić u producenta oryginalny moduł sterujący obrotami silnika , jednak jeśli silnik jest uszkodzony to nie ma sensu -- spory koszt modułu
  • Poziom 30  
    To jest oryginalny schemat czy przerysowany, ponieważ wydaje mi się że są błędy.
  • Poziom 37  
    Też widzę błąd, w tym układzie silnik nie będzie miał wzbudzenia (kondensator szeregowo na K+).
  • Poziom 23  
    Tak to jest oryginalny schemat. Faktycznie jest w nim błąd ale fizycznie układ podłączony jest ok.
    Chodzi mi o to iż poprzedni elektryk podłączył silnik do prądu przemiennego 220 v.
    Dokładnie na uzwojenie wzbudzenia zostało podane napięcie bezpośrednio a na wirnik poprzez regulator RN 300 - Dospel.
    Chciałbym wiedzieć czy silnik mógł ulec uszkodzeniu i ewentualnie jak to sprawdzić.

    Silnik bocznikowy prądu stałego,regulacja obrotów
  • Poziom 37  
    W takim przypadku silnikowi nic nie powinno się stać. Może już wcześniej był uszkodzony i dlatego ktoś kombinował. Jak możesz zasil silnik niższym napięciem, podłącz amperomierz i powoli obracaj wirnikiem, zobacz czy prąd się nie waha.
    Wzbudzenie sprawdziłeś?.
  • Poziom 23  
    Wzbudzenie chciałem sprawdzić w ten sposób iż po podłączeniu zasilania na wirnik próbowałbym zakręcić nim ręcznie, wiąże się to niestety z demontażem silnika co nie jest łatwe. Jest inny sposób aby to zrobić (łatwiejszy)?? jeśli nie będę musiał go zdemontować .
  • Poziom 37  
    Nie podłączaj silnika bez wzbudzenia bo nic nie sprawdzisz i przegrzejesz wirnik. Najprościej było by sprawdzić prąd wzbudzenia przy napięciu znamionowym tylko trzeba wiedzieć jaki ten prąd ma być.
    ---
    Napisałeś; "nie działał jeden silnik", czyżby tam był jeszcze jeden?
  • Poziom 33  
    Mam w firmie silniki DC na 190V, współpracują oryginalnie z takimi sterownikami Lenze
    http://src.lenze.com/lenze-bibliothek/en/E1_D...d_controllers/BA_Speed_controllers_530_EN.pdf
    Ostatnio taki kupowałem, koszt taki jak falownika.
    A na marginesie byłem nieźle zaskoczony za pierwszym razem, bo wyglądają tak samo jak indukcyjne, odróżnić je można dopiero po ściągnięciu blachy osłaniającej wiatrak, ukazują się plastikowe zatyczki osłaniające szczotki.
  • Poziom 23  
    do niutat

    Napisałeś; "nie działał jeden silnik", czyżby tam był jeszcze jeden?

    Mój błąd powinienem napisać "Nie działał jeden silnik ten od napędu taśmy transmisyjnej" Na schemacie widać 2 siniki
    Maszyna ma jeszcze silnik do chłodzenia grzałek i silnik do napędu podajnika, chodziło mi o silnik do taśmy transmisyjnej . Mój błąd bo nie dokładnie się wysłowiłem. Przepraszam
  • Poziom 37  
    Mnie chodziło o to że gdyby był drugi taki sam to można by było porównać parametry uzwojeń.
  • Poziom 37  
    Przyczyną zbyt dużego prądu pobieranego przez silnik mogą być zwarcia zarówno w uzwojeniu wirnika jak i stojana lub przerwa w uzwojeniu stojana (brak wzbudzenia, silnik nie rusza albo rusza z małym momentem i wchodzi na bardzo wysokie obroty).
    Może ten wyłącznik jest źle dobrany albo uszkodzony.
  • Poziom 23  
    no i nadal problem.
    Wymontowałem silnik , zaniosłem do warsztatu w celu sprawdzenia i ewentualnego przewinięcia. stwierdzili iż silnik dobry(wymagał podobno czyszczenia)Zamontowałem z powrotem i stycznik wyskakuje nadal.Nie wiem jaka przyczyna.
  • Poziom 37  
    m fox napisał:
    zaniosłem do warsztatu w celu sprawdzenia i ewentualnego przewinięcia. stwierdzili iż silnik dobry(wymagał podobno czyszczenia)

    -zapytaj jak go włączali przed stwierdzeniem że dobry. Może wystarczy ustawić przeciążeniówkę
  • Poziom 13  
    Witam

    Rozumiem ze sprawdziłeś mostki prostownicze ?
  • Poziom 23  
    Nie wiem jak sprawdzali , stwierdzili iż nie trzeba przewijać bo sprawny . Tak mostki sprawdziłem są ok.
    Właśnie przed chwilą spaliłem autotransformator i nie wiem czy coś jeszcze , przytrzymałem chwilę styczniki z autotransformatora poszedł siwy dym.
    Może przerobić napęd taśmy na silnik 1-fazowy??
    po zdjęciu oryginalnego silnika odczytałem jego dane:
    Groschopp 4060 Viersen 1
    nr 6708170 wk 10454
    120-80 KM
    160v 1,9A
    3000 obr/min
    260W
    Err 190v 0,13A

    Co z tym układem jest nie tak?? Jeśli chciałbym zmienić silnik na jednofazowy AC to o jakich parametrach najlepiej (pomine wtedy prostownik i autotransformator) i jaki falownik zastosować?? Może jakiś inny pomysł , potrzebuję płynną regulację.
  • Poziom 37  
    Ja mam cały czas wrażenie że coś nie tak jest z obwodem wzbudzenia, te 130mA to właśnie prawdopodobnie prąd wzbudzenia. Mierzyłeś te prądy w ogóle?
  • Poziom 13  
    Popieram teorie kolegi "niutat" brak wzbudzenia
    i dlatego autotransformator poszedł z dymem
  • Moderator
    Czyli temat zamykam. Gdyby było coś nowego, to proszę PW.

    PS. Kol. m fox ma inaczej czas ustawiony... :D
  • Poziom 23  
    Dziękuję wszystkim za pomoc
    Faktycznie spalony był silnik-uzwojenie wzbudzenia.
    Silnik przewinięty i wszystko śmiga
    Troszkę to trwało bo w okolicach Szczecina żadna firma nie chciała podjąć się przewinięcia takiego silnika.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.