Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyj±tek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że ogl±dasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Robot g±sienicowy 2 x silnik spalinowy

18 Maj 2010 14:43 3295 6
  • Poziom 2  
    Witam,

    Powoli przymierzam się do rozpoczęcia pracy nad robotem na g±sienicach z napędem 2x silnik spalinowy (7 KM każdy). Waga całkowita - max 75kg. W przyszło¶ci będzie poruszać się po trudnym terenie i robić mapę. Pocz±tkowo chcę sterować nim zdalnie (zasięg 150-200m).

    Pytanie: czy kto¶ już pracował nad czym¶ takim? Jak rozwi±zać sterowanie silnikami spalinowymi? My¶lałem nad zastosowaniem kilku silniczków elektrycznych, gdzie np: jeden będzie odpowiedzialny za sprzęgło, drugi za gaz itp.

    Pozdrawiam
  • Poziom 33  
    Jeżeli nigdy się nie bawiłe¶ w takie co¶ to zapomnij, bo tylko wydasz taczkę pieniędzy. Jakie chcesz użyć silniki? Większo¶ć kosiarkowych (lub tych z motopomp, narzędzi ogrodowych) i z chińskich motorków ma sprzęgło od¶rodkowe, więc żadnej linki tam mieć nie musisz. Niestety, w większo¶ci nie maj± biegu wstecznego, więc ich wykorzystanie w pojeĽdzie g±sienicowym będzie nierozs±dne.
    Pomy¶l nad użyciem silników elektrycznych- będzie sto razy pro¶ciej to sterować i zasilać...
  • Poziom 2  
    Silniki będ± od motoru WSK. Wstecznego biegu nie przewiduję - robot poprostu zrobi 180 w miejscu.
    Silniki elektryczne napewno będ± wygodniejsze w użyciu, lecz obawiam się o ich zasilanie. Podchodzę do tematu użytkowo - co z tego że łatwiej jest zbudować na bazie silników elektrycznych skoro będę musiał je ładować bardzo często i zasięg będzie raczej mizerny w porównaniu z silnikami spalinowymi. Kluczowe pytanie to: czy silniki elektryczne "poci±gn±" 75kg robota? A je¶li poci±gn± to czy będzie to żółw czy zaj±czek? :)

    Jedyne czego jeszcze nie przemy¶lałem od strony konstrukcyjnej to sterowanie silnikami.
  • Poziom 33  
    Nie ogarniesz tego przy dwóch silnikach- różnice w prędko¶ci obrotowej dwóch wałów uniemożliwi± bezproblemow± jazdę na wprost.
    Obroty o 180 stopni rzeczywi¶cie można robić wokół jednej nieruchomej g±sienicy- przy większych prędko¶ciach i tak nie można by było wrzucić na drugiej wstecznego.

    Jedyn± rozs±dn± opcj±- poza silnikami elektrycznymi- jest użycie jednego silnika i dwóch pseudo-skrzyń ze sprzęgłami. Jeżeli nie masz dostępu do dobrego parku maszynowego to zrobienie tego będzie albo niemożliwe, albo bardzo drogie.

    Jeżeli dalej upierasz się przy spalinowym silniku- jest opcja użycia podwozia gotowego, od minikoparki. Koszt -relatywnie- niewielki, bo od 7, 8 tysięcy. Najtaniej wychodz± chyba te polskie minikoparki "Brzesko". Wtedy masz gotowe g±sienice, silnik, skrzynie i przekładnie, a wyjdzie na pewno taniej jak dorabianie wszystkiego od pocz±tku.
  • Poziom 2  
    Jazdę na wprost można by wykalibrować sprzegłem.

    Nie jestem uparty - je¶li jedyn± rozs±dn± i przystępn± opcj± s± silniki elektryczne - to co proponujesz? Czy takie silniki dadz± radę z mas± 75kg i terenem typu zaorane pole/ł±ka? Jaka była by prędko¶ć maxymalna? 5-6 km/h cz raczej 20-30? Pytam o rz±d wielko¶ći niż o konkretne dane o które będę Cie trzymać za słowo.

    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    lord_blaha napisał:
    Jedyn± rozs±dn± opcj±- poza silnikami elektrycznymi- jest użycie jednego silnika i dwóch pseudo-skrzyń ze sprzęgłami.
    Ewentualnie jeden silnik spalinowy napędzaj±cy pr±dnicę, a napęd na g±sienice przez silniki elektryczne.
  • Poziom 33  
    Policz sobie dokładnie ile będzie ważyć rama, przeniesienie napędu, g±sienice, sprzęt, który chcesz na to wrzucić... Potem dobierz odpowiednie silniki i policz jak± prędko¶ć będzie można to mogło uzyskać.
    Bez danych o dokładnej wadze i mocy silników można sobie tylko gdybać...
    Jednym z większych problemów sa same g±sienice- ciężko dostać je w dużym rozmiarze, trzeba albo kombinować samemu albo kupić takie od wspomnianej minikoparki (takie w rozmiarze 230x96x35 waż± około 60kg- koszt ok. 1000zł, chyba, że dorwiesz używane).
    .