Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bojler (ogrzewacz wody) Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW- kapie woda

Najkon 18 May 2010 18:50 23164 11
  • #1
    Najkon
    Level 11  
    Witam serdecznie,

    Mam taki problem. Posiadam Bojler (inaczej też elektryczny ogrzewacz wody) firmy Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW i ostatnio zaczęła kapać z niego woda. Tak nagle.
    Odkręciłem pokrywę, która jest widoczna na zdjęciu nr 1 i woda kapie z _rurki_ gdzie jest pociągnięta (tak myślę) grzałka (element zardzewiały - rdza wycieka z środka).
    Bojler (ogrzewacz wody) Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW- kapie woda Bojler (ogrzewacz wody) Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW- kapie woda Bojler (ogrzewacz wody) Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW- kapie woda
    Spuściłem całą wodę z bojlera, napuściłem nową, odpowietrzyłem go. Lecz nadal woda kapie, i kapie woda czysta. Nie wiem co z tym zrobić. Czym to może być spowodowane? Jak to naprawić?
  • #2
    any56
    Level 39  
    Grzałka jest w miejscu podłączenia dwóch czerwonych przewodów. W rurce, z której kapie woda znajduje się czujnik temperatury.
    Widocznie ta rurka przerdzewiała...
  • #3
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    Najkon wrote:
    (...) Czym to może być spowodowane? Jak to naprawić?


    Pytasz czym to jest spowodowane? Korozja metali w wodzie i roztworach obojętnych jest bardziej powszechna niż w środowiskach kwaśnych. W procesie anodowym występuje polaryzacja aktywacyjna, w procesie katodowym redukcji tlenu występuje polaryzacja stężeniowa związana z ograniczoną rozpuszczalnością tlenu w środowisku wodnym. O szybkości procesu korozji będzie decydować graniczna gęstość prądu katodowej redukcji tlenu, która zależy od stężenia tlenu. Szybkość ogólnej korozji różnych stali w wodzie jest uzależniona od szybkości dyfuzji tlenu do ich powierzchni. Wielkość polaryzacji anodowej w pewnym zakresie nie ma znaczenia, decyduje wielkość prądu granicznego redukcji tlenu. Tyle teorii :)

    Jeżeli wyciek jest tylko w miejscu, które wskazałeś i zbiornik ocynkowany jest szczelny (jeszcze) to wymień grzałkę i po problemie.
    Możesz mieć problem z wyjęciem czujnika temperatury z pordzewiałej rurki osłonowej.
  • #4
    Najkon
    Level 11  
    A jak tą grzałkę wymienić? To jest coś na styl przewodu, a na jego końcu gumowa uszczelka? To się po prostu wyciąga? I czy woda z boilera trzeba spuścić?
  • #5
    saimon79
    Level 14  
    Odkręć tą poprzeczkę od dołu, oczywiście odepnij przewody. Potem możesz już wepchnąć grzałkę do środka i bawić się z jej wyjmowaniem - 5 min. roboty.
    Tak w sumie to tobie przerdzewiała kryza, ale lepiej kup komplet tj. kryzę, grzałkę i uszczelkę.
    Wodę lepiej spuść :)
  • #6
    marek-e01
    Level 10  
    I mnie potrzebna rada...
    Jestem także laikiem jak i założyciel postu. I w moim bojlerze ZELMECH Z-2/60E "kapie". Kapie przez uszczelkę w miejscu zaznaczonym żółtą strzałką. Nie widać żadnych żladów korozji, woda wycieka.
    Czy to może oznaczać konieczność wymiany jedynie uszczelki?

    Bojler (ogrzewacz wody) Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW- kapie woda

    Czy po zdjęciu detalu (pokrywy) oznaczonego żółtą strzałką napotkam jedynie już tylko wnętrze zbiornika, czy też jakieś przeszkody (np. kolejna pokrywa jakaś) detale, których wymiana może okazać się konieczna?
    Gdzie kupić uszczelkę taką (Łódź lub Opole), skoro producent skończył byt swój na tym świecie marnym?
    Uff.. Marne w życiu człek nauki pobierał. :-)
  • #8
    marek-e01
    Level 10  
    Dzięki A.,
    Jedna firma jedynie, jedna uszczelka i niepewność czy to, to rzeczywiście to? :)
    A partnerem w rozmowie z nimi to ja raczej nie byłem, niestety.
    Ale to "lmgtfy" to fajna sprawa. Wiedzy nigdy dosyć.
    Dzięki i pozdrawiam.
  • #9
    bordovy
    Level 10  
    Ja również dołączę do tematu (również niewiele miałem i ma wspólnego z bojlerami, jesli chodzi o naprawy).
    Ja mam co prawda bojler o pojemności 80l, lecz to nie robi różnicy - na dole po zdjęciu pokrywy wszystko wygląda tak samo, jak przy 60-tce.
    saimon79 wrote:
    Odkręć tą poprzeczkę od dołu, oczywiście odepnij przewody. Potem możesz już wepchnąć grzałkę do środka i bawić się z jej wyjmowaniem - 5 min. roboty.

    Zanim tu zaglądnąłem, zadzwoniłem do gościa, który zajmuje się naprawianiem. Powiedział on, że trzeba odkręcić CAŁY spód i grzałkę wymienić od środka.
    I tu pytanie: jeśli ją już wyjmę (jak pisze saimon79), to jak ją potem zainstalować? Czy wejdzie ona z powrotem przez ten otwór?
    Bardzo proszę o szczegółowe odpowiedzi...
    Z góry bardzo dziękuję.
  • #10
    marek-e01
    Level 10  
    No, tu do kolegi pisze wybitny specjalista w tej dziedzienie. Mam już to za sobą szczęśliwie. :)

    Po pierwsze - należy podjąć takie działania, żeby spuścić jak największą ilość wody. Ja to zrobiłem przez zaworek bezpieczeństa (jeśli to tak się nazywa), odkręcając w łazience (gdzie jest umocowany zbiornik) i kuchni krany od ciepłej wody. Podczas tej czynności wytwarzało się pociśnienie w zbioniku, toteż w kuchni czasem dmuchnąłem sobie w kranik, żeby dalej leciało.
    Po drugie - usuń z okolic zbiornika wszytko, co nie powinno ulec zamoczeniu i zabrudzeniu. Nowicjusz powinien w majtkach samych pracować.
    Trzecie wreszcie - po odkręceniu i zdjęciu poprzeczki (jeśli ogrzewacz pracował latek parę) to "wszystko" czyli kryzę całą należy - z dużą uwagą - wepchnąć do środka zbiornika. To, co poleci ze środka godne książki osobnej. Przewidując skutki podstawiłem sporą wanienkę, a na czas "wpychania kryzy" kobieta trzymała wiadro.
    - Blacha, na której jest zamontowana grzałka ma kształt elipsy. Wyjęcie jej z wewnątrz zbiornika to przekręcenie o ćwierć obrotu z równoczesnym jej pochyleniem. Montaż na odwrót. Możliwe są jedynie dwa położenia kryzy. Łatwo zapamiętać, jak było.
    - Jako "wybitny specjalista" elektryk, przed demontażem opisałem sobie na kartce, jak były zamontowane przewody. Podobno pomylenie czerwonego z takim żółtozielonym jest dobra, tylko wówczas gdy teściowa do kąpieli się szykuje. :)

    Wszystko to dotyczy ogrzewacza Zelmech - Domgos z Mysłowic. Te z Białegostoku mają okrągłe kryzy. Dokładniej nie umiem. Powodzenia.

    Jeszcze raz dzięki Adamowi za pomoc. To ważne było.
  • #11
    motonita2002
    Level 11  
    Witam.
    Jestem kolejnym z ZELMECHEM i problemem kapiącej wody. Po lekturze powyższego, dochodzę do wniosku, że i u mnie do wymiany jest kryza. Jednak woda kapie jeszcze spod łba śruby, którą oznaczyłem na zdjęciu. Jeśli ktoś wie za co odpowiada ta śruba to będę wdzięczny. To chyba tylko te 2 elementy są odpowiedzialne za wyciek. Z góry serdecznie dziękuję za wszelkie wskazówki i porady.
    Bojler (ogrzewacz wody) Zelmech typ: Z4/60 model A-1 1.3CW- kapie woda
  • #12
    movzx
    Level 39  
    Prawdopodobnie jest to mocowanie anody magnezowej. Wykręć to się przekonasz co tam jest.