Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie dotyczące blokady mechanicznej

grisha_g 18 Maj 2010 20:53 1523 9
  • #1 18 Maj 2010 20:53
    grisha_g
    Poziom 11  

    Witam.

    Chiałbym się dowiedzieć jak realizuje się blokadę mechaniczną np przy załączaniu/wyłączaniu np silnika? czy są jakieś gotowe wlementy (blokady), a może da się to zrealizować za pomocą stycznika?

    Proszę o odpowiedź

    Pozdrawiam

    0 9
  • #2 18 Maj 2010 23:00
    worw
    Poziom 21  

    Nie wiem o co ci dokładnie chodzi. Blokadą mechaniczną załączanie wyłączania silnika może być np. kłódka na wyłączniku, stacyjka. A może chodzi koledze o hamulec unieruchamiający wał silnika gdy on jest wyłączony?

    0
  • #3 21 Maj 2010 14:55
    grisha_g
    Poziom 11  

    Nie chodzi mi o zablokowanie włącznika. Interesuje mnie zastosowania głównie w automatyce.

    0
  • Pomocny post
    #4 21 Maj 2010 16:54
    worw
    Poziom 21  

    Blokady włącznika stosuje się także w automatyce ;) Stosuje się też hamulce "łapiące" wał silnika i nie pozwalające mu się obrócić. Coś w rodzaju klocków lub tarcz hamulcowych w samochodzie. Inna metodą nieuruchomiania wału silnika są przekładnie samohamowne np. przekładnia ślimakowa.

    0
  • Pomocny post
    #5 22 Maj 2010 08:23
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, jeśli chodzi o blokady mechaniczne wyłączników to jak wspomniał kolega może to być kłódka lub zamek wbudowany w wyłącznik. Innym sposobem jest też dźwignia wyłącznika umieszczona w drzwiczkach szafy rozdzielczej. Szafę można otworzyć tylko przy otwartym wyłączniku z tym że dźwignia jak wspomniałem odjeżdża z drzwiczkami i wyłącznik można zamknąć tylko specjalnym kluczem.
    W szafach rosyjskich stosowano elektryczne wyzwalanie wyłącznika w przypadku otwarcia szafy i możliwość jego załączenia przy otwartej szafie tylko po przełączeniu specjalnego przełącznika wewnątrz.
    Jeśli chodzi o blokady w sterowaniu to stosuje się raczej blokady elektryczne tzn. krańcówki, czujniki itp.

    0
  • #6 27 Maj 2010 21:35
    grisha_g
    Poziom 11  

    Chodzi mi o blokadę mechaniczną przed załączeniem dwóch kierunków obrotu lub dwóch biegów silnika naraz. Jak to się realizuje?

    0
  • Pomocny post
    #7 28 Maj 2010 07:27
    niutat
    Poziom 37  

    Jeśli to przełącznik mechaniczny to blokada sama się realizuje bo przełącznik jest jeden i można go ustawić w pozycję lewo lub prawo, obydwu jednocześnie z oczywistych względów nie załączysz. Przełączniki z napędem elektrycznym (styczniki itp.) blokowane są elektrycznie. W tokarkach TUD-40 na przykład są dwie krańcówki po których porusza się pierścień z wycięciem i tylko jedna może być przez to wycięcie załączona. Posuw przyśpieszony sterowany jest jedną krańcówką mającą dwa położenia i sterowaną poprzez krzywkę więc przeważnie blokady wynikają już z samego sposobu sterowania.
    W kasetach sterowniczych suwnic były bolce blokujące przyciski tzn. po wciśnięciu jednego bolec przesuwał się i blokował drugi, oczywiście dodatkowo stosowane były blokady elektryczne zarówno na przyciskach jak i stycznikach.

    1
  • Pomocny post
    #8 28 Maj 2010 18:43
    worw
    Poziom 21  

    To już mogę coś więcej napisać ;) Mechanicznie to jak kolega wcześniej napisał jedynie przełącznik który może być ustawiony tylko w jednej pozycji. Prawo - lewo, wolno-szybko. Natomiast jeśli sterujemy np: przyciskami gdzie możliwe jest naciśnięcie 2 przycisków jednocześnie, stosuje się blokady elektryczne (jak kolega wcześniej napisał). Jest to zrealizowane poprzez styki dodatkowe (NC) przekaźników/styczników. Zasilanie cewki stycznika np: "lewo" jest puszczone przez styk NC stycznika "prawo" i na odwrót, zasilanie cewki stycznika "prawo" puszczone przez styk NC stycznika "lewo". Czyli załączony jest stycznik w lewo nie da się załączyć stycznika prawo.

    Pozdrawiam

    2
  • Pomocny post
    #9 31 Maj 2010 18:50
    ADACHO
    Poziom 14  

    Witam. Jeśli chodzi o uniemożliwienie załączenia np. 2 styczników to są specjalne ich wykonania, posiadają mechaniczne sprzężenie blokujące jednoczesne ich załączenie.

    0
  • Pomocny post
    #10 01 Cze 2010 00:00
    kruskal
    Poziom 13  

    Witam.
    Blokady mechaniczne blokujące odpowiednie styczniki najczęściej można spotkać przy załączaniu większych silników. Mam na myśli moce od kilkudziesięciu kW.
    Stosowane są głównie w układach gwiazda-trójkąt i w silnikach wielobiegowych.
    Blokady realizujesz na poziomie:
    *mechanicznie, pomiędzy stycznikami
    *elektrycznie na poziomie sterowania cewek styczników
    *elektrycznie na poziomie przycisków sterujących
    *jeśli jest PLC - na poziomie programu

    W katalogu Moellera znajdziesz szereg interesujących ciebie aplikacji.
    Pamiętam taką jedną a ciekawą - z 3 biegowym silnikiem / lewo/prawo/wyłącznikami silnikowymi.

    Pozdrawiam.

    0