Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LCD2USB - sterownik wyświetlacza

michail_w 19 Maj 2010 18:40 16021 30
  • LCD2USB - sterownik wyświetlacza
    Niedawno przedstawiałem pierwszy projekt właśnie tego sterownika. Niestety jak szybko powstał, tak szybko umarł ze względu na błędy lutowniczego ;)
    Ten sterownik jest w pełni sprawny, już testowany chwilę.
    Jest to kopia projektu LCD2USB. Podobny projekt zamieszczał niedawno manekinen. Ta wersja różni się od jego tym, że jest w całości na elementach przewlekanych, tak jak to oryginalnie jest w projekcie. Płytka którą zaprojektowałem się nie spodobała, więc skorzystałem z pomocy forumowiczów, szczególne podziękowania należą się dla użytkownika Bonkot za zaprojektowanie płytki, którą możecie zobaczyć na zdjęciach. Na podziękowanie zasługuje również marco47, który również zaprojektował płytkę, niestety nie udało mi się zrobić jego wersji :)
    Płytka ładnie pomalowana kalafonią, jak to poprzednio doradzali inni. Wyświetlacz działa, ja jestem zadowolony :)
    W załączniku znajduje się schemat i płytka w EAGLE i PDFie.

    Pozdrawiam,
    Michał Wójtowicz

    Koszty:

    Code:

    Atmega 8 - 8zł
    Dławik   - 1zł
    Kwarc    - 1zł
    USB-B    - 1zł
    Reszta (bez LCD) ~5zł

    LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza
    LCD2USB - sterownik wyświetlacza


    Fajne!
  • #2 19 Maj 2010 20:42
    bubi89
    Poziom 21  

    Niestety, ale wykonanie PCB estetyką nie powala, podtrawione ścieżki krzywo docięty laminat.

  • #3 19 Maj 2010 21:01
    Błażej 992
    Poziom 10  

    No nie ma co ukrywac, musisz popracowac nad estetyką :) Ale ogólnie ważne że działa ;)

    Pozdrawiam i kolejnych udanych konstrukcji życzę :)

  • #4 19 Maj 2010 21:43
    maniek1818
    Poziom 22  

    Dodane fotografie mogły by być w ciut mniejszej rozdzielczośći, a tak poza tym są nieostre (niektóre).

  • #5 19 Maj 2010 22:05
    michail_w
    Poziom 12  

    bubi89 napisał:
    Niestety, ale wykonanie PCB estetyką nie powala, podtrawione ścieżki krzywo docięty laminat.

    Zgadza się, to są moje początki i korzystanie z tego co się ma pod ręką.
    Ta strefa masy podtrawiona to wynik źle odciśniętego tonera. Ale zdarzało mi się już tak, że niby toner był odciśnięty, ale po wyjęciu z wytrawiacza nie widziałem ścieżki. Jak uniknąć takich podtrawień? W poradnikach niestety nigdzie tego nie znalazłem, a przydałoby się uniknąć takich problemów. Na przykład po to, żeby nie słyszeć już takich komentarzy ;)
    Pozdrawiam

  • #6 19 Maj 2010 22:22
    bubi89
    Poziom 21  

    Może być tak, że masz za małą temperaturę albo z słabo dociskasz. Zdarza się nawet doświadczonym, że toner chwyci, a potem po moczeniu i przejechaniu lekko szmatką w celu pozbycia się resztek papieru schodzi. Ja zawsze układam płytkę na blacie stołu i prasuję (tak jak normalnie ubrania się prasuje).

  • #7 19 Maj 2010 22:33
    michail_w
    Poziom 12  

    bubi89 napisał:
    Ja zawsze układam płytkę na blacie stołu i prasuję (tak jak normalnie ubrania się prasuje).

    Ustawiam na bawełnę (trzy kropki). Do czasu, gdy prasowałem jak ty mówisz (miedź do góry, na to wydruk i z góry żelazkiem), to wychodziły mi jeszcze gorsze rzeczy (odsyłam do tematu z pierwszą wersją mojego sterownika, zobaczysz i tak lepszą wersję wszystkich moich płytek po termotransferze Link). Teraz robię tak jak jest w poradniku manekinena, płyta żelazka do góry, na to płytka miedzią do góry, na to wydruk i dociskam ręką przez szmatkę. Efekt od razu jest widoczny.

  • #8 19 Maj 2010 22:41
    wojtek_cyru
    Poziom 11  

    Tylko że przy płytkach z ciasnymi ścieżkami (taka jak ta) jest problem bo jak zacznie się dociskać to ścieżki lubią się zlewać.

  • #9 19 Maj 2010 23:40
    sk700
    Poziom 30  

    wojtek_cyru napisał:
    Tylko że przy płytkach z ciasnymi ścieżkami (taka jak ta) jest problem bo jak zacznie się dociskać to ścieżki lubią się zlewać.

    Oznacza to źle dobraną temperaturę termotransferu.
    Pozdrawiam

  • #10 19 Maj 2010 23:59
    jony15
    Poziom 22  

    Konstrukcja fajna, co do płytki jeśli projektujesz rób na krawędziach płytki obwódkę wokół całej płytki, pomyśl o czymś takim jak laminator i o tej metodzie zamiast żelazka, ja już od ok pół roku przesiadłem się na laminator i nigdy więcej nie powrócę do żelazka, po za tym dobrze wyczyść laminat np papier scierny 600 pod woda później nitro na końcu benzyna ekstrakcyjna i musi wyjść ładnie płytka. pozdrawiam

  • #11 20 Maj 2010 00:26
    zymen
    Poziom 9  

    Twoja drukarka za mało tonera rzuca.

    Miałem ten sam problem i po kilku próbach doszedłem czego to wina.

    pozdrawiam,

  • #12 20 Maj 2010 08:44
    tomasztech
    Poziom 10  

    To jak doszedłeś czego to wina to powinieneś podpowiedzieć. Nie musielibyśmy eksperymentować.

  • #14 20 Maj 2010 09:36
    xdf0r
    Poziom 13  

    Witam,
    płytka nie wyszła Ci najlepiej ale jak na pierwszy raz jest dobrze :)
    mam pytanie : do czego służą przyciski na płytce?

  • #15 20 Maj 2010 10:23
    BartekWB
    Poziom 27  

    Rozumiem, że pod ten projekt mogę podłączyć każdy wyświetlacz oparty na HD44780 tak samo jak np w konstrukcji manekinena?

  • #16 20 Maj 2010 11:25
    zymen
    Poziom 9  

    tomasztech napisał:
    To jak doszedłeś czego to wina to powinieneś podpowiedzieć. Nie musielibyśmy eksperymentować.


    Napisałem o tym :)

    Na początku podtrawiało mi ścieżki dość mocno. Próbowałem "lepiej" papierem ściernym pracować, mocniej dociskać, poruszać płytką podczas trawienia, etc. Niestety nic to nie dawało.

    Dopiero druk na innej drukarce, która w sterownikach miała możliwość określenia jakości druku (wybrałem najlepszy) pomógł. Płytka wytrawiła się bardzo dobrze (jak na moje potrzeby początkującego), żadna ścieżka nie została przerwana. Było kilka "zwarć" ale miernik do spółki ze skrobakiem rozwiązały te małe problemy: badałem sąsiadujące ścieżki i tam gdzie wg. miernika było niepożądane połączenie usuwałem je małym nożykiem.

    pozdrawiam,

  • #17 20 Maj 2010 12:45
    michail_w
    Poziom 12  

    BartekWB napisał:
    Rozumiem, że pod ten projekt mogę podłączyć każdy wyświetlacz oparty na HD44780 tak samo jak np w konstrukcji manekinena?

    Tak, nie ma ograniczenia. Nie ma również różnicy w rozmiarach, może być 1x16, 2x16... Szczegóły są na oficjalnej stronie projektu. Z tego co czytałem problemy pojawiają się przy większych rozmiarach, chyba 4x20 z tego co pamiętam. Ale głowy nie daję.

  • #18 20 Maj 2010 19:04
    Leszko 92
    Poziom 10  

    Witam.
    michail_w napisał:

    Cytat:

    Ta strefa masy podtrawiona to wynik źle odciśniętego tonera. Ale zdarzało mi się już tak, że niby toner był odciśnięty, ale po wyjęciu z wytrawiacza nie widziałem ścieżki. Jak uniknąć takich podtrawień? W poradnikach niestety nigdzie tego nie znalazłem, a przydałoby się uniknąć takich problemów. Na przykład po to, żeby nie słyszeć już takich komentarzy ;)
    Pozdrawiam
    Prawie każdy elektronik spaprał swoją pierwszą płytkę - ja też.
    Domowym tworzeniu obwodów drukowanych TO NIC TRUDNEGO.
    Termotransfer po mojemu;
    - Płytkę myję w gorącej wodzie z płynem do mycia naczyń przy użyciu zmywaka kuchennego (szorstką stroną). Kiedy miedź błyszczy opłukuję płytkę ciepłą wodą z resztek detergentu.
    - Po tej czynności miedzi już nie wolno dotykać, ponieważ palcami zatłuści się powierzchnie i w konsekwencji tener nie przyklei się w tym miejscu płytki.
    Płytkę osuszam za pomocą papierowego ręcznika (należy uważać aby nie zostawić resztek papieru. W czasie wykonywania tej czynności załączam żelazko do sieci.
    - Żelazko ustawiam do góry stopą (ustawione na trzy kropki "Len").-Ja używam starego polskiego "DEZMEDA" ZOM.
    - Płytkę kładę na stopie żelazka do góry miedzią a na nią wydruk ścieżek na papierze kredowym.
    - Następną czynnością jest prasowanie za pomocą dwóch szmatek (jedną przytrzymuję płytkę a drugą jeżdżę i dociskam po całej powierzchni) - należy zwrócić uwagę na rogi.
    Tą czynność wykonuję przez 10 min.
    (papier pod wpływem wysokiej temperatury zmieni kolor na żółtawy)
    - Po prasowaniu kładę płytkę na parapet do wystygnięcia.
    - Kiedy płytka wystygnie wkładam ją do wody (bez użycia jakichkolwiek detergentów). Po około 10 minutach papier powinien namięknąć.
    - Po namoknięci papieru "zwałkowuję" go z płytki. Co jakiś czas wkładam płytkę do wody po to by praca szła szybciej.
    - Kiedy już cała kreda zostanie zwałkowana biorę tępą igłę bądź mały wkrętak i patrząc na oświetlone i mokre ścieżki płytki usuwam malutkie kawałeczki kredy , które zostały między ścieżkami.
    - Płytkę obmywam jeszcze raza sprawdzam i gdy wszystko jest "CZYSTE" to wtedy jest gotowa do trawienia.

    Życzę udanych płytek
    :D

  • #19 20 Maj 2010 19:21
    jareq00
    Poziom 11  

    Czy można zrobić, aby LCD wyświetlał aktualne zużycie CPU i RAM, czy może być z tym jakiś problem? Może do tego celu rzeczywiście lepiej byłoby użyć LCD graficzny (mam jeden od 3310 :D , ale z tym procesorami PIC... - nie orientuję się w tym). Może ktoś doradzić, co byłoby lepsze?

  • #21 21 Maj 2010 19:51
    michail_w
    Poziom 12  

    jareq00 napisał:
    Czy można zrobić, aby LCD wyświetlał aktualne zużycie CPU i RAM, czy może być z tym jakiś problem? Może do tego celu rzeczywiście lepiej byłoby użyć LCD graficzny (mam jeden od 3310 :D , ale z tym procesorami PIC... - nie orientuję się w tym). Może ktoś doradzić, co byłoby lepsze?

    Oczywiście, że się da. Wszystkie te informacje pod windows wyświetli ci program LCD Smartie. Nie jest to trudne, ponieważ te informacje program wyświetla już po pierwszym uruchomieniu bez żadnej konfiguracji. Na którymś ze zdjęć widzisz wykorzystanie powierzchni na dyskach, podobnie wygląda obciążenie proca.

    1111olo -> Płytka jest duża, ponieważ na elementach przewlekanych i jest to jedna z pierwszych. Myślę, że nie ma osoby, która zaczyna od razu od SMD ;)

  • #22 21 Maj 2010 20:21
    11111olo
    Poziom 43  

    Hmm. O SMD nie wspominałem.
    Moja płytka wygląda tak. Widać rozmiar wyświetlacza 4x20 oraz przemyślane rozmieszczenie elementów co zaowocowało bardzo dużym upakowaniem na przewlekany elementy oraz nie pionowaniu rezystorów.

    LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza LCD2USB - sterownik wyświetlacza

  • #23 21 Maj 2010 20:56
    michail_w
    Poziom 12  

    No fakt, wyszło Ci to o wiele ładniej. Widzę, że można bez żadnej konsekwencji wyrzucić parę komponentów :) Który elektrolit wywaliłeś? Ten od dławika, czy miedzy masą a VCC? Te diody to 1n4148? Chyba zrobię jeszcze jedną wersję :)

    A tak nawiasem, to kogo masz w swoim avatarze? :)
    Pozdrawiam

  • #24 21 Maj 2010 20:58
    11111olo
    Poziom 43  

    Wywaliłem ten od kontrastu. Diody zenera 3,6V są niezbędne.
    W avatarze to nie pamiętam kto to ;)

    Bez kondensatorów obciążających rezonator kwarcowy też działa poprawnie.

  • #25 27 Maj 2010 12:23
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Witam,

    Zastanawiam się nad słowami kolegi 11111olo:

    Bez kondensatorów obciążających rezonator kwarcowy też działa poprawnie.

    Czy oby na pewno kondensatory tego typu oraz o takiej pojemności obciążają rezonator kwarcowy?
    Czy mógłbyś wyjaśnić, co miałeś na myśli?

    Z tego, co mi się wydaje są stosowane po to, aby zachować i uzyskać: odpowiednie wartości i parametry (w tym pewną stabilizację) generowanej częstotliwości podczas współpracy z rezonatorem kwarcowym, zapewnić warunek rezonansu.
    Układ rezonatora kwarcowego wraz z kondensatorami jest swego rodzaju generatorem wytwarzającym impulsy taktujące (zegarowe) powołujące do życia i prawidłowej pracy układy cyfrowe,w tym mikrokontrolery.
    To tak pokrótce.

    Pozdrawiam

  • #26 27 Maj 2010 12:55
    aviko

    Poziom 17  

    Przy tak małych rozmiarach pcb aż się prosi o złącze miniusb bo troche razi ten klocek

  • #27 27 Maj 2010 18:04
    11111olo
    Poziom 43  

    Zrezygnowałem z mini usb za rzecz złącza goldpin do montażu wewnętrznego.
    Dla mnie nie ma znaczenia do czego są te kondensatory, ale w praktyce bez nich działa to normalnie.

  • #28 27 Maj 2010 19:06
    kleha
    Poziom 12  

    Zdaje się, że kondensatory są po to by kwarc nie wchodził w inne harmoniczne czyli filtrują i zapewniają mu stabilne warunki pracy - wartości 18 - 33 pF.

    Bez tych kondensatorów też wszystko będzie działać. AVRy mają je zaimplementowane w swoją strukturę. Można co prawda je programowo odłączyć, ale po co :). Amatorskie aplikacje spokojnie się bez nich obędą.

  • #29 28 Maj 2010 03:21
    PO.
    Poziom 20  

    Ale pomysły... Na odwrót, kondensatory są po to, żeby kwarc w ogóle wpadł w drgania, dlatego nazywane są obciążeniem. Jeśli działa bez to być może ścieżki/obudowa/itp zapewniają w danym projekcie wystarczającą pojemność, żeby się wzbudził.
    Jest to ładnie opisane w którymś pdfie atmela.

  • #30 28 Maj 2010 12:18
    michail_w
    Poziom 12  

    11111olo napisał:
    Przemyślane rozmieszczenie elementów co zaowocowało bardzo dużym upakowaniem na przewlekany elementy oraz nie pionowaniu rezystorów.

    Ostatnio przypatrywałem się zdjęciom twojej płytki, i doszedłem do wniosku że musiałeś coś pokombinować w programie, bo np. pin 15 atmegi, który oryginalnie służy do kontrastu, u Ciebie idzie do tranzystora. Nie wiem też jak zrobiłeś, że nie masz dławika od strony atmegi, zachowując ustawianie kontrastu :) Także rozmieszczenie w podobny sposób zachowując oryginalny schemat, nie jest chyba możliwe.
    Pozdrawiam