Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

"Elektryczne szyby" w samochodzie

Marian B 25 Maj 2010 22:07 60719 42
  • #31 25 Maj 2010 22:07
    tomus2k
    Poziom 24  

    Marian B napisał:
    Przy każdym rozwiązaniu z procesorem nie było by możliwe zachowanie "przerwy powietrznej",

    Tak wiem o tym, czytałem uważnie Pańskie wypowiedzi i ciężko by było polemizować z tą racją.
    Więc wykazałem że można ilość przewodów ograniczyć jeszcze bardziej i to naprawdę bez wysiłku i wykorzystać oryginalny halotron jako czujnik pracy , krańcowy, blokady, pamięci pozycji szyby(zliczanie impulsów) . Pozostałe jest do zrobienia.
    Ten DIY zasługuje na głos bo jest prosty w wykonaniu, sprawdzeniu i spełniający w 100% swoje zadanie, jest powtarzalny i niezawodny. No i + za czytelną i jasną dokumentację.
    Wydaje mi się że ci co przeszkadza im kolor gałek , przełączników , itp... po prostu chwalą projekt bo uważają że pod względem elektronicznym czy funkcjonalnym jest 100% ok :-) a to forum dla elektroników ...

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Relpol
  • #32 26 Maj 2010 20:52
    oskarv
    Poziom 15  

    A co szkodzi permanentnemu plusowi w drzwiach ?
    - większość aut go posiada, przy zastosowaniu sieci CAN lub szeregówki LIN potrzebujesz kilka przewodów(masa,plus, dwa do CAN, 1 do LIN, no i dwa do głośnika)

    - rozwiązanie proste - toporne ale też ma swoje zalety i wady
    - procek + mosfety = czulszy układ przeciążenia + czujnik hala na silniczku daje możliwość określenia położenia szyby przez co układ można wyczulić nawet na małą zmianę obciążenia np: rączki dziecka.

    - patrząc na zdjęcie skrzynki bezpieczników to widzę niezły bigos - ( kolega chyba nie widział jak się pali instalacja w samochodzie)- piękne mostki bezpieczników

  • #33 26 Maj 2010 22:40
    Marian B
    Poziom 35  

    Procesor, czujniki Halla, to instalacja "fabryczna", taka właśnie jest oryginalna między innymi i w Skodzie, i nie jest to prostsze rozwiązanie od proponowanego. Wcale nie bedzie mniej przewodów, niż w tym rozwiązaniu.
    Stosowanie tych "super" nowoczesnych rozwiazań poprostu jest nie wykonalne (w prosty sposób), i nie opłacalne, gdy ktoś chce sobie założyć przyciski zamiast korbek.
    O tych nowoczesnych rozwiązaniach ja bardzo dobrze wiem. Ten projekt poprostu rozwiązuje problem w najłatwiejszy sposób, i to bardzo dobrze i skutecznie.
    Gdyby ktoś chciał zrobić to "super nowocześnie" porostu założył by instalację fabryczną, a tam są i obracający się magnes, i czujniki Halla, i procesory, i kwarce, i liczenie impulsów obracającego się silniczka, i programowanie zamknięcia/otwarcia, i jeszcze nie wiem nawet co, tylko po co to wszystko, kiedy można ten sam cel osiągnąć dużo prościej, i w sposob bardziej nie zawodny.

    Co do skrzynki bezpieczników, to zwykłe lenistwo, gdyż nie chciało się rozbierać/ wymontowywać tej skrzynki, aby zamontować dodatkowy bezpiecznik. Napisałem zresztą o tym w artykule.
    Inne widoczne tam przejściowki bezpiecznikow odnoszą się do innego urządzenia:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1015587.html
    i w żaden sposób nie wpływają na bezpieczeństwo.

  • Relpol
  • #34 31 Maj 2010 11:46
    cefaloid
    Poziom 31  

    Marian B napisał:
    "Elektryczne szyby" w samochodzie


    Znam człowieka który wykonał tę technologią wzmacniacz audio i włożył w deskę rozdzielczą. Nastąpiło zwarcie i zanim zdążył się zatrzymać i wyjąć z bagażnika gaśnicę deska już była w płomieniach. Auto się zjarało doszczętnie.

    I piszę poważnie, nie zmyślam. Ku przestrodze. Samochód to woda, to wibracje, to ogromne prądy z akumulatora w przypadku zwarcia. Ja bym się bał tych kondensatorów, ze przekładki izolacyjne zaraz wylecą na polskiej drodze bez dziur, zrobi się zwarcie i mamy problem.

  • #35 31 Maj 2010 15:47
    Marian B
    Poziom 35  

    Bez przesadyzmu, te przekładki napewno nie wylecą, gdyż są klejone, poza tym na tych kondensatorach niema żadnego napięcia w stanie spoczynku, i to na wszystkich bez wyjątku, i nie leżą nad niebezpiecznymi miejscami, specjalnie na to zwracałem uwagę. Pozatym, jest przecież bezpiecznik w zasilaniu, i przypuszczam, że nikt nie włoży zamiast niego gwożdzia.

    Te dwa elektroliciki, rzeczywiście mogły by być zamontowane w klasyczny sposób, ale jak wyżej wspomniałem, zostały dołożone póżniej, i zmiana druku nie wchodzi w grę, a kombinować z dodatkowymi otworami i połączeniami dutem nie warto było.

  • #36 27 Cze 2010 21:04
    Dinop
    Poziom 14  

    Witam
    Bardzo spodobał mi się ten projekt sterowania szybami, głównie ze względu na jego prostotę i brak mikro kontrolerów. U mnie sterowanie będzie tylko dwoma szybami(tył uchylny) i nie będzie modułu komfortu(nie jest mi potrzebny). Płytkę już zrobiłem w eagle znacznie zmniejszyłem rozmiar układu dzięki usunięciu sterowania 3 i 4 szybą oraz trochę gęstszemu rozmieszczeniu elementów. Do tego mechanika od Seata toledo 95r i uniwersalne przełączniki szyb elektrycznych, żeby wszytko wyglądało profesjonalnie. Dodatkowo układ podłączam pod alarm i mam domykanie szyb. Jak skończę to wrzucę kilka zdjęć efektu końcowego. Mój samochód to 2-drzwiowy VW Passat 32b z 87r;P (sporo problemów ze znalezieniem pasujących mechanizmów). Załączam projekt płytki z naniesionymi elementami(czerwone linie to zwory). Wiem, że projekt nie jest najlepszy, ale jest to moja pierwsza płytka w eagle, którą zamierzam wykonać metodą termotransferu.

    Mam jednak problem z jednym z elementów. Nigdzie nie mogę dostać kondensatora poliestrowego 47nF 275V czy mogę go zastąpić kondensatorem poliestrowym 33nF 400V? Kupuje takie do innego urządzenia w TME w Łodzi (potrzebuję 3 szt a muszę kupić min 10szt). Kondensatora 47nF nie mogę dostać nigdzie od ręki ew. na zamówienie za 1,5 miesiąca, a te 33nF są od ręki po 33gr.

  • #37 28 Cze 2010 12:57
    Marian B
    Poziom 35  

    Wartość tego kondensatora nie jest krytyczna, ważne tylko aby był na napięcie co najmniej 250V. Zapobiega iskrzeniu (wypalaniu) styków przekażnika przy przerywaniu obwodu z indukcyjnością. Może z powodzeniem być w zakresie 47÷470nF.
    Jeżeli chce się zachować kolejne, pojedyńcze domykanie/zamykanie szyb, w samochodzie dwu drzwiowym, to trzeba wyeliminować (wg. "oryginalnego" schematu) dwa środkowe segmenty (2,3). W ostatnim, czwartym segmencie jest nieco inne połączenie styków przekażniczka pomocniczego.

  • #38 28 Cze 2010 16:50
    Dinop
    Poziom 14  

    Kondensatory 470nF 400V mam w domu więc takie zastosuje.

    Cytat:
    Jeżeli chce się zachować kolejne, pojedyncze domykanie/zamykanie szyb, w samochodzie dwu drzwiowym, to trzeba wyeliminować (wg. "oryginalnego" schematu) dwa środkowe segmenty (2,3). W ostatnim, czwartym segmencie jest nieco inne połączenie styków przekaźniczka pomocniczego.

    Tak właśnie zrobiłem. Źle napisałem usunąłem dwa środkowe segmenty, a nie dwa ostatnie.

  • #39 28 Cze 2010 20:31
    Rafał87xc
    Poziom 10  

    Ja tylko dopowiem aby kolega wziął kilka Kontaktron'ów na zapas (chyba że ma kolega na miejscu w sklepie) bo ja zamówiłem 4 w tym dwa miały wadę fabryczną jeden miał krzywo jeden styk wprowadzony w rurke przez co w ogóle się nei stykały pod wpływem pola magnetycznego a drugi miał normalnie zwarte te styki, pozostałe dwa sprawne uszkodziłem przy testach ustawiając odpowiedni prąd zadziałania (wykruszyły się styki z rurki). Niestety nie udało mi odpowiednio ustawić cewki na kontaktronie działało to jak chciało raz przy 4A załączało kontaktron raz przy 8A, nawijałem 1,5 zwoja drutem 1,5mm2, być może powodem tego było że miałem odstęp między zwojami ok 3mm później dopiero zerknąłem na zdjęcie autora i zobaczyłem że tam jest bez odstępu niestety już nie miałem sprawnych kontaktronów więc nie mogłem sprawdzić jak to by mi działało.

  • #40 26 Paź 2010 00:02
    Marian B
    Poziom 35  

    Upalne lato 2010 zweryfikowało nieco założenia konstrukcyjne modułu sterującego. Praktyka eksploatacyjna pokazała, że nie przydatna (lub prawie nie przydatna) jest funkcja całkowitego otwierania wszystkich szyb za pomocą krótkiego naciśnięcia jednego przycisku.
    Natomiast bardzo przydatna, wręcz konieczna jest możliwość uchylenia wszystkich szyb tym przyciskiem na odległość około 5÷6 cm, szczególnie w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach. Opuszczenie wszystkich szyb mniej więcej na tą odległość powoduje dobre wietrzenie, i jednocześnie brak przeciągów.
    Taką funkcję zapewnia dodatkowy moduł (moduł D). Zwiera on cztery jednakowe układy. Każdy układ składa się ze stopnia czasowego na tranzystorze polowym (NMOS), oraz tranzystora przełączającego i oddzielającego typu PNP.
    Tranzystory stopni czasowych TD11, TD21, TD31, TD41 sterują tranzystorami przełączającymi TD12, TD22, TD32, TD42, a te z kolei są podłączone równolegle do tyrystorów Th1, Th2, Th3, Th4 w module sterującym (przez punkty A1, A2, A3, A4).
    Sposób podłączenia modułu D jest pokazany na Rys.11.
    "Elektryczne szyby" w samochodzie "Elektryczne szyby" w samochodzie "Elektryczne szyby" w samochodzie "Elektryczne szyby" w samochodzie "Elektryczne szyby" w samochodzie
    Punkty A1, A2, A3, A4, O1, O2, O3, O4 modułu D są podłączone do takich samych punktów w module komfortu K i w module sterującym. Linia „O”(D) jest połączona z linią „O” modułu sterującego.





    Przy takim podłączeniu brak możliwości całkowitego otwarcia wszystkich szyb za pomocą krótkiego naciśnięcia jednego przycisku (W1).

    Krótkie naciśniecie przycisku W1 w stronę otwierania spowoduje włączenie wcześniej opisanej sekwencji kolejnego otwierania wszystkich szyb. Gdy dołączony moduł D, sekwencja ta będzie się różniła tylko tym, że kolejne takty będą włączane nie za pomocą załączenia kontaktronu i tyrystora po całkowitym opuszczeniu szyby, ale za pomocą kolejnego włączania tranzystorów TD12, TD22, TD32, TD42. Tym samym są kolejno dołączane odpowiednie punkty A1, A2, A3, A4 do linii „O”(D), a więc ido masy.
    Włączenie tych tranzystorów następuje po czasie około 0,7 sekundy od chwili zwarcia odpowiednich punktów O1, O2, O3, O4 do masy.
    Czas (0,7 sek.), a więc i odległość na jaką zostaną opuszczone szyby dobiera się za pomocą elementów RD11,CD11, RD21,CD21, RD31,CD31, RD41,CD41.

    Tranzystory przełączające są podłączone równolegle do tyrystorów, i ich załączenie powoduje podobny efekt jak zadziałanie zabezpieczenia, zostanie wyłączony odpowiedni silnik, oraz będzie krótki sygnał dźwiękowy (gdy jest moduł komfortu K).

    Działanie kompletnego układu jest takie, że po krótkim naciśnięciu przycisku W1 w stronę otwierania następują 4 piknięcia sygnalizatora w ciągu około 3 sekund (zmierzone stoperem), i wiadomo, że wszystkie szyby opuściły się o 6 cm.

    Gdy potrzeba opuścić szyby na większą odległość, trzeba jeszcze raz nacisnąć przycisk W1.
    Opuszczanie szyb następuje na tyle szybko, że kolejne naciskanie przycisku w przypadku konieczności większego otwarcia nie sprawia kłopotów, i celowo zrezygnowałem z funkcji całkowitego otwierania za pomocą jednego przycisku.
    W tym przypadku przekaźnik P jest nie wykorzystany, i można go nie montować na płytce modułu D.

    Zamykanie, oraz korzystanie z indywidualnych przycisków przebiega bez zmian bo wtedy linia „O”(D) nie jest podłączona do masy, i moduł D funkcjonalnie zachowuje się tak, jak nie podłączony.


    Jeżeli ktoś chce zachować funkcję otwierania do końca wszystkich szyb, należy zamontować dodatkowy przycisk WD, oraz podłączyć moduł D tak jak na Rys.12.
    "Elektryczne szyby" w samochodzie

    Krótkie naciśnięcie dodatkowego przycisku WD spowoduje załączenie stopnia czasowego na tranzystorze T1 w module sterującym, włączenie przekaźnika P1, i styk p1 podłączy linię „O” modułu sterującego do masy. Linia „O”(D) modułu dodatkowego D w tym przypadku nie jest podłączona do masy, jest to równoznaczne z odłączeniem modułu D. Sekwencja otwierania przebiega w sposób opisany wcześniej, aż do całkowitego otwarcia wszystkich szyb.

    Krótkie naciśnięcie przycisku W1 podłącza linię „O”(D) modułu D do masy, zostanie włączony przekaźnik P, styk p dołączy linię „O” modułu sterującego do masy przez trzymany jeszcze przycisk W1.
    Podłączenie linii „O” do masy spowoduje uruchomienie stopnia czasowego na tranzystorze T1, włączenie przekaźnika P1 i podtrzymanie przekaźnika P stykiem p, oraz szeregowo połączonym stykiem p1.
    Ponieważ linia „O” i linia „O”(D) są podłączone do masy, trwa sekwencja opuszczania szyb na odległość 6 cm.

    Moduł dodatkowy D jest bardzo prosty i proste jego podłączenie. Jeżeli wcześniej był zamontowany moduł komfortu K, to do modułu sterującego trzeba poprowadzić tylko jeden przewód, pozostałe punkty łączy się w odpowiednie miejsca modułu komfortu K.

    Na schematach na Rys.11 i Rys.12, aby nie zaciemniać rysunku, są narysowane tylko podłączenia punktów O1 i A1, oraz linii „O”(D).

    Wykaz elementów modułu D.

    Tranzystory:
    TD11, TD21, TD31, TD41…………IRML0060TRPBF (SMD, NMOS, 60V/2,7A)
    TD12, TD22, TD32, TD42…………BC857 (SMD, PNP, 45V/100mA)

    Diody:
    DD11, DD21, DD31, DD41……….LL4148 (SMD)
    DD12, DD22, DD32, DD42……….1N4148

    Rezystory:
    RD11, RD21, RD31, RD41………..2M (SMD)
    RD12, RD22, RD32, RD42………..1k (SMD)
    RD13, RD23, RD33, RD43………...10k (SMD)

    Kondensatory:
    CD11, CD21, CD31, CD41………..1μ/50V (SMD, ceramiczny)

    Przekaźnik P………………………G5V1-12

  • #41 25 Mar 2011 13:40
    yaros79
    Poziom 12  

    Czy te kondensatory c12 c22 c32 c42 47nF/250V to są ceramiczne czy foliowe?

  • #42 01 Kwi 2014 18:11
    martin1602
    Poziom 2  

    Witam. Czy jest ktoś wstanie rozrysować mi ten układ elektrycznych szyb na 1 silniczek ?