Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik 7,5 kW połączyć w gwiazdę na stałe?

elektrycznyQ 24 May 2010 21:03 24158 32
  • #1
    elektrycznyQ
    Level 10  
    Witam,

    Silnik 7,5 kW napędza pompę hydroforową , mam zamiar zastosować układ gw-tr z automatycznym czasowym przełącznikiem - to nie problem.

    Gdy załącza się hydrofor napięcie na czas rozruchu (ok 10 sek) spada do 160 V - 190 V , zastanawiam się : skoro silnik jest przewymiarowany do pełnienia obecnej funkcji czy mogę na stałe połączyć go w gwiazdę ? Jakie parametry wtedy uzyskam , ew. jak to policzyć?

    silnik 7,5 kW połączyć w gwiazdę na stałe?
  • #2
    marian_em
    Level 25  
    7,5kW do hydroforu? Zasilasz jakieś blokowisko? :P
    Napięcie tak przysiada przy rozruchu w gwieździe? Tak czy tak linia zasilająca musi być idealna i trafo na działce obok :] Po załączeniu silnika na gwieździe jest dwie pewne rzeczy, mniejszy prąd rozruchowy i mniejszy moment na wale. Reszta zależy od rozwoju sytuacji ;)
  • #3
    elektrycznyQ
    Level 10  
    dodam że hydrofor znajduje się na 850 m n.p.m. i "ciśnie" na 900 m , zasilany 4x 16 alu na drewnianych słupach przez las , 3 - 5 km od trafo . Silnik obecnie jest na trójkącie bez żadnego przełącznika , mam zamiar przełączyć go na automat gw-tr, ale wcześniej myślałem podepnę go na stałe w gwiazdę i sprawdzę czy pójdzie woda do góry i nabije odpowiednie ciśnienie w zbiorniku, wcześniej wypada zapytać na forum czy z taką tabliczką znamionową na silniku , na której nie ma mowy o gwieździe mogę go zasilać na stałe z takiego układu czy tylko na czas rozruchu?
  • #4
    Karlik1071
    Level 11  
    Można podłączyć na stałe w gwiazdę, ale wtedy traci się na mocy o ok. 30%.
    Połączenie w trójkąt włącza każdą cewkę międzyfazowo ( na 400V), a łącząc w gwiazdę, włączmy dwie cewki międzyfazowo. A więc 230V na jedną cewkę. Spada pobór prądu i co za tym idzie, zmniejszenie mocy.
  • #5
    elektrycznyQ
    Level 10  
    właśnie te 30 % skąd się bierze ,bo skoro na trójkącie 400V ma 14,4 A , na 380 ma 15,1 to na 230 ........ , wychodzi mi , ale chyba jakaś bzdura , do silników klatkowych VA się inaczej liczy niż na innych urządzeń elektrycznych?

    A i czym zabezpieczyć taki silnik po przemianie na gw , obecnie jest s 301 B25 i termik ustawiony na 22 A?
  • #6
    sq9jjh
    Electrician specialist
    elektrycznyQ wrote:
    właśnie te 30 % skąd się bierze ,bo skoro na trójkącie 400V ma 14,4 A , na 380 ma 15,1 to na 230 ........ , wychodzi mi , ale chyba jakaś bzdura ,

    Dobrze Ci wychodzi, Twój obciążony silnik w gwieździe pobiera dwadzieścia kilka amper. Przełączenie go w trójkąt ratuje mu życie. Jak nie wierzysz to cęgi i Sam się przekonaj.:D
  • #7
    elektrycznyQ
    Level 10  
    sq9jjh wrote:
    Przełączenie go w trójkąt ratuje mu życie.


    Czyli na gwieździe długo nie pożyje? Co wybrać automat f&f PCG-417 + 3 styczniki , czyli gw-tr. Czy przełączyć go na stałe na gwiazdę? Co radzicie?
  • #8
    marian_em
    Level 25  
    Tak z ciekawości, mierzyłeś napięcie na zaciskach silnika i pobierany prąd w czasie pracy? Przy tej odległości będzie ze 20% spadku czyli na silniku powinno zostać około 320-330V z czego silnik jest na pewno zadowolony. Po przełączeniu na gwiazdę może on po prostu nie wyrabiać.
    Obliczenia w tym przypadku nie są nic warte bo warunki do pracy silnika raczej niespotykane ;)
  • #9
    elektrycznyQ
    Level 10  
    nie mierzyłem napięcia na zaciskach , a cęgi są w drodze ze sklepu , bo jeszcze nie posiadam. Mierzyłem napięciu w budynku podczas pracy hydroforni , przy starcie i ,bez pracy hydroforni. W sumie można to "na oko w luxach mierzyć " bo pięknie widać na żarówkach żarnikowych.

    normalnie bez obciążenia hydroforem 212V - 220 V ,przy starcie około 140V - 170V, po rozruchu 10-15 sek 190V-210 V .
  • #10
    pafciowaw
    Automation specialist
    A czy napewno ten silnik da się przełączyć w gwiazdę? - skoro na tabliczce znamionowej jest tylko mowa o "trójkącie" - musiałbyś sprawdzić czy rzeczywiście do zacisków jest wyprowadzonych 6 końcówek uzwojeń ...inaczej ta dyskusja nie ma sensu ;)
  • #11
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Kolego elektrycznyQ, ponieważ nie wiemy jakie obciążenie stawia pompa podczas rozruchu, a silnik połączony w gwiazdę uzyskuje znacznie mniejszą moc, to podłącz najpierw na chwilę silnik w gwiazdę i sprawdź czy rusza bez problemu. Jeżeli tak, to zastosuj do niego układ gwiazda - trójkąt jak pisałeś w swoim pierwszym poście. Podłączenie tego silnika na stałe w gwiazdę może być przykre i kosztowne w skutkach, kolega sq9jjh dobrze pisze:
    Quote:
    Przełączenie go w trójkąt ratuje mu życie.
  • #12
    Karlik1071
    Level 11  
    Przy połączeniu w gwiazdę bierze duży prąd ponieważ jest znacznie obciążony. Nie bez powodu dobrano silnik 7,5kW i połączono w trójkąt.
    Teoretycznie istnieje taka zależność: In gw.=In tr.÷√3
    In to prąd znamionowy a nie rozruchowy, rozruchowy jest co najmniej 5-cio krotnie większy.
    Widać twój hydrofor potrzebuje dużego momentu obrotowego.
    Rozruch gw.- tr. napewno zmniejszy spadek napięcia przy rozruchu.
  • #13
    DJTiesto
    Level 17  
    Kolego jeszcze nie widziałem a żyje już długo żeby hydrofor 7,5kw miał rozruch 10 SEKUND.
    Albo ci sieć siada ostro albo coś masz zapieprzone w instalacji.

    Pozatym jak ci nie wybija zabezpieczeń to od razu w trójkąt zepnij,
    pozatym jak ci jednak będzie wybijać to gw- tr rozruch .
    Ale te spadki napięć to sa straszne i lepiej z nimi coś zrobić trzeba.
  • #14
    marian_em
    Level 25  
    DJTiesto wrote:
    Kolego jeszcze nie widziałem a żyje już długo żeby hydrofor 7,5kw miał rozruch 10 SEKUND.
    Albo ci sieć siada ostro albo coś masz zapieprzone w instalacji.
    Może zacznij od dokładnego przeczytania tematu od początku a nie na wyrywki...
  • #15
    speedp87
    Level 1  
    Sądząc po ciężkich warunkach rozruchu szczerze odradzam przełączenie silnika w gwiazdę. Przy połączeniu silnika w gwiazdę zmieniamy napięcie zasilania cewki które jak widać z tabliczki znamionowej wynosi 400V. Moment uzyskiwany na wale silnika jest funkcją kwadratu napięcia, co dowodzi wzór Mk=((230/400)^2)*MkN, gdzie Mk jest momemtem krytycznym, MkN momentem krytycznym znamionowym. Po wykonaniu tych obliczeń okazuje się że moment przy przełączeniu silnika w gwiazdę spada do poziomu 1/3 momentu uzyskiwanego przy połączeniu w trójkąt. We wzorze celowo pominołem częstotliwość bo jej nie zmieniamy. Gdyby znać warunki pracy silnika (moment obciążenia jaki stanowi hydrofor) można by się zająć dokładniejszymi obliczeniami, czyli porównać je ze sobą. Pozatym czas rozruchu jest faktycznie bardzo długi. marian_em napisał: Obliczenia w tym przypadku nie są nic warte bo warunki do pracy silnika raczej niespotykane. Na mojej uczelni wykonuje się obliczenia dla każdych warunków pracy silnika na przedmiotach: Maszyny Elektryczne i Napęd Elektryczny, tak więc pisanie ze obliczenia są nic nie warte jest podważeniem wszelkich fundamentalnych praw elektrotechniki oraz poddaniem w wątpliwość idei sztuki inżynierskiej.
  • #16
    marian_em
    Level 25  
    speedp87 wrote:
    marian_em napisał: Obliczenia w tym przypadku nie są nic warte bo warunki do pracy silnika raczej niespotykane. Na mojej uczelni wykonuje się obliczenia dla każdych warunków pracy silnika na przedmiotach: Maszyny Elektryczne i Napęd Elektryczny, tak więc pisanie ze obliczenia są nic nie warte jest podważeniem wszelkich fundamentalnych praw elektrotechniki oraz poddaniem w wątpliwość idei sztuki inżynierskiej.
    Wyluzuj bo się chyba za dużo stresujesz ;), żeby coś policzyć trzeba mieć dane, a tu jedyne co wiemy to to, że silnik przy starcie powoduje przysiadanie napięcia o wartości skrajnie odbiegające od przyjętych norm. Aż dziw że jeszcze nikt nie wyskoczył z tematem niespełniania SWZ i konieczności wymiany kabla na 4x120 :D
  • #17
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mam wątpliwości co do wielu wypowiedzi, więc podaję niektóre zależności:
    Prąd rozruchu w trójkącie (D) jest 3 razy większy od prądu rozruchu w gwieździe (Y)
    Moment w D jest 3 razy większy niż w Y
    Czyli rozruch z zastosowaniem przełącznika gwiazda - trójkąt powoduje trzykrotne obniżenie prądu rozruchowego w porównaniu z rozruchem bezpośrednim, przy jednoczesnym trzykrotnym zmniejszeniu momentu silnika.

    Nie ma żadnych przeszkód, aby sprawdzić rozruch i pracę tego silnika w gwieździe. Jednak należy dokonywać tego w warunkach szczególnego nadzoru, skoro nie znamy realnego obciążenia, aby nie dopuścić do utyku, czyli zatrzymania się silnika, co grozi jego spaleniem. Również nie osiąganie w gwieździe prędkości bliskiej znamionowej, może być przeciwwskazaniem dla takiego sposobu rozruchu. W ogóle należałoby pomierzyć prądy zarówno rozruchu jak i pracy, wskazany byłby nawet rejestrator. A potem należałoby dobrać zabezpieczenia i nastawy.
    Bo jeśli okazałoby się np. że silnik pracuje z obciążeniem 50%, to jego eksploatacja byłaby nieekonomiczna.
  • #18
    tragi
    Level 22  
    pafciowaw wrote:
    A czy napewno ten silnik da się przełączyć w gwiazdę? - skoro na tabliczce znamionowej jest tylko mowa o "trójkącie" - musiałbyś sprawdzić czy rzeczywiście do zacisków jest wyprowadzonych 6 końcówek uzwojeń ...inaczej ta dyskusja nie ma sensu ;)



    Kolego wszystkie silniki indukcyjne 7.5kW produkcji TAMEL są przystosowane do rozruchu gwiazda/trójkąt. Posiadają wyprowadzone początki i końce uzwojeń, w dokumentacji technicznej zalecany jest dla nich rozruch gwiazda-trójkąt.
  • #19
    Jarek68
    Level 21  
    Witam. A ja mam hydrofor z silnikiem 22kW i nie jest przystosowany do rozruchu gwiazda - trójkąt. Odpalany jest bezpośrednio. Po prostu przy przełączeniu może następować chwilowe zatrzymanie silnika :-( Siły są zbyt duże do zastosowania przełącznika. Fakt spadki napięcia są spore. Proponuje sprawdzić czy te spadki podczas rozruchu występują też na transformatorze. Jednocześnie poszedł bym w inną stronę i zastosował kompensację mocy biernej. Co spowoduje obniżenie prądów rozruchowych i spadki napięcia. Dla przykładu mogę dodać że mam szlifierkę dwu tarczową z silnikiem 10kW i też jest odpalana bezpośrednio a i tak ledwie rusza. Z gwiazdy by nie poszła.
  • #20
    tragi
    Level 22  
    Jarek68 wrote:

    (...) Proponuje sprawdzić czy te spadki podczas rozruchu występują też na transformatorze (...).



    Kolego a w jaki radzisz autorowi sposób to zrobić? Ma wejść sobie do stacji transformatorowej nn z woltomierzem i ot tak sobie zmierzyć spadki napięć przy rozruchu jego silnika? Po pierwsze do stacji nie wejdzie, bo nie jest pracownikiem ZE, po drugie nawet jakby się tam z jakiegoś powodu znalazł to zmierzy "coś tam" a niekoniecznie spadek napięcia spowodowany rozruchem jego silnika, bo może akurat w tym czasie sąsiad uruchamia silnik 11kW.

    I nie mieszaj chłopu w głowie bo do silnika 7.5kW wystarczy rozruch gwiazda/trójkąt a nie trzeba od razu robić kompensacji mocy.

    U mnie silnik 7.5kW produkcji Tamel (rozruch ręczny gwiazda/trójkąt) bardzo mocno obciążony po załączeniu w gwiazdę praktycznie zaczyna się kręcić od zera powolutku i trwa to ok. minuty zanim nabierze prędkości żeby można go było w trójkąt przełączyć i tak to trwa już lat dokładnie 20 i nic mu nie jest.
  • #21
    czesiu
    Level 35  
    elektrycznyQ wrote:

    A i czym zabezpieczyć taki silnik po przemianie na gw , obecnie jest s 301 B25 i termik ustawiony na 22 A?
    Termik w przypadku trójkąta powinien być ustawiony maks na 15,1x1,1=16,5A a nie jak jest teraz na 22A
    Jeżeli chcesz aby pracował stale w gwieździe, to przez uzwojenia nie może płynąć większy prąd niż 15,1/√3 czyli ok 8,9A.
    Wiec najlepiej sprawdź czy w gwieździe prąd nie przekracza 8,9A. Jeśli nie to może tak pracować, tylko wymień termik na właściwy.
  • #22
    elektrycznyQ
    Level 10  
    wow, temat się posunął a mnie nie było , przepraszam.

    Silnik jak najbardziej jest przystosowany do g-t bo ma wyciągnięte 6 końców uzwojeń, pytani czy na stałe, wybieram się do owej hydroforni w połowie miesiąca z zamiarem zamontowanie automatycznego g-t, oczywiście poobserwuje ,jak silnik pracuje, wg mnie wystarczyłby silnik 3-4 kw , ponieważ różnica wysokości jest około 50 metrów a odległość około 150 metrów , rura pe fi 1" (ogrzewana kablem grzejnym bo idzie po skałach) , hydrofor zasysa wodę z pod siebie około 1 - 2 metry. Więc spadku mocy raczej się nie boje, tylko szkoda silnika , żeby się chłopak nie pocił na gwiździe. A i problem mam z cęgami bo bez nich nie ma poco się wybierać , ledwo co kupiłem to musiałem odsyłać na gwarancje. A bez cążków to dużo nie zobaczę.



    tematu nie zamykam , może się jeszcze coś urodzi.
  • #23
    elektrycznyQ
    Level 10  
    Witam.
    Ile wynosi czas rozruchu takiego silnika?
    Muszę nastawić czas po jakim ma się przełączyć z gwiazdy na trójkąt.
  • #24
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Możesz wstępnie ustawić około 2 lub 3 sekund, a później sam będziesz widział czy ten czas jest odpowiedni i wtedy wyregulujesz go dokładniej. Ogólnie można przyjąć, że jeżeli silnik połączony w gwiazdę wejdzie na pełne obroty to wtedy można spokojnie przełączyć go w trójkąt.
  • #25
    Mariuszczs
    Level 19  
    Jeśli linia jest taka jak piszesz to spadki napięcia będą ogromne. Podawaj nam napięcia międzyfazowe a nie w gniazdku. Napięcia w gniazdku nie są odzwierciedleniem napięc na silniku a tam spodziewaj się przy rozruchu sporo poniżej 300V( bliżej 200V )
  • #26
    drk84
    Level 12  
    Witam
    Dopisuje się do tematu gdyż mam silnik TAMEL Sg132M4 7,5 kW i chciałem go podłączyć na stale w trójkąt gdyż z tabliczki znamionowej wyczytałem ze może pracować w trójkącie, oto tabliczka
    silnik 7,5 kW połączyć w gwiazdę na stałe?
    Silnik będzie pracował przy pile tarczowej.
    Jednak jest problem taki bo jak sprawdziłem wyprowadzenia uzwojeń (początek i koniec) wygląda to tak jak na rysunku niżej
    silnik 7,5 kW połączyć w gwiazdę na stałe?
    W tej konfiguracji wyprowadzen jak połącze pionow to zewre koniec i początek pierwszego uzwojenia, a dwa pozostałe połącze równolegle. Co musze zrobić zeby połączyć w trójkąt???
    Pozdrawiam
  • #27
    marian_em
    Level 25  
    A czy tak trudno odkręcić 2 nakrętki i zamienić koniec czerwony z odpowiednim końcem zielonym?
  • #28
    drk84
    Level 12  
    No nie trudno tylko chodzi o to czy nie beda zamienione konce uzwojeń, bo moge połączyć wtedy dwa początki lub dwa końce uzwojeń
  • #30
    marian_em
    Level 25  
    drk84 wrote:
    No nie trudno tylko chodzi o to czy nie beda zamienione konce uzwojeń, bo moge połączyć wtedy dwa początki lub dwa końce uzwojeń
    Czy ten silnik pracował w gwieździe? Jeśli tak to początki/końce są dobrze poukładane. Jeśli po podłączeniu silnik nie będzie pracował to znalezienie uzwojenia o złej "polaryzacji" zajmuje w najgorszym wypadku 5 minut.